Borgerlighetens misslyckanden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Har man ingen militär så får man statskupper med andra länders militär också. Men statlig militär i ett land som inte är i misär riskerar ju oftast inte militärkupper från de egna trupperna. I fallet privat militär kan det räcka med en samling dissidenter, typ extremhöger eller vänster som lyckas organisera sig tillräckligt länge för att starta en privat arme för att det ska dyka upp en hel tomtearme utanför riksdagshuset och med vapenmakt ta över det. Inte för jag tror att det skulle göra någon fruktansvärd skillnad i Sverige om vi var utan riksdag några veckor, byråkratin och processerna är så djupt ingrodda här i landet att saker mest bara skulle tuffa på sålänge budgeten räckte iaf.

Nja, men privata arméer i privat tjänst kan ju vara förbjudet. Men man kan ju göra som i vården, att staten handlar upp tjänsten militär av privata aktörer. Det är ju vad USA och en mängd andra nationer gör.

Det där med en privat armé som tar makten... har det hänt någonstans sedan Julius Ceasar marscherade mot Rom?

Statliga arméer har dock en viss tendens att tro de har i politiken att göra. Spanien, Portugal, Grekland, Turkiet, Chile... hyffsat rika (nåja) och utvecklade :)gnissla ) länder.

Jag tycker för övrigt det mesta av privatiseringar och utförsäljningar har funkat bra på statlig nivå. Absolut blev en dundersuccé... men om ca 5 år är det slut pga av svenska miljölagar. Då stänger man bränneriet kanske.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker för övrigt det mesta av privatiseringar och utförsäljningar har funkat bra på statlig nivå. Absolut blev en dundersuccé... men om ca 5 år är det slut pga av svenska miljölagar. Då stänger man bränneriet kanske.

Du tycker alltså att vägnätet är i gott skick, eller järnvägen, eller åldringsvården... Eller apoteken fungerar sömlöst? :va

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vägnät och järnväg är fortfarande i statlig drift. :fakta Banverk och trafikverk du vet.

Åldringsvården har det alltid klagats på, och en hel del skandaler gäller ju offentliga sjukhus.

Med privata sjukhus kan man i alla fall ställa någon till svars, och byta.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det kan aldrig stämma eller så har någon sovjet-/fredsrörelse räknat. Det skulle inneburit att miljoner privata soldater åkt dit.

http://www.mcclatchydc.com/2013/03/14/185880/millions-went-to-war-in-iraq-afghanistan.html

Nu är ju inte Irak och Afghanistan samma land....

Men som mest hade USA 170000 i trupper i Irak, räkna bort båtburna så blir det inte några miljoner iaf.

Skall kolla upp exakta siffror på säkerhetsperdal, eller iaf officiella.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är ju inte Irak och Afghanistan samma land....

Men som mest hade USA 170000 i trupper i Irak, räkna bort båtburna så blir det inte några miljoner iaf.

Skall kolla upp exakta siffror på säkerhetsperdal, eller iaf officiella.

Nej det är det inte men det stod väl nedbrutet per land i artikeln? ;)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej det är det inte men det stod väl nedbrutet per land i artikeln? ;)

Jo, men alla var ju inte där samtidigt.:7peta

Hittar siffror på 160000 i Irak och 100-120000 i Afghanistan. Men det är lite luddigt att hitta konkreta antal, av någon underlig anledning....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, men alla var ju inte där samtidigt.:7peta

Hittar siffror på 160000 i Irak och 100-120000 i Afghanistan. Men det är lite luddigt att hitta konkreta antal, av någon underlig anledning....

Nej men de lär heller inte åkt tio ggr var :7peta

Jag trodde privata soldater var typ något hundratal elitdewds, möjligen 1000. Hundratusentals kan jag inte tänka mig men intressant om det vore så, det var bara ett namn son etsade sig fast: Blackwater. Få företag över huvud taget har hundratusen anställda.

Nä, lirar inte.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Blackwater heter numera Academi. De har tidigare även hetat Xe, Blackwater Worldwide och från början Blackwater USA.

2007 hade amerikanska myndigheter kontrakt med ca 182 000 anställda under privata företag, varav 21 000 var amerikaner och hela 43 000 från andra länder.

Visst, några tusen av dessa är säkerligen läkare, byggnadsledare osv. men majoriteten som åkt till Irak under 2007 för att jobba genom ett privat företag under amerikansk myndighet har nog en automatkarbin som sitt främsta verktyg...

Nu är det hela off-topic, men kan rekommendera att läsa på om privata militära företag, Blackwater i synnerhet. Det är mycket vidrig politik som leder till ännu mer vidrigheter (utanför USA, vilket är skönt för den kristna högern där...) :3freak

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej men de lär heller inte åkt tio ggr var :7peta

Jag trodde privata soldater var typ något hundratal elitdewds, möjligen 1000. Hundratusentals kan jag inte tänka mig men intressant om det vore så, det var bara ett namn son etsade sig fast: Blackwater. Få företag över huvud taget har hundratusen anställda.

Nä, lirar inte.

Din åsikt är noterad....

Men det är ingen hemlighet det här och blackwater var med i tidningarna, det är därför de är de ända du minns.

G4S är en annan inte helt okänd.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon som kollar Uppdrag granskning?

En skattefinansierad privat förskola som vinstmaximerar genom att spara in på bl.a. mat, blöjor och personal.
Går såklart jättebra ur ett kapitalistiskt perspektiv, allt enligt borgerlig ideologi.
Knappast något unikt utan snarare ett mönster när privat välfärd drivs med skattemedel.

Fyfan för borgarpolitik...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Någon som kollar Uppdrag granskning?

En skattefinansierad privat förskola som vinstmaximerar genom att spara in på bl.a. mat, blöjor och personal.
Går såklart jättebra ur ett kapitalistiskt perspektiv, allt enligt borgerlig ideologi.
Knappast något unikt utan snarare ett mönster när privat välfärd drivs med skattemedel.

Fyfan för borgarpolitik...

Fast skulle det ske någon form av kontroll på förskolorna skulle det inte vara ett problem.

Frågan jag ställer mig är vad föräldrarna ansåg, sades det något om det?

Fyfan för skådespelet som avser lura individen att denne kan vara med att påverka....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Antar att det var en socialdemokratisk kommun som hade efterblivna upphandlare.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Södermalm i Stockholm. Tror inte det är Sosseland.

Beror på hur man menar.
Saxat från Socialdemokraterna:
"Socialdemokraterna på Södermalm är den största socialdemokratiska områdesorganisationen i Stockholm och organiserar socialdemokrater på Södermalm, i Gamla stan och i Hammarby sjöstad – ett område med c:a 122 000 invånare."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur som helst, det är inte borgerlighetens fel om upphandlingen är helt sned.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Såhär plir det när man låter politiker sköta affärer, oavsett vilken gren dom må tillhöra....

Fast själva upphandlingarna sköts väl av tjänstemän?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år