Bra däck???

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Citat:
Framförallt tampas jag med understyrning fram vilket jag säkert kan korrigera med teknik, men samma feedback krävs alltså där också för det känns som att det är fram det släpper om jag går av.

QUOTE]

Prova att spänna stötdämparfjädern . Jag ökade fyra varv mot orginal (Jag kommer inte ihåg hänget). Det gjorde underverk på min.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Citat:
Framförallt tampas jag med understyrning fram vilket jag säkert kan korrigera med teknik, men samma feedback krävs alltså där också för det känns som att det är fram det släpper om jag går av.

QUOTE]

Prova att spänna stötdämparfjädern . Jag ökade fyra varv mot orginal (Jag kommer inte ihåg hänget). Det gjorde underverk på min.

TAAAACK!!!

Ska ta nån dag under vintern och re-setta dämparna. körde du 4 varv+ på original, eller sport (enl. manual)?

Jag har inte rört dem än, men börjar inse att tempot blivit för högt för att inte sätta grejerna rätt!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Dunlop Roadsmart köpte jag sist. Kommer lätt upp i arbetstemperatur, RIKTIGT bra våtgrepp, riktigt bra torrgrepp, dual compound (mjukare på sidorna).

Helt enkelt ett riktigt bra sport-touring däck för gata. Körde järnet i regn, inte en tendens till släpp :tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så lätt att skylla på däcken, då det är förarmisstag till största delen, ex bakäcket släppte, varför? För hög ingångshastighet eller utgångshastighet, däcket släppt vid hård inbromsning, för bromsar FÖR hårt, eller man kör med för slitet däck..Lär du dig köra rätt på bana sakta men säkert och ökar undan för undan så kommer du inte köra av inte:)

som någon sa Pilot power, kalas både för bana och gata, jag har kört med dessa samt, Maxxis presa, dunlop, Pirelli Dragon mm jag har ALDRIG vart besviken på något däcksgrepp:tummenupp

Samma sak som med olycksstatestik på arbetsplatser, 80-95 % beror på mänskliga faktorn, övriga 5-20% beror på brister i det tekniska(där det oxå kan bero på mänskliga faktorn i brist på eller utebliven service)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
.Lär du dig köra rätt på bana sakta men säkert och ökar undan för undan så kommer du inte köra av inte:)

Helt rätt, men TS avser inte att köra bana, utan ha ett däck som funkar för gatåka och som det låter utan Youtube-hyllningstrådar-mässiga bombrepetempo.

Då är flertalet av rekommenderade däck dyra, snabbförbrukade och förmodligen helt i onödan om han inte är en galenpanna/naturbegåvning utan like. De flesta gatåkare skulle klara sig alldeles utmärkt på vilket touringdäck som helst, men det duger inte utanför den lokala grillen :tungan, typ.

Jag hade lätt kört nåt slitstarkt 2ct däck el dyl. om jag orkat byta däck mellan gata/bana, men det är för jobbigt så kompromissen får anpassas efter bantempot.

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
Honda Goldwing
Har du några länkar till det där däcket och testerna?
Låter skitintressant men jag hittar nada.
Jag är väl kass på att googla.

Länk: http://www.dunlopmotorcycle.com/Dunlop_Q2/images/Q2_press_kit.pdf

Väntar med spänning på testerna.
Har personligen varit skeptisk till Dunlop i många år även fast jag har jobbat där när de fanns i Norrköping.
Sen litar jag inte på säljare ett dugg och när man sen har läst Fürstens eviga tjat om Dunlop hit och Dunlop dit så har han bara spätt på mina skeptiska tankar.

DOCK!! måste jag numera krypa till korset och erkänna att han nog vet vad han pratar om:tummenupp. Testade RR däcken i somras och blev väldigt nöjd med dem.
Hann iochförsig bara testa dem på ringen och inte på vanlig gata men de var otroligt förtroendeingivande.
Om nya däcken inte blir tokdyra så kommer jag lätt testa dem i sommar.

Sen vilka däck man ska köpa är för mig religion. Kommer man så långt att man tror på dem då kommer de att funka för oss vanligt dödliga.

Ska man blanda gata och bana är mitt råd att försöka skaffa 2 uppsättningar med fälgar så man kan sätta på softare däck till bankörningarna.

@ Fürsten: När kommer däcken att släppas till försäljning tror du?

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Dunlop Roadsmart köpte jag sist. Kommer lätt upp i arbetstemperatur, RIKTIGT bra våtgrepp, riktigt bra torrgrepp, dual compound (mjukare på sidorna).

Helt enkelt ett riktigt bra sport-touring däck för gata. Körde järnet i regn, inte en tendens till släpp :tummenupp

Håller med om detta, kör Dunlop Roadsmart både fram o bak o är supernöjd, både vid kallt och vått väglag. Sen vid torrt o varmt är det ännu bättre.

/Jim

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Mycket snack om märken, men en grej som förvirrar mig är profilen på fram och bakdäck som jag aldrig blir klok av.

Vad bör man ha? fram 60 eller 70 profil, bak 50 eller 55 på en sporthoj?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Håller med om detta, kör Dunlop Roadsmart både fram o bak o är supernöjd, både vid kallt och vått väglag. Sen vid torrt o varmt är det ännu bättre.

/Jim

Jämfört med mina nuvarande Michelin Pilot Road är Roadsmart överlägsna. Pilot Road är hala i både vått och kallt väglag.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hade QRR på förra hojen, på den nuvarande blir det uppföljaren. Är det mars som gäller?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Smutt! QRR var sjukt bra, om än värdelösa i regn. Blir Sportsmart 2010 då! :D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det finns väl ingen SportSmart ? Sportmax Q2 eller Sportmax Roadsmart, jag antar att ni pratar om Q2 ?

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Jag har på stunthojen köpt helt nya däck som heter Sportmax D 207 FE om jag inte misstar mig. har det mönstret som man kan se på mcdackomline.com iallafall

Det däcket behöver man inte köpa iaf, totalt värdelöst på vått underlag och dåligt vid kallt väglag och bristande vid varmt väglag. Gäller både fram och bak däck
Tom. Avondäcket som jag hade innan hade bättre grepp.

körde även bana med desssa däck och där va resultatet dock OK.. inga avkörningar iaf :)

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Mycket av dom däcken som erbjuds på mcdackonline.com är däck som har gammalt tillverkningsdatum och ibland även utgångna däck som dom du köpte varför dom också har ett sjukt lågt pris och dåliga egenskaper!! :krama

Dom är inte köpt på mcdackonline.
ska kolla tillverkningsdatumet.
Så dessa däck SKA alltså vara bra?

Edit: sen kan man ju undra hur du vet att jag köpt utgångna däck :rolleyes:

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Mycket av dom däcken som erbjuds på mcdackonline.com är däck som har gammalt tillverkningsdatum och ibland även utgångna däck som dom du köpte varför dom också har ett sjukt lågt pris och dåliga egenskaper!! :krama

Komiskt hur handlare sprider myter!
Lägg fram fakta eller låt bli, finns ett mycket bra anledning varför de kan sälja däck billigare än små handlare inget konstigt med det.

Samma myter som handlare sprider att "får man en spik eller liknande i däcket är det bara att byta till ett nytt då korden och massa annat fått skada och däcken kan sprängas i högfart osv."

Men ändå sätter personen fartrekord på isen med däck med över 250 skruvar igenom.

Och en massa annat som inte hör till tråden.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...