Bra / Dåliga verktyg

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Nice nice... är det momentnyckel man ser där?

Kosta sig?

är 2st momentnyklar i det skåpet en liten [bild 2] o en stor [bild 3]

skåpet ligger på 39000kr :gnissla nytt UTAN kampanj men ja snacka med lokala järnhandeln så låg dom på 34.700kr nu MED kampanj...[B.M.S i Hässleholm]

Ser sjukt nice ut den där men man törs inte ens veta vad den där kostar. Grejen e att jag har mycket i verktygsväg redan och tänkte bara tjacka en tom vagn (om man inte hittar en fynd på blocket).

Den här svarta varianten som Wisent har kändes lite mer kvalligare.

Ja har man mkt verktyg så kan det va ett alternativ...men annars så är detta SUPER allt på samma ställa o sköter man det så har man verktyg livet ut...:tummenupp

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kan rekommendera Beta Momentnyckel 8-60NM med 3/8"
Gedigen, snabb att ställa in, utbytbart huvud, bra känsla och perfekt längd på skaftet.
Hel överlägsen Am-pro (swedol), claesans och biltemas.

Jag ger den 4 av 5 momentnycklar.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
No offence,men vad är det som är så specielt med verktygsvagnar ?

Verkar mest innehålla dubbletter och är klumpiga,hur går det om man skall laga något utanför garaget tex i sin båt eller hoj som stannat längs med vägen ?

För dom 35 000 som den kostar så får man en beg MIG-svets,metallsvarv och en pelarborr och pengar över till en vanlig väl tilltagen portabel hylsnyckelsats+ en verktygslåda full med allt annat man behöver.

Dvs en hel verkstad så man kan bygga vad man vill.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Verkar mest innehålla dubbletter och är klumpiga,hur går det om man skall laga något utanför garaget tex i sin båt eller hoj som stannat längs med vägen ?

För dom 35 000 som den kostar så får man en beg MIG-svets,metallsvarv och en pelarborr och pengar över till en vanlig väl tilltagen portabel hylsnyckelsats+ en verktygslåda full med allt annat man behöver.

Det är väl just för att faktiskt kunna plocka med sig allt :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Halvrätt.
Tocket skåp att rulla runt på ynkliga hjul som tar tvärstopp vid minsta ojämnhet och kräks ut de nogrannt upphängda verktygen så att de försvinner under bänken och disentigreras är uppenbart obra.
Men:
101178.jpg

Rockar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag är med dig på den!

Bara jävligt korkat och opraktiskt med en vagn med en massa draglådor.

Man öppnar översta lådan och använder att verktyg, sedan behöver man ett annat verktyg som ligger i näst översta lådan, visst säger ni, det är ju bara att stänga den översta lådan och öpnna nästa.

ICKE!

Då ligger nämligen skruvmejseln från översta lådan på sniskan så den översta lådan går inte igen, eller så ligger delen man nyss tog loss där...

Alldelens oavsett är det ett jävla ryckande i lådor.

När man kollar på tv på folk som har sådan lådor så har dom dessutom lådor i lådorna :huvet

En verktygstavla ovanför arbetsbänken, eller en verktygsvagn med låsbara dörrar och EN låda under är precis vad man behöver.

Man ser alla verktyg samtidigt och slipper leka kurragömma i en massa lådor.

När jag tänker efter har jag sett en enda mekaniker som har en sådan där röd vagn med lådor, och det var en riktigt kass mekaniker dessutom.
En sån som tror att bara man köper dyra verktyg så kommer kunskaperna på köpet...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Håller med där
Dom är snygga, men opraktiska

Biltema säljer gamla hederliga verktygsskåp med dörrar fan så mkt billigare :tummenupp

Jag föredrar dock tavlor i ett litet garage

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Borde inte vara så svårt att fixa till en egen verktygsvagn. En robust byrå från IKEA, lite plåtlister, en skiva och verktygsfästen till tavlan, lite större hjul typ från någon gammal sjukhussäng. Klart!

:niceprice

Edit: När jag mekar med bilen så tar jag de verktyg som jag behöver och lägger i en stor verktygslåda som jag har alldeles brevid mig. Ligger man under bilen så är det skit samma ifall verktygen finns på en tavla 5 meter bort eller i ett rullande skåp för man måste ändå åla sig fram och resa sig upp.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är Teng Tools sux alltså? Den här killen ska ha 400.- för sitt set.
Jag har en sån där. Den är väl iaf inte så värst imponerande. Jag har en del tänger och andra vanliga handverktyg från Teng Tools och de fungerar helt ok.

Man har väl sett på American Hotrods på Discovery att alla de tuffa pojkarna har sin egen verktygsvagn som de måste slita för att lasta upp på en pickis när de har blivit sparkade.

Kan rekommendera Beta Momentnyckel 8-60NM med 3/8"
Gedigen, snabb att ställa in, utbytbart huvud, bra känsla och perfekt längd på skaftet.
Pris? Svensk återförsäljare?

Borde inte vara så svårt att fixa till en egen verktygsvagn. En robust byrå från IKEA, lite plåtlister, en skiva och verktygsfästen till tavlan, lite större hjul typ från någon gammal sjukhussäng. Klart!

:niceprice
Eller så kan man slakta en gammal köksinredning på t.ex. en låddel och en bit bänkskiva och sätta hjul under det. Eller helt enkelt bara lägga vantarna på en köksö med hjul som någon har tröttnat på och kastat ut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag mekar med bilen så tar jag de verktyg som jag behöver och lägger i en stor verktygslåda som jag har alldeles brevid mig. Ligger man under bilen så är det skit samma ifall verktygen finns på en tavla 5 meter bort eller i ett rullande skåp för man måste ändå åla sig fram och resa sig upp.

När jag ligger under bilen viker jag ut min Kamasa-sats på golvet brevid mig och lägger en hammare och en bågfil löst på sidan om.
Det är otroligt vad långt man klarar sig med det.

Men jag föredrar tavla på väggen/mekanikerskåp, har man mekat ett tag så vet man vilka verktyg man kommer att behöva och tar med sig dom på en gång.

I ett skåp som är 50x100x100cm har man nästan 3 kvadratmeter väggar, nu går inte allt att utnyttja men vissa saker kan man ju hänga på utsidan som är lika stor och det är fan svårslagbart.

Det kan vara mina år som lastbilsmekaniker som har färgat mina åsikter.

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Suzuki 750 es 84
Jepp! Jag gav bort det som skulle bli garagedatorn, men jag bygger en ny. Tänkte ta denna bärbara...men de är vare sig kaffesäkra eller slipdammsäkra :)
En gammal häck, nedklockad och utan behov av massa fläktar* duger, det blir ju bara en "surfochattmaskin"

*senare modeller av passiva kylflänsar har ju en area av en fotbollsplan!

Men en garagedator är given: ladda ner motogp, manualer, surra med er här osv.

http://www.dustin.se/pd_5010315627.aspx

En variant av dator, finns mindre och billigare om ids surfa runt lite men storleken och prestandan är det inget fel på :tummenupp.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nja, fördelen med en verktygsvagn var för mig att få plats med mycket verktyg på liten yta.
När man som jag har 25 kvm garage proppat med två rejäla arbetsbänkar, fem plåtskåp, en lagerhylla, pelarborr, två slipmaskiner på litet stativ, största enfastryckluftaren jag fann, tre motorcyklar och X antal motorblock och förvaringslådor blir det lätt liiite trångt.

Den mängd verktyg jag får plats med, i ordnade former, i verktygsvagnen skulle inte fungera i en 'stående' vagn eller för den delen köksskåp.

För mig blev det Julas verktygsvagn med överskåp, kostade då 2500 bagis, överlägset Bauhaus och Clasolles varianter.
Dock skulle jag önska kullagrade lådor för de tyngre grejerna, men de vagnarna blev för dyra.

Kamasasatsen ligger fortfarande i sin låda för snabbutryckningar, men annars är det som sagt ingen större skillnad att plocka ihop det man behöver från en väggtavla (har en dylik också) eller från vagnen.

Last edited:

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Humor på hög nivå.

Var på Jula häromdagen och inhandlade en Kamasa hylsnyckelsats 1/4 och 3/8 75 delar. Nedsatt från 1400:- till 800:-, så det kändes som en rimligt bra affär.

Kom hem, packade upp den och konstaterade att finishen var sisådär på prylarna. Dessutom, och nu blir det riktigt komiskt, ingick fyra stycken u-ringnycklar i dimensionerna 10, 11, 12, och 14 mm. 13 mm är ju en storlek man aldrig använder, så någon sådan fanns inte med i satsen. Som ett extra partytrick hade man kastat ner några insexnycklar, bl a i storlekarna 0,9 och 1,3 mm. Har en känsla att de insexorna kommer bli mina mest använda verktyg någonsin...

För övrigt ingick ingen adapter mellan 1/4 och 3/8, så om jag vill använda den långa förlängaren, som är 1/4 tillsammans med ex 15 mm hylsan så går inte det eftersom den hylsan är 3/8.

Ja, vad säger man? Kanske mitt livs bästa affär. :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var på Jula häromdagen och inhandlade en Kamasa hylsnyckelsats 1/4 och 3/8 75 delar. Nedsatt från 1400:- till 800:-, så det kändes som en rimligt bra affär.

Kom hem, packade upp den och konstaterade att finishen var sisådär på prylarna. Dessutom, och nu blir det riktigt komiskt, ingick fyra stycken u-ringnycklar i dimensionerna 10, 11, 12, och 14 mm. 13 mm är ju en storlek man aldrig använder, så någon sådan fanns inte med i satsen. Som ett extra partytrick hade man kastat ner några insexnycklar, bl a i storlekarna 0,9 och 1,3 mm. Har en känsla att de insexorna kommer bli mina mest använda verktyg någonsin...

För övrigt ingick ingen adapter mellan 1/4 och 3/8, så om jag vill använda den långa förlängaren, som är 1/4 tillsammans med ex 15 mm hylsan så går inte det eftersom den hylsan är 3/8.

Ja, vad säger man? Kanske mitt livs bästa affär. :D
Ety du verkar tjöpa grejor bara för att de verkar billiga, utan att kolla innehållet, så förutser jag många sanslösa affärer i din framtid.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns det ngn i Sverige som säljer kolvringkompressorer av denna modell?
Jag har letat ett bra tag. Men nu blir det nog snart att beställa även detta från USA.
850.gif

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Ety du verkar tjöpa grejor bara för att de verkar billiga, utan att kolla innehållet, så förutser jag många sanslösa affärer i din framtid.

Tack för den oerhört insikstfulla förutsägelsen, o store spåman. Jodå, mitt liv är kantat av riktigt dåliga affärer. Naturligtvis var ju inte lådan öppen, och jag såg inte förrän vid hemkomsten att det fanns en innehållsförteckning i botten på lådan. (Men det är skit samma, jag hade aldrig orkat läsa den ändå.)

Men jag är inte ledsen, har redan en komplett uppsättning verktyg från Bacho, det här var mera tänkt som något att kunna ha färdigpackat och bara slänga med sig när man behöver verktyg utanför garaget.

För övrigt köpte jag en skruvdragare från B&D för några år sedan, (hatar egentligen B&D, så jag förstår inte riktigt vad som motiverade det köpet:va). Hursomhelst var den stark som ett lungsjukt spädbarn och med en batterikapacitet som räckte till att dra tre-fyra skruv innan batteriet gav upp.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0