Borgerlighetens misslyckanden

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tänker på Expressens avslöjanden som egentligen inte är något scoop. Det har varit känt i flera år att man kan plocka ut de nivåerna man läser. Det är sinnessjuka ersättningsnivåer på migrationsboenden. Vem ska man lägga skulden på att det har tillåtits bli så?

Här gäller det att vara smart, både som individ och nation.

1) Lägg ner CSN och studieskulder
2) Låt varje student ta emot varsin flykting
3) Bo...
4) Profit med stort P :näsblod

Helt plötsligt är vi en nation där studenter går plus 35.000-40.000 kr i månaden, med mer inkomst än många arbetare, istället för att efter sina studier sitta med hundratusentals kronor i studieskuld och en examen som inte på långa vägar är värt hälften av skulden...

Eller finns det någon regel i det finstilta att för en 1450% vinst på sin omsättning måste man redan vara fastighets- eller finanskung?... :va

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Slöseriombudsmannen:

Nya Karolinskas chocknota på 25 Mdr kunde blivit ännu dyrare.

Oppositionslandstingsrådet Ilja Batljan kan nämligen räkna och upptäckte ohemula vinstkrav bakom siffrorna.
Han omförhandlade och lyckades spara 7,8 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar.

Så applåder till Ilja Batljan!

Källa: http://www.e-pages.dk/svenskadagbla...ender/?token=a66f3b40c8189e72bde2b875b6dea54c

Självklart inte bara Alliansen/borgerligheten som ligger bakom detta, men det mesta har faktiskt tagits beslut om och skett under deras åtta år vid makten...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Slöseriombudsmannen:

Nya Karolinskas chocknota på 25 Mdr kunde blivit ännu dyrare.

Oppositionslandstingsrådet Ilja Batljan kan nämligen räkna och upptäckte ohemula vinstkrav bakom siffrorna.
Han omförhandlade och lyckades spara 7,8 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar.

Så applåder till Ilja Batljan!

Källa: http://www.e-pages.dk/svenskadagbla...ender/?token=a66f3b40c8189e72bde2b875b6dea54c

Självklart inte bara Alliansen/borgerligheten som ligger bakom detta, men det mesta har faktiskt tagits beslut om och skett under deras åtta år vid makten...

Vad är väl några miljarder hit eller dit, Reinfeldt sa ju att Sverige är ett rikt land så ett litet sjukhus lär vi ju ha råd med.

Eller vänta nu, det var ju bara när det kom till invandringen som vi hade råd. :rolleyes:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Instämmer.

Här gäller det att vara smart, både som individ och nation.

1) Lägg ner CSN och studieskulder
2) Låt varje student ta emot varsin flykting
3) Bo...
4) Profit med stort P :näsblod

Helt plötsligt är vi en nation där studenter går plus 35.000-40.000 kr i månaden, med mer inkomst än många arbetare, istället för att efter sina studier sitta med hundratusentals kronor i studieskuld och en examen som inte på långa vägar är värt hälften av skulden...

Eller finns det någon regel i det finstilta att för en 1450% vinst på sin omsättning måste man redan vara fastighets- eller finanskung?... :va

Företag och privatpersoner har i alla tider livnärt sig på skattebetalarnas bekostnad. Man blir minst sagt förbannad att man inte har bättre kontroll över hur man spenderar pengarna. Med de nivåerna hade jag hellre sett att staten och kommunerna själv hade byggt upp migrationsboenden. Hellre ett svinn inom stat och kommun än att företag och privatpersoner ska tillåtas sko sig. Det är klart att PEAB och andra som Bert Karlsson vill åt verksamheter som fullt är finansierat av skattebetalarna. Det är ju en guldsits så länge kranen står vidöppen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Instämmer.

Företag och privatpersoner har i alla tider livnärt sig på skattebetalarnas bekostnad. Man blir minst sagt förbannad att man inte har bättre kontroll över hur man spenderar pengarna. Med de nivåerna hade jag hellre sett att staten och kommunerna själv hade byggt upp migrationsboenden. Hellre ett svinn inom stat och kommun än att företag och privatpersoner ska tillåtas sko sig. Det är klart att PEAB och andra som Bert Karlsson vill åt verksamheter som fullt är finansierat av skattebetalarna. Det är ju en guldsits så länge kranen står vidöppen.

Jag tycker det är bättre när företagen skor sig på imperfektionerna för det är då dessa upptäcks och inte bara fortsätter äta våra skattepengar likt cancertumörer.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tycker det är bättre när företagen skor sig på imperfektionerna för det är då dessa upptäcks och inte bara fortsätter äta våra skattepengar likt cancertumörer.

Jag håller med dig om det hade fungerat så i praktiken. Problemet tycks vara att det inte upptäcks tidigt nog och tillåts fortgå så pass länge. Det här slår ju tillbaka på alliansen men även nuvarande regeringen. Jag tror nämligen att de hade sett att det här aldrig hade kommit fram. Göteborgs kommun är väl dessutom S-styrd. Man har sin historia med diverse avslöjanden. Det ska inte krävs att det är externa källor som inser slöseriet. Kommuner och staten borde själva kunna räkna ut vad som är en rimlig nivå. Inte bara skriva ut blanka checkar i ren panik bara för att man inte har funderat på hur man ska lösa bostadssituationen. Omvänt är det så klart inte heller OK att verksamheter i kommuner och stat sköts ineffektivt. Det har vi ju sett bevis på och det var kanske en av anledningarna till att man tröttnade på s-styret. Jag börjar misstänka att oavsett vilken väg man väljer att gå. Det saknas kontrollfunktioner. Jag har inget emot privatiseringar så länge det säljs till marknadsmässiga priser och att man verkligen ser till att det efterföljs. Det ska inte vara ideologiska skäl bakom beslut. Alliansen hade bråttom att sälja ut till varje pris. T om under värsta finanskrisen sålde man ut bilprovningen där den statliga delen stod som garant för en utav köparna som inte hade täckning. Bankerna hade aldrig lånat ut vid tillfället. De gick i kk på löpande band runt om i Europa.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tänker på Expressens avslöjanden som egentligen inte är något scoop. Det har varit känt i flera år att man kan plocka ut de nivåerna man läser. Det är sinnessjuka ersättningsnivåer på migrationsboenden. Vem ska man lägga skulden på att det har tillåtits bli så?

Fast är det inte ensamkommande bar och ungdomar de hänvisar till?

För är det så har de personal på plats 24h/dygn, och då de inte kommer så bra överens alla gånger (barnen, inte personalen) blir det inte många ungar under samma tak...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Moderaterna har nu börjat sin dödsdans. :D

Först går de ut och igen kopierar SD. Minuter (!) senare går idioterna i MUF och obstruerar.

Jag kommer njuta varenda sekund av moderaternas död. opcorn

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man blir bara förfärad över vilka politiker vi har i det här landet.

Vänstern gör verkligen bort sig på löpande band.

Svamp-Romson försöker försköna sin båtmålning med att det eventuellt finns nåt juridiskt undantag, ungefär som att det skulle försköna hennes moral på nåt sätt. Istället förtydligar hon bara sin låga moral.
Inte nog med det så gör hon bort sig ytterligare genom att vägra skaka hand med Åkesson.

Skulle ju varit öppet mål för alliansen om inte de gjort bort sig tidigare med decemberöverenskommelsen så nu flyr väljarna istället till SD när Svetsarn får byxorna nedragna gång efter annan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte om jag finner det underligt att ett företag anställer en person som är positivt inställd till deras marknadsområde för att använda sin politiska erfarenhet till att lobba för dom.
Läste ett (halvt) reportage om migranten, kommunisten och landsförrädaren America vad-hon-nu-hette i VPK i SvD här om dagen. Hon jobbar tydligen på teater, vilket förvisso passar henne utmärkt, men det är ju samma visa där då: först jobbar hon för kommunism och sedan åt en statlig teater. Vad är den moraliska skillnaden jämfört med Filippa?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.svd.se/bilprovningen-kan-komma-att-andras/om/sverige

Sista stycket är så underbart borgerligt kapitalistiskt!

Haha, fan va snopet. Ställer mig själv lite kluven till det hela.
Inte att en förändring inte bör ske, det bör den, MEN att regeringen först nu tar tag i det, väldigt knepig tajmning på det hela.

Ett cirka 46 år gammalt regelverk, ingen bryr sig, monopolet rullar på, cashen flödar in. Staten släpper monopolet och låter marknaden bli privatiserad, BAM! vi måste uppdatera regelverket, det är ju typ 50 år gammalt, vad sägs om att halvera marknadsvärdet? Varför inte? Det är ju inte som att statskassan påverkas negativt av det längre...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Besiktningen är en företeelse som förtjänar att värnas.
Visst kan man bli irriterad när de synar ner bagateller på ens eget fordon.
Men det tycker jag är ett lågt pris för att slippa möta klåplagade, turbotrimmade gamla skitbilar på vägarna.
Så ofta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men det tycker jag är ett lågt pris för att slippa möta klåplagade, turbotrimmade gamla skitbilar på vägarna.
Så ofta.

Jag tror inte turbotrimmade gamla bilar är de värsta man kan möta i trafiken men på sätt och vis håller jag med dig och tycker bilprovningen en gång per år är ett ganska bekvämt sätt och få bekräftat att mina bilar är ok för ytterligare ett år i tjänst.

Tvåhjulingarna däremot håller jag koll på själv.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Dom flesta kompetenta före detta riksdagare (ja även oinkompetenta påläggskalvar) har ju en "A-kassa" som mer eller mindre räcker livet ut för dom där gynnarna, en karensperiod på säg en mandatperiod för att ens överväga på att gå till det privata i dom beslut och områden man varit med att besluta i vore kanske inte oävet och ganska smakfullt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så ofta.
Besiktningen har blivit helt oviktig, Stockholm svämmar över av rumänska, bulgariska, lettiska, litauiska, polska, irländska bilar som inte besiktigats sedan 80-talet och deras förare är i bästa fall myndiga och nyktra. Om en 20 år gammal svensk Volvo är besiktigad spelar noll roll i sammanhanget.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Två artiklar som tar upp det som på engelska kallas "social mobility", d.v.s. förmågan att röra sej över klassgränserna.
Givet är att en fattig kan bli rik, och en rik kan bli fattig, men här kollar man över flera generationer.

Resultaten pekar enligt mej tydligt på att en aktiv omfördelningspolitik är gynnsamt framförallt för förmågan att flytta uppåt i klasser, alltså tvärt emot vad ideologiska borgare förespråkar med bl.a. "trickle-down"-ekonomi och övrigt.
Resultaten pekar också tyvärr på att även i nordiska länder ligger adeln i ekonomisk framkant även efter hundratals år och många generationer. Däremot har vi ju inte haft någon omfördelningspolitik att tala om sett över hela studiens omfattning, utan bara de senaste 100(?) åren.

Tänk på källkritiken när ni läser:
http://www.vox.com/2016/5/18/11691818/barone-mocetti-florence
http://www.slate.com/blogs/moneybox/2014/01/23/gregory_clark_on_social_mobility_in_sweden.html

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år