Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
granath_ skrev:
2475300 doh. även fast man skrev att ni inte behöva lägga ner tid på att klaga på åldern så slipper man det inte, vart är detta forum på väg.
ni kan gärna framföra era åsikter utan att vara spydiga..
om det nu så är att det är helt fel med en borgeligregering tror ni då att dom skulle sitta med makten ?

att dom sänker a-kassa stödjer jag fullt, enligt deras "vallöften" (som man aldrig ska lita på iofs) så säger dom även att dom ska sänka anställningsavgiften (finns säkert nå finare ord för det) som är just det problemet till att jag är anställd på timme nu.
att som sänker a-kassan tror jag är ett sätt att få ut folk i jobb, inte bara sitta hemma & runka balle & titta på dokusåpor.. ni förstår nog vad jag menar. idag kan du leva hemma utan att arbeta, jag & många fler är nog relativt trött på att betala andras "löner"..

om jag som du säger skulle bli arbetslös, då skulle iaf inte jag bara sitta hemma & vänta på att den "idag mkt väl fungerande" a-kassan skulle lyckas pillra fram något jobb.. det gäller väl för fan att ligga i lite själv & söka jobb..

jaja, jag vet att det kommer nu snart att jag bara är 19, oallmänbildad, dum, pantad, idiot mm.
du som skriver det då, förvänta dig inget svar så länge du inte skriver något vettigt. :pannkyss

....och hur mycket ar du bidragit med....du har knappt kommit ut i arbetslivet och är redan trött på att betala för andra - du har många år på dig att själv hamna i en situation där du inte har möjlighet att välja, tänk lite framåt istället och tro inte att du kommer att vara 19 resten av livet.

Eskilsson skrev:
2476010 Det låter som om du skriver med ironi. Men fullt alvarligt tycker jag att det mesta borde privatiseras. Så fort man byter till en privat instution märker man att det är otroligt mycket bättre. Tex tandläkare, sjukvård, bank, boende mm. Givetvis finns det undantag med taskiga privata ställen. Men dom slås snabbt ut av marknadskrafter. Men statliga instutioner finns kvar år efter år fast dom suger i kvalitet. Varför ska dom anstränga sig och vara bra. Dom får ju betalt i alla fall. Desutom drivs ofta privata företag både bättre och billigare än statliga.

hahaha......jag säger bara vinstintresse, det räcker - och var tror du att de privata läkarna och tandläkarna finansierar sina privata praktiker - inte hos landstinget väl? Vilken statliga bank eller statliga boende tänker du på?
Ja, elmarknaden fungerar jäääättebra....eller var elen dyrare förr?

Last edited:

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
Moderaterna samlar mycket poäng på att höja försäkringarna för sportbilar och sporthojar. Svensson vill inte betala sjukvård för idioter som åker 200 blås på bakhjulet och sen vurpar, svensson är förbannad, polisen är föbannad och resten av sammhellet är förbannade (avundsjuka) på sportbilar och sporthojar som kör som idioter i trafiken.
Sen är det så att dom som tjänar mycket pengar betalar jävligt mycket mera pengar i skatt än dom som tjänar mindre pengar, bara för att man tjänar pengar betyder inte det att man inte betalar någon skatt.
Med sossarna gick 47% av stadskassan till bidrag 27% gick till skola vård och omsorg, dvs av dina inbetalade skattepengar gick ca hälften till bidrag och det ville sossarna höja. Hur kan det komma sig att 90% av folket i den här tråden vill betala mera i skatt för att via skattsedeln betala mer i bidrag, men vill samtidigt inte betala för sin hobby.:confused:
Vill ni åka hoj eller betala bidrag?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
AdamGS500 skrev:
2475846 Läs och inse fakta att det faktiskt inte alls är som du säger..

http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20060125085907.pdf

/A
PS: Avataren är fotograferad på en varmkörning, hastigheten är max 30km/h och på en avstängd gata. Hade det hänt något i denna vansinniga hastighet och med tanke på all risk jag tog hade jag förmodligen inte suttit här idag... eller....
DS:

Spela roll hur långsamt du kör eller hur avstängd gatan är som du kör på. Kör man hoj så har man korrekt skyddskläder på sig, alltid. Orkar man inte ta på sig utrustningen så ska man helt enkelt inte köra hoj den dagen.

Jag tycker det är konstigt att det finns böter för att köra bil utan bälte, där man ändå sitter "relativt" skyddad inuti bilen, men det är helt ok att köra hoj utan korrekt skyddskläder? Endast hjälm det är krav på. Ser fram mot en lagändring på den punkten.

Ska läsa länken du bifogade.

EDIT: Ok, nu har jag läst rapporten du länkade till. Men siffrorna där hänvisar ju bara till de som omkommit & använt respektive inte använt komplett skyddsutrustning. Vad jag menade med mitt inlägg är att sjukvårdskostnaderna för folk som kraschar och överlever hade kunnat vara mindre om folk haft vett att klä sig korrekt.

Last edited:

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
coola ner lite nu och vänta och se vad som händer istället för att ha en massa förutfattade ideer om hur den borgerliga alliansen kommer att styra! det har ju precis börjat:tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zilversurfer skrev:
2476156 I ärlighetensnamn, kan jag inte tänka mig att Idrott öht är något stort belstningskonto för samhället.

..åh helvete.. så kom fotbollsexemplet.. nu räddar du iofs situationen genom din slutgilltiga kommentar som jag valde att citera.

kostnader för ett par minisker och avslitna korsband är bara en bråkdel av de kostnadsbesparingar som de stora idrotterna innebär i.o.m att barn och ungdommar börjar intressera sig för motion och rörelse. Det är bevisat bort allt tvivel att det finns ett klart samband mellan hur mycket man rör sig som ung och hur mycket man sedan rör sig genom resten av livet.

Fotboll, basket, ishockey och säkerligen de flesta kampsporter, i den form de utövas av barn och ungdommar, bidrar till oerhörda kostnadsbesparingar. Det som kommer att kosta är alla XBox-kids som bara går mellan kylskåpet och datorn/tv-spelet.

Där har vi en tickande kostnadsbomb.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Eskilsson skrev:
2475179 Idén med att dom skador som trafiken orsakar, skall betalas med den försäkringen som skall täcka dom skadorna. Är inte konstigt. Dom som säger annat har nog lite otur när dom tänkte igenom det här. Och gjorde ett inlägg på sporthoj.

Varför skall någoan annan betala mera i skatt bara för att jag väljer att köra en snabb och olycksdrabbad motorcykel?????? :va :va :va

Om någon tar fram ett litet flygplan som krashar hela tiden och kostar massor med pengar för svenska folket i form av matrialskador och sjukhuskostnader. Vill ni vara med och betala för dom kostnaderna då? Genom att betala högre skatt på er lön :va :va :va

Ta och tänk lite för fan :mad: :mad: :mad:

Om detta förslag genomförs och även andra trafikrelaterade kostnader skall täckas av dom intäckter som genereras av trafikanter, kommer vi gå tokplus.
Har inte exakta siffran, men runt 20% av vägskatten (dvs massor av bensinpriset) går till trafikrelaterade kostnader. Skulle 100% göra det så e det nog inte omöjligt med fina vägar, bra parkeringar, lägre trafikskadeförsäkring mm. Och då är vi hoj och bil-åkare vinnare.

Jag vill inte betala skador som uppstår vid fotboll, friidrott etc.
Jag vill inte betala för de som äter fel och blir överviktiga.
Jag vill inte betala högre skatt för att det finns folk som väljer att röka och där med behöver sjukvård.
Jag vill inte betala högre skatt för de som skadas vid rid olyckor........

Man kan dra det hur långt som helst. Jag är i grunden för att alla ska betala sina egna kostnader, men förslaget om trafikförsäkring blir fel när man isolerar det. Ska det bli balans,så tycker jag att Fotbollsförbundet betalar vad fotbollsskadorna kostar, hästförsäkringen täcker de skador som ridning orsakar osv..

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
granath_ skrev:
2475300
att dom sänker a-kassa stödjer jag fullt, enligt deras "vallöften" (som man aldrig ska lita på iofs) så säger dom även att dom ska sänka anställningsavgiften (finns säkert nå finare ord för det) som är just det problemet till att jag är anställd på timme nu.

Det kan vara nyttigt vetande för dig att din arbetsgivare betalar precis lika hög arbetsgivaravgift för dig vare sig du är anställd på timmar eller har en fast anställning, de ligger på ca 33% av din lön oavsett om den beräknas per timme eller per månad.

Däremot förändras ju anställningsvillkoren drastiskt om du går från tillfälligt anställd till tillsvidareanställd, framförallt så kan din arbetsgivare inte säga upp dig hur som helst utan anledning om du är tillsvidareanställd. Skulle du få en fast månadslön så måste din arbetsgivare även betala lön till dig om du inte har något att göra, det vill säga om det är en verksamhet som har stora skillnader i arbetsbelastning så kan han om du har timlön ringa in dig och du får arbeta tills det inte finns något mer att göra och sedan skicka hem dig. Har du fast månadslön sitter du ju där ditt bestämda antal timmar om dagen och sedan går du hem, vare sig det finns att göra eller inte.

Så i ditt fallet handlar det nog snarast om att din arbetsgivare inte är beredd att ta det utökade ansvaret som det innebär för honom att tillsvidareanställa dig med fast månadslön istället för att ha dig tillfälligt anställd med timlön. Han/hon använder förmodligen bara arbetsgivaravgiften som en ursäkt att skylla på i väntan på valutgången och hoppas på att alliansen ska genomföra sitt löfte om sänkt arbetsgivaravgift under första fem åren (tror jag det var) om man anställer ungdomar mellan 19-25 års ålder (tror jag det var).

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Preppen skrev:
2476204 /snip/ tråden vill betala mera i skatt för att via skattsedeln betala mer i bidrag, men vill samtidigt inte betala för sin hobby.:confused:
Vill ni åka hoj eller betala bidrag?

Länka gärna till dina siffror.

Skatter beror på inkomst - låg inkomst och skattesänkning räcker inte till att kompensera avgiftsökningarna.

Hobbyn betalar vi massor för redan nu ifall du missat det...

DR-Zätare skrev:
2476226 Det kan vara nyttigt vetande för dig att din arbetsgivare betalar precis lika hög arbetsgivaravgift för dig vare sig du är anställd på timmar eller har en fast anställning, de ligger på ca 33% av din lön oavsett om den beräknas per timme eller per månad.
/snip).

Arbetsgivaravgiften betalar försäkringar, pensioner mm. tar man bort den kommer det behövas avgifter för den anställde så summan blir ungefär lika i slutändan.

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Stymer skrev:
2475934 Men skärp dig! Som det är(förhoppningsvis var) nu får ju för fan din arbetsgivare betala sjuklön om du klotar din hoj, överst i fyllan, i 300 knutar. Om din vikarie gör likadant så står han och betalar 3!! löner samtidigt som han ångrar sig som fan att han tog den ekonomiska risken att starta företag i sossesverige. Om det inte passar för dig att vara anställd och skicka din arbetsgivare på "golfresa", så säg för fan upp dig och starta eget. Sen får vi se vad du röstar på....
Stämmer???
NJA i två veckor. Ooops glömde 13 dagar. Ooops glömde 5 karensdagar snart... Nej arbetsgivarna borde inte betala skatt och inte kännas vid sina anställda...
Men den politiken... Fattar inte att alla snackar om konkurrensen... :mad: :confused: Med deras politik kan alla bli egenföretagare och ingen behöver ta ansvar för någon. Kan ge vilken (låg) lön dom vill och sparka folk hur dom vill. Sedan ska samhället betala all sjukvård... Ok skatte... :rolleyes: eller är det bättre med försäkringar...
Mmm. Det har man råd med. Kolla bara på det vi redan diskuterar...
Nej om man blir på körd och mister armen om man inte har råd att betala... GO:rolleyes: :argpådato Moderaterna GO

korvgubbe skrev:
2476212 ..åh helvete.. så kom fotbollsexemplet.. nu räddar du iofs situationen genom din slutgilltiga kommentar som jag valde att citera.

kostnader för ett par minisker och avslitna korsband är bara en bråkdel av de kostnadsbesparingar som de stora idrotterna innebär i.o.m att barn och ungdommar börjar intressera sig för motion och rörelse. Det är bevisat bort allt tvivel att det finns ett klart samband mellan hur mycket man rör sig som ung och hur mycket man sedan rör sig genom resten av livet.

Fotboll, basket, ishockey och säkerligen de flesta kampsporter, i den form de utövas av barn och ungdommar, bidrar till oerhörda kostnadsbesparingar. Det som kommer att kosta är alla XBox-kids som bara går mellan kylskåpet och datorn/tv-spelet.

Där har vi en tickande kostnadsbomb.
MMm. För först gången håller jag med dig :tummenupp :tummenupp :yoparty
Se tråden (den blå tråden)

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jocke K skrev:
2476222 Jag vill inte betala skador som uppstår vid fotboll, friidrott etc.
Jag vill inte betala för de som äter fel och blir överviktiga.
Jag vill inte betala högre skatt för att det finns folk som väljer att röka och där med behöver sjukvård.
Jag vill inte betala högre skatt för de som skadas vid ridolyckor........

Man kan dra det hur långt som helst. Jag är i grunden för att alla ska betala sina egna kostnader, men förslaget om trafikförsäkring blir fel när man isolerar det. Ska det bli balans,så tycker jag att Fotbollsförbundet betalar vad fotbollsskadorna kostar, hästförsäkringen täcker de skador som ridning orsakar osv..

Håller med till 110%

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
zeetX skrev:
2476187 ....och hur mycket ar du bidragit med....du har knappt kommit ut i arbetslivet och är redan trött på att betala för andra - du har många år på dig att själv hamna i en situation där du inte har möjlighet att välja, tänk lite framåt istället och tro inte att du kommer att vara 19 resten av livet.

hahaha......jag säger bara vinstintresse, det räcker - och var tror du att de privata läkarna och tandläkarna finansierar sina privata praktiker - inte hos landstinget väl? Vilken statliga bank eller statliga boende tänker du på?
Det roliga är att allt man sålt ut!!! FÖR ATT FRÄMJA KONKURRENSEN!!! :yoparty Har blivit dyrare. :mad::arsele Förrutom att ringa!!. Allt annat har blivit DYRARE trotts konkurrensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:arsele

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
Masen skrev:
2474829 Gött alla ni som röstade på alliansen.
Nu kommer premierna höjas dryga 2000 kr på en sporthoj:mad: . Börjar ångra sig???:confused: :va

Ångrar mig inte ett dugg! Jämför 2000 kr/år med 3000 kr/månad i fastighetsskatt. Blir jag av med fastighetsskatten kan jag betala för vad hojen kostar i försäkringshöjning, jag kan betala för vad mina barns fritidsintressen kostar rakt av (utan kommunal subvention), jag kommer att slippa jaga extrapriser i butikerna => mera tid till barnen för mig som ensamstående mamma.

Jag föredrar att ha valet, välja det jag prioriterar och bära mina egna kostnader. Jag vill ha friheten att välja själv och rätta munnen efter matsäcken. Har jag råd med saker köper jag, annars låter jag bli.

Visst, jag var medveten om att jag skulle få betala fastighetsskatt när jag köpte mitt hus, men att taxeringsvärdena sedan steg så in i helvete blev ju ingen rolig överraskning.

Som sagt: jag ångrar inte ett dugg!

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Biter mig själv i foten med detta inlägg men vad gör man!

Ville ni verkligen ha kvar GP på tronen. Om man ser utanför vår värld så tror jag att de blå behövs ett tag på tronen!

Hoppet är det sista som överger men på SH verkar det vara helt kört. Jag tror och hoppas att de blå inte kommer genomföra detta så snart som det är sagt.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Masen skrev:
2474933

Vad betalar du nu?
Tänk dig 20000 till på det...
GÖTT

Sammanlagt 22500:-/år för hel

Trafiken står väl för 7000:- av det

Det blir alltså 14000+15500= 29500/12=2458:-/mån en ökning per månad med ca 600:- per månad.

Inga 20000:- till men väl en fördubbling av trafiken, fan jag överlever nog :)

Kom ihåg att det inte är hela premien som dubblas utan trafiken, ni som kör hel betalar säkerligen mest för vagnskadan

Carnavalito

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
XJR1300
Man måste prioritera här i livet.... Jag valde risig bil och fin hoj...

Efter valet blir det tydligen risig bil och ingen hoj som gäller, till samma kostnad.... Detta suger babianröv..:arsele .

Man får nog ställa in hojen i 4 år och plocka ut den igen vid en ev sosseseger

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Carnavalito skrev:
2476294 Man måste prioritera här i livet.... Jag valde risig bil och fin hoj...

Efter valet blir det tydligen risig bil och ingen hoj som gäller, till samma kostnad.... Detta suger babianröv..:arsele .

Man får nog ställa in hojen i 4 år och plocka ut den igen vid en ev sosseseger

Sossarna kmr inte att ta bort det om det införs det ska ni veta

MackanNSB

Gick med
14 Nov 2004
Hoj
R1´05 Superbike, R1´06 Gata
Som sagts upprepade gånger, så är det ju just valfrihet det handlar om.
Vi väljer ju om vi vill köra hoj eller inte!! Men vi väljer inte när fd reg plockar av oss extra skattepengar utan att vi har ett skit att säga till om.
Finns alltid gnällspikar 99% röd/gröna som vill göra så lite som möjligt fast ha allt som grannen har.
Det låter på vissa som om dom blå enbart gör detta för att jävlas med folk, men inse fakta, är ju bara att gå till sig själv ibland, tryter det i plånboken så kan man inte springa på resturang och käka, utan laga mat hemma tills det blir bättre.
Finns massor av saker man vill göra, som man inte kan pga av att man inte har råd, men inte fan sitter jag och gnäller för det.
Tack å lov så har bromsklossen "GP" röstats bort och allt känns mkt mer hoppfullt för Sverige.
Och till alla er gnällspikar, så ska ni få se att det inte blir så illa som ni hoppas på ;)

Punkt.

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
korvgubbe skrev:
2475237 Snart börjar jag bli benägen att vara för fettskatt.. möjligen inte på tjockisarna själva men jag är inte främmande för höjd moms på Billys Pan Pizza och annat färdiglagat som består av 35% fett, 40% socker och resten transfetter..

Men tillbaka till hojdiskussionen så tycker jag det är surt att pröjsa mer i trafikförsäkring men jag förstår höjningen.

En volvo 240 lär knappas bli mycket dyrare. Den kostar inte samhället något i olyckor o.s.v. För de flesta blir höjningen marginell men särskillt för oss som kör extrema fordon(nåja, inte mitt monster men ni era djeflar:tungan ) blir höjningen högre.. och jag har förståelse för det. Vi tillhör en riskgrupp som kör fordon som egentligen är helt onödiga. Vi har fordon som inte kan utnyttjas till mer än en bråkdel utan att bryta mot lagar och förordningar samt höja riskerna avsevärt..

Jag har svårt att tänka mig att höjningen blir särksillt mycket högre på en gammal Suzuki GS 500 från -94.
Och vem kan på ett bra sätt motivera att det är nödvändigt att ha en R1:a som fordon när det finns så mycket "ofarligare" alternativ?!

Varför är det vår rättighet att köra R1:eek:r eller BMW M3:eek:r när det finns Gs500 och volvo 740?
Och framförallt:
- Hur kan vi med rakt ansikte kräva att alla på "bruksfordonen" ska betala för de skador som orsakas av oss på våra leksaker?

Men det är kul att vi ser de där 10-15%:en SH:are som röstade på vänstern och sossarna för i valtråden lös ni med er frånvaro. :hihi

Jo, jag förstår att det förekommer olyckor och dödsfall. Beklagar er förlust.

Min undring är om det är många olyckor/dödsfall på banor med tanke på alla som kör ihjäl sig på vägarna...

Det håller ändå inte. Då ska vi faanimig straffbeskatta allt som innebär minsta risk och som inte är helt samhällsnödvändigt. Skärmflygning, surfning, fotboll, hockey etc. Håller med dig att man borde höja skatten på färdigmat som innehåller höga halter av socker och fett etc. Alkohol, tobak och allt annat som ingår i "helgnöjena" är ju redan ganska hårt beskattat men bär trots allt inte tillnärmelsevis sina egna kostnader... Det går alltså inte att plocka ut enskilda "nöjen" och få en rättvis straffbeskattning/avgiftsreglering utan det måste nog ingå i en helhet.
/Snake

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Last edited:

bikeemike

noobie
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
yz125
zeetX skrev:
2476187

jo men å andra sidan så var väll telefon dyrare?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM