Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
piece skrev:
2475227 Problemet här är att bara en del av samhället skall bära sina egna kostnader.
Mycket bättre är att privatisera allt. Och då menar jag allt.
Låt var och helt bära sina egna kostnader oavsett vad det är.
Staten ska inte ens bedriva akutsjukvård, inga pengar ingen vård!
Först då kan vi uppnå full rättvisa och du får själv bestämma var du skall göra av din egna slantar.

Det låter som om du skriver med ironi. Men fullt alvarligt tycker jag att det mesta borde privatiseras. Så fort man byter till en privat instution märker man att det är otroligt mycket bättre. Tex tandläkare, sjukvård, bank, boende mm. Givetvis finns det undantag med taskiga privata ställen. Men dom slås snabbt ut av marknadskrafter. Men statliga instutioner finns kvar år efter år fast dom suger i kvalitet. Varför ska dom anstränga sig och vara bra. Dom får ju betalt i alla fall. Desutom drivs ofta privata företag både bättre och billigare än statliga.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
KGK skrev:
2476006 glöm inte att färdas med fordon(inkl. mc) tillhör en samhällsfunktion, transport till/från jobbet m.m., ex. narkomaner går bra att subventionera?

Du verkar bara ha läst 2 meningar av mitt inlägg. Läs det igen så förstår du att jag inte vill subventionera rökare, narkomaner m.fl.

Eskilsson skrev:
2476010 Det låter som om du skriver med ironi. Men fullt alvarligt tycker jag att det mesta borde privatiseras. Så fort man byter till en privat instution märker man att det är otroligt mycket bättre. Tex tandläkare, sjukvård, bank, boende mm. Givetvis finns det undantag med taskiga privata ställen. Men dom slås snabbt ut av marknadskrafter. Men statliga instutioner finns kvar år efter år fast dom suger i kvalitet. Varför ska dom anstränga sig och vara bra. Dom får ju betalt i alla fall. Desutom drivs ofta privata företag både bättre och billigare än statliga.

:tummenupp

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
supergirl skrev:
2475999 Jag är ganska höger av mig och tycker det är rätt att man ska betala för sig själv. Jag vill inte att pensionärer och studenter och ensamstående mammor ska hjälpa till att "subventionera" min försäkring. Men samtidigt tycker jag det ör fel att man endast låter trafikanter betala för sig själva. Rökare och folk som inte tar hand om sig kostar samhället miljarder varje år och borde därför också få en högre försäkring liksom andra högriskgrupper. Jag har ingen lust att betala sjukvården för rökare och skidåkare, kampsportare m.fl.

Jag tycker tanken att man ska betala för sig själv är god men man kan inte applicera den endast på en specifik grupp medan andra högriskgrupper fortsäter att få subvention från försäkringskassan.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
supergirl skrev:
2476012 Du verkar bara ha läst 2 meningar av mitt inlägg. Läs det igen så förstår du att jag inte vill subventionera rökare, narkomaner m.fl.

jepp, lite trött, ska man flytta ut kostnader för trafik så får man göra det på andra områden också eller så har man en allmän försäkring(välfärd?)

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
flugan skrev:
2475990 Hur fattiga är de i de fattigastate kommunerna? Får de bistånd från SIDA i dessa kommuner? Eller är det bara så att ordet fattig och rik när man skall påtala relativa skillnader i inkomster och tillgångar är ett sätt att vinkla en beskrivning? På många ställen i Afrika är man fattig, i Sverige är en del rika. Dessutom, 90% av all yta norr om Stockholm är röd, vad säger det? Att Norrland is the shit?

Det var inget mer än ett påstående om att dom mindre förmögna människorna i detta land röstar rött... Men dom kanske bara inte fattat att det nya ARBETAR partiet är det bästa för dom... Eller så är det dom mer välbärgade som av gott hjärta röstar blått för att gynna dom som har det sämre ställt ekonomiskt... Vad vet jag:confused: Ursäkta att ordet FATTIG råkade komma med:rolleyes:

Bara det inte blir en klassfråga att köra mc... Jag menar dom med gott ställt har ju ferrarin å köra fort med ju...
Alla ska väl kunna blåsa på i minst 250km/h. Det ska ju vara en mänsklig rättighet ju:D

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Hoj
gsxr 1000 k5
peteR1000 skrev:
2474890 Detta var för en bil, dom drog ju ett exempel på att om du var ung och ägde en sportigare bil så kunde premien stiga från 11.000:- till en bra bit över 20 loppor om jag inte hörde fel. Blir säkert jättebilligt att äga hoj sen...frågan är ju vilka som kommer ha råd att köra RR hojar? Gamla gubbar med miljoner på banken :va gissar på att hojförsäljningen inte kommer att öka när detta gått igenom.
Fy faan säger jag bara :4skrika
Kör man sporthoj och inte är snuskigt rik och dessutom har röstat på alliansen har man ju fan skjutit sig själv i foten :tummenupp
Ja man blir ju alldeles matt!!!!
Kommer säkert att bli skitdyrt att åka hoj och bil å alldeles som det inte räcker till nu betalar 1700 mån bara för hojen i försäkring!!
Säkert många förstagångsväljare som röstat på högern å som åker i mammas å pappas bil!!!
Nä fy fan va surt:mad: å dom där nya jobben dom snackar om kommer ju inte nån att ha råd att åka till för det är ju inte alla som bor i stockholm där det finns lite alternativ att välja på:arsele
Hela deras politik går ju ut på att dom som har mycke pengar ska ha mer å dom som har lite ska ha mindre:mad: :mad: :mad:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
granath_ skrev:
2475300 doh. även fast man skrev att ni inte behöva lägga ner tid på att klaga på åldern så slipper man det inte, vart är detta forum på väg.
ni kan gärna framföra era åsikter utan att vara spydiga..
om det nu så är att det är helt fel med en borgeligregering tror ni då att dom skulle sitta med makten ?

att dom sänker a-kassa stödjer jag fullt, enligt deras "vallöften" (som man aldrig ska lita på iofs) så säger dom även att dom ska sänka anställningsavgiften (finns säkert nå finare ord för det) som är just det problemet till att jag är anställd på timme nu.
att som sänker a-kassan tror jag är ett sätt att få ut folk i jobb, inte bara sitta hemma & runka balle & titta på dokusåpor.. ni förstår nog vad jag menar. idag kan du leva hemma utan att arbeta, jag & många fler är nog relativt trött på att betala andras "löner"..

om jag som du säger skulle bli arbetslös, då skulle iaf inte jag bara sitta hemma & vänta på att den "idag mkt väl fungerande" a-kassan skulle lyckas pillra fram något jobb.. det gäller väl för fan att ligga i lite själv & söka jobb..

jaja, jag vet att det kommer nu snart att jag bara är 19, oallmänbildad, dum, pantad, idiot mm.
du som skriver det då, förvänta dig inget svar så länge du inte skriver något vettigt. :pannkyss

Det jag tycker är så jävla fantastiskt är att en snubbe som får 26% av landets röster...just det, 26%, faktiskt kan bli statsminister. :död

Majoriteten som bestämmer? skulle inte tro det.

Problemet för din del är att Moderaternas löfte om arbete till alla ungdomar innebär A: ny minimilön ( läs 60 kr/tim typ ) B: Inga rättigheter, anställningstryghet = bli kickad om bossen vaknat på fel sida eller lider av baksmälla. Ett pigjobb åt ett äckel som inte har ork/tid att städa upp sin egna skit skulle väl va nått va:tummenupp. Att vara "piga" är inget man ska se ner på enlig dom blå. :rolleyes: ( i och för sig sant...ser snarar ned på äcklen som anlitar pigor )

Försäkringar blir dyrare. Mc har redan nämts....näst i tur står privata sjukförsäkringar mm.

Den där "tusingen" extrar i månaden kan jag GARANTERA att du inte ser röken av. :tummenupp

Är ju allmänt känt att folk som röstar blått ser till sin egna lilla värld, enstaka sakfrågor.......tills dom upptäcker att dom blivit grundligt blåsta och därför röstar rött i nästa val, efter att blått ställt till med en massa jävelskap i 4 år.
( Gäller alla utom faktiska moderater = höginkomsttagare, ca 10 - 15% av Sveriges befolkning ) 10-15% som i dagsläget bestämmer över resterande 85 -90%...helt jä**a otroligt.

Och nej, jag räknar inte med resten av stödpartierna för högern, eftersom dom snällt gör vad moderaterna säger åt dom att göra.

[Rantmode off] :tungan

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
piece skrev:
2475227 Problemet här är att bara en del av samhället skall bära sina egna kostnader.
Mycket bättre är att privatisera allt. Och då menar jag allt.
Låt var och helt bära sina egna kostnader oavsett vad det är.
Staten ska inte ens bedriva akutsjukvård, inga pengar ingen vård!
Först då kan vi uppnå full rättvisa och du får själv bestämma var du skall göra av din egna slantar.

För fan....lägg ifrån dig crackpipan och backa 5 steg bort från tangentbordet omedelbums. :D

Inskickat av Bellmobile

Ja man blir ju alldeles matt!!!!
Kommer säkert att bli skitdyrt att åka hoj och bil å alldeles som det inte räcker till nu betalar 1700 mån bara för hojen i försäkring!!
Säkert många förstagångsväljare som röstat på högern å som åker i mammas å pappas bil!!!
Nä fy fan va surt å dom där nya jobben dom snackar om kommer ju inte nån att ha råd att åka till för det är ju inte alla som bor i stockholm där det finns lite alternativ att välja på
Hela deras politik går ju ut på att dom som har mycke pengar ska ha mer å dom som har lite ska ha mindre.

Såg du inte segerbilderna från Sergels torg ( fontänen ) efter vinsten var klar, inte en palt över 20 på dom bilderna. :rofl

Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Maax skrev:
2476051 För fan....lägg ifrån dig crackpipan och backa 5 steg bort från tangentbordet omedelbums. :D

Inskickat av Bellmobile

Hela deras politik går ju ut på att dom som har mycke pengar ska ha mer å dom som har lite ska ha mindre.
/QUOTE]

Japps mer åt dem som redan har mer .. det är hela grejen med Moderaterna.. synd att många kommer att komma på det i efterhand.. Det lär visa sig..

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
supergirl skrev:
2475999 Jag är ganska höger av mig och tycker det är rätt att man ska betala för sig själv. Jag vill inte att pensionärer och studenter och ensamstående mammor ska hjälpa till att "subventionera" min försäkring. Men samtidigt tycker jag det ör fel att man endast låter trafikanter betala för sig själva. Rökare och folk som inte tar hand om sig kostar samhället miljarder varje år och borde därför också få en högre försäkring liksom andra högriskgrupper. Jag har ingen lust att betala sjukvården för rökare och skidåkare, kampsportare m.fl.

Jag tycker tanken att man ska betala för sig själv är god men man kan inte applicera den endast på en specifik grupp medan andra högriskgrupper fortsäter att få subvention från försäkringskassan.

Mycket klokt! :tummenupp

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Maax skrev:
Såg du inte segerbilderna från Sergels torg ( fontänen ) efter vinsten var klar, inte en palt över 20 på dom bilderna. :rofl

För oavsett vad det handlar om är det skitofta folk över 20 badar i sergelfontänen? Kan inte vara så att man kanske lär sig att fira på nått vettigare sätt än att bada i ett äckligt vattenhål?

Men nä, om S hade vunnit hade vi nog sett ett snitt på.. kanske 50 år på dem som hade badat i fontänen. Garanterat!

Fast, frågan är om det är bra eller dåligt?

Själv firade jag med en liten flaska champagne och några djungeltjut. Tjock-Göran avgick, det har jag väntat på. Bara det är värt minst 3000:-/månad i höjd försäkringskostnad.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Freedom skrev:
2475613 Jag betalar gärna en högre premie för min hobby om det anses att den belastar samhället vilket den troligvis gör. Jag förväntar mig att jag i gengäld ska slippa betala för dom som hellre fiskar, jagar och åker skoter än att ta ett jobb och dessutom sitter i sina hus och har lägre elskatt för dom bor i glesbygd. Och jag förväntar mig att slippa betala för slapphögar som ligger i sina soffor i förorterna och gnäller att dom inte får nåt jobb när det mest ansträngade dom gjort i sitt liv är att ta sig ner till den kommunala inrättningen för att få stålar till sitt uppehälle.

WORD! :yoparty

Motin skrev:
Japps mer åt dem som redan har mer .. det är hela grejen med Moderaterna.. synd att många kommer att komma på det i efterhand.. Det lär visa sig..

Poängen med moderaternas politik - som så många inte verkar fatta - är att den gynnar företagande, nyanställningar och entrepenörsskap. När det börjar löna sig att tjäna pengar och starta företag, och bli enklare att göra det, så kommer fler personer ha anställningar istället för att lyfta bidrag / vara arbetslösa. Hur många gånger har man inte läst eller sett på nyheterna om företag som flyttar sin verksamhet utomlands eftersom det är alldeles för dyrt att driva här i Sverige? Det här leder i sin tur att hundratals eller tusentals personer står utan jobb, och blir tvingade att leva på a-kassa och andra bidrag. En stor del av dom får inte heller nya jobb eftersom det är för dyrt för företagen att nyanställa! Det är en ond cirkel, skapad av vänsterregimen och som bara vi får betala priset för!
Det är bara synd att folk inte tänker längre än sina egon.

Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
supergirl skrev:

Som jag har skrivit i en annan tråd. Rökarna kostar i sjukvård 2,2 miljarder + eftervård på ca 2 miljarder. Men statskassan får in 8 miljarder i tobaksskatt.

Så, nä du betalar inte för rökarna.

Jag är inte rökare, men jag tycker det blivit en ren häxprocess mot rökarana, och jag tar avstånd från all typ av ren förföljelse mot alla grupper i samhället.

Kampsport har den lägsta skadefrekvensen av alla sporter i Sverige, är det ngt som kostar är det fotboll. Skidåkare (jag formodar att du menar Extrem åkare) koster inte samhället några stora pengar. I ärlighetensnamn, kan jag inte tänka mig att Idrott öht är något stort belstningskonto för samhället.

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Marcus74 skrev:
2476126 WORD! :yoparty

Poängen med moderaternas politik - som så många inte verkar fatta - är att den gynnar företagande, nyanställningar och entrepenörsskap.

Exakt, dock glömde du att deras politik även gynnar dom som har det väldigt gott ställt redan ekonomiskt. Lägre inkomstskatt gynnar mest dom som sitter på feta löner. Privatisering av sjukvården gynnar dom som mycket pengar. Höjning av premier på fordon gynnar dom som inte behöver betala själva för sina bilar och vilka är det? Knappast knegarsvensson som jobbar som mek på Volvo iallafall...
Varför skulle jag rösta på något som inte gynnar mig personligen? Det gör ju knappast dom som lyfter sjukt feta löner och inte behöver bry sig om pengar.

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Problemet är väl att moderaterna vill flytta alla skattepengar in i privata fickor?

Privata fickor = (m)s väljarbas av företagare.

Dvs 1000 kr mindre till staten i skatt per person, men 3000 i avgifter
till nya privata företag.

En pudel täckt av schäferpäls är fortfarande en pudel.

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
granath_ skrev:
2474982 för mig är det värt detta, trots att jag är 19år & ny i arbetslivet. säga vad ni vill om att jag inte vet bättre m.m. men jag står iaf för att jag är överlycklig att vi fick en blå seger.

om ni tycker det är så jävla hemskt att betala för att köra hoj så får ni väl, byta ner er eller ta den dyrare trafikförsäkringen & köra som folk så ni inte klotar ?

hur som helst :tummenupp för ny regering.

Du är 19......hur många klotningar tror du att du har framför dig....

Tummen ner för en gammal regering med ny förpackning.......

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
supergirl skrev:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Marcus74 skrev:

Poängen med moderaternas politik - som så många inte verkar fatta - är att den gynnar företagande, nyanställningar och entrepenörsskap. När det börjar löna sig att tjäna pengar och starta företag, och bli enklare att göra det, så kommer fler personer ha anställningar istället för att lyfta bidrag / vara arbetslösa. Hur många gånger har man inte läst eller sett på nyheterna om företag som flyttar sin verksamhet utomlands eftersom det är alldeles för dyrt att driva här i Sverige? Det här leder i sin tur att hundratals eller tusentals personer står utan jobb, och blir tvingade att leva på a-kassa och andra bidrag. En stor del av dom får inte heller nya jobb eftersom det är för dyrt för företagen att nyanställa! Det är en ond cirkel, skapad av vänsterregimen och som bara vi får betala priset för!

Man ska ha råd att betala för sitt fordon som man eventuellt använder för att ta sig till det nya jobben också.................... Sänkt/borrtagen förmögenhetssskatt (oj undra vilka andra än Moderater o borgare som gagnas av det), bort med fastighetsskatt o bla bla... Vilka får betala för att det ska fungera ? Jo hela svenska folket för att folk med feta plånkor ska får ÄNNU fetare plånkor.. Helt vridet..

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Marcus74 skrev:

Ännu en "expert"?
Vad du inte fattar är:
Företag lämnar sverige för tillverkning i kina - det kan vi aldrig någonsin konkurrera med.
Andra fall är företag som flyttas till sina "hemländer" för att det är enklare att säga upp anställda i sverige både pga regler och hänsyn till hemma opinionen.
Det är inte dyrt att företaga i sverige jämfört med västeuropeiska länder. Vi har betydligt lägre löner och relativt låg bolagsskatt.
Krångligt är det kanske men jag har inte sett några moderatförslag på förändringar i reglerna.

Antalet lediga jobb har ökat kraftigt efter semestern och det beror inte på moderaterna, utan på att sverige gått bra några år nu.
Entreprenörskap kan vara bra men också en fälla då det ger stor otrygghet jämfört med en anställning!. Man kan ofta se att företag hellre vill anlita en "konsult" istället för att anställa då det är lättare att sluta anlita en konsult än att behöva ta ansvar för en anställd.
Det har även i åkeribranschen förekommit att personal tvingats bli "egna" och köra för sin gamla arbetsgivare, fast nu med svältlöner istället...

Moderaterna har mycket att leva upp till för de har lovat guld och gröna skogar. Nu vaknar folk upp och börjar fatta att vi får själva betala kalaset...
Lyckas dom inte så blir det nog maktskifte även nästa val...

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
peteR1000 skrev:
2476164 Exakt, dock glömde du att deras politik även gynnar dom som har det väldigt gott ställt redan ekonomiskt. Lägre inkomstskatt gynnar mest dom som sitter på feta löner. Privatisering av sjukvården gynnar dom som mycket pengar. Höjning av premier på fordon gynnar dom som inte behöver betala själva för sina bilar och vilka är det? Knappast knegarsvensson som jobbar som mek på Volvo iallafall...
Varför skulle jag rösta på något som inte gynnar mig personligen? Det gör ju knappast dom som lyfter sjukt feta löner och inte behöver bry sig om pengar.

DUBBELWORD !!!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...