Problemet är väl att kommunerna drivit upp priserna så att när en privat aktör med lite mer "driv" får samma peng för tjänsten genererar det enorma vinster.
Hade en kompis som jobbade med detta och trots att kommunen halverade kostnaden för dessa tjänster så kunde min kompis ta ut skapligt(!) med vinst.
Jag ser det som ytterligare ett exempel på hur dåligt vi använder våra skattepengar.
Med vi menar jag "samhället".
Vi är också extremt dåliga med att koppla dessa pengar för tjänster mot kvalitet.
Jag ser inget fel i att en privat aktör tar ut vinst så länge kvalitén på tjänsten är bra.
Men om vi inte kopplar tjänsten till kvalitet så kan vi inte heller klaga om vi får undermålig kvalitet för pengen.
Jag såg ett program om en kvinna som privat drev ett äldreboende på Gotland tror jag(?).
Hon hade hemlagad mat, samma(!) doktor på plats varje vecka (som tagit bort ca 50% av utskrivna läkemedel), utflykter och tillgång till uteplatser året om.
De pensionärer som bodde där mådde prima och missunnade nog inte kvinnan vinst om det blev något kvar.
Kvalitet => vinst. Inget problem.
Men när stora drakar låter gamlingar ligga i sin egen avföring och ändå får betalt blir det tokigt.
Dålig kvalitet => vinst. Problem.
Men eftersom vi inte satt något kvalitetsmål på tjänsten kan vi inte heller klaga sas.
Vi
behöver sätta kvalitetströsklar i välfärden och koppla dem till betalning.
Får vi då inte angiven kvalitet för pengen kan vi hålla in betalning och kanske tom utfärda viten.
Bara min 2 cent...