Borgerlighetens misslyckanden

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
De kallar sig väl t.o.m. oberoende socialdemokratisk eller något sådant så det vore väldigt konstigt om de inte hade en vänstervinkling. Precis som Expressen och SvD och DN kallar sig liberala.

Jo det är sant men fick känslan av det inlägget jag quotade att de skulle fabricera/frisera fakta för en politisk vinning eftersom LO var huvudägare med 0,1% övertag. Vilket jag tror är i överkant.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det höll inte.

I fjol våras deklarerade den dåvarande försvarsministern Mikael Odenberg(m) att inte en enda rad skulle ändras i regeringens förslag om öppna för avlyssning av data- och teletrafik i kabelnäten sedan oppositionen drivit igenom att beslutet skulle skjutas upp ett år. Den linjen följde också regeringen och efterträdaren Sten Tolgfors i ett slags "chicken race" ända tills stupkanten närmade sig och nederlaget hotade.

Då lanserade plötsligt försvarsminister Tolgfors drygt fyra timmar in i slutdebatten en rad nya förslag för att stärka integritetskontrollen i FRA:s avlyssning. Och centerpartisterna Fredrick Federley och Annie Johansson kunde lättade förorda återremiss till försvarsutskottet i stället för att deklarera att de skulle rösta emot regeringen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=794922

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
reinfeldt1_665756w.jpg

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Här verkar det gå lite trögt.

MUF-ordföranden Niklas Wykman hotar att lämna moderaterna på grund av FRA-beslutet.

”Om moderaterna inte ändrar sin position i FRA-lagstiftningen saknar de mitt stöd”, skriver han i sin blogg.

Uttalandet möts med irritation av statsminister Fredrik Reinfeldt.

Om statsministern och regeringen inte lyssnar på protesterna riskerar man att förlora en hel generation unga anhängare, anser MUF-ordföranden.

”Många har vi redan förlorat. Mejlen, facebook, SMS-inkorgen, överallt, människor som aldrig mer kommer att rösta på vårt parti eller engagera sig för vår sak. Det är på allvar nu. Politiker och staten brukar kunna komma undan med idioti på grund av att de bemannas med karriärsgalna personer utan möjligheter till civila jobb. Jag kommer aldrig bli en av dem”, skriver han i bloggen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2744982.ab

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det här sammanfattar läget ganska bra faktiskt, förvånansvärt bra rent av:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1393251.svd

Några citat:

• Alliansen ligger envist kvar 13 procentenheter efter vänstern i mätningarna och ändå jobbar Fredrik Reinfeldts parti övertid med att göra borgerliga väljare ledsna och förbannade. Det är som om Volvo skulle försöka få snurr på sin försäljning genom att göra reklam om att man struntar i barnfamiljer och säkerhet.
  • Företagarna längtar inte efter vänstern, men entusiasmen för regeringen avtar.
  • Värnskatten gör inte de borgerliga väljarna gladare. Före valet skulle denna straffskatt på utbildning och prestationer avskaffas, efter valet blev det en målsättning, och nu är det knappast ens det.
  • Att döma av Ekots lördagsintervju (14/6) ser Fredrik Reinfeldt bibehållen värnskatt som en viktig del i en skattepolitik för minskade inkomstskillnader.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag tycker det här sammanfattar läget ganska bra faktiskt, förvånansvärt bra rent av:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1393251.svd

Några citat:

• Alliansen ligger envist kvar 13 procentenheter efter vänstern i mätningarna och ändå jobbar Fredrik Reinfeldts parti övertid med att göra borgerliga väljare ledsna och förbannade. Det är som om Volvo skulle försöka få snurr på sin försäljning genom att göra reklam om att man struntar i barnfamiljer och säkerhet.
  • Företagarna längtar inte efter vänstern, men entusiasmen för regeringen avtar.
  • Värnskatten gör inte de borgerliga väljarna gladare. Före valet skulle denna straffskatt på utbildning och prestationer avskaffas, efter valet blev det en målsättning, och nu är det knappast ens det.
  • Att döma av Ekots lördagsintervju (14/6) ser Fredrik Reinfeldt bibehållen värnskatt som en viktig del i en skattepolitik för minskade inkomstskillnader.

Ja, moderaterna verkar göra allt de kan för att vara så lika sossarna som möjligt. Patetiskt.

F.ö. vad gäller FRA-lagen, varför protesterade inte sossarna högre? Just det - de är glada att regeringen tog det beslutet så slapp de göra det i nästa mandatperiod (förutsatt att de vinner). Det faktum att de röstade "emot" det i omröstningen var väl egentligen bara spel för galleriet. Om de nu var så jättemycket emot det så hade de ju basunerat ut att lagen rivs upp 2010 om sosseriet vinner då.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
F.ö. vad gäller FRA-lagen, varför protesterade inte sossarna högre? Just det - de är glada att regeringen tog det beslutet så slapp de göra det i nästa mandatperiod (förutsatt att de vinner). Det faktum att de röstade "emot" det i omröstningen var väl egentligen bara spel för galleriet. Om de nu var så jättemycket emot det så hade de ju basunerat ut att lagen rivs upp 2010 om sosseriet vinner då.

Ja, de är inte dumma men å andra sidan är de faktiskt stråt rakryggare än vad moderaterna är som i motsats gärna deklarerar allt de ska göra efter valet - och istället struntar i det. Minns särskilt en kall morgon i Stockholm i januari 2006 då moderaterna i gula jackor stoppade alla bilister på utfarterna och spydde över "sossarnas biltullar". Så kom dagen då det var dags att leva upp till löftet, nähä. Biltullarna blev kvar och blev de avdragsgilla som man lovat åtminstone? Njae, man får dra av dem om man betalat över 8000/månad. Då maxbeloppet är 60kr per dag, men snittbeloppet snarare 30-40, och man kan passera som mest 220 ggr per år så är det väldigt få som kan nyttja avdraget.

Så, på en direkt fråga i helgen om jag är moderat var jag tvungen att svara att jag är nog nästan mer socialdemokrat för de står för samma politik med skillnaden att socialdemokraterna är vad de utger sig för. Borgarna borde i princip gå att åtala för landsförräderi och bedrägeri, arkebusering!

:yoparty

(Obs, GuW och andra: sista meningen är ironisk)

Eyegasm

I`ll RUN you DOWN!!!
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Bygger Motard..
landsförräderi och bedrägeri, arkebusering är bara nåra saker jag skulle vilja åtala alla regerings partierna för.....

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
nähä. Biltullarna blev kvar och blev de avdragsgilla som man lovat åtminstone?

Har inte hängt med riktigt men var det inte tal om att de skulle utöka biltullarna?

Samma var det väl med bensinskatten, de skulle sänka innan valet men höjde efter, var en film i helgen med ett begrepp med i filmen som hette motvalls, man gjorde tvärtom som man sa, eller hur det nu var, så får väl döpa partiet till motvallspartiet.

Här är de igen, vad svarar karln egentligen :va

Politiker bakom kraftig höjning av partistödet

I Rapport på måndagskvällen kommer även kritiska politiker till tals. Statsminister Fredrik Reinfeldt har tillsammans med partikamrater flera gånger under de senaste åren föreslagit att bidragen till partierna kraftigt ska minskas. Men trots att moderaterna sitter i regeringsställning har bidragen alltså inte minskat.

- Det är många olika beslut. Det kommer från lite olika håll och går till lite olika verksamhet. Vi är ju inte bara på en plats utan det är ju en möjlighet att arbeta i kommuner, i landsting och naturligtvis också i riksdag och regering, säger Fredrik Reinfeldt till Rapport.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=796899

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
JMinns särskilt en kall morgon i Stockholm i januari 2006 då moderaterna i gula jackor stoppade alla bilister på utfarterna och spydde över "sossarnas biltullar". Så kom dagen då det var dags att leva upp till löftet, nähä.

Äh, vem faen bryr sig om biltullarna i Fjollträsk :D Det var väl iofs regionalpolitikerna som ni bör hänga för det, och inte Sossen Reinfeldt o co.?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
riskerar man att förlora en hel generation unga anhängare, anser MUF-ordföranden.

”Många har vi redan förlorat. Mejlen, facebook, SMS-inkorgen, överallt, människor som aldrig mer kommer att rösta på vårt parti

Det vore väl förbannat bra det :klappar :klappar snackade om sänkta skatter "bullshit" höjd skatt: trafikförsäkringen, besinen,,,,,,,,,,,

Sänkta skatter: Fastighetsskatt: på Djurgården och djursholm

:FU

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Äh, vem faen bryr sig om biltullarna i Fjollträsk :D Det var väl iofs regionalpolitikerna som ni bör hänga för det, och inte Sossen Reinfeldt o co.?

Är ganska säker på att det var en regeringsfråga att ta itu med för både Göran och Fredrik.
Spelar egentligen ingen roll, det är ännu värre om det är regionalpolitikerna eftersom de var de starkaste motståndarna initialt.
Men med en alkiskärring till ledare kan man väl inte förvänta sig mer. Fy fan vad wt att vara alkis och kvinna och skylla på karriären, buhu vad mycket jag får jobba. Ja men stanna vid spisen då för helvete. :mad:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
den här rubrik var lite rolig

Reinfeldt lämnar moderaterna

Varför går du ur moderaterna?

– Jag har länge varit stridbar och gjort klart att jag inte alltid följer partilinjen. Jag säger vad jag tycker. I går skickade de därför ned två ombudsmän som skulle tala mig till rätta, och då fick jag nog.

Vilken fråga var det som fick bägaren att rinna över?

– Den nya FRA-lagen. Helt klart. Att med maktmedel kontrollera folk ovanifrån på det sättet är ju rena Watergate för allt i världen. Det kan jag inte acceptera.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1401143.svd

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
tänkbar vinnare 2010

Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin säger till SVT:s Rapport att FRA-lagen rivs upp vid en s-seger 2010.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1181613

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=797397

Läste detta igår och om jag minns rätt så sa hon "rivs upp och lagen förändras". Dvs inte att den tas bort. Som sagt - Mona Muslim är nog jävligt glad att borgarna tar alla obekväma beslut som hon egentligen står bakom. Det var ju ärkesossen Bodström som intierade den här lagen från början, regeringen slutför egentligen bara uppdraget, på begäran av sossarna.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Läste detta igår och om jag minns rätt så sa hon "rivs upp och lagen förändras". Dvs inte att den tas bort.

Klart att en reglering av säkerhetstjänsten befogenheter skall finnas, idag är det helt oreglerat i trådbunden kommunikation och helt fri i det trådlösa. Det är ju modellen av denna kommande lag som är helt fel eftersom det inte har tagits hänsyn till det privata, näringslivet eller globaliseringen i stort samt att det på det rent tekniska planet är väldigt mycket bortkastat då det troligen inte klarar av sitt huvudsyfte utan bara ger en kostnad för konsumenter. Om Socialdemokraterna har kompetens till ett "riktigt" lagförslag är jag nog skeptisk till då detta borde hanteras med en öppen dialog av berörda instanser snarare än politiker. Personligen tycker jag att det skall vara domstolsbeslut för övervakning men jag måste säga att viljan är god även att det är röstfiskeri.

Det var ju ärkesossen Bodström som intierade den här lagen från början, regeringen slutför egentligen bara uppdraget, på begäran av sossarna.

Det finns ett politiskt obundet försvarsdepartement även att de svarar under försvarsministern och statssekreteraren. Detta förslag initierades av dem, blev stoppat i snarlik form under Socialdemokratisk regering men sedan infört utan efterbehandling eller dialog av en Moderat som vill visa sig handlingskraftig. Om man tycker att Bodström stod för en försvarspolitik modell Stasi vad är nu detta Sten Tolgfors sysslar med?

Självkritik är inte denna regerings starka sida eller att stå för sina uttalande.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
De verkar inte vara så glada i partiet.

"För första gången skäms jag för mitt parti

När jag nu offentligt går emot FRA-lagen är det inte jag som bryter partilinjen, det är partiledningen som gjort det.

Jag har talat med flera partimedlemmar som tänker rösta blankt i riksdagsvalet om lagen finns kvar. Hur skall de då kunna övertyga någon annan att rösta på oss?"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1443345.svd

Regeringen Reinfeldt har med FRA-lagen lagt en snara runt sin egen hals. Inte minst många borgerliga sympatisörer är arga och chockade efter genomtrumfandet av lagen. Hur är det möjligt att en borgerlig regering, som ska värna om individernas frihet, ens kommer på tanken att rösta igenom en integritetskränkande övervakningslag som går längre än vad som finns i andra jämförbara länder?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1443371.svd

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
IT-direktörer till hårt angrepp mot regeringens hantering av FRA-lagen: Sveriges ställning som en ledande IT-nation är allvarligt hotad.

Statsminister Fredrik Reinfeldt talar om att kyla ner och ser ingen anledning till oro. Men tyvärr finns det goda skäl att vara orolig för vad FRA-lagen medför. Inte enbart för svenska medborgares personliga integritet utan lika mycket för de affärsmässiga konsekvenser som drabbar en hel bransch och allvarligt riskerar Sveriges goda rykte som en framstående kunskaps- och IT-nation.

FRA-lagen är dock ett talande exempel på hur svensk särlagstiftning medför direkt negativa effekter på svenskt näringsliv. Reaktionerna har heller inte låtit vänta på sig här hemma i Sverige men också från omvärlden.

Varför ska Sverige särskilja sig genom att ha den mest långtgående signalspaningslagstiftningen i Europa, och kanske till och med i välden? Vi väntar på att regeringen ska ta vår oro på allvar. Det är inte utan att man frågar sig är FRA-lagen värd priset?

Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen

Anders Bruse, VD TeliaSonera Sverige

Johan Lindgren, VD Telenor Sverige

Lars Glarborg, vVD TDC Sverige

Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige

Peder Ramel, VD Hi3G (3)

Roger Söderberg, VD BT Nordics

Tomas Franzén, VD Com Hem

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=802909

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...