Borgerlighetens misslyckanden

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Moderaterna är väl det nya arbetarpartiet?

Det är skillnad på arbetarparti och arbetareparti! En arbetare arbetar inte. Det är ju bara att kolla på de kommunalt anställda parkräfsare, väghållningsarbetare osv, arbetstid 9-17 lunchpaus mellan 10-16 :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att däremot strunta i att betala IN skatt som man är skyldig att betala in är bara lite sådär myspysajjabajjigt.

Men det är ju lite skillnad faktiskt, att stjäla när man är bjuden på fest eller att strunta i att ta med sig en flaska vin till värdparet. Båda är klandervärt men bara det ena är värt att förkasta med kraft.

Att moderaterna, apropå t-rex jämförelse, gått om SD med råge i fråga om antal och andel kriminella partitoppar bådar dock gott för en saklig debatt 2010.

:banana

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Att på något sätt komma och likställa bidragsfusk med skattefusk är ju lika korkat som att jämföra fortkörning med mord eller att jämföra snatteri av smågodis med hojstöld.[/QUOTE]

Så det är inte ok att bidragsfuska men ok att undanhålla skatt, är det de du menar?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nja...riktigt komiskt blir det först när fifflar-Mona ger sig in i debatten och beklagar sig över moralen bland moderaterna.

....

Det blir faktiskt riktigt, riktigt roligt när man läser insändarsidorna nuförtiden, när den genomsnittlige gnällmoderaten på fullt allvar tycker att bevakningen är orättvis och att journalister minsann borde ha vettigare saker för sig än att kolla upp makthavare. Självkritik verkar ju inte vara ett av de större karaktärsdragen...

Är det inte dags för normalt funtade moderater som faktiskt vill pröva en sund höger/skattepolitik att gå man ur huse och försöka styra upp de värsta knäppskallarna? Det blir lite ny demokrati över det hela.

Man kan säkert jämföra de två, men likställa vet jag inte. Den som arbetat ihop pengar har ju ändå på något sätt förtjänat dom.

Nu har du upprepat det här ett par gånger och det blir ju bara roligare för varje gång; att inte följa reglerna är alltså okej för moderater eftersom det rör sig om någon sorts okish civil olydnad?

...

Att moderaterna, apropå t-rex jämförelse, gått om SD med råge i fråga om antal och andel kriminella partitoppar bådar dock gott för en saklig debatt 2010.

:banana

I aim to please.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag tycker egentligen att det är lite ankdamm över detta...
Visst, sitter du i en regering, alternativt har ambitioner att göra det så är det självklart att du ska sträva efter att leva efter lagar och bestämmelser, hur opraktiskt/dyrt/krångligt det nu må vara (givetvis bör alla göra det, egentligen, men i vissa fall skulle man inte få något gjort, det vet vi alla).

Men det ligger lite i vad Reinfeldt säger när han ifrågasätter om det verkligen är relevant "här och nu" om man betalat små belopp "vid sidan om" för 20 år sedan innan man hade en susning om att man en gång i framtiden skulle sitta på en politisk post...

Jag har betalat svart när det känts rätt, jag har också valt att betala vitt för samma typ av tjänster för att jag ansett att risken för krångel varit för stor, även om det kostat stora hål i plånboken. Alla jag känner resonerar lika, oavsett partifärg så ur min synvinkel så är det självklart att man hittar folk i politiken med diverse svarta betalningar i bagaget.

Vad som däremot förvånar mig är att människor kan vara så urbota sabla korkade att när man får ett erbjudande om en förtroendepost väljer att INTE berätta från början vad man tar med sig till posten... ALLA VET att journalister och motståndare gräver fram allt skit man kan hitta...

Sen läste jag igår en ledare från skattebetalarnas förening som jag tyckte belyste orsakerna till svartjobb ganska bra, färgad och vinklad av deras åsikter, självklart, men bra ändå.
http://www.kvp.se/debatt/1.913918/darfor-skattefuskar-moderaterna

Sen för att ironisera lite:
Sittande regerings skattefusk är ju hittills på ren amatörnivå, vi pratar om tusenlappar här och där, förra regeringen har ju trollat med avsevärt mycket högre belopp och intressantare "affärer" genom tiderna... Där kan man tala om proffs...

/Danne

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Nu har du upprepat det här ett par gånger och det blir ju bara roligare för varje gång; att inte följa reglerna är alltså okej för moderater eftersom det rör sig om någon sorts okish civil olydnad?

Jag vet inte om jag skulle vilja lägga fram det på det viset. De har väl inte riktigt förklarat varför de har gjort som de gjort, de kanske bara har gjort som gemene man utan någon djupare tanke bakom. Men helt klart tycker jag det hade varit värre om de bidragsfuskat.

Såhär skulle jag vilja rangordna några regelbrytningar:

Stöld av mc - mest klandervärt
Bidragsfuska
Måttligt skattefusk
Måttlig fortkörning
Strunta i att betala tv-avgiften - minst klandervärt

Men det är bara min åsikt. Om någon annan här skulle göra liknande lista skulle den säkert se annorlunda ut.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Måste ju fråga eftersom många tycker att skattefusk e funkis........

Japp, oerhört många här på SH tycker det är lite pysmysigt.. lite som att köra för fort. Nåt man gör om man inte är moralkärring. Att däremot bidragsfuska!!!! :mad: :mad: !!!! Parasiter! :kulspruta :kulspruta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så det är inte ok att bidragsfuska men ok att undanhålla skatt, är det de du menar?

Jag menar att det är en stor skillnad på att stjäla eller att låta bli att ge, någon som skäl en Cancer-bössa är ett svin - den som underlåter att skänka är snål.

Ja, det är skillnad.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jag menar att det är en stor skillnad på att stjäla eller att låta bli att ge, någon som skäl en Cancer-bössa är ett svin - den som underlåter att skänka är snål.

Ja, det är skillnad.
Den jämförelsen haltar väl en del då det är valfritt att ge bidrag till bössan. Skatt är inte valfritt, även om en del verkar tro det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den jämförelsen haltar väl en del då det är valfritt att ge bidrag till bössan. Skatt är inte valfritt, även om en del verkar tro det.

Ja, juridiskt är det ju glasklart.
Moraliskt är det svårare.
Missnöjet med skatten är så klart stort då det kan jämställas med ett utanförskap, man kan helt enkelt inte påverka sin situation vad gäller hur mycket skatt man ska betala. Det föder njog samma frustration som vänstern påstår att det gör hos grupper som påstås stå utanför samhället.
Det finns ingenting med lagliga medel du eller jag kan göra för att någonsin påverka vår situation vad gäller hur mycket skatt jag ska betala (med vissa undantag förstås). För mig är det frustrerande och jag tycker egentligen myglet är bra, förhoppningsvis raserar det den s.k. "välfärdsstaten" i sinom tid.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Missnöjet med skatten är så klart stort då det kan jämställas med ett utanförskap, man kan helt enkelt inte påverka sin situation vad gäller hur mycket skatt man ska betala.
Det är lugnt, alla är ju lika utanför i så fall. Du får nog acceptera att betala skatt, resten av ditt liv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är lugnt, alla är ju lika utanför i så fall. Du får nog acceptera att betala skatt, resten av ditt liv.

Både du och jag förstår att man inte kan försvara en orätt med att alla blir drabbade, kom på något annat. ;)

För övrigt blir inte alla drabbade.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Både du och jag förstår att man inte kan försvara en orätt med att alla blir drabbade, kom på något annat. ;)

I Sverje ska alla ska ha lika tråkigt, du är obsruent...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R

Om alla betalar skatt så är ju det normen, det är snarare dom som inte betalar som är utanför.

Jag förstår din frustration, att "tvingas" bo i ett land vars system man hatar så innerligt.
It sucks to be you?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om alla betalar skatt så är ju det normen, det är snarare dom som inte betalar som är utanför.

Jag förstår din frustration, att "tvingas" bo i ett land vars system man hatar så innerligt.
It sucks to be you?

Om alla i Nordkorea bor i ett crappigt land, eller alla i USA för att anpassa jämförelsen till din måttstock ;), så är det också normen. Det säger ingenting om vad man vill åstadkomma.

Det suckar inte alls att be me, men vissa saker blir jag JeTe aRj på.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras