SuperMicke
█ █ █
kjuze skrev:Iof kan de ju också vara med på gruppköpet...
Det är rätt och riktigt, smart tänkt
Förövrigt tycker jag den här från teknikmagasinet verkar mest prisvärd hittills.
kjuze skrev:Iof kan de ju också vara med på gruppköpet...
Fredrik J skrev:Samtliga radios som listats i tråden är PMR apparater, dvs. arbetar på 446MHz. Detta är en licensfri standard så ni behöver inte oroa er över kompatibilitet så länge alla köper en PMR radio.
Det finns två typer av licensfria standarder i sverige. (För fritidsbruk) PMR och LPD. LPD arbetar istället kring 430MHz. Dock är den maximala uteffekten på LPD bandet max 0.1W medan den på PMR bandet är 0,5W. Så valet är tämligen självklart, välj en PMR radio.
Om man har problem med kort räckvidd bör man först se över var man har antennen placerad, alternativt kan man skaffa sig lite dyrare radio (amatörradio) med högre uteffekt en de reglerade 0,5W och sända på PMR bandet. Men det är inte lagligt.
/F
Miss_Orchidee skrev:Och vem ska jag prata med då??
Nya innetränden är att gruppköpa alltså.... Fast fan ,jag har ändå inga pengar....Hojen sörplade åt sig det mesta när ja köpte den
GuW skrev:PMR radio får väl inte ha separat antenn, utan den måste sitta på apparaten?
Amatörradion får användas på PMR bandet, dock med samma effekt som övriga PMR utrustningar, men endast av radioamatörer (enligt vad jag har hört).
Amatörradioutrustningar har däremot mycket bättre filtrering/avstämmning och får på så sätt ofta bättre räckvidd med samma antal watt.
Är man radioamatör kan man däremot fullt lagligt köra 1000W (japp en kilowatt) på amatörradiobanden istället..
Vi kanske skulle anordna licenskurs för amatörradiocert istället
Traje RR skrev:Såg att ni letar strupmic, har tyvärr inte testat denna inom hojkörning ännu men det är helt klart den bästa jag använt till det jag har den till. Teknikmagasinets sturpmic gör ljudet helkass.
http://www.showcomms.co.uk/products.cfm?group=Products for Sale&category=Throat mic headsets
Den modellen vi kör med heter: " IASUS Sniper Noise Terminator Headset" men dom har även till mc, men som sagt aldrig testat.
TIPS om ni beställer, köp med: " Velcro neck strap" så den blir på plats och snacka så ni får med "earpiece" på köpet, så sitter den ännu bättre i örat.
Framgick inte om den modellen hade kanalscanning, vilket iaf jag tycker är viktigt!Laban skrev:Förslag på modell: Cobra 725
Den fick bäst i test av Smartson förra månaden:
http://www.smartson.com/Default.ASP?wci=wiTest&testid=2920 Kostar endast 600 kr för ett par. Ska kolla vad headset + ev. strupmik går på.
Även omnämnd i annan tråd här på sajten http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50442
Är också intresserad av köp (2st) om priset blir det rätta.
stoffer skrev:Framgick inte om den modellen hade kanalscanning, vilket iaf jag tycker är viktigt!
Fixa en länk till en sida där den säljs så lägger jag upp den på förstasidan!
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|