Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
korvgubbe skrev:
2477016

När fan ska ni sluta med att använda fotboll, cykling och andra exempel?!?! De är ju så pinsamt dåliga exempel att de inte ens är värda att argumentera emot. INSE att hälsovinsten och den kostnadsbesparing det innbär slår kostnaderna för korsband, hjärnskakningar och skrubbsår med råge...

Vad det gäller fotboll etc. har jag ingen aning vad det ger och tar i hälsofrågan.
Cyklar står för en stor andel skador och då pratar jag inte om skrubbsår, hjärnskakningar och andra blesyrer, utan den stora mängd alvarliga skador som cyklister ger, det fanns en anl till varför det har blivit hjämtvång <15 år och förslag på samma även för oss äldre.

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Wonderboy skrev:
2474881 Nej, jag tyckte det var värt det ! :tummenupp

Hur trög får man vara om man tycker att det är bra att det blir dyrare att idka sin hobby. Ok om du har råd men rätt själviskt tänkt. Finns inte en chans att man får ca 4000 över från annat som alliansen sagt.

maz-ze

maz-ze
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
BMW s1000rr
UltraMarine skrev:
2474907 Varför kunde inte försäkringsbolagen hävt ur sig detta före valet så hade vi sluppit en hel del tjafs.

Det sades också "ingen kommer få sänkning alla kommer få en höjning" i inslaget.

De fanns en varning på sporthoj.com om borgarnas förslag. Tanken är att om jag inte åker mc varför ska jag då betala dom som skadar sig

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
StephanD skrev:
2477057
Cyklar står för en stor andel skador...

Ja, men folkhälsovinsterna överträffar ändå dessa kostnader med råge...
För något år sedan startades t.o.m ett projekt som kalaldes för "Folkhälsocykeln" av just denna anledning.. Nu blev den sattsningen iofs en riktig kalkon men det måste som sagt finnas en anledning till att huvvudelen av alla folkhälsovetare förespråkar en ökad cykling....

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Hoj
gsxr 1000 k5
peteR1000 skrev:
2476164 Exakt, dock glömde du att deras politik även gynnar dom som har det väldigt gott ställt redan ekonomiskt. Lägre inkomstskatt gynnar mest dom som sitter på feta löner. Privatisering av sjukvården gynnar dom som mycket pengar. Höjning av premier på fordon gynnar dom som inte behöver betala själva för sina bilar och vilka är det? Knappast knegarsvensson som jobbar som mek på Volvo iallafall...
Varför skulle jag rösta på något som inte gynnar mig personligen? Det gör ju knappast dom som lyfter sjukt feta löner och inte behöver bry sig om pengar.
Helt rätt!!:D
Titta bara hur det ser ut i usa!!
Och när man tillhör låglöneklubben vill man inte ha de så!!:mad:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
korvgubbe skrev:
2477084 Ja, men folkhälsovinsterna överträffar ändå dessa kostnader med råge...

:fakta

Så är det. På ena eller andra sättet är det bra om vi rör på oss. Cykling är ej heller så miljöbelastande*.

(*Gillar inte ordet miljövänligt då det sällan innebär det i ordets egentliga bemärkelse)

Last edited:

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
goodspeed skrev:
Till exempel har vi ÄFS som (S) drev igenom, hur mycket hörde vi talas om detta innan det genomfördes?
(Om du fortfarande inte vet vad detta är, ta då genast reda på det).
Enligt SPP (Sveriges Pensionärers Parti) stod alla riksdagspartierna bakom ÄFS. Men du vet bättre?

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
bellmobile skrev:
2477112 Helt rätt!!:D
Titta bara hur det ser ut i usa!!
Och när man tillhör låglöneklubben vill man inte ha de så!!:mad:

Det konstiga är att folk som blir direkt drabbade av försämringar har rösta på Aliansen, man kan fråga sig varför eller vad har dom för förhoppningar, att många är tröttat på G Persson är klart men att tro att Aliansen kommer skapa alla dessa jobb är och blir nog en dröm.

Jag tillhör inte låglöneklubben och är inte snuskit rik men är i vad media framställer som en som kommer att tjäna på deras politik, tror dock att det okså blir en dröm, är rent av orolig för hur mycket de kommer hinna förstöra på 4 år med Utförsäljningar, privatiseringar, och deras såkallade valfrihet som jag tror kommer bli en fälla för många barnfamiljer och en massiv nedmontering av våran välfärd, som tidigare inlägg skriver titta på USA, dom är inte helt nöjda med sin modell.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att det fanns så många sossar här!!! Hövva. Ni grinpittar kan väl ta och sätta er och gråta bakom en tråkig bok eller något så vi ssssportborgare får uiiila i fred!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
StephanD skrev:
2477163 deras såkallade valfrihet som jag tror kommer bli en fälla för många barnfamiljer och en massiv nedmontering av våran välfärd

En omfattande demontering av välfärden vore ett politiskt självmord i stil med att införa en ny helgdag där alla uppmanas gå ut och tortera katter och små barn.

Förändringar, visst, men en nedmontering lär det knappast bli.

sandstream

Guest
Teo skrev:
2477170 Att det fanns så många sossar här!!! Hövva. Ni grinpittar kan väl ta och sätta er och gråta bakom en tråkig bok eller något så vi ssssportborgare får uiiila i fred!
De är bara avundsjuka på oss borgarbrackor som har råd med hojar från 2000-talet :D

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Argyle skrev:
2477159 Hårt ska gå mot hårt, höjjer dom mina försäkringar skenförsäkrar jag =)
Går skenförsäkring under "facklig solidaritet" :confused:

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
– För motorcykel, moped och skoter kommer trafikförsäkringen att stiga ungefär två hundra procent eftersom de är förknippade med personskador. Minst hundra procent kommer trafikförsäkringen att stiga för personbilar, säger Kjell Wirén, försäkringsdirektör på Folksam.

ur Sydsvenskan 1 augusti
----
Jag betalar idag 20500:- i försäkring hel/hel. Trafik är ca 6000:- av det. Skulle ovanstående stämma så höjs min årspremie till 38500:-. Nästan en fördubbling alltså.
Det är intressant att man talar om genomsnittliga höjningar. Vad som kommer att hända om försäkringsbolagen behåller dagens sätt att sätta premier är att det kommer att bli små höjningar för customhojar och enorma höjningar för sporthojar.
Om borgarna tänker genomföra detta utan vidare utredningar måste protestaktioner komma igång för att få uppmärksamhet i frågan.
Detta kommer att drabba sporthojsåkare mycket hårt!

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2477175 De är bara avundsjuka på oss borgarbrackor som har råd med hojar från 2000-talet :D
Det borde de inte vara. De borde istället spara mer, slösa mindre och sluta gnälla :mattias

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha