Det där är ett argument som hela tiden tas upp av marknadskramarna.
"Det är inte systemet det är fel på, det är dåliga upphandlingar som är problemet."
Ett problem är ju att hela systemet är riggat till de privata aktörernas fördel. De borgerliga partierna har ju även konsekvent motsatt sej alla försök att begränsa vinsterna eller få insyn i hur pengarna spenderas i verksamheter som drivs med skattemedel.
Hade man varit en aning konspiratorisk hade man kunnat tro att de borgerliga med sin privatiseringsiver, redan från början hade för avsikt att skapa ett system för att effektivt omvandla skattepengar till vinster för en liten kapitalistisk elit...
Det kan ju vara så att man drar upp argumentet ofta just därför att det är bra.
Staten använder våra pengar dåligt vilket är ett problem för oss alla.
Idag finns det privata aktörer och kommunala aktörer inom vård, skola och omsorg.
Kvalitetsskillnaden är milsvid. (Edit: Mellan olika ställen inte nödvändigtvis mellan kommun-privat).
Det är ett problem.
Jag vill att alla, oavsett var man bor i landet, skall ha tillgång till bra skola, vård och omsorg.
Och jag är säker på att det går att ordna till en "vettig" peng.
Så länge vi INTE har leverans- och kvalitetskrav kommer vinstintressen gå först.
Det bara ÄR så, riggat eller ej.
Gör man ett bra jobb och levererar den service och den kvalitet man "kommit överens om" skall man kunna ta ut vinst oavsett bransch.
Det fanns för några år sedan ganska många småföretag inom branscherna vård och omsorg.
15-20 tusen har jag för mig.
De flesta, runt 80% (OBS! ta dessa siffror med en nypa salt pga mitt minne...
), ägdes av kvinnor.
Många av dessa kvinnor lade ner hela sin skäl i detta.
Och trots ett fantastiskt engagemang skall dom inte få ta ut vinst pga av den bransch dom valt att verka i?
Utan tvekan borde många fler ha ställts till svar för privatiseringar, inte minst för (rea-)utförsäljningen av vårdinrättningar i stockholm.
En bekants man fick nyss, i tisdags, vid besök hos landstinget höra att han hade skyhöga PSA-värden.
Sedan fick han besked om att man skulle ringa honom om ca tre veckor.
Han fick också ett nummer till en "snabblinje" och till tre psykologer.
Alla som vet vad skyhöga PSA-värden är vet att tid är viktigt, även om det kanske är försent.
Till "snabblinjen" gick det inte ens att koma fram och de hade inte ringt upp efter två dagar.
En EVIGHET om du sitter och väntar med skyhöga PSA-värden.
De ringde då, på torsdag, till Maria-hemmet, utan att vara försäkrade, och bad om en tid.
-"OJ! Det lät allvarligt! Du kan komma på måndag fm."
Min bekanta har tur för de har råd att betala för privat vård där samhället/landstinget sviker.
Förstatliga landstinget och låt styrelsen för Maria-hemmet sköta hela skiten!
Gör samma med skolan men tillåt privata aktörer för vårdplatser KOPPLAT till en peng och krav på kvalitet!
Bara mina två, i detta fall vänster-höger-vridna, cent...