Raderad medlem 51742
Guest
Varför skulle vi vilja fatta beslut ifrån någons sorts kollektiv aggregerad intelligens?
Valdeltsgandet 2018 var väl typ 90%? Valresultatet speglas av det kolletiva gemensama intresset. Grattis kollektivet till att ni fick som ni ville. Eller är ni såna puckon att ni inte ser diskrepansen mellan er handling och det reella utfallet?
Kollektivet verkar vara idioter, låt mig gärna slippa tvångsmedel map kollektivets vilja tack.
Om du, jag och alla andra människor inte vill gå på parmiddag med två människoätande kannibaler så är det rimligt att det står oss fritt att avstå. Det är inget som någons sorts förmyndare behöver fatta beslut om(huruvida det ska vara ok eller ej) map den riktning som människorns vill.
Det verkar som att du uppfattade det jag skrev tvärtemot vad som var avsikten.
Jag menar INTE någon slags modern variant av proletariatets diktatur, jag menar INTE en aggregerad intelligens och jag menar ABSOLUT INTE tvångsmedel med avseende på kollektivets vilja. Det jag försökte beskriva ligger inte ens i samma universum som den typen av ideologier.
Det är naturligtvis så att det på de allra flesta områden är individen som fattar sina egna beslut, men till och med om man är libertarian (vilket ligger ganska nära där jag själv befinner mig) så finns det vissa områden där vi behöver fatta beslut gemensamt (inte minst för att skapa ett system som ger den grundläggande tillit och trygghet som krävs för att något samhällssystem skall fungera*) och tankarna jag beskrev var hur man kan vidareutveckla det systemet och möjligheterna för människor att på riktigt engagera sig i samhällsutvecklingen på ett konstruktivt sätt, då det nuvarande systemet inte hängt med tidens utveckling. Ett framtida system där politiker förmodligen skulle bli överflödiga, möjligheten till maktmissbruk minskas och vi upplever att vi blir mer delaktiga.
Det vi kan fundera på är varför människor agerar som idioter och vad vi skulle behöva ändra på för att människor skall börja agera lite smartare.
* Och här har vi idag så grundläggande problem att vi måste ta tag i dem omedelbart för att återställa grundtryggheten, detta är akut, men vi behöver också börja fundera på vad den framtida utvecklingen skall vara, så vi inte står handfallna när nästa, och potentiellt större, kris uppenbarar sig.
Last edited by a moderator: