Hon är så fruktansvärt värdelös..
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6152299
Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra kan räkna med att tvingas ta debatten om Decemberöverenskommelsen på partistämman i höst. Och hon ser fram emot det.
– Jag tror att vi behöver ha en bättre debatt om regeringsalternativen och alternativen till Decemberöverenskommelsen, säger Kinberg Batra
– Vår uppgift är inte att vara stödparti
till Stefan Löfven eller att förhandla med Sverigedemokraterna, utan att leda Alliansen till att kunna genomföra reformer för jobb och tillväxt. Den debatten måste vi ta bättre och tydligare, men den har nog bara börjat hoppas jag, fortsätter hon.
Men i de andra Allianspartierna har man ju inte lika svårt för det här?
--Det är många moderater som är besvikna, både på valresultatet och på att Stefan Löfven nu för en tydlig vänsterpolitik. Det vill vi utmana och ändra på.
Många verkar ju tycka att det var ett misstag att inte låta det gå till extraval. Vad säger du till dem?
– Den frågan är ju helt upp till Stefan Löfven. Den var det då, det överraskade mig när han utlyste. Och det är helt hans beslut. Vi var redo att möta väljarna nu till våren. Nu får vi vänta till senast september 2018, men då ska vi ha en bättre politik som förtjänar ett bättre förtroende.
Som Ekot rapporterat om tidigare i dag, så har Moderaternas förbundsstyrelsei Östergötland godkänt en motion till partistämman i höst, om att skrota Decemberöverenskommelsen. Så här sa den moderate riksdagsledamoten Finn Bengtsson, som drivit frågan i sitt hemlän.
– Man har fångat en opinion. Om vi hade duckat för den så det mullrat fram till ett dån inom partiet, tror jag. Det är det sista vi behöver nu när vi ska omgruppera för att vinna valet 2018, säger Finn Bengtsson.
Men det mullrar inte bara i Östergötland. Liknande motioner har väckts i andra län, men ännu inte prövats av respektive förbundsstyrelse. Så är det i exempelvis Jämtland som har förbundsstämma den 9 maj och i Västra Götaland, där tre motioner inkommit till distriktens förbundsstämmor den 30 maj.
Decemberöverenskommelse skulle göra det möjligt för en minoritetsregering att regera - även med Sverigedemokraterna som tungan på vågen i riksdagen. Överenskommelsen sträcker sig ända fram till valet 2022. Men Anna Kinberg Batra är tveksam till om regeringen Löven klarar att sitta kvar denna mandatperiod ut - även med Decemberöverenskommelsen i ryggen.
– Det återstår ju att se. Det här är ju en svag regering som har uppenbara problem att få igenom sin politik i riksdagen. Så kommer det att vara även framöver.
Och vi kommer att visa svenska folket att vi bedriver en aktiv oppositionspolitik , säger Kinberg Batra.
Birgitta Johansson
birgitta.johansson@sverigesradio.se