http://www.dn.se/nyheter/politik/uppgorelse-splittrar-m-gruppen/
Decemberöverenskommelsen
Uppgörelse splittrar M-gruppen
Den moderata riksdagsgruppen är splittrad i synen på decemberöverenskommelsen. Det stod klart efter partiets gruppmöte på tisdagen. Hur många de 84 riksdagsledamöterna som är missnöjda är oklart, men flera känner sig inte bundna av överenskommelsen.
Under tisdagen förklarade både Isabella Hökmark från Stockholms län för DN att hon inte kände sig bunden av överenskommelsen. Även riksdagskollegan Finn Bengtsson från Östergötland uttryckte sig i liknande ordalag för Aftonbladet.
När ett nästan två och en halv timmar långt gruppmöte var slut hade decemberöverenskommelsen för första gången diskuterats. Men hur många ledamöter som var kritiska var oklart.
– Vi kommenterar aldrig interna diskussioner, säger M-ledaren Anna Kinberg Batra.
Kan en moderat riksdagsledamot rösta efter eget huvud när det gäller till exempel en budgetfråga?
– Vi brukar alltid komma överens hur vi röstar. Det finns ett antal kritiska röster, även enstaka inifrån riksdagsgruppen. Men vi har brett stöd.
M-ledaren kallar uppgifter från Finn Bengtsson och Isabella Hökmark att hon bara informerat M-riksdagsgruppen utan förankring för "rykten". Hon ångrar inget i sitt agerande.
– Jag tycker att vi har en bra diskussion och förankring i vårt parti. Diskussionen hur vi ska stärka oppositionspolitiken mot Stefan Löfven kommer att fortsätta, säger hon.
Men Finn Bengtsson är efter tisdagens möte fortsatt kritisk till att han och de andra moderata riksdagsledamöterna inte fått tycka till om överenskommelsen i förväg.
Han berättar för DN att hanfick kännedom om decemberöverenskommelsen genom att se den direktsända presskonferensen på tv. Först i efterhand fick de moderata riksdagsledamöterna information på telefon.
– Nu har man påbörjat en förankringsprocess felaktigt, tycker jag, i efterhand. Kan jag bli övertygad att överenskommelsen är bra är jag inte sämre än jag kan ändra mig, men jag är inte i det läget nu. Jag kan inte avkrävas lojalitet mot ett beslut som jag inte kunnat påverka, säger Finn Bengtsson.
Så du känner dig inte bunden till uppgörelsen?
– Inte i dag. Men det är gott om tid innan vi kommer till ett skarpt beslutsläge.
Moderaternas nya gruppledare Jessica Polfjärd, som valdes på tisdagens möte, undviker att svara på frågan om alla 84 ledamöter är bundna till uppgörelsen.
– Det är partiet som ingått uppgörelsen och ytterst är det partistyrelsen som har tagit beslutet, vilket gör att det är partiet som tecknat firma för överenskommelsen. Det beslutet har inte fattats i riksdagsgruppen, konstaterar hon.
Jessica Polfjärd, som oväntat efterträder Anna Kinberg Batra som gruppledare, vill inte heller gå in på hur många i M-riksdagsgruppen som är emot decemberöverenskommelsen.
– Vi har haft en bred diskussion. Majoriteten står bakom överenskommelsen, säger hon.
Mats J Larsson
matsj.larsson@dn.se