Borgerlighetens misslyckanden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Framtidsminjister. Är det riktigt ämbete? Pinsamt med det på kortet...

Vad tjänar en sån då?

Legitima frågor. Jag ser inte framtidsminister på den här listan över ministrar. Är det en ny tjänst möjligtvis? Kanske man kände sig tvungen att ge någon partivän ett välbetalt jobb. De har väl i princip samma lön som minister. Kanske något räknas som mer kvalificerat. Jag vet inte. Det är ju ändå andra som gör det riktiga jobbet i bakgrunden. Tjänstemän och annat. Man hade nog hittat mer kompetens i de leden än bland politikerna själva.

http://www.svd.se/naringsliv/ministrarna-som-tjanar-bast-och-samst_3977701.svd

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Legitima frågor. Jag ser inte framtidsminister på den här listan över ministrar. Är det en ny tjänst möjligtvis? Kanske man kände sig tvungen att ge någon partivän ett välbetalt jobb. De har väl i princip samma lön som minister. Kanske något räknas som mer kvalificerat. Jag vet inte. Det är ju ändå andra som gör det riktiga jobbet i bakgrunden. Tjänstemän och annat. Man hade nog hittat mer kompetens i de leden än bland politikerna själva.

http://www.svd.se/naringsliv/ministrarna-som-tjanar-bast-och-samst_3977701.svd
http://www.dn.se/nyheter/politik/framtidsministern-har-upplevt-tidigare-liv/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någonstans på vägen så har själva poängen med en stad försvunnit. En gång i tiden var staden den plats dit man färdades för att uträtta handel.

De senaste decennierna har politikerna fått för sig att bromsa och rent av stoppa alla former av kommunikation och transporter till staden så att all denna handel, själva poängen med en stad försvinner.

Befolkningen är förvisso mer flexibel än de politiker som styr vårt samhälle så snabbt börja det växa upp nya små embryon till nya städer i utkanterna av städerna.

Men vad hände då på sikt med de forna städerna?

Det är väl inte alltför längesen som centrum i många städer mer eller mindre var slumområden, om politikerna jobbar på ett par decennium till så kanske vi kan få komma tillbaka dit?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är väl inte alltför längesen som centrum i många städer mer eller mindre var slumområden, om politikerna jobbar på ett par decennium till så kanske vi kan få komma tillbaka dit?
Det kommer nya städer.
Sedan börjar det om.
Samhällen brukar växa upp runt industrier.
Därför ligger ofta äldre samhällen vid vattendrag (transport och energi).
Något yngre ligger vid järnvägen.
Ännu yngre vid större vägar.
Sedan flyttas industrin eftersom de boende klagar.
Sedan flyttar vägen/järnvägen eftersom de boende klagar.
Sedan flyttar invånarna eftersom de inte har något jobb.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kommer nya städer.
Sedan börjar det om.
Samhällen brukar växa upp runt industrier.
Därför ligger ofta äldre samhällen vid vattendrag (transport och energi).
Något yngre ligger vid järnvägen.
Ännu yngre vid större vägar.
Sedan flyttas industrin eftersom de boende klagar.
Sedan flyttar vägen/järnvägen eftersom de boende klagar.
Sedan flyttar invånarna eftersom de inte har något jobb.

Vilket inte helt jävla osökt får mig att tänka på Brommas vara/icke vara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:hihi Jag tror inte det blir så, politikerna kommer nog på andra tankar långt före någon stad blivit som Detroit. Iofs kanske det finns någon stad i Sverige där utvecklingen går förbi point of no return.
Tex en stad som Landskrona där utvecklingen redan går utför och få svenskar vill bo, där kan man ju tänka sig att det börjar utvecklas små nya samhällen utanför staden där de lite mer bemedlade bosätter sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Framtidsminjister. Är det riktigt ämbete? Pinsamt med det på kortet...

Vad tjänar en sån då?

En hundring kan man väl gissa, plus bra pensionsavtal och sjukt bra avgångsvederlag.

Det här landet framstår mer och mer som ett skämt faktiskt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En hundring kan man väl gissa, plus bra pensionsavtal och sjukt bra avgångsvederlag.

Det här landet framstår mer och mer som ett skämt faktiskt.

Hahahahahaahaahaaa! Det kan ni ha när ni röstar som ni gör. Lycka till...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Var föreslår du att man flyttar...

Det där är en bra fråga. Personligen föredrar jag låga skatter och mer självansvar, men även USA har problem med den ekvationen. När det gäller jobb trivs jag bättre i Asien där framtidsutsikterna är ljusare.

Efter att ha bott i USA 5 år arbetar jag nu åt ett amerikanskt företag i Asien och den kombinationen fungerar otroligt bra. Betalar dock relativt hög inkomstskatt i USA fortfarande, men momsen är fördelaktig i landet där jag bor.

Det är 10 år sedan jag lämnade Sverige och tanken var tidigare att återvända till hemlandet någon dag. Numera känns det mest dystert när man läser nyheter om utvecklingen i landet; tiggeri på gatorna, politisk korrekthet som gått överstyr, och ett politiskt styre som bara kan anses som pinsamt.
Förändringen för det sämre är mer märkbar när man bara besöker Sverige då och då. Klimatet har helt klart blivit hårdare och människor är inte lika öppna och välkomnande som de var förr - det märks direkt när man tar tåget från Kastrup mot Malmö och vidare. Generellt sett är folk i allmänhet otrevligare mot varandra och trots att det bli bättre när man kommer ifrån Malmö så är förändringen märkbar i de större städerna.

Nu hoppas jag bara att folk snart tröttnat till den grad att den demokratiska processen kan driva en förändring. Skulle gärna flytta hem innan föräldrarnas hälsa börjar svikta.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det där är en bra fråga. Personligen föredrar jag låga skatter och mer självansvar, men även USA har problem med den ekvationen. När det gäller jobb trivs jag bättre i Asien där framtidsutsikterna är ljusare.

Efter att ha bott i USA 5 år arbetar jag nu åt ett amerikanskt företag i Asien och den kombinationen fungerar otroligt bra. Betalar dock relativt hög inkomstskatt i USA fortfarande, men momsen är fördelaktig i landet där jag bor.

Det är 10 år sedan jag lämnade Sverige och tanken var tidigare att återvända till hemlandet någon dag. Numera känns det mest dystert när man läser nyheter om utvecklingen i landet; tiggeri på gatorna, politisk korrekthet som gått överstyr, och ett politiskt styre som bara kan anses som pinsamt.
Förändringen för det sämre är mer märkbar när man bara besöker Sverige då och då. Klimatet har helt klart blivit hårdare och människor är inte lika öppna och välkomnande som de var förr - det märks direkt när man tar tåget från Kastrup mot Malmö och vidare. Generellt sett är folk i allmänhet otrevligare mot varandra och trots att det bli bättre när man kommer ifrån Malmö så är förändringen märkbar i de större städerna.

Nu hoppas jag bara att folk snart tröttnat till den grad att den demokratiska processen kan driva en förändring. Skulle gärna flytta hem innan föräldrarnas hälsa börjar svikta.

Hur ser USA's bild av Sverige ut nu för tiden?
Tänkte om du som bott där läser Amerikanska tidningar och om det står något om Sverige?
Självcensurmedia i Sverige är ju inte mycket att hänga i julgranen om man ska få en ärlig bild av sverige.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Hur ser USA's bild av Sverige ut nu för tiden?
Tänkte om du som bott där läser Amerikanska tidningar och om det står något om Sverige?
Självcensurmedia i Sverige är ju inte mycket att hänga i julgranen om man ska få en ärlig bild av sverige.

Sverige drar inga stora notiser. Valfiaskot följdes av media med stort nöje, men annars hör man bara talas om Sverige i vinklade välfärdstabeller.

Lite bitter idag, kanske blir bättre imorn :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Frågan är inte så enkel som sagt. Det är mycket som man måste beakta. Ofta pratar folk om skatteskäl när de lämnar landet. Många inser långt senare att det är ett högt pris att betala många gånger. Man lämnar familj bakom sig. En många gånger trygg social tillvaro. Som utlandssvensk är man en invandrare i ett annat land. Man kommer aldrig att riktigt fullt bli en del av samhället. Jag har en rad vänner vars föräldrar utvandrat. De känner sig ofta rotlösa. Har två identiteter. En fot i varje kultur. På gott och ont. De har fått språk gratis. Jag kan inte direkt säga att jag avundas dem alla gånger.

Många av de problem och förändringar vi talar om i Sverige. De existera även i flertalet andra länder. Skillnaden är att Sverige har varit en skyddad verkstad tidigare i ännu större utsträckning. Så är det inte längre och folk har svårt att acceptera förändringarna i samhället. Men det är som sagt ett större problem än bara ett inrikesproblem. Samhällsdebatten i Europa är ett resultat av det.

Den ekonomiska krisen har satt sina spår. Vad som oroar mig är att vi har politiker från båda blocken som inte verkar se allvaret. Man är broilers som tänker 4 år i taget. Gör populistiska uttalanden och löften som saknar verklighetsförankring. Resulterar i svikna vallöften och en cynisk skara väljare som undrar varför man i huvudtaget ska rösta. Det är en farlig utveckling för demokratin. Alternativ saknas uppenbarligen.

Var är alla människor med integritet inom politiken. Folk som kan ta obekväma beslut och se sanningen i vitögat. Jag tror att väljarna är tillräckligt intelligenta att inse när någon kommer med sunda och nödvändiga beslut. Det är inte nödvändigtvis så att väljarna skulle vända en rakryggad politiker ryggen bara för att han tar ett obekvämt beslut. Tvärt om tror jag att en sådan politiker skulle få väljarns respekt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var föreslår du att man flyttar...

Amerika!

Andra länder där man skulle slippa svenskheten som vi på senare år lärt känna den är Baltikum, övriga Nordiska länder, Italien, Tyskland, Australien, Nya Zeeland. Finns säkert en handfull till bra länder, Israel för den som kan t.ex. Hela östblocket börjar bli intressant med platt skatt, bra värderingar och mycket nationalism, bra priser också. Ja det finns ju egentligen få länder som är lika dåliga som Sverige när man tänker efter, det enda som är bra är naturen och Stockholm City, och att vi har en feministisk utrikespolitik. Vilket för övrigt påminner mig om samtalet jag hade med baltiska kollegan i veckan:

"So what is news in Sweden?"
"-nothing, really, weak government"
"Immigration?"
"-same, more and more"
"solution to that?"
"-Bring more I guess"
"at least you have a feminine foreign policy"

Jag är så innerligt trött på att skämmas för det här landet.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Frågan är inte så enkel som sagt. Det är mycket som man måste beakta. Ofta pratar folk om skatteskäl när de lämnar landet. Många inser långt senare att det är ett högt pris att betala många gånger. Man lämnar familj bakom sig. En många gånger trygg social tillvaro. Som utlandssvensk är man en invandrare i ett annat land. Man kommer aldrig att riktigt fullt bli en del av samhället. Jag har en rad vänner vars föräldrar utvandrat. De känner sig ofta rotlösa. Har två identiteter. En fot i varje kultur. På gott och ont. De har fått språk gratis. Jag kan inte direkt säga att jag avundas dem alla gånger.

Många av de problem och förändringar vi talar om i Sverige. De existera även i flertalet andra länder. Skillnaden är att Sverige har varit en skyddad verkstad tidigare i ännu större utsträckning. Så är det inte längre och folk har svårt att acceptera förändringarna i samhället. Men det är som sagt ett större problem än bara ett inrikesproblem. Samhällsdebatten i Europa är ett resultat av det.

Den ekonomiska krisen har satt sina spår. Vad som oroar mig är att vi har politiker från båda blocken som inte verkar se allvaret. Man är broilers som tänker 4 år i taget. Gör populistiska uttalanden och löften som saknar verklighetsförankring. Resulterar i svikna vallöften och en cynisk skara väljare som undrar varför man i huvudtaget ska rösta. Det är en farlig utveckling för demokratin. Alternativ saknas uppenbarligen.

Var är alla människor med integritet inom politiken. Folk som kan ta obekväma beslut och se sanningen i vitögat. Jag tror att väljarna är tillräckligt intelligenta att inse när någon kommer med sunda och nödvändiga beslut. Det är inte nödvändigtvis så att väljarna skulle vända en rakryggad politiker ryggen bara för att han tar ett obekvämt beslut. Tvärt om tror jag att en sådan politiker skulle få väljarns respekt.

Först, tack för diskussionen - detta är något som ligger nära hjärtat. En av anledningarna till att jag skaffade amerikanskt medborgarskap var för mina framtida barns skull. Kanske får tänka om det.

Och visst är den en personlig kostnad när man emigrerar. Blir ofta tillfrågad hur jag ligger i lön, oftast med en bitter skuldläggande tyngd i tonen, men aldrig är det någon som är intresserad av de uppoffringar man fått göra på vägen. Tror de flesta skulle behålla familj och vänner om valet stod mellan det och högre lön.

När det gäller skatten så är det egentligen inte summan i sig (även om den är absurd!) som retar mig, utan hur skattemedlen förvaltas av staten. Det är inget annat än ett slag i ansiktet när 75% av varje intjänad hundring går i skatt (inkomst+moms) och dessa kronor används så fruktansvärt oansvarigt utan någon som helst skam.

Håller med angående populistiska politiker. En del av problemet är nog att politiker också har ett liv med personliga antaganden såsom villalån, bortskämda ungar och shoppande partners, vilket kräver en stadig inkomst. Då sätter de det personliga behovet först, vilket resulterar i en driv att behålla ämbetet till varje pris. Ta Reinfeldt som exempel; han sa upp sig utan planer för framtiden, vilket tydligt meddelar att han inte bekymrar sig över framtida försörjning. In den positionen borde han rätat på ryggen och stått upp för det han verkligen tror på, oavsett vad det är, och tagit beslut i den riktningen. Otroligt oansvarigt.

En sista kommentar angående livet som utlandssvensk. Visst är man en invandrare i ett annat land, men de länder jag invandrat till har haft en starkare politik gällande immigration och på så sätt utvecklat ett samhällsklimat där invandrare ses som positivt både på arbetsmarknaden och mer generellt. Japan är det landet där jag som vit man känt av direkt rasism, men när man förstår var det kommer ifrån (oftast en rädsla för det okända och för kommunikationsproblem), så kan man komma runt det. Dock har jag ansträngt mig för att följa de lokala sederna för att undvika onödig friktion, och när man som invandrare i Japan väl lärt sig språket blir man genast väl bemött.

Men, men, solen skiner, 24 grader ute och morgonens Zoega skånerost intagen. Dags att ta en av de där mer och mer sällsynta turerna på hojen. :)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Amerika!

Andra länder där man skulle slippa svenskheten som vi på senare år lärt känna den är Baltikum, övriga Nordiska länder, Italien, Tyskland, Australien, Nya Zeeland. Finns säkert en handfull till bra länder, Israel för den som kan t.ex. Hela östblocket börjar bli intressant med platt skatt, bra värderingar och mycket nationalism, bra priser också. Ja det finns ju egentligen få länder som är lika dåliga som Sverige när man tänker efter, det enda som är bra är naturen och Stockholm City, och att vi har en feministisk utrikespolitik. Vilket för övrigt påminner mig om samtalet jag hade med baltiska kollegan i veckan:

"So what is news in Sweden?"
"-nothing, really, weak government"
"Immigration?"
"-same, more and more"
"solution to that?"
"-Bring more I guess"
"at least you have a feminine foreign policy"

Jag är så innerligt trött på att skämmas för det här landet.

Varför USA? Eller menar du Sydamerika?

Du känner säkert till att USA's skatteregler för medborgare är striktare än Sveriges när det kommer till inkomst i utlandet? De beskattar ALL global inkomst, något Sverige inte gör (än...).

Sett enbart från ett skatteperspektiv borde jag sagt upp mitt amerikanska medborgarskap, men det finns såklart andra anledningar till att jag valt att behålla det.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Den enorma fördelen med systemet som Storbritannien iaf verkligen hade förr i tiden med sitt House of Lords. Folk som satt i parlamentet men som inte var folkvalda. De hade ingen som helst anledning att jaga röster eller gör folket nöjda. De la fram förslag som var för landets bästa.

Nuförtiden i Sverige är det ju som sagts i stort sett enbart livsstilspolitiker som har det som fast yrke att vara politiker. Helt fel tycker jag.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför USA? Eller menar du Sydamerika?

Du känner säkert till att USA's skatteregler för medborgare är striktare än Sveriges när det kommer till inkomst i utlandet? De beskattar ALL global inkomst, något Sverige inte gör (än...).

Sett enbart från ett skatteperspektiv borde jag sagt upp mitt amerikanska medborgarskap, men det finns såklart andra anledningar till att jag valt att behålla det.
Han älskar kåbåjsare bara. Leave Brokeback Markus alone!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år