Jo, men nu handlade det ju om borgerligheten. SD är inget borgerligt parti, även om det just nu är en borgerlig regering som bygger på deras stöd.
Jag kan hålla med om kritiken om att debatten förs på vänsterns planhalva. Borgerligheten kan absolut bli vassare i vissa avseenden.
Men att borgerligheten skulle sänka sig till vänsterns smutsiga nivå är ett argument som jag inte får ihop annat än om jag helt ignorerar hela idéhistorien som borgerliga- respektive vänstervärderingar vilar på.
Ett borgerligt svar är väl snarare att nu när man har chansen strukturellt arbeta bort sådant som gjort att vänstern alltid får diskussionen på sin planhalva. Lägga ner eller kraftigt minska public service, minska uppblåsta myndigheter som är förtäckt statligt finansiering av vänsterideologiproduktion, få bukt med invandring och kriminalitet för att kunna få igång det långsiktiga och svåra arbetet med att återskapa tilliten i samhället, sluta lägga skattepengar på sådant som civilsamhället kan lösa själva, sluta behandla vuxna människor som bäbisar som staten skall måste ta hand om, utan i högre utsträckning ge människor det egna ansvaret för sina liv. Detta är ett långsiktigt och tråkigt arbete som man inte vinner val på. Därför måste det också kombineras med att skapa en trovärdig berättelse om vad ett frihetligt samhälle byggt på borgerliga värderingar innebär som människor faktiskt lockas av.
Det skall inte vara en berättelse som står oemotsagd, men som snarare lockar fram de bästa argumenten hos de som har en annan ideologisk ståndpunkt och som gör att det går att enas om grundtanken om att man måste kunna samtala även med de som har diametralt motsatt uppfattning på ett konstruktivt och respektfullt sätt, därför att möjligheten för det demokratiska samtalet att överleva långsiktigt är överordnad alla meningsskiljaktligheter. Det hade varit ett borgerligt svar.
Lösningen är inte att gå ner i gyttjan och ägna sig åt det som snarare är själva antitesen till det som kännetecknar borgerliga värderingar och ideal. Dessutom en strid som ändå bara kan vinnas av den som själv trivs i gyttjan.
Så, jag vidhåller att det är dags att ta fighten, in med Hanif mfl som förmår klä av motståndarna. Det vinner man val på, och inte så har man i alla fall gjort rätt sak.
Jag tror du har helt rätt i att man skulle vinna på detta men tror samtidigt att det skulle bidra ytterligare till att försämra människors tilltro till politiken och möjligheten att komma överens trots meningsskiljaktigheter, liknande det som skett i bl.a. USA (även om det är svårt att jämföra med dem då förutsättningarna är väldigt annorlunda).Bra inlägg men jag håller inte med, som du skriver själv, inget man vinner några val på, enig i det och det är hela min poäng.
Borgerligheten har aldrig ägt debatten och det jag framförde nu, att de borde gå på S hårdare, är inget som står i kontrast till långsiktigt samhällsbygge.
När skall borgerligheten avslöja hur sjukt falsk och äcklig den socialdemokratiska kulturen är? Varje gång någon i högern trampar i klaveret så kommer S och dikterar vem som skall avgå och när. När någon i S bedriver samhällsomstörtande verksamhet med den yttersta partiledningens vetskap så är det knäpp tyst.
Samma sak med public service, och tro mig, jag genomled i princip hela P1 Kulturnyheterna idag som bara behandlade SD och kulturkanon. De kunde kalla upp Sveriges Radios chef imorgon, men det gör de så klart inte, fast alla vet att S hade gjort det i det (högst hypotetiska) fall någon på SR haft en MP-kritisk timme.
Så, jag vidhåller att det är dags att ta fighten, in med Hanif mfl som förmår klä av motståndarna. Det vinner man val på, och inte så har man i alla fall gjort rätt sak.
Möjligt men att hela tiden vara gentlemannamässig och samtidigt aldrig få kontroll på problembeskrivningen av Sveriges allvarliga problem är nog inte att föredra heller, i en perfekt värld skulle vi bara ha det trevligt och artigt förstås. Så länge har vi Annika Strandhäll som piskar upp sin svans på SVT och Aftonbladet som springer hennes ärenden och ja så var det detaljen med gangsters som infiltrerar Sveriges största parti också.Jag tror du har helt rätt i att man skulle vinna på detta men tror samtidigt att det skulle bidra ytterligare till att försämra människors tilltro till politiken och möjligheten att komma överens trots meningsskiljaktigheter, liknande det som skett i bl.a. USA (även om det är svårt att jämföra med dem då förutsättningarna är väldigt annorlunda).
Greider fattar vad Ulf inte fattar.
Avgå Ulf.
Han kanske ska bli Birger i nästa uppsättning.Vad är det med honom? Vad vill han ha sagt?
Illustrerar "de sluttande planen"?Vad är det med honom? Vad vill han ha sagt?
Var det inte Carema/Vardaga som var i blåsväder senast? Vissa verksamheter passar verkligen inte för privat, skattefinansierad drift. Det är alltför lätt att spara in på något för att maximera aktieutdelningen.Återigen blir skattepengar som kunnat gå till vård istället vinst hos privat vårdgivare.
Vårdjätten Capio fuskar sig till stora belopp på äldre – skattebetalarna står för notan
Vårdjätten Capio har tjänat tiotals miljoner kronor på vård för äldre i Stockholms län. Men SVT Nyheter Stockholm kan nu avslöja att företaget genomför akuta vårdbesök i onödan och felregistrerar besök för att tjäna mer pengar. Fusket gör att enskilda läkare får en stor del av extraintäkterna. –...www.svt.se
Det låter inte bra med fusk men jag känner mig 3000% säker på att det slösas bort ofantligt mycket mer i offentlig sektor än i privat, så jag tycker inte det har med saken att göra om det är privat eller inte.Återigen blir skattepengar som kunnat gå till vård istället vinst hos privat vårdgivare.
Vårdjätten Capio fuskar sig till stora belopp på äldre – skattebetalarna står för notan
Vårdjätten Capio har tjänat tiotals miljoner kronor på vård för äldre i Stockholms län. Men SVT Nyheter Stockholm kan nu avslöja att företaget genomför akuta vårdbesök i onödan och felregistrerar besök för att tjäna mer pengar. Fusket gör att enskilda läkare får en stor del av extraintäkterna. –...www.svt.se
"Slöseriet" inom stat och kommun är en vanlig myt som upprepas gång på gång, men det gör det inte till en sanning. Ett privat företag har incitament att fuska. Om man tar betalt för tjänster som man inte utför så ökar vinsten, och vinsten är själva essensen i privat företagande.Det låter inte bra med fusk men jag känner mig 3000% säker på att det slösas bort ofantligt mycket mer i offentlig sektor än i privat, så jag tycker inte det har med saken att göra om det är privat eller inte.
Det finns skillnader mellan dessa. Om det offentliga beställer en produkt från ett byggföretag så kan man direkt se och mäta vad man får för pengarna, att det inte fuskas. Men hur mäter du en tjänst? Hur ska du mäta att du får den vård eller utbildning du betalat för?En bra tankelek för tvivlande är att fundera på andra privata aktörer i offentlig verksamhet, tex byggföretag, taxi, städföretag, it leverantörer, tillverkare av medicinsk apparatur, läkemedelstillverkarna, skolbokstillverkare, listan är oändlig med privata aktörer som vi är helt beroende av.
Det finns säkert 100,000 eller fler skrån som levererar direkt till det offentliga, att stirra sig blind på vård, skola och omsorg är att förenkla för mycket.
Om det offentliga beställer en produkt från ett byggföretag så kan man direkt se och mäta vad man får för pengarna, att det inte fuskas. Men hur mäter du en tjänst? Hur ska du mäta att du får den vård eller utbildning du betalat för?
Eftersom du inte är på riktigt är det svårt att svara dig på riktigt kan jag känna, jättetydligt också."Slöseriet" inom stat och kommun är en vanlig myt som upprepas gång på gång, men det gör det inte till en sanning. Ett privat företag har incitament att fuska. Om man tar betalt för tjänster som man inte utför så ökar vinsten, och vinsten är själva essensen i privat företagande.
Det finns skillnader mellan dessa. Om det offentliga beställer en produkt från ett byggföretag så kan man direkt se och mäta vad man får för pengarna, att det inte fuskas. Men hur mäter du en tjänst? Hur ska du mäta att du får den vård eller utbildning du betalat för?
Don't feed the barnkalas.Genom ett helt vanligt Service Level Agreement. Det är standard inom upphandling av tjänster inom mängder av områden.
Och vem kontrollerar att avtalet följs? Att patienten (t ex) får den vård man betalar för. Att sängkläder bytas när det är sagt, att den sjuke får komma ut i friska luften varje dag, vad maten får kosta, vilka mediciner han får, vilken terapi som erbjuds. Outbildad och undertalig personal kostar också mindre. Här finns otaliga möjligheter att öka vinsten genom att ta betalt för sådant som inte utförs, eller genom att använda billigare materiel än vad som avtalats. Helst ska man helt undvika patienter som är alltför vårdkrävande och kostsamma, de får kommunen eller Landstinget ta hand om.Genom ett helt vanligt Service Level Agreement. Det är standard inom upphandling av tjänster inom mängder av områden.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|