Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Rullefull skrev:
2478814 Ingen har snackat om dig personligen.
"Ska vi betala för .... osv" Ja, det tycker jag. Det bör du ha fattat redan om du läst mina tidigare inlägg i denna tråd.
Är det verkligen så omvälvande att var och en betalar för sig själv?
/Rulle
Jag förstår vad du menar!:pannkyss
Men hela grejen är att hur mycket individualist man är så lever vi ändå i ett samhälle!!! Till och med du! :confused:
Tänk om du i dag skadar dig på väg till jobbet eller på jobbet eller hemma.
Fundera på om du skulle tänka samma sak... :tummenupp
Eller vill man ha USA 2/3 sammhälle. 1/3 ska leva i fattigdom och vissa människor har inte ens rösträtt...:mad:
Jag betalar för mig och de flesta gör det!
Jag kan också tänka mig att lägga en slant för att du ska ha det bra om det händer dig någonting!:pannkyss Det är det som är grejen!

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Zilversurfer skrev:
2479109 Har läst ALLA dina inlägg! Att du har ett jobb öht måste vara ren barmhärtighet från någon stackars arbetsgivare.

Du är helt verklighetsfrånvarande, kommer med påstående som du har hämtat från luften, som inte underbygger på ngn fakta. Var får du allt ifrån!

Stackars dig, usch att behöva vara anställd - bättre att vara arbetslös? Och alla egna företagare som tjänar storkovan på JUST dig är hutlöst.

Gör ngt åt din situation istället för att klaga!!

Mvh//F.öretagare

Precis vad jag förväntade av en företagare som har råd med zx10 06:a
min kompetens inom mitt yrke skall givetvis exploateras av företagen men då får de åxå betala för den !
Alla företag har olika förutsättningar och därför får de då anpassa sig till rådande situationer .fungerar det bra så :tummenupp går det illa så lägg ner !klagar gör jag precis likadant som företagarna gjort /gör dagligen .anställdes det i samma grad som företagen går bra så hadde det det inte varit denna arbetslöshet som nu är !

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
peteR1000 skrev:
2474890
Kör man sporthoj och inte är snuskigt rik och dessutom har röstat på alliansen har man ju fan skjutit sig själv i foten :tummenupp

Kunde fan inte sagt det bättre själv! Man måste få vara egoist utan att rösta höger.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
gabor2 skrev:
2479147 Precis vad jag förväntade av en företagare som har råd med zx10 06:a
min kompetens inom mitt yrke skall givetvis exploateras av företagen men då får de åxå betala för den !
Alla företag har olika förutsättningar och därför får de då anpassa sig till rådande situationer .fungerar det bra så :tummenupp går det illa så lägg ner !klagar gör jag precis likadant som företagarna gjort /gör dagligen .anställdes det i samma grad som företagen går bra så hadde det det inte varit denna arbetslöshet som nu är !

Jaha, då var vi ännu en gång framme vid ren och skär svensk avundsjuka.

Vi är totalt 11 anställda på företaget, alla behandlas lika oavsett kompetens, ingen har slutat på 10 år vilket visar att vi bryr oss om anställda. Dock är givetvis lönen olika beroende på kompetens/utbildning/erfarenhet/ålder men ingen klagar, vilket tyder på att alla är nöjda, eller?. Jag har inte högre lön än anställd med samma utb/erfa/komp.

Jag tror nog du arbetar på fel företag om du har en väldigt bra spets kompetens som du själv säger.

PS jag behöver en metallurg med anställning i Malmö DS

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Zilversurfer skrev:
2479175 Jaha, då var vi ännu en gång framme vid ren och skär svensk avundsjuka.

Vi är totalt 11 anställda på företaget, alla behandlas lika oavsett kompetens, ingen har slutat på 10 år vilket visar att vi bryr oss om anställda. Dock är givetvis lönen olika beroende på kompetens/utbildning/erfarenhet/ålder men ingen klagar, vilket tyder på att alla är nöjda, eller?. Jag har inte högre lön än anställd med samma utb/erfa/komp.

Jag tror nog du arbetar på fel företag om du har en väldigt bra spets kompetens som du själv säger.

PS jag behöver en metallurg med anställning i Malmö DS

Glad för dig och ditt företag som tycks vara bra ! Glädjer mig åxå att ni har klarat er i tio sosse års styre .Verkar som ni har utrymme för att expandera och utvecklas . Frågan är då vad saknas för att just du skall bli nöjd ?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
gabor2 skrev:
2479251 Glad för dig och ditt företag som tycks vara bra ! Glädjer mig åxå att ni har klarat er i tio sosse års styre .Verkar som ni har utrymme för att expandera och utvecklas . Frågan är då vad saknas för att just du skall bli nöjd ?

Jag är nöjd när;

Anställda har mer i plånboken varje månad på samma lön.
När företagsskatten sänks
När arbetsgivaravgiften sänks
När tjänstebilsförmånen sänks
När anställda får låna tex lastbil/sommarhus etc - utan att behhöva ta upp det som en förmån.
När karrensdagarna helt tas bort ( jag vet, ej direkt alliansens motto, men man kan inte hålla med om allt)
När anställda kan få bonus, utan att 60% går i skatt.
När Sverige får €
När kvinnor & män har samma lön, för samma arbete ( ser det som en självklarhet)

Det finns hur mycket som helst, som skulle göra mig nöjd.
Helt riktigt som du säger, Socialdemokraterna har varit relativt duktiga att vända Svensk Ekonomi, det går ingen nöd på oss. Men det hade varit för jävla skönt att nångång inte behöva skatta bort 1 mili på nettovinsten varje år!! Glöm Aldrig en sak, företagets pengar är aldrig mina pengar oav vad många tror.

Utan kanske använda detta kaptital för att utveckla/expandera företaget

Mycket som jag skriver är ren utopti, men hoppas får man alltid.

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
K.L skrev:
2478921 Bra med lite fakta...:tummenupp

om detta drabbar dom som blivit sjuka för att dom slitit varit flitiga och betalat höga skatter hela livet så tycker iaf jag det är fel... Man kan inte straffas för att man blir sjuk och det är nog djävligt att bli det med tanke på kronisk smärta och sånt... Tänk själva att sitta och ha en djävulsk smärta och kanske tom fundera på att ta repet för att man känner att man snart inte pallar längre och sen ska man behöva slåss för att få lös några ynka kronor så man slipper vara hungrig oxå...

en i min innersta närhet har drabbats av skada på arbetet (ca35 år arbetade hon där) och hon har det jobbigt och kämpigt som det är med smärtor varje dag, vissa dagar helt sängliggande, tål inte kyla överhuvudtaget osv, kan upplysa om att det är inte så jävla kul vare sig för den drabbade eller för mig som måste finnas till hands när smärtorna sitter i som värst, detta är tacken efter en lång och trogen tjänst, nu ska reinfeldt och kompani dra åt snaran lite lite till, hoppas verkligen att hon inte gör något dumt nu bara.

gabor2

Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Zilversurfer skrev:
2479314 Jag är nöjd när;

Anställda har mer i plånboken varje månad på samma lön.
När företagsskatten sänks
När arbetsgivaravgiften sänks
När tjänstebilsförmånen sänks
När anställda får låna tex lastbil/sommarhus etc - utan att behhöva ta upp det som en förmån.
När karrensdagarna helt tas bort ( jag vet, ej direkt alliansens motto, men man kan inte hålla med om allt)
När anställda kan få bonus, utan att 60% går i skatt.
När Sverige får €
När kvinnor & män har samma lön, för samma arbete ( ser det som en självklarhet)

Det finns hur mycket som helst, som skulle göra mig nöjd.
Helt riktigt som du säger, Socialdemokraterna har varit relativt duktiga att vända Svensk Ekonomi, det går ingen nöd på oss. Men det hade varit för jävla skönt att nångång inte behöva skatta bort 1 mili på nettovinsten varje år!! Glöm Aldrig en sak, företagets pengar är aldrig mina pengar oav vad många tror.

Utan kanske använda detta kaptital för att utveckla/expandera företaget

Mycket som jag skriver är ren utopti, men hoppas får man alltid.

Kanske får du allt detta . Då skall nog de som noll taxerar börja betala sin del
och lätta upp trycket på de mindre innan utopin breder ut sig . Önskar fler hade företagar curage som du !

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
K.L skrev:
2478921 en i min innersta närhet har drabbats av skada på arbetet (ca35 år arbetade hon där) och hon har det jobbigt och kämpigt som det är med smärtor varje dag, vissa dagar helt sängliggande, tål inte kyla överhuvudtaget osv, kan upplysa om att det är inte så jävla kul vare sig för den drabbade eller för mig som måste finnas till hands när smärtorna sitter i som värst, detta är tacken efter en lång och trogen tjänst, nu ska reinfeldt och kompani dra åt snaran lite lite till, hoppas verkligen att hon inte gör något dumt nu bara.

Det allra bästa vore om man skulle ha tuffare gallring bland dom som vill ha pengar/sjukpension, så att dom som verkligen behövde kunnde få mkt.
Och dom som är sjukskrivna fast ändå skulle kunna jobba blev av med sin pension. Nu verkar man sänka ersättningen för alla istället.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Masen skrev:
2479094 Mmm... Vet en del. Har varit på riksdagslistan. Debaterat i Sveriges radio m.m. Det var 4 år sen men... Jag har läst samtligas partiprogram! En sak som jag fattar är att 1+1=2. Det har många blå svårt att fatta. Sänk skatten... Sänk a-kassan...(drabbar rika? NEJ!) Mer pengar till polisen? = höj skatten?
Listan kan göras oändlig. Om du ska klaga på vad jag vet så gör det med argument. Hittils har du inte presenterat ett enda :pannkyss

Hur många sjukpensionerade 40-åriga ensamstående 3-barnsmammor som borgarna redan börjat sparka på känner du?

Och det var bara en klyscha i raden från ditt inlägg.

Om du läst samtliga partiprogram är det märkligt att du inte är bättre påläst än vad du är, alternativt saknar du förmåga att läsa och se saker med minsta lilla objektivitet.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Saken är den att alla i denna värld vill tjäna så mycket som möjligt... Vill jag köpa en hoj så vill jag helst ha den gratis och handlaren hoppas att jag inte prutar en krona och helst pröjsar lite extra för den...

Diskussioner om politik och liknande kommer alltid finnas... Men vi är ju fortfarande människor och ska ha kvar lite medlidande och kunna föreställa oss hur andra har det osv... Men den som har det svårt har nog lättare att sätta sig in i hur det är att ha det bra än tvärtom... Det tror då jag iaf...

Hade varit kul att veta hur många allians anhängare som hade haft samma åsikt om dom hade varit sjuka själva...:va

General E skrev:
2479552 Det allra bästa vore om man skulle ha tuffare gallring bland dom som vill ha pengar/sjukpension, så att dom som verkligen behövde kunnde få mkt.
Och dom som är sjukskrivna fast ändå skulle kunna jobba blev av med sin pension. Nu verkar man sänka ersättningen för alla istället.

Blev lite fel med citatet där men skitsamma i det...

Håller med om att fusket ska bort... Men måste vara hemskt att ha ont och sen bli nekad sjukpenning eller pension för att man har en skada som är svår att bevisa tex whiplash eller nåt sånt... Det är ju redan svårt att få godkänt en skada av försäkringskassans förtroendeläkare vad man har hört... I vissa fall så hjälper det ju inte ens fast man har läkarintyg från andra läkare... Vet inte men det lär ju bli än hårdare nu tror jag...

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
gabor2 skrev:
2479517 Kanske får du allt detta . Då skall nog de som noll taxerar börja betala sin del
och lätta upp trycket på de mindre innan utopin breder ut sig . Önskar fler hade företagar curage som du !

Idag på nyheterna redovisade FÖRSÄKRINGSKASSAN hur mycket pengar som under 2005
betalades ut "felaktigt", detta efter en massiv kontrollinsats som säkert kostat
massor med pengar.

"Mer än en milijard........"

Kanske inte helt fel att skärpa kraven på att pengar utbetalda från våra socialförsäkringar.

KentW

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
General E skrev:
2479552 Det allra bästa vore om man skulle ha tuffare gallring bland dom som vill ha pengar/sjukpension, så att dom som verkligen behövde kunnde få mkt.

Tyvärr så kollades det för lite på 70 och 80 talet, då ett fåtal gjorde livet surt i form av försämringar för skötsamma riktigt sjuka personer idagsläget, som nu kanske enligt"aliansen" kan ta ett jobb till sämre ersättning än sjukpenningen..suck..

Ex så tog folk anställning för att planera att säga upp sig 3 månader senare, och sedan fick man "stämpla" i 1 år med 100-% i ersättning, vissa satte detta i system, och det värsta var att de lätt fick jobb igen, det rådde ingen arbetsbrist förr i tiden.

Och du SKALL VETA att det är en stor gallring på de som skall ha sjukpension idagsläget, det är inget man får i en handvänding, jag vet av egen erfarenhet då en närstående släkting är sjukpensionär, tyvärr fanns det folk som försökte mygla med sådant med förr även idagsläget, då man får åka iväg på utredning på ex Alfta, vissa åker dit och gnäller hit och dit, sen kan de gå ut och roa sig och supa på kvällen och inte verkar lida alls, det har fått konsekvenser för riktigt sjuka idag som har ett helvete.

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
SWK skrev:
2474846 Det är väl fler saker man får räkna in när man röstar. I långa loppet kommer det nog bli bra!

Sätt ner de punkter som du referar till ("fler saker man får räkna in när man röstar").

Fundera en stund över vilka kortsiktiga vinster du gör.

Och nu till det lilla kruxet alliansen har lite svårt med men kanske du kan klara om du anstränger dig. Fundera en liiite längre stund över hur detta påverkar dig och andra långsiktigt. Det är nu du får gnugga de små grå lite mer än du kanske är van vid :va

Har du frågor får du gärna pm:a :tummenupp

Kent W skrev:
2479850 Idag på nyheterna redovisade FÖRSÄKRINGSKASSAN hur mycket pengar som under 2005
betalades ut "felaktigt", detta efter en massiv kontrollinsats som säkert kostat
massor med pengar.

"Mer än en milijard........"

Kanske inte helt fel att skärpa kraven på att pengar utbetalda från våra socialförsäkringar.

KentW

Helt rätt. Men om du drar alla över en kam och anser att man ska sänka sjukpenningen och sjukersättningen ytterligare så är du nog ute o cyklar.
Varför ska man försämra villkoren för det stora flertalet som INTE lurar till sig pengar. Är det inte bättre att klämma åt myglarna och stänga deras möjligheter till ersättning över huvudtaget?

OM, jag säger om och låt oss inte hoppas att det händer. Men OM du skulle hamna i den situationen att du blir beroende av sjukpenning eller sjukersättning över en längre tidsperiod och tvingadas leva på 65% av din inkomst. Och OM du då är lyckligt lottad och har en familj att försörja. Då är jag ganska övertygad om att du hade uppskattat att få en hyfsad ersättning och att du hade uppskattat om myglarna inte fick ut pengar på sina bedrägerier.

Tänk efter lite.

Många svarar kanske att de hade haft råd att ta hand om sig själva om de inte behöve betala så mycket skatt. Men handen på hjärtat, hade du verkligen avsatt ett par tre årsinkomster som buffert för om du skulle bli sjuk? Vad skulle samhället göra med dig om du då valt att skita i att sätta av pengar? Dumpa dig i Östersjön??

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
El Garto skrev:
2480412 Och nu till det lilla kruxet alliansen har lite svårt med men kanske du kan klara om du anstränger dig. Fundera en liiite längre stund över hur detta påverkar dig och andra långsiktigt. Det är nu du får gnugga de små grå lite mer än du kanske är van vid :va
Vad är det dom har lite svårt med? Kan inte du berätta som har spåkulan och vet hur det kommer bli på lång sikt.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
newstead skrev:
2480433 Vad är det dom har lite svårt med? Kan inte du berätta som har spåkulan och vet hur det kommer bli på lång sikt.

:) Mitt inlägg 17:31, ditt inlägg 17:34. Du gav dig själv hela 3 minuter att fundera. Lycka till med din "politiska karriär" här på forumet.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
El Garto skrev:
2480437 :) Mitt inlägg 17:31, ditt inlägg 17:34. Du gav dig själv hela 3 minuter att fundera. Lycka till med din "politiska karriär" här på forumet.
Det behövs inte så mycket tid till att fundera eftersom alliansen i nuvarande form aldrig har styrt Sverige. Om du nu inte menar att dom förmodligen kommer göra det lite svårare att åka snålskjuts och leva lika gott på bidrag som genom arbete.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM