Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
korvgubbe skrev:
2477335 Har du sovit det senaste året eller har du fortfarande inte insett att vi får en KOALITIONSREGERING som innebär att alla partier i den borgliga majoriteten finns representerade till skillnad från alla år där sossarna roffat åt sig 100% ministerrepresentation trots att de inte haft egen majoritet....?!

Jo, du har nämt det där med 100% ministerposter sisådär 3000 gånger nu.....och vi vet ju att det är ENBART ministern på aktuell post som klubbar nya lagar och regler. :rolleyes:

Och jag snackar om den verkliga siffran, villket är ca 15% av sveriges befolkning är MODERATER. Resterande 10% ( enligt årets ungefärliga resulat, är gnällspikar som ändrar politiska ideologier 2 ggr om dan )

Till skillnad mot Sossarna som har en STADIG väljarkår på 30 - 35 %. ( räknar bort det där gnällbältet även här. )

Spelar ingen roll hur mycket du vrider o vänder på dom siffrorna med till synes politiker inspirerad matematik, ändras ändå inte. :pannkyss

Det är det som är skillnaden mellan sossar och moderater. Sossar har en politisk idelogi medan moderater har dollar tecken istället för ögon. :rofl

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
lite väl hårda ord kanske

Maax skrev:
2477397
Spelar ingen roll hur mycket du vrider o vänder på dom siffrorna med till synes politiker inspirerad matematik, ändras ändå inte. :pannkyss

Du ser ingen skillnad i att folkets röst representeras i regeringen genom att ALLA majoritetspartierna finns representerade till skillnad från att ett enda minoritetsparti tar ALLA ministerposter?! :va

Sossarna fick förut 39% av rösterna men hade 100% av ministerposterna.

Alliansens koalitionsregering kommer ju göra att 48% av svenska folkets röster får en representant i regeringen.

Maax skrev:
2477397
Och jag snackar om den verkliga siffran, villket är ca 15% av sveriges befolkning är MODERATER.

Så du menar att det bara är sossar som är "Hardcore - true to the bone!"

"- Vi röstar som vi alltid gjort!"

Röstar du någonsin på ett annat parti än det du brukar göra är din röst inget värd.. Politiska vindflöjlar är inte värda ett skit. Ändrar du värderingar och ståndpunkter i sakfrågor är din röst värd noll.

BARA vi som är ÄKTA borde få rösta. och äkta blir man om man röstar likadant livet UT!!!! :mad: Sosse-power!

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ankan_84 skrev:
2477270 Hmm, eftersom dom flesta här inne på sporthoj åker sporthojar så tycker jag det är konstigt att man överhuvudtaget röstar på borgarna...
För att man kanske tänker längre än sitt bågeägande. Som att avlasta en sjukvård som går på knä t ex. Eller för att man inte tror på AMS som sveriges största 'arbetsgivare'.

Ankan_84 skrev:
2477270
Om en medelsvenson har ett stort intresse för sporthojar så är det för mig obegripligt att man röstar på borgarna, eftersom att man kan tvingas sälja sin hoj p.g.a. höjda försäkringar...:va

Det är som sagt att skjuta sig själv i ryggen
Socialdemokratisk solidaritet i ett nötskal?

Ankan_84 skrev:
2477270
, men det verkar inte som att många tänker så långt när man väl lägger sin röst:va
Frågan är hur långt du tänkt.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Detta var den gnälligaste tråd jag läst... :confused:

Det hade kvittat vad folket röstade fram helt och hållet... Göran Julosten Persson gör så många som möjligt beroende av bidrag av olika slag för att låsa folket till S, detta för att säkra röster och ha Big Brother koll på folket medans dom själva smiter undan en massa skatter osv..

De blåa kommer trampa på dom som gillar läget på soc men gynna dom som kämpar i studier och egna företag... Men en del som verkligen inte kan hjälpa sitt bidragsberoende kommer i kläm.. shit happens..

Folket är väl trötta på bidragsträsket ett tag,, men om fyra år kommer de tillbaka och då kan ni vara trygga med att staten Uber Alles kommer tillbaka... :tummenupp

Jag betalar hellre min försäkring med lönen än med bostadsbidraget..

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Vills ticka mellan gnällandet med

SOSSARNA PLANERADE ATT GÖRA DETTA OCKSÅ:hördu
INGET MODERATPÅHITT, FÖRSLAGET HAR FUNNITS I 10 ÅR

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
flugan skrev:
2477432 För att man kanske tänker längre än sitt bågeägande. Som att avlasta en sjukvård som går på knä t ex. Eller för att man inte tror på AMS som sveriges största 'arbetsgivare'.

Socialdemokratisk solidaritet i ett nötskal?

Frågan är hur långt du tänkt.

Dina inlägg är otroligt genomtänkta och givande:pannkyss
Skriv något vettigt istället...

Hur långt har du tänkt??
Socialdemokratisk solidaritet i ett nötskal?.... kan du utveckla tack

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Hur det en blir så påverkar det inte mitt hojåkande, blir ett jäkla av och påställande bara, vem vet det kanske rent av blir billigare än att bet de 8200/år som jag gör i dag trots ev. höjning om det nu blir någon?

Mikeyboomboom

Vägpiskare
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Daytona 955
peteR1000 skrev:
2477364 du tänkte verkligen till där va? Alla kanske inte har fått riktigt lika sunkiga premier som du lyckats leta reda på. Du kan ju kolla vad TRAFIKFÖRSÄKRINGSBITEN kostar i dina 70K och lägga på 200% om du som jag gissar är max 24 år och bor i centrum. 200% kanske enbart är spekulationer men för vissa kommer det säkert att bli verklighet...

Nej jag tänkte nog inte till där..... Men frågan e om man behöver tänka så mycket för att inse att försäkringar och speciellt MC försäkringar kommer bara att bli dyrare...

PS. Du gissade fel, jag är 27 och bor inte i centrum...

PS 2. Mina "sunkiga" försäkringsuppgifter var ett så kallat "worst case scenario", och dom passar ju in i denna diskussion då alla bara antar hur högre premier man ska få nu när borgarna styr..

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ankan_84 skrev:
2477443 Dina inlägg är otroligt genomtänkta och givande:pannkyss
Skriv något vettigt istället...
Ge ett exempel på vad som är vettigt är du snäll.

Ankan_84 skrev:
2477443
Hur långt har du tänkt??
Socialdemokratisk solidaritet i ett nötskal?.... kan du utveckla tack
Frågan är ställd till dig. Är det socialdemokratisk solidaritet du ger uttryck för när du anser att man skall prioritera förmånligt bågeägande framför avlastningar på sjukvården?
Edit: Du menar att andra inte har tänkt speciellt långt. Hur långt har du själv tänkt när du inte tänker längre än till ditt eget bågeägande?

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Maax skrev:
2477318 Lågt räknat består 10% av dom 26 procenten av kappvändare som skulle tappa bort sitt eget huvud om det inte var fastspikat på axlarna. Det sanna "gnällbältet"

Så det är det facto högt räknat 15% av befolkningen som nu har makten. KANON! :tummenupp

Om du kollar lite av de beslut som faktiskt genomförts de senaste 4åren,
så är det c:a 6% som "tvingat" GP att genomföra dessa!
Om han inte gjort det så skulle regeringen fallit redan första veckan...

KentW

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Hoj
gsxr 1000 k5
StephanD skrev:
2477163 Det konstiga är att folk som blir direkt drabbade av försämringar har rösta på Aliansen, man kan fråga sig varför eller vad har dom för förhoppningar, att många är tröttat på G Persson är klart men att tro att Aliansen kommer skapa alla dessa jobb är och blir nog en dröm.

Jag tillhör inte låglöneklubben och är inte snuskit rik men är i vad media framställer som en som kommer att tjäna på deras politik, tror dock att det okså blir en dröm, är rent av orolig för hur mycket de kommer hinna förstöra på 4 år med Utförsäljningar, privatiseringar, och deras såkallade valfrihet som jag tror kommer bli en fälla för många barnfamiljer och en massiv nedmontering av våran välfärd, som tidigare inlägg skriver titta på USA, dom är inte helt nöjda med sin modell.
Jag är oxå orolig för just dom där sakerna du tar upp.
Och om man ser bakåt i tiden så har dom varit duktiga att sätta sprätt på stadskassan!!
Å stadskassan är väl det som kommer in i skatt om jag inte har fel:confused: Och göran har ju haft det lite jobbigt att städa upp efter carl om jag inte miss minns mej!!
Så en skattesänkning kommer kanske surt tillbaka om 4år.:mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Maax skrev:
2477451

Sossarna har alltid styrt med minoritets regering.... :rolleyes:

Njae.. men med tanke på att min pappa höll på att lära sig cykla sist sossarna delade på regeringsmakten(51-57) så känns det inte direkt nyligen..
:rolleyes:

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Snuttan skrev:
2477304 Kul att kommentaren kommer just från en försäkringsdirre på FOLKSAM! Just det bolaget har ju tecknat avtal med en massa fackförbund så att man blir tvångsansluten till deras hemförsäkringar när man är medlem i facket. Hörde jag "sosse/vänster" nånstans ifrån? "Alla tillgångar borde tillfalla staten och sedan kan samhällets medborgare få tilldelat sig vad de behöver". Folksam kan ju tvångsansluta alla (sport)hojägare också när de är med i facket, det skulle vara en god affär för Folksam och kollektivet skulle ju dela på försäkringskostnaderna - inte mer än rättvist. Eller hur? Eller vad är rättvist?

För största möjliga rättvisa kan man emigrera till Kuba. Där har läkare och gatsopare samma lön. Det är solidaritet det!

Håller med om att Folksam är part i målet. Men tyvärr så tror jag att deras siffror mycket väl kan bli verklighet.
Problemet med förslaget är inte principen i sig. Den är riktig. Vad jag däremot tycker är fel är att införa en förändring "över en natt" som riskerar att drabba många på ett närmast chockartat sätt.
Personligen så har jag råd att betala, men jag anser det fel att politiska beslut ska kunna drabba enskilda utan att de fått en chans att anpassa sig till en ny situation.
Enligt SMC så verkar det nu som att det i alla fall blir en utredning innan förslaget kommer till. Vi får hoppas på det.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
bellmobile skrev:
2477484
Och om man ser bakåt i tiden så har dom varit duktiga att sätta sprätt på stadskassan!!
Å stadskassan är väl det som kommer in i skatt om jag inte har fel:confused: Och göran har ju haft det lite jobbigt att städa upp efter carl om jag inte miss minns mej!!
:pannkyss Så ja,,, nu tycker jag vi alla läser på... Ja,, M satte sprätt på pengar som inte fanns eftersom S redan spenderat allt... :tummenupp

M öppnade nya vårdhem och öppenmottagningar, försökte få en turism i landet med att rusta upp våra cenrum (som sedan S tog all credit för när det blev klart)

S lägger sedan ner nästan alla öppnvårdsmottagningar, postkontor, närpoliser och gömmer arbetslösheten i "åtgärder" som kostar sjuka summor...

M försökte starta upp från ett underskott och driva landet som vinstgivande företag (vilket verkar vara vettigt) och S stänger ner allt som dom bygger upp och kommer då på att fan va dyrt allt blev helt plötsligt...

Jag vill bara fråga,, vem av er som gnäller nu har arbetat inom vården de senaste 13 åren?

När jag började hade M byggt upp massor med vård till oss alla,, massor med folk fick nya jobb och det var aldrig personalbrist... Nu är det minimi bemaning på ALLA avdelningar, risktillägg inom psyk e borta och dom har stängt dom flesta avdelningarna... Var sommar överbelägger dom avdelningar för att dom stänger en hel vinge för att spara pengar... Extra personal finns inte att tillgå....

Jag säger bara,, GET A GRIP...

Alla egna företagare måste betala sjukt för att kunna anställa nån, så dom bränner ut sig istället och staten för ge sina fina bidrag till dom som kunde fått jobba... sen klappar dom sig själva på ryggen och säger "se så snälla vi e"

S motverkar tillväxt förutom hos sig själva,, GP såg så fint till att alla hans vänner från partiet fick dom bästa ministerposterna.... alla skandalerna sopas under mattan....

Nä,, de e dax för friska tag tycker jag,.,, men de e därför vi röstar,, just för att vi ska tycka till och att alla har rätt att tycka som dom vill.... Eller:confused:

Last edited:

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
bellmobile skrev:
2477484 Jag är oxå orolig för just dom där sakerna du tar upp.
Om du läser på lite granna så hade du inte sagt likadant. Jag rekommenderar dig att läsa 20 p nationalekonomi så ändrar du uppfattning om vad sossarna har gjort för sverige. Skrämmande rent ut sagt. De borde liksom skandiadirektörerna ställas inför rätta.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
sportarn skrev:
2477590 Om du läser på lite granna så hade du inte sagt likadant. Jag rekommenderar dig att läsa 20 p nationalekonomi så ändrar du uppfattning om vad sossarna har gjort för sverige. Skrämmande rent ut sagt. De borde liksom skandiadirektörerna ställas inför rätta.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp (kan inte nog ge tummeupp till de inlägget)

M satte spel på en massa för att bygga upp saker som skulle generera,, Det kalla investering sen att S stoppade allt innan det genererade vinst kan man inte skylla på M...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Wagge skrev:
2476895 Så sant, hellre arbetande med 2000:- mer kvar vid slutet av månaden än arbetslös. Vilket i sin tur leder till mindre utgifter i form av bidrag och mer inkomst i form av skatt. Hur mycket tjänar inte vi alla (staten) på det?

Givetvis!

Allt låter ju jättebra med alla förslag från alliansen, MEN mycket skall finansieras med skatter, ex 20 000 nya poliser, man skall sänka skatten för löntagare, men samtidigt skall vi få betala mer i avgifter i form av trafikförsäkringar på bilar och mc. Skattelättnader för företag så de kan anställa mer BILLIG arbetskraft i form av ungdommar som man kan köra med, el läs utnyttja..sänkas skall även fastighetsskatten, el snarare frysas nästa år för att försvinna året efter.

Finansieringen kommer sjuka och arbetslösa få stå för största delen, jag har ingen lust bara för att jag blir sjuk, vilket jag INTE ofta är med en extra karensdag, för att ex någon annan skall få subventionerad "vit" städhjälp, men där är det väl som ett schackbräde, hälften vit och hälften svart...

Jag kanske gnäller trots att jag är en av vinnarna i valet, men jag VILL hellre betala skatt och ha en bra välfärd, istället för att sänka ex kvalitén i skolan, och få även bekosta o subventionera privatskolor med segregeringar som följd.Jag tänker liksom ett steg längre på dem som har det sämre ställt än mig.

Men mycket kommer säkert vara valfläsk, skall bli intressent o se hur mycket de lyckas genomföra, de flesta försämringar för folk säkert omgående, annat säkert mer långsiktigt om inte alls på 4 års perioden.

sporTlovEr skrev:
2477620 Allt låter ju jättebra med alla förslag från alliansen, MEN mycket skall finansieras med skatter, ex 20 000 nya poliser, man skall sänka skatten för löntagare, men samtidigt skall vi få betala mer i avgifter i form av trafikförsäkringar på bilar och mc. Skattelättnader för företag så de kan anställa mer BILLIG arbetskraft i form av ungdommar som man kan köra med, el läs utnyttja..sänkas skall även fastighetsskatten, el snarare frysas nästa år för att försvinna året efter.

Finansieringen kommer sjuka och arbetslösa få stå för största delen, jag har ingen lust bara för att jag blir sjuk, vilket jag INTE ofta är med en extra karensdag, för att ex någon annan skall få subventionerad "vit" städhjälp, men där är det väl som ett schackbräde, hälften vit och hälften svart...

Jag kanske gnäller trots att jag är en av vinnarna i valet, men jag VILL hellre betala skatt och ha en bra välfärd, istället för att sänka ex kvalitén i skolan, och få även bekosta o subventionera privatskolor med segregeringar som följd.Jag tänker liksom ett steg längre på dem som har det sämre ställt än mig.

Men mycket kommer säkert vara valfläsk, skall bli intressent o se hur mycket de lyckas genomföra, de flesta försämringar för folk säkert omgående, annat säkert mer långsiktigt om inte alls på 4 års perioden.

Det jag vill komma till är att man INTE har 2000 kr över, när allt skall betalas, bara naivt att tro det.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Orkar inte läsa marathontråden, så om följande tagits upp får ni ursäkta.
Kan det inte vara så att det faktiskt kan finnas fördelar med borgarnas ide om att trafikförsäkringen skall betala vårdkostnader för den som skadar sig?
Om ett försäkringsbolag betalar för vården kan denna köpas in från effektiva vårdgivare. Kanske slipper man stå i kö till operationer etc. (Det som rödfärgade brukar kalla för gräddfil i vården alltså).
Om försäkringsbolagen betalar för vården kommer de naturligtvis att ha ett intresse av att få så god valuta för sina pengar som möjligt. Med det föreslagna systemet kan man sannolikt anta att bolagen kommer att se till att skadade får adekvat vård tidigare. Detta bör underlätta rehabilitering och leda till att skadade blir friska fortare. Med andra ord; den högre premien kanske för något verkligt gott med sig för de som skadar sig.
Rödingarna som klagar bör alltså begrunda det faktum att de genom att erlägga en högre trafikförsäkringspremie kanske bidrar till att en medmänniska som skadat sig i trafiken snabbare rehabiliteras till båtnad för såväl sig själv som samhället. Detta är väl solidariskt och bra??

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha