Bra / Dåliga verktyg

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Biltemas hylsor är helt OK.
Andra lågprishylsor är ofta sprickbenägna eller klumpiga.

Har hört att de ska vara ok dock aldrig provat dem själv!

Jag har en fundering angående momentnycklar! Tänkte köpa på mig en momentnyckel för framtida byte av drivpaket, bromsskivor mm.

Har inte tänkt att lägga en förmögenhet på detta då jag inte kommer använda det så mkt!
Vad finns det för bra momentnycklar som inte kostar skjortan?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har hört att de ska vara ok dock aldrig provat dem själv!

Jag har en fundering angående momentnycklar! Tänkte köpa på mig en momentnyckel för framtida byte av drivpaket, bromsskivor mm.

Har inte tänkt att lägga en förmögenhet på detta då jag inte kommer använda det så mkt!
Vad finns det för bra momentnycklar som inte kostar skjortan?

Även om jag bara skulle andvända hylsan några få gånger skulle jag ta märkesverktygen istället för biltemas. Jag har både biltema och andra märken i garaget och jag har absolut förstört mer med Biltemas.

Bra momentnyckel har Mekonomen till humant pris
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad finns det för bra momentnycklar som inte kostar skjortan?

Alla bra momentnycklar kostar skortan, men om man inte är medveten om allt man behöver tänka på när man drar så kan man lika gärna ha en momentnyckel för 2-300 spänn. Det är ändå mycket bättre än att dra på känn, speciellt på grova dimensioner (över M12) och på fingängor. Man behöver dessutom minst två för att täcka in de moment som förekommer på en hoj.
Med utbildad personal, de bästa momentnycklarna och bra arbetsställning så får man ändå räkna med en spridning på ±15 % på klämkraften.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Naturligtvis är kvalitetsgrejor bättre.
Men biltema är bättre än ingen momentnyckel alls.
Bland lågprisgrejorna anser jag biltema vara väldigt prisvärt.
Även med kvalitetsmomentnyckel gäller det att inte lita blint på den.
Känns det fel, så är det antagligen det.

Är dålig på att dra med moment.
Har man vana, ser till att gängorna är korrekta, smörjer/använder loc-tite efter vad som passar, så går det bra med känsla.
För att få in känslan krävs dock inlärning med momentnyckel.
De flesta drar aldeles för hårt.
Mitt förslag:
Köp biltema direkt.
Skruvar du tillräckligt mycket för att det skall kännas motiverat: Köp kvalitet.
Väg in i bedömningen att det är coolt att ha en schysst momentnyckel.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alla bra momentnycklar kostar skortan, men om man inte är medveten om allt man behöver tänka på när man drar så kan man lika gärna ha en momentnyckel för 2-300 spänn. Det är ändå mycket bättre än att dra på känn, speciellt på grova dimensioner (över M12) och på fingängor. Man behöver dessutom minst två för att täcka in de moment som förekommer på en hoj.
Med utbildad personal, de bästa momentnycklarna och bra arbetsställning så får man ändå räkna med en spridning på ±15 % på klämkraften.

Hur menar du med två mom-nycklar? Det måste väl räcka med en oavsett om du måste ha mothåll eller inte för du håller ju bara emot på en sida?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Man behöver dessutom minst två för att täcka in de moment som förekommer på en hoj.

Hur menar du med två mom-nycklar? Det måste väl räcka med en oavsett om du måste ha mothåll eller inte för du håller ju bara emot på en sida?

Det finns inga tillförlitliga momentnycklar som har en skala mellan 0-300 nm.

Utan dom har intervaller mellan tex 2-20 nm eller 50-200 nm osv.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Lyfter tråden i ett förhoppningsvis bra syfte.
SWEDOL har just nu specialpris på svetshjälmar för 595:- (inkl moms) med automatisk avbländning.
Till det yttre iaf, är den identisk med Biltemas som kostar dubbelt så mycket.
http://www.handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=398
Har köpt, men ännu ej provat...
J-t trött på att starta svetsandet i blindo!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
CC-12 smörja!

Den i särklass absolut bästa smörjan någonsin! Tränger in överallt och stannar där, det är helt unikt har jag märkt.


Lyfter tråden i ett förhoppningsvis bra syfte.
SWEDOL har just nu specialpris på svetshjälmar för 595:- (inkl moms) med automatisk avbländning.
Till det yttre iaf, är den identisk med Biltemas som kostar dubbelt så mycket.
http://www.handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=398
Har köpt, men ännu ej provat...
J-t trött på att starta svetsandet i blindo!

Inget är snabbare än ljuset, även om det tar nån millisekund för den att släcka ner. Långvarigt användande av sådan mask bidrar till ont i huvud/ögon. Jag vet.
 
Last edited:

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati 900SS -82
Exakt! :mattias

Ett kort 3/8 gearless spärrskaft med kula i änden är oxå underbart. 1 grad omtagsvinkel bara!

Var hittar man spärrskaft med så liten omtagsvinkel? Jag är på jakt efter ett liknande. ELFA hade ett med tre graders, men det har tydligen gått ur sortimentet. Kanske är det svårt att få dessa att hålla...
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
WD40 :tummenupp

Kan alt.... t.ex.

Tände grill
Smöre kabel
Fixe stelforbindelse
Rustoplöser
Börste tänder
Lappe et punkteret däck....

Kan alt... slår Chuck Norris i allt !:yoparty
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är ändå mycket bättre än att dra på känn, speciellt på grova dimensioner (över M12) och på fingängor.

Nästa gång jag köper en momentnyckel kommer jag nog inte att lita lika blint på den som när jag skulle dra kamaxelöverfallen på R1:an med min sprillans nya från Micro. Det enda klicket jag hörde var när skruven gick av. :gnissla Har inte gått tillbaks till affären med nyckeln än, men ska ta tag i det snart.

När jag provade nyckeln i efterhand insåg jag ju att 12 Nm på skalan innebar betydligt mer än 12 Nm vridmoment, men jag hade ju inte direkt förväntat mig att en sprillans ny nyckel skulle vara så kasst kalibrerad.
 

Dr.Bike

Guest
Var hittar man spärrskaft med så liten omtagsvinkel? Jag är på jakt efter ett liknande. ELFA hade ett med tre graders, men det har tydligen gått ur sortimentet. Kanske är det svårt att få dessa att hålla...

Stämmer bra det. De s.k "gearless" verktygen är inte gjorda för stora momentöverföringar, utan lossa/dra fast görs lämpligen mewd spärrtandsförsedda/fasta verktyg, för att därefter övergå till gearless för den långa och tråkiga avgängningen som dessutom alltid går tungt till sista gäng :gnissla

ELFA hade som sagt, jag tror Biltema har, iaf köpte jag ett skaft där en gång.
Men de förekommer väl på de flesta ställen som är hand-ve.grossister?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har nämnt tidigare i tråden.
Gedores steglösa spärrnycklar.
Vet inte om dessa finns som hylsnyckel.
Dyra men fruktansvärt bra!
 

wrebba

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
vendelsö
Hoj
Kawasaki ZX10 -88, yz426f -00
jag var lite sugen pa en modell av kamazas stora lada. kollade runt lite men tyckte att det var lite dyrt , sen snubblade jag over en Jula katalog dar dom har Exakt samma sats och samma farg pa ladan och allt men med annat marke men till brakdel av priset.
kan det vara sa att kamasa bara koper in billigt kinesisk skit eller ar den billiga ladan bra
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har inte köpt Kamasa på många år nu.
Ingen särskild anledning.
Men:
Kan mycket väl tänka mig att Kamasa beställer sina produkter från en underleverantör i Kina.
Den sats du köpt kan vara exact samma, andrasortering, samma utförande men sämre materialkvalitet, något helt annat som försöker se ut som Kamasa.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nästa gång jag köper en momentnyckel kommer jag nog inte att lita lika blint på den som när jag skulle dra kamaxelöverfallen på R1:an med min sprillans nya från Micro. Det enda klicket jag hörde var när skruven gick av. :gnissla Har inte gått tillbaks till affären med nyckeln än, men ska ta tag i det snart.

När jag provade nyckeln i efterhand insåg jag ju att 12 Nm på skalan innebar betydligt mer än 12 Nm vridmoment, men jag hade ju inte direkt förväntat mig att en sprillans ny nyckel skulle vara så kasst kalibrerad.

Vilket momentområde var den för?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Minns inte exakt just nu, men det var från några få Nm upp till ca 20 Nm har jag för mig.

Då var det sannolikt fel på den. Det är en annan sak om man använder en som går upp till 250 Nm och försöker dra 12 Nm med den.
En annan sak som är viktig är hur man smörjer före åtdragning.
Man räknar med att 40% av momentet går åt till friktionen i gängorna, 50% till friktionen under skruvskallen och endast 10% till klämkraften.
Om de inte har tänkt att man ska smörja under skruvskallen och man gör det ändå, ja då blir det en helt annan och mycket högre dragkraft i skruven.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top