Bröt nacken när jag åkte cross.

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Som rubriken lyder. Vurpade ganska normalt med crossen, smällde skalle i backen och tänkte inte mer på det mer än att det var färdigkört den dagen och jag hade ont som fan. Efter fyra dagar uppsökte jag akutmottagningen för att foten började domna bort. Då hittade läkarna ingenting på CT-röntgen. Dagen efter ringer dom upp mig och vill ha ett återbesök då dom hittat en antydan til en fraktur.

Det visar sig senare att jag brutit nacken på facettleden på kota C6 i nacken. Sedan dess (en månad sedan) har det varit ett helvete då frakturen gått från stabil till instabil trots att jag har fast nackkrage och skall så ha i tolv veckor till. (har redan haft i fyra veckor, då jag skulle ha i åtta veckor, men när frakturen flyttat på sig så blev tiden mycket, mycket längre.)

Nu sitter jag här och tycker synd om mig själv och börjar bli knäpp i huvet pga inkompetenta läkare och pa att armar och ben domnar bort och jag får känselnedsättning om vart annat! Nu undrar jag om det är fler här som knäckt nacken eller ryggen och vad fick ni för symtom under läkningstiden och hur funkar det för dig idag? Läkarna säger åt mig att domningarna kommer att försvinna, men med den kompetensen dom uppvisat hittills så tror jag knappt på vad dom säger längre..Behöver jag ens nämna att jag är sjukskriven och har SKITtråkigt!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Oj, låter inte skönt alls. Hoppas du återställer dig fullt ut.

Att du kan röra dig och så innebär väl att du förhoppningsvis kommer bli helt återställd.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
usch och fy! Det är ju detta man är rädd för när man själv är på crossbanan. Klarade mig själv rätt bra när jag stod på huvet ordentligt i höstas.
Hoppas du känner dig bättre snart!
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Oj, låter inte skönt alls. Hoppas du återställer dig fullt ut.

Att du kan röra dig och så innebär väl att du förhoppningsvis kommer bli helt återställd.

Jadå, röra mig kan jag, motoriken har jag inget fel på, men domningarna och känselnedsättningarna gör mig tokig, på riktigt. Jag lipar som ett barn och är riktigt panikslagen och rädd ett par gånger om dagen. Eftersom frakturen är lös i nacken och alla läkarna säger att det är livsfarligt om en lös kotflisa skär av nerverna,men man väljer endå att inte operera så känns det lite som rysk roulette det här. Men det ska läka fint säger dom, så jag får tro på det. Det jag är orolig över nu är domningarna och att det kommer och går och flyttar sig från ett ben till en arm och vice versa och ibland i på huvet. Ibland överallt samtidigt. Fan, man vågar knappt röra sig alls snart...men man kan ju inte ligga still i flera månader. Jag är iaf glad att jag slapp HALO-väst.

usch och fy! Det är ju detta man är rädd för när man själv är på crossbanan. Klarade mig själv rätt bra när jag stod på huvet ordentligt i höstas.
Hoppas du känner dig bättre snart!


Köp nackskydd om du inte redan har. det är mitt tips och livförsäkringsråd till dig.
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Min vurpa för många år sedan resulterade i ett diskbråck på C4 med domningar samt karpaltunnelsyndrom. Ibland var smärtorna samt domningarna så obehagliga och svåra att jag alltid satt på handen där dessa fenomen var som värst.

Hittade en naprapat/akupunktör som jag gick till och det har verkligen hjälp! Helt symptomfri! Förvisso är inte att diskbråck att likna vid ett brott men tro mig det går över även om man in te tro det när smärtan och domningarna är som värst!

//Tant Rosa
 

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Du skulle naturligtvis kunna söka vård på ett annat sjukhus än där du varit nu. Läkare på ett annat sjukhus har kanske, med betoning på kanske, en annan syn på hur din skada ska behandlas.

Hoppas verkligen att symptomen ger med sig snart!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du ska inte gå med en sådan skada om du själv är det minsta orolig.
Kontakta annan läkare!
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Bröt ryggen rejält för 3 år sen och har en massa titanskrot inopererat. Låren är halvt bortdomnade och nedre delen av ryggen, Ont gör det också bitvis och bålstabiliteten är kass, Det hindrar dock inget direkt idag, Livet funkar och man lär sig leva med det:tummenupp

Det är bara hålla ut även om det tar tid.. Allt beror väl på hur illa skadan är. 12 veckor låter ganska lindrigt så det blir nog bra ganska snabbt.

Krya på dig! /Patrik
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Lite liknande upplevelse själv då jag slog två kotor kilformade i höstas, tog en månad tills jag fick veta det. Under tiden hade jag redan uppsökt läkare som ordinerade rehab och smärtstillande...
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
Har också lite titanbitar att bjuda på. Stelopererad från C6-TH6, efter att tre kotor komprimerats. Resulterade i 5 månaders sängliggande. Har rätt lite problem idag, förutom när jag har huvudet lite eller mycket framåtböjt, då det känns som huvudet väger 40 kg.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
"Nu sitter jag här och tycker synd om mig själv och börjar bli knäpp i huvet pga inkompetenta läkare och pa att armar och ben domnar bort och jag får känselnedsättning om vart annat! "


Är dina läkare verkligen inkompetenta? Jag tror de gör så gott de kan och även de är hantverkare och mänskliga. Ibland kastas det lite för mycket skit på sjukvården, men i detta fall kanske det är befogat......
Är du tveksam så be att få en bedömning av annan läkare, kanske från annat sjukhus.
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Har en kompis som spräckte kota i nacken, landade typ på huvudet i ett dubbelhopp. Tror det går bra, massor med tur..
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag bröt både nacken och ryggen i en mc-olycka i somras.
Men jag måste haft sån jävla tur, för jag har inte haft några problem alls.
Dom första månaderna var jag nästan totalt orörlig, men det berodde nog mer på alla revben som jag också bröt.

Jag tror allt beror på vilken kota man bryter och hur illa man bryter den. Så det är nog svårt att jämföra
 
Last edited:

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Se det så att det kunde vart värre. Du kunde ju vart en grönsak vid det här laget pga en bruten nacke... Även om det kunde gått betydligt bättre som du säkert tänkt ett antal gånger.
 

Tarumbar

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Kista
Hoj
90 Kawasaki ZX10
Är ingen expert men om du vill återhämta dig så mycket som möjlig så är det i regel aktiv vila som gäller. Dvs att du gör så mycket som du kan i motionsväg. Att ligga i soffan å läka brukar ge dåliga resultat.

Låter som att du började få problem när du fick nackkragen så jag hade slängt den åt helvete.
 

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Jag hoppas att det går bra med Ditt återhämtande. Tänk inte för mkt på det. Försök tänka på vad du skall gör i framtiden. Positiva tankar om vad som helst kommer att hjälpa Dig i ditt tillfrisknande. Försök att stilla Din oro. Sök upp en annan läkare eller gå och prata med någon psykolog som har hand om "olycksoro" Sjukhuset kanske har sådana läkare som kan ta hand om hjärnspöken. Att vara orolig kommer att äta upp Dig
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Tack för alla svar! Jag sover halva dygn så jag hinner inte svara er alla! =D Det är inget kul det här det kan jag garantera. Crossen ligger på annons och motarden åker ut alldeles strax den också. Jag har blivit så skitskraj för att åka hoj (jag kör som en idiot dessutom) att jag inte vågar ha kvar nån hoj, inte ens utsätta mig för risken att bli påkörd. Sorgligt men sant då motorcyklar varit det bästa jag haft i mitt liv. Det finns en chans att jag bygger en custombåge under vintern för pengarna, men jag tvivlar på det.

Det som stör mig mest är just domningarna som kommer så fort jag gör minsta lilla, som nu, när jag skriver så känner jag mindre av höger arm än vänster, och bara tanken på det gör mig tokig av ångest och oro. Anledningen med denna tråden är att kolla hur många det är som lever med dessa symptom varje dag och hur många som blivit av med dom. Lite statistik för min egen hjärna på nåt vis.
 

BioCenter

Förvirrad
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Falsterbo
Hoj
Aprilia RSV Mille
Det kunde gått värre.
Hade en polare som vurpade på crossen 2001. Han knäckte 2 kotor (2 och 5 om jag minns rätt) och dog veckan efter.

Hoppas att det läker som det ska och att du hinner köra lite mer iår.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tack för alla svar! Jag sover halva dygn så jag hinner inte svara er alla! =D Det är inget kul det här det kan jag garantera. Crossen ligger på annons och motarden åker ut alldeles strax den också. Jag har blivit så skitskraj för att åka hoj (jag kör som en idiot dessutom) att jag inte vågar ha kvar nån hoj, inte ens utsätta mig för risken att bli påkörd. Sorgligt men sant då motorcyklar varit det bästa jag haft i mitt liv. Det finns en chans att jag bygger en custombåge under vintern för pengarna, men jag tvivlar på det.

Det som stör mig mest är just domningarna som kommer så fort jag gör minsta lilla, som nu, när jag skriver så känner jag mindre av höger arm än vänster, och bara tanken på det gör mig tokig av ångest och oro. Anledningen med denna tråden är att kolla hur många det är som lever med dessa symptom varje dag och hur många som blivit av med dom. Lite statistik för min egen hjärna på nåt vis.

Fy vad hemskt att höra! Hoppas verkligen du blir bra snart! Tycker som några andra redan sagt, uppsök annan läkare och kolla alternativen. Krya på dig!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Höger arm och höger ben domnar bort när jag sitter på ett visst sätt, men orsaken till det är inte nacken, utan ryggen. Efter en sån smäll är det inte alls ovanligt att du får tryck på nån nerv i ryggen då kotförskjutningar kommer som ett brev på posten.

Vänta tills skadan(själva frakturen) läkt, sen uppsöker du en VETTIG kiropraktor som rätar ut det som sitter snett. När jag varit på en sån "genomgång" släpper besvären och det varar länge tills nästa gång.
Uppkommer när man gjort nåt "dumt" typ vurpat eller liknande.

Det är alltså inte tvunget att osaken är frakturen i nacken, resterande "ofrakurerade" delar av din kropp kan ställa till besvär ändå.
(mycket vanligt!!)

Krya på sig mannen!

(Hoj är dessutom bra rehab för själen, så sälj inte rubbet)

:)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top