Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

Zoki

Testdriver
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
Fireblade -97, Honda CBX750F
ZwaniZ skrev:
2481248 Alla Ghostriderdiskussioner är stängda. Men allvarligt talat, va fan liknar detta? Ett jävla forum för politisk skit, är inte detta ett mcforum?

Det kan du ge dig f-n på! Jag betalar min trafikförsäkring själv! Och det ska dom ändra på, klart att det blir politik:kiss

Zoki

Testdriver
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
Fireblade -97, Honda CBX750F
Erik_G skrev:
2481415 Jösses vad mycket kommunister det fanns alltså, man blir rädd.

Nåväl, dom förlorade iaf valet så dom får väl grina en stund. :D

Vänster kanske kommunist, Höger=nazist:arsele

Last edited:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Zoki skrev:
2481525 XX XXX turbo, Försäkra den för rätta pengar:fatta!

Serietillverkad turbomaskin :fatta! :såjaponken

Men fakta verkar ju inte så intressant för alla vänstervrida vilsna själar i denna tråd.

Erik_G

Guest
Zoki skrev:
2481549 Vänster kanske kommunist, Höger=nazist:arsele

Skillnaden är att Reinfeldt tar avstånd från Nazismen medans virrpannan i Vänsterpartiet upprepade gånger utropat sig som kommunist.

V = Komunist
M = Bra

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Mikeyboomboom skrev:
2481453 Fan vad många det är dom stör sig på att folk disskuterar politik i denna tråden...

Tip of the day is: LÄS EN ANNAN TRÅD.... Döh :fakta

Till viss del håller jag med de som kritiserar. Tråden ligger i "MC-relaterade diskussioner" men hör hemma i OT-forumet. Diskussionen är civiliserad utan någon större pajkastning och en stängning är inte påbjuden IMO, men väl en flyttning till annat forum.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Är det ingen som känner någon Finländare som åker hoj som kan svara på om det är dyrt med mc-försäkringar i ett liknande system som vår nya regering vill införa?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Skalman skrev:
2481177 Långt ifrån. Låt förresten se hur påläst du är och vilka fakta du själv kommit med. Samtliga följande påstående är dina.

Verkligen pålästa och bra argument måste jag säga... Kan ärligt säga att jag inte tror en sekund på att du kandiderat till riksdagen och debatterat i radio eller vad det var. Åtminstone inte av debattekniken här att döma. Själv har jag aldrig utgett mig för att vara en expertdebattör, men så har jag inte kandiderat till något heller.

Dock, när det gäller försäkringsfrågan måste jag faktiskt ge dig mestadels rätt. Jag blandade ihop det med Gaylords dravel från Nordea-kärringen (som påstods vara fakta):
"Den som är sjuk eller arbetslös kan räkna med stora hål i plånboken.
Den som har ett jobb kommer kortsiktigt att få mer i plånboken, genom de skattesänkningar alliansen vill genomföra, enligt Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom.
"
Det kommer hela tiden nya bud hur mycket försäkringarna kommer att öka. Ibland heter det 200%, ibland 50%, ibland 100%. Sanningen torde vara att försäkringsbolagen inte vet hur mycket de kommer att höja, förrän alliansens förslag presenteras i sin helhet.
Det är ok misstag får man göra :pannkyss
Mjaa var ska jag börja...?
Visste du inte att moderaterna har lagt fram förslag om fler karensdagar???
Det är ganska välkänt, om du är lite insatt.
Att arbetsskyddet skall försämras... Visste du inte det??? Vet du vad du röstar på alls? Eller lyssnar du bara till sänk skatten???
Man har rätt till en viss minimilön om du inte visste det. Samma där förslag om att den skall tas bort eller sänkas från Moderaterna!!! Snälla läs åtminstone på ditt eget partis politik så jag slipper göra det åt dig!
Påstår du att vinnarna på Alliansens politik är de som har det dåligt???
Orkar inte kommentera fler inlägg från dig!
Läs på sen kan vi diskutera igen:tummenupp

Om jag är bra på att debattera eller ej?
Har aldrig påstått att jag är det!
Men jag har varit på riksdagslistan och har suttit i KF och som ersättare i KS.
Om du tror mig?
Vet inte men spelar ingen roll heller
Hoppas du läser på sen så du vet vad du röstat på!

Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Är det någon som har kontaktat sitt försäkringsbolag för att höra om de har räknat på det än? Kanske lite väl tidigt än men man vet aldrig.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Masen skrev:
2481652 Det är ok misstag får man göra :pannkyss
Mjaa var ska jag börja...?
Visste du inte att moderaterna har lagt fram förslag om fler karensdagar???
Det är ganska välkänt, om du är lite insatt.
Att arbetsskyddet skall försämras... Visste du inte det??? Vet du vad du röstar på alls? Eller lyssnar du bara till sänk skatten???
Man har rätt till en viss minimilön om du inte visste det. Samma där förslag om att den skall tas bort eller sänkas från Moderaterna!!! Snälla läs åtminstone på ditt eget partis politik så jag slipper göra det åt dig!
Påstår du att vinnarna på Alliansens politik är de som har det dåligt???
Orkar inte kommentera fler inlägg från dig!
Läs på sen kan vi diskutera igen:tummenupp

Om jag är bra på att debattera eller ej?
Har aldrig påstått att jag är det!
Men jag har varit på riksdagslistan och har suttit i KF och som ersättare i KS.
Om du tror mig?
Vet inte men spelar ingen roll heller
Hoppas du läser på sen så du vet vad du röstat på!

Jodå, jag är fullt medveten om vad jag röstar på och vad de står för oavsett hur du försöker vrida och vända på det med diverse förolämpningar och insinuationer, inklusive karensdagar, arbetsrätt och andra områden. Men är du medveten om att moderaterna inte har majoritet, utan det är FYRA partier som enats om att regera Sverige i majoritet? Du försöker få det till att låta som om du undervisar mig i alliansens politik, när du i själva verket lägger fram argument i form, friserade siffror och skrämselpropaganda.

* Karensdagar
Förslaget moderaterna lagt är på 2 karensdagar från 2008. Du påstod först att det blir 4, sedan 5. Förslaget går kanske igenom, men jag är tveksam. Du ljög alltså. Eller så var du bara okunnig. Inget är bestämt, och om det blir något så int4e blir det 4 eller 5 i alla fall.

* Anställningstryggheten
Den vill vi luckra upp, med all rätta. Lättare att säga upp odugligt folk, men också lättare att anställa då riskerna är mindre att man blir sittande med en pajas. Men du kallar det försämringar nu helt plötsligt. Senast sa du att den skulle avskaffas. Ren lögn m.a.o.

* Minimilön
Du vill få det till att alla "arbetare" kommer att få 60-70kr/timmen, och att alla som har jobb idag kommer att få sparken till förmån för outbildade 18-åringar som man kan betala mindre för. Så är det naturligtvis inte. Är man nöjd med sina anställda så betalar man för att de ska stanna och göra ett bra jobb. Fattar du inte det, eller tror du att arbetsgivare alltid vill ha den billigaste arbetskraften oavsett hur odugliga de är på jobbet? Din logik brister. Vill också veta var siffran 60kr/tim kommer ifrån då den inte står att finna hos moderaterna.

* Vinnarna?
Jag påstår att de som vinner på alliansens politik är de som ARBETAR, alldeles oavsett om det är en sjuksköterska, industriarbetare eller börsmäklare. De som vinner på en rödgrön politik är de som lyfter bidrag och ersättningar, och det är det jag tycker är åt helvete fel. Om du verkligen läst mina inlägg så vet du att jag inte blir särskilt rik på mitt arbete, jag är en vanlig arbetare med relativt medioker lön (timanställd). Men det är SYSTEMET det varit fel på. Jag försöker inte roffa åt mig, tvärtom. Jag skulle personligen tjäna på en socialdemokratisk regering.

Att du säger att du inte orkar kommentera fler inlägg visar bara på att du inte har något substantiellt att komma med, när dina tidigare påståenden slås i spillror. Som tur är genomskådade svenskarna det hela. Hejdå :hej

Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Senast idag hörde jag på radion att Alliansen hade lagt fram att provanställning skulle höjas till 12 mån i stället för 6 månader som det är idag.

Och att de skulle ta bort rätten till heltid om man arbetade deltid.

Tur att man redan har ett fast jobb :)

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mitra skrev:
2481750 Senast idag hörde jag på radion att Alliansen hade lagt fram att provanställning skulle höjas till 12 mån i stället för 6 månader som det är idag.

Och att de skulle ta bort rätten till heltid om man arbetade deltid.

Tur att man redan har ett fast jobb :)

Detta gällde vikariat.

Tidigare har en vikarie fått förtur efter tolv månader. Det ändrades av vänsterkartellen till sex månader och skulle ha trätt i kraft den 1 juli nästa år. Nu ändras det tillbaka till tolv månader.

Missunna inte andra att få jobb bara för att du redan har det!

Allians för jobb! :tummenupp

Skalman skrev:
2481738 Jodå, jag är fullt medveten om vad jag röstar på...

:klappar :tummenupp

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
flugan skrev:
2481436 Är det så det fungerar att vara SAP-are enligt dig? Rösta för egen sak? Är det den enigheten du syftar på, enade i att rösta för egen sak?

Jag har inte sagt något om SAP :)

Men ja, du har i stort förstått vad jag menade.

I den enigheten jag syftade på så handlar det om att kämpa för våra gemensamma intressen, såsom att stoppa ytterligare karensdagar, längre provanställningar osv.

Ett sätt att förbättra för våran gemensamma sak skulle kunna vara att rösta vänster ut,
Förstås blir inget perfekt för det,
Men kanske inte lika dåliga villkor som kommer nu när borgarna tagit makten.

Du kanske kan engagera dig i facket?
Kan ibland vara ett bra sätt att förbättra våra villkor :)

Personligen tror jag att folk kommer att tröttna en aning när borgarna regerat ett tag,
Låt tiden utvisa om jag har rätt.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
zykl0n skrev:
2481800 Detta gällde vikariat.

Tidigare har en vikarie fått förtur efter tolv månader. Det ändrades av vänsterkartellen till sex månader och skulle ha trätt i kraft den 1 juli nästa år. Nu ändras det tillbaka till tolv månader.

Missunna inte andra att få jobb bara för att du redan har det!

Allians för jobb! :tummenupp

:klappar :tummenupp

Jag har aldrig missunnat någon att få ett jobb!!!

Men vet själv att det inte är så kul att ha ett vik och sen när 11½ månad har gått så för du inte jobbet utan någon annan får det.

Mer jobb ÄR ett måste. MEN jag vill se riktiga jobb som man kan leva på och inte en massa 50% tjänster. Att sen vissa väljer att jobba mindre än 100% är helt okej :)

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mitra skrev:
2481826 Men vet själv att det inte är så kul att ha ett vik och sen när 11½ månad har gått så för du inte jobbet utan någon annan får det.

Mer jobb ÄR ett måste. MEN jag vill se riktiga jobb som man kan leva på och inte en massa 50% tjänster. Att sen vissa väljer att jobba mindre än 100% är helt okej :)

Om jag haft någon i 11,5 månader som gör ett bra jobb, varför skulle jag då ta in någon ny från gatan och börja lära upp från början?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
zykl0n skrev:
2481846 Om jag haft någon i 11,5 månader som gör ett bra jobb, varför skulle jag då ta in någon ny från gatan och börja lära upp från början?

Tja du det finns enormt många ställen som gör exakt det :rolleyes:

Men sen finns det ju även ställen som behåller sin personal om de gör ett bra jobb :tummenupp :tummenupp

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Bättre osäkra jobb än inget jobb, Mitra. För varje jobb man har samlar man vitsord och arbetslivserfarenhet och blir då attraktivare på marknaden.

Min pappa har drivit enmansföretag nästan hela mitt liv, många perioder har han velat anställa men det har varit för dyrt. Andra perioder då han haft färre uppdrag har han varit glad över att inte behöva betala för anställda han inte har arbete till.

Vi måste skapa bättre incitament för folk att förverkliga sina företagsideer och att anställa. Sen att jag själv får en högre mc-premie och att moderaterna dessutom vill lägga ner just min arbetsplats, det hör inte hit. Man ska rösta för samhällets bästa och inte efter sitt ego.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
BrandonW skrev:
2481801
I den enigheten jag syftade på så handlar det om att kämpa för våra gemensamma intressen, såsom att stoppa ytterligare karensdagar, längre provanställningar osv.
För att avpolitisera lite, båda parter (arbetsgivare och arbetstagare) i Danmark är överens om att den den minskade anställningstrygghet som infördes 1996 har lett till en rörligare arbetsmarknad och fler anställningar.

BrandonW skrev:
2481801
Ett sätt att förbättra för våran gemensamma sak skulle kunna vara att rösta vänster ut,
Förstås blir inget perfekt för det,
Men kanske inte lika dåliga villkor som kommer nu när borgarna tagit makten.
Det finns andra större gemensamma intressen än anställningstryggheten och karensdagar för de som redan har jobb. Jobb till de som inte har jobb, att AMS inte bör vara Svergies största arbetsgivare, skola vård omsorg bara för att nämna några.

BrandonW skrev:
2481801
Du kanske kan engagera dig i facket?
Kan ibland vara ett bra sätt att förbättra våra villkor :)
LO har lyckats politisera arbetarskydd, flyttat ner den ett par steg på agendan och istället prioritera att verka som SAPs institution för desinformation och propaganda. Jag tänker inte engagera mig i det, nej

BrandonW skrev:
2481801
Personligen tror jag att folk kommer att tröttna en aning när borgarna regerat ett tag,
Låt tiden utvisa om jag har rätt.
Om du bara är intresserad av längre uppsägningstider och känner att du aldrig kommer vara i behov av vård, så blir det nog aldrig bättre för dig igen.

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
flugan skrev:
2481892 För att avpolitisera lite, båda parter (arbetsgivare och arbetstagare) i Danmark är överens om att den den minskade anställningstrygghet som infördes 1996 har lett till en rörligare arbetsmarknad och fler anställningar.

Japp, men där har de å andra sidan hög trygghet när de blir av med kneget, högre A-kassa och inga karensdagar (på a-kassan alltså).

Här skall vi sänka A-kassan och försämra anställningstryggheten.

Allt är inte skit med Danmark...:)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Pyton skrev:
2481952 Japp, men där har de å andra sidan hög trygghet när de blir av med kneget, högre A-kassa och inga karensdagar (på a-kassan alltså).
Det är väl sådant man kan unna sig när arbetslösheten är låg

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...