Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Ankan_84 skrev:
2477270 Hmm, eftersom dom flesta här inne på sporthoj åker sporthojar så tycker jag det är konstigt att man överhuvudtaget röstar på borgarna...

Att köra motorcykel är troligen det det största intresset som alla hojåkare har, framförallt de som åker sporthojjar, eftersom man inte har råd att ha så mycket andra dyra intressen...

Som vi kan läsa har det funnits åtskilda många noticer om att försäkringspremierna ska höjas, framförallt för sporthojar, detta har kommit från borgarna... Den tusenlappen som kommer att bli över (som Reinfeldt har lovat) kommer snabbt att försvinna, om det blir höjda förskäkringspremier...

Om en medelsvenson har ett stort intresse för sporthojar så är det för mig obegripligt att man röstar på borgarna, eftersom att man kan tvingas sälja sin hoj p.g.a. höjda försäkringar...:va

Det är som sagt att skjuta sig själv i ryggen, men det verkar inte som att många tänker så långt när man väl lägger sin röst:va

men den "fria tusenlappen" får du själv spendera hur du vill istället för att staten ska spendera den åt dig, det är väl på tiden att man tar lite ansvar själv för sina utgifter, har du inte råd att åka hoj så ska du inte åka hoj, har du inte råd att bo i stor villa på djursholm så får du bosätta dig någon annanstans...bästa vore iofs om vi kunde ta bort skatten helt och bara ha moms istället, men det dröjer nog innan det blir så...

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
hållundan skrev:
2477295 Haha, njewbie, du vet ingenting märker jag.

Hur som helst, jag bor i storstan, röstar blått, tjänar bra med pengar på ett apjobb, kör en förhållandevis ny hoj och försäkrar den själv. Jag gnäller inte det minsta. Mitt ovanstående inlägg ironiserar lite över alla gnälliga jävlar som uppenbarligen inte satt sig in i valkampanjer och annat innan den 17 september.

Hehe skojade bara lite... Hoppas du inte blev sur:)

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
Svemack skrev:
2477185 – För motorcykel, moped och skoter kommer trafikförsäkringen att stiga ungefär två hundra procent eftersom de är förknippade med personskador. Minst hundra procent kommer trafikförsäkringen att stiga för personbilar, säger Kjell Wirén, försäkringsdirektör på Folksam.

ur Sydsvenskan 1 augusti
----

Kul att kommentaren kommer just från en försäkringsdirre på FOLKSAM! Just det bolaget har ju tecknat avtal med en massa fackförbund så att man blir tvångsansluten till deras hemförsäkringar när man är medlem i facket. Hörde jag "sosse/vänster" nånstans ifrån? "Alla tillgångar borde tillfalla staten och sedan kan samhällets medborgare få tilldelat sig vad de behöver". Folksam kan ju tvångsansluta alla (sport)hojägare också när de är med i facket, det skulle vara en god affär för Folksam och kollektivet skulle ju dela på försäkringskostnaderna - inte mer än rättvist. Eller hur? Eller vad är rättvist?

För största möjliga rättvisa kan man emigrera till Kuba. Där har läkare och gatsopare samma lön. Det är solidaritet det!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
MiZou skrev:
2477296 men den "fria tusenlappen" får du själv spendera hur du vill istället för att staten ska spendera den åt dig, det är väl på tiden att man tar lite ansvar själv för sina utgifter, har du inte råd att åka hoj så ska du inte åka hoj, har du inte råd att bo i stor villa på djursholm så får du bosätta dig någon annanstans...bästa vore iofs om vi kunde ta bort skatten helt och bara ha moms istället, men det dröjer nog innan det blir så...

kommer nog aldrig bli så... Men den "fria tusenlappen" kommer ju automatiskt att försvinna om försäkringen höjs ca 10-15,000 eller hur?? om man nu fortsätter att åka hoj...

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Det kommer att bli en nedmontering av välfärden för de allra flesta i det här landet, och i detta fall kvittar det om det sitter röda eller blå vid rodret. Detta bestäms inte här, Sverige är ett litet land med en försumlig påverkan av sin omvärld.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Bingo skrev:
2477284 Mycket gnäll och få vettiga förslag. Jag har dock ett. Om man inte har råd att åka motorcykel som det är så kan man kanske arbeta lite mer. Det finns säkert fler och bättre förslag, men det här är en början. Eller hur :)

Arbete lite mer... som sagt så är det brist på jobb, men du kanske säljer dig själv... Det e inte så lätt att bara "arbeta mer"

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Snuttan skrev:
2477304 Just det bolaget har ju tecknat avtal med en massa fackförbund så att man blir tvångsansluten till deras hemförsäkringar när man är medlem i facket.

Nej, det är inte alls svårt att byta hemförsäkring till det bolag man helst vill ha. Hade själv Folksams hemförsäkring via facket och dom var billigast och hade bra villkor. Gillar man det inte är det bara att lyfta luren och byta.

Snuttan skrev:
2477304
För största möjliga rättvisa kan man emigrera till Kuba. Där har läkare och gatsopare samma lön. Det är solidaritet det!

Varför? Vad har Kuba och deras lönesystem med detta att göra?

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
korvgubbe skrev:
2476697 Japp! :tummenupp

Och jag väntar fortfarande på att du ska motivera vad som är så märkligt med att Reinfeldt blir statsminister i en majoritetskoalition med tanke på att sossarna haft 100%:igt ministerinnehav trots att de inte haft ens egen majoritet sen 60:talet....

Lågt räknat består 10% av dom 26 procenten av kappvändare som skulle tappa bort sitt eget huvud om det inte var fastspikat på axlarna. Det sanna "gnällbältet"

Så det är det facto högt räknat 15% av befolkningen som nu har makten. KANON! :tummenupp

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Ankan_84 skrev:
2477309 kommer nog aldrig bli så... Men den "fria tusenlappen" kommer ju automatiskt att försvinna om försäkringen höjs ca 10-15,000 eller hur?? om man nu fortsätter att åka hoj...

exakt, men det är ju det som är poängen, att tidigare så har premien kanske varit orealistiskt låg beroende på att någon annan betalat en stor del av kostnaden, nu börjar man istället leta efter den som borde stå för kostnaden i högre utsträckning, om du sedan väljer att fortsätta köra hoj, det är ditt val och då är det också du som ska betala...tycker du att det är ett ologiskt och/eller orättvist resonemang?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Masen skrev:
2474973 Så tar vi bort arbetsskyddet och minimi lönen så kan vi ha 2 job samtidigt och 60 kr timmen :tummenupp kanon

Men orka, vad är bäst gå på bidrag eller jobba fråga dig själv den frågan så har du nog ett svar på mycket. Hur man når dit är en annan femma men nu har vi ju provat detta i 12 år eller vad det är. Kanske bra att släppa fram nya tankar?

björn

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Maax skrev:
2477318
Så det är det facto högt räknat 15% av befolkningen som nu har makten. KANON! :tummenupp

Har du sovit det senaste året eller har du fortfarande inte insett att vi får en KOALITIONSREGERING som innebär att alla partier i den borgliga majoriteten finns representerade till skillnad från alla år där sossarna roffat åt sig 100% ministerrepresentation trots att de inte haft egen majoritet....?!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ankan_84 skrev:
2477314 Arbete lite mer... som sagt så är det brist på jobb, men du kanske säljer dig själv... Det e inte så lätt att bara "arbeta mer"
Nej, det har du rätt i förstås. Men vaffan, man måste ju försöka innan man ger upp. Det hjälper i vart fall inte att gnälla :)

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
korvgubbe skrev:
2477335 Har du sovit det senaste året eller har du fortfarande inte insett att vi får en KOALITIONSREGERING som innebär att alla partier i den borgliga majoriteten finns representerade till skillnad från alla år där sossarna roffat åt sig 100% ministerrepresentation trots att de inte haft egen majoritet....?!

:D :D :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Maax skrev:
2477318 Lågt räknat består 10% av dom 26 procenten
..Så det är det facto högt räknat 15%

Hur får du f.ö. 26% minus 10% av dessa till att bli 15% :va

10% av 26% = 2.6%

26% - 2.6% = 23.4%

Mikeyboomboom

Vägpiskare
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Daytona 955
Länge leve borgarna

:pannkyss Hello

Jag undrar om det spelar någon roll... Jag menar om jag får betala 70000 eller 85000 om året i försäkringspremie, det har ingen betydelse, jag har inte råd med något av det.. Och så som det är nu skulle hojen jag vill köpa kosta mig 70000 och detta med RÖTT styre...

By the way så behöver vi lite "regim" skifte i detta land, man börjar ju tröttna på SOCIOALDEMOKRATIN... Hade Göran fått bestämma ett tag till så hade det snart varit mer lönsamt att vara arbetslös än att jobba... ( om det inte redan var så i vissa fall)

Så LÄNGE LEVE BORGARNA

Arne A.

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Hynda
Stalin hade kreativa ideér om hur man får fart på ett samhälle...:tummenupp

Staten äger allt (som i Norrland ungefär) alla jobbar lyckliga och glada för samma skitlön som grannen, kör samma bil som grannen (finns ju bara en modell), bor i samma sorts bostad som alla andra (utom Göran för han bor i ett litet "torp") Alla motorcyklar är av samma fina armemodell och kostar precis lika mycket i försäkring...ransoneringskuponger är ett extra pittoreskt inslag i vardagen...:yoparty

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
MiZou skrev:
2477321 exakt, men det är ju det som är poängen, att tidigare så har premien kanske varit orealistiskt låg beroende på att någon annan betalat en stor del av kostnaden, nu börjar man istället leta efter den som borde stå för kostnaden i högre utsträckning, om du sedan väljer att fortsätta köra hoj, det är ditt val och då är det också du som ska betala...tycker du att det är ett ologiskt och/eller orättvist resonemang?

Om ingen skenförsäkrade så hade problemet varit löst... Men eftersom det redan idag är hutlöst dyrt att försäkra sin sporthoj så skenförsäkras det... Om det blir ännu dyrare så kommer folk bara att fortsätta att skenförsäkra... Det blir samma sak som när regeringen höjde avgifterna på cigaretter med 30-40 % (nåt sånt), alla köpte smuggel...

Förresten... ska alla betala bara för att man har en sporthoj?? Alla kanske inte kör av vägen eller kör som idioter, då är det orättvist att betala så mycket pengar, bara för man kör sporthoj...

Bingo skrev:
2477337 Nej, det har du rätt i förstås. Men vaffan, man måste ju försöka innan man ger upp. Det hjälper i vart fall inte att gnälla :)

sant :D

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Arne A. skrev:
...ransoneringskuponger är ett extra pittoreskt inslag i vardagen...:yoparty
Ja, och sen är det så trevligt att få sig en ordentlig pratstund med grannen i kön till brödbutiken :)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Mikeyboomboom skrev:
2477346 :pannkyss Hello

Jag undrar om det spelar någon roll... Jag menar om jag får betala 70000 eller 85000 om året i försäkringspremie, det har ingen betydelse, jag har inte råd med något av det.. Och så som det är nu skulle hojen jag vill köpa kosta mig 70000 och detta med RÖTT styre...

du tänkte verkligen till där va? Alla kanske inte har fått riktigt lika sunkiga premier som du lyckats leta reda på. Du kan ju kolla vad TRAFIKFÖRSÄKRINGSBITEN kostar i dina 70K och lägga på 200% om du som jag gissar är max 24 år och bor i centrum. 200% kanske enbart är spekulationer men för vissa kommer det säkert att bli verklighet...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha