Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Masen skrev:
2475181 Eller så menade jag att valfriheten som Alliansen har som valord i allt bara gäller de som har!!!

Men du tycker det ska vara fritt upp till var och en att orsaka kostnader för andra?! Är det det som är rättvisa!

- Jag ska fanimej få göra vad jag vill och ingen djävel ska kräva att jag betalar utan de andra får gott vara med och finansiera de kostnader JAG orsakar!!!

Låter praktiskt...
:tummenupp

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Eskilsson skrev:
2475179 Idén med att dom skador som trafiken orsakar, skall betalas med den försäkringen som skall täcka dom skadorna. Är inte konstigt. Dom som säger annat har nog lite otur när dom tänkte igenom det här. Och gjorde ett inlägg på sporthoj.

Mmm...
Var lite så tänket var förr också... :va

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Eskilsson skrev:
2475179 Idén med att dom skador som trafiken orsakar, skall betalas med den försäkringen som skall täcka dom skadorna. Är inte konstigt. Dom som säger annat har nog lite otur när dom tänkte igenom det här. Och gjorde ett inlägg på sporthoj.

Varför skall någoan annan betala mera i skatt bara för att jag väljer att köra en snabb och olycksdrabbad motorcykel?????? :va :va :va

Om någon tar fram ett litet flygplan som krashar hela tiden och kostar massor med pengar för svenska folket i form av matrialskador och sjukhuskostnader. Vill ni vara med och betala för dom kostnaderna då? Genom att betala högre skatt på er lön :va :va :va

Ta och tänk lite för fan :mad: :mad: :mad:

Om detta förslag genomförs och även andra trafikrelaterade kostnader skall täckas av dom intäckter som genereras av trafikanter, kommer vi gå tokplus.
Har inte exakta siffran, men runt 20% av vägskatten (dvs massor av bensinpriset) går till trafikrelaterade kostnader. Skulle 100% göra det så e det nog inte omöjligt med fina vägar, bra parkeringar, lägre trafikskadeförsäkring mm. Och då är vi hoj och bil-åkare vinnare.

NAIIIIIIIIIIIIIV!!!!!!!!!!!!!!!!

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
korvgubbe skrev:
2475184 Nu är jag inte så insatt i RR men kostar olyckorna där så väldigt mycket utslaget på alla utövare?!

Sannolikheten för ett liv med Rehab är ju rätt mycket större om man bränner ut i miljön bland stenar och träd än om man glider ut bland leca-kulorna?!

...alltså bara en ren fundring?! HUr mycket allvarliga olyckor sker på banorna varje år?
Kasta in frågan i raceforumet är en nog så intressant frågeställning.

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Som jag sa häromdan i nåt annat tillfälle.
- sälj din sporthoj.
- köp en HD eller trajja eller nåt annat lunkfordon. för sisådär 100.000:-
- kitta den med sporthojsdelar, gaffel,bromsar,fälgar,däck,turbo(men då ska det väl typas om?) och annat lullull...tror inte svensk bilprovning kollar effekten om man byter kam och annat som inte syns.
- då den är reggad som HD finns det väl entusiastförsäkring för såna hojjar. hamnar väl på en tusing...då kan ju den som inte anser sig ha råd med SH köra omkring på den och vara glad ett tag.:tummenupp

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
korvgubbe skrev:
2475197 Men du tycker det ska vara fritt upp till var och en att orsaka kostnader för andra?! Är det det som är rättvisa!

- Jag ska fanimej få göra vad jag vill och ingen djävel ska kräva att jag betalar utan de andra får gott vara med och finansiera de kostnader JAG orsakar!!!

Låter praktiskt...
Orsaka kostnader för andra...
Ok ska detta gå igen i allt????
Fettma.. Skall det kosta extra?
Vi lever i ett samhälle!!! Även om vi är individer lever vi ihop eller vill du ha tillbaka borgare präster osv...:va
Som sagt. Jag har aldrig tagit ut något på försäkringen!!!

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
flugan skrev:
2475161 Det handlar väl om att vara solidarisk och betala för det mest nödvändiga som skola, vård och omsorg.
Som det är nu är vård och omsorg på fallrepet ekonomiskt sett, att lätta på belastningen för de två områdena genom att låta trafikrelaterade olyckor vara mer självbärande ser jag inte som ett större problem i förhållande till vad som skall förbättras.
Pengarna räcker inte till, vad tycker du själv det ska dras in på eller skattas hårdare? Jag har svårt att se motorcykelägandet som en mänsklig rättighet eller en del av ett välfärdssamhälle.

Ja men säg att det är en arbetslös ensamstående småbarnsförälder som får en sänkt a-kassa och av det tar ett jobb med lite mindre lön än hon hade i a-kassa tidigare... Sen om hon blir sjuk säg två gånger på samma månad och då får 4 karensdagar på det oxå. Två dgr per sjukdom då som det ska bli va... Hur kul tror du det är... Bra att hon tog ett jobb iofs så hon inte belastar vår skatt med bidragsleverne men hon lär ju få det djävligt svettigt att försörja sig pga det... Men vafan arbetslösheten gick ju ner med en enhet iaf... Tänk ifall hon är beroende av bil oxå...:näsblod

BLoNKEN

BLoNKEN
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
-97 gsxr 750
korvgubbe skrev:
2475184 Nu är jag inte så insatt i RR men kostar olyckorna där så väldigt mycket utslaget på alla utövare?!

Sannolikheten för ett liv med Rehab är ju rätt mycket större om man bränner ut i miljön bland stenar och träd än om man glider ut bland leca-kulorna?!

...alltså bara en ren fundring?! HUr mycket allvarliga olyckor sker på banorna varje år?
jag har eller snarare hade en polare som tragiskt gick bort på träning i år iaf

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Vilket jävla gnäll. Ärligt, hur många här inne röstar på ett parti för en enskild fråga? Är folk så enkelspåriga och totalt oförmögna att se en helhet? Jag blir fan rädd ibland...

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Masen skrev:
2475198
Eskilsson skrev:

Mmm...
Var lite så tänket var förr också... :va

Stor del gör det. Men inte sjukhuskostnaderna, eftersom sjukhuskostnaden täcks av skattesystemet.

Men jag tror inte det blir så stor skillnad i premie. Det är mest skrämselpropagande från komunister. Som tycker att andra skall betala för vad dom gör.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
gabor2 skrev:
2475188 Den här pojken kommer att skita byxa full när de nya (stärkta ) arbetsgivarna förklarar för honom att hans anställning är över för att de behöver pengarna till en golf resa / större båt etc .Och då skulle man vara där för att förklara för honom att det är faktiskt hans eget fel för han ville ha en borgar regering som lukrade upp hans anställnings skydd och tog bort hans a-kassa höjde hans trafikförsäkring gav honom två karensdagar (feber har man inte förän 40grader)och slutligen så öppnade de för honom att kunna städa åt någon rik östermalmare för 60 kr /före skatt .
Ha ett fint liv nu, du upplyste 19 åring :tummenupp

Så utöver att proletariatet borde kontrollera produktionsmedlen, tycker du att ngt annat saknas?

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Eskilsson skrev:

Varför skall någoan annan betala mera i skatt bara för att jag väljer att köra en snabb och olycksdrabbad motorcykel?????? :va :va :va

Om någon tar fram ett litet flygplan som krashar hela tiden och kostar massor med pengar för svenska folket i form av matrialskador och sjukhuskostnader. Vill ni vara med och betala för dom kostnaderna då? Genom att betala högre skatt på er lön :va :va :va

Ta och tänk lite för fan :mad: :mad: :mad:

Om detta förslag genomförs och även andra trafikrelaterade kostnader skall täckas av dom intäckter som genereras av trafikanter, kommer vi gå tokplus.
Har inte exakta siffran, men runt 20% av vägskatten (dvs massor av bensinpriset) går till trafikrelaterade kostnader. Skulle 100% göra det så e det nog inte omöjligt med fina vägar, bra parkeringar, lägre trafikskadeförsäkring mm. Och då är vi hoj och bil-åkare vinnare.

korvgubbe skrev:
2475197 Men du tycker det ska vara fritt upp till var och en att orsaka kostnader för andra?! Är det det som är rättvisa!

Låter praktiskt...

Problemet här är att bara en del av samhället skall bära sina egna kostnader.
Mycket bättre är att privatisera allt. Och då menar jag allt.
Låt var och helt bära sina egna kostnader oavsett vad det är.
Staten ska inte ens bedriva akutsjukvård, inga pengar ingen vård!
Först då kan vi uppnå full rättvisa och du får själv bestämma var du skall göra av din egna slantar.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Eskilsson skrev:
2475220
Masen skrev:
2475198

Stor del gör det. Men inte sjukhuskostnaderna, eftersom sjukhuskostnaden täcks av skattesystemet.

Men jag tror inte det blir så stor skillnad i premie. Det är mest skrämselpropagande från komunister. Som tycker att andra skall betala för vad dom gör.
Eller kan man öppna ögonen och se på inslaget!!!

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
K.L skrev:
2475212 Ja men säg att det är en arbetslös ensamstående småbarnsförälder som får en sänkt a-kassa och av det tar ett jobb med lite mindre lön än hon hade i a-kassa tidigare... Sen om hon blir sjuk säg två gånger på samma månad och då får 4 karensdagar på det oxå. Två dgr per sjukdom då som det ska bli va... Hur kul tror du det är... Bra att hon tog ett jobb iofs så hon inte belastar vår skatt med bidragsleverne men hon lär ju få det djävligt svettigt att försörja sig pga det... Men vafan arbetslösheten gick ju ner med en enhet iaf... Tänk ifall hon är beroende av bil oxå...:näsblod

Hur ska hon ha tid att köra sporthoj? :confused: Det var väl det hela den här tråden handlade om...eller??? :va

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Eskilsson skrev:
2475220
Masen skrev:
2475198

hittade en pdf med alliansens förslag kommun för kommun, gäller dock olika bilar....men man bör ju kunna % räkna på sin R1:a tex.

http://www.gf.se/home/gf2/home.nsf/unidView/F98389E465BA39A6C12571E1007125DF/$file/alliansens_trafikforsakring.pdf

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Masen skrev:
2475211 Orsaka kostnader för andra...
Ok ska detta gå igen i allt????
Fettma.. Skall det kosta extra?
Vi lever i ett samhälle!!! Även om vi är individer lever vi ihop eller vill du ha tillbaka borgare präster osv...:va

Snart börjar jag bli benägen att vara för fettskatt.. möjligen inte på tjockisarna själva men jag är inte främmande för höjd moms på Billys Pan Pizza och annat färdiglagat som består av 35% fett, 40% socker och resten transfetter..

Men tillbaka till hojdiskussionen så tycker jag det är surt att pröjsa mer i trafikförsäkring men jag förstår höjningen.

En volvo 240 lär knappas bli mycket dyrare. Den kostar inte samhället något i olyckor o.s.v. För de flesta blir höjningen marginell men särskillt för oss som kör extrema fordon(nåja, inte mitt monster men ni era djeflar:tungan ) blir höjningen högre.. och jag har förståelse för det. Vi tillhör en riskgrupp som kör fordon som egentligen är helt onödiga. Vi har fordon som inte kan utnyttjas till mer än en bråkdel utan att bryta mot lagar och förordningar samt höja riskerna avsevärt..

Jag har svårt att tänka mig att höjningen blir särksillt mycket högre på en gammal Suzuki GS 500 från -94.
Och vem kan på ett bra sätt motivera att det är nödvändigt att ha en R1:a som fordon när det finns så mycket "ofarligare" alternativ?!

Varför är det vår rättighet att köra R1:eek:r eller BMW M3:eek:r när det finns Gs500 och volvo 740?
Och framförallt:
- Hur kan vi med rakt ansikte kräva att alla på "bruksfordonen" ska betala för de skador som orsakas av oss på våra leksaker?

Men det är kul att vi ser de där 10-15%:en SH:are som röstade på vänstern och sossarna för i valtråden lös ni med er frånvaro. :hihi

BLoNKEN skrev:
2475214 jag har eller snarare hade en polare som tragiskt gick bort på träning i år iaf

Jo, jag förstår att det förekommer olyckor och dödsfall. Beklagar er förlust.

Min undring är om det är många olyckor/dödsfall på banor med tanke på alla som kör ihjäl sig på vägarna...

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
K.L skrev:
2475212 Ja men säg att det är en arbetslös ensamstående småbarnsförälder som får en sänkt a-kassa och av det tar ett jobb med lite mindre lön än hon hade i a-kassa tidigare... Sen om hon blir sjuk säg två gånger på samma månad och då får 4 karensdagar på det oxå. Två dgr per sjukdom då som det ska bli va... Hur kul tror du det är... Bra att hon tog ett jobb iofs så hon inte belastar vår skatt med bidragsleverne men hon lär ju få det djävligt svettigt att försörja sig pga det... Men vafan arbetslösheten gick ju ner med en enhet iaf... Tänk ifall hon är beroende av bil oxå...:näsblod

Tuff skit, helt klart.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
:confused:
piece skrev:
2475227 Problemet här är att bara en del av samhället skall bära sina egna kostnader.
Mycket bättre är att privatisera allt. Och då menar jag allt.
Låt var och helt bära sina egna kostnader oavsett vad det är.
Staten ska inte ens bedriva akutsjukvård, inga pengar ingen vård!
Först då kan vi uppnå full rättvisa och du får själv bestämma var du skall göra av din egna slantar.
Japp! Vilken valfrihet!!!
En sann Moderat!
Alla har ju samma förrutsättningar!!!:confused: ÖHHHHH!!! NEJ!!!
Vad blåögda ni är!!!
Jag har skrivit detta och känns som jag kommer få lov att skriva detta typ 100 ggr till. Valfrihet för de som redan har!!!!!!!!!!!!!!!!:mad: :mad: :argpådato

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag är för förslaget. Låt högriskgrupper stå för sina egna kostnader mha försäkringar (jo jag ingår faktiskt själv i den gruppen, dock ej genom hojåkande).

Jag har för övrigt svårt att se problemet. Får ni 1000:- i skattesänkning så kan ni väl lägga undan den och lägga 12000:- extra på försäkringen då.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM