Bra kedjespray sökes

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har använt Castrol´s kedjewax tidigare men den börjar sina så jag tänkte handla en ny men blev meddelad att den har de slutat med. Kollat runt på nätet och några har väl kanske kvar Castrol´s men det känns som att det vore bra med ett medel som inte lagts ned och lätt att få tag på.

Ska naturligtvis vara bra för för o-ring kedja men gärna inte skita ned så mkt = därför jag använt vax med bra resultat. Passar på att fråga efter något bra mirakelmedel för rengörning, då tänkt för rengörning när kedjan sitter på plats.

überkill

Guest
OK/Q8:s är bäst. Liten och smidig burk som man kan förvara under sadeln..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En riktigt skitig kedja gör jag ren med lysfotogen och borstar.
Sen låter jag aldrig min kedja bli så skitig och rengör ofta med MOTUL CHAIN CLEAN och trasor.

Smörjer gör jag med Repsol kedjespray och bara på ställen enligt bild och dessutom bara på ena sidan. Det anses bättre att kapillärverkan gör jobbet att dra in smörjan. Smörjer man en varm kedja och låter det stå över natten så kan man sen torka bort eventuellt överflöd och det finns inget som skitar ner fälg eller däck.

Bifogat

• lubrifica_03.jpg
    lubrifica_03.jpg
    8.7 KB · Visningar: 208

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag har använt CRC Klisterspray och tyckte den var helt ok. Smörj på varm kedja och låt dra in. Hellre ofta än för mycket. Det är nog snudd på omöjligt att hitta någon kedjesmörjningsprodukt som inte kladdar ner fälg osv.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja där ramla det in lite förslag, man tackar =) Får se vad jag lättast får tag på.

Smörja på varm kedja har man ju blivit lärd sedan tidigare men som vädret är nu blir det ju lite svårt. Borde således vara fördelaktligt med en spray med god petingförmåga vid detta väglag, känns högst ohälsosamt att smörja direkt efter hemkomst när kedjan ser ut som kriget av grus etc.

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
suzuki
Ja där ramla det in lite förslag, man tackar =) Får se vad jag lättast får tag på.

Smörja på varm kedja har man ju blivit lärd sedan tidigare men som vädret är nu blir det ju lite svårt. Borde således vara fördelaktligt med en spray med god petingförmåga vid detta väglag, känns högst ohälsosamt att smörja direkt efter hemkomst när kedjan ser ut som kriget av grus etc.

Brute Force, vill du ha Castrols kedjespray kan jag ordna det, inga problem. Skicka ett mail till puttelindbladh1983@hotmail.com. Där kan vi snacka mera utan att dra detta på forumet.

mvh

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Castrol har en ny kjedjespray, handlade den i veckan hos mekonomen. Har inte testat den dock, men den gamla fungerade bra enigt mig.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Castrolsprayen som hette "Chain Wax" verkar inte finnas längre utan heter nu istället "Chain Spray O-R" som inte är ett vax av vad jag kan avgöra iaf.

Subjektivt tycker jag den nya känns sämre, men jag har inte direkt gjort några vetenskapliga test på det. :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett tips i fel riktning, men Biltemas är komplett värdelös, den kladdar ner nå förbannat :(

Har inte använt biltemas kedjespray, däremot deras litiumfett och det har funkat bra för mig. Känns vettigt med tanke att det är vad kedjor brukar vara behandlade med från fabrik, vad jag har sett. Applicerar bara på insidan av kedjan, så ev. överflödig smörja fastnar till största delen på kedjan när det trycks utåt av centrifugalkraften.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har inte använt biltemas kedjespray, däremot deras litiumfett och det har funkat bra för mig. Känns vettigt med tanke att det är vad kedjor brukar vara behandlade med från fabrik, vad jag har sett. Applicerar bara på insidan av kedjan, så ev. överflödig smörja fastnar till största delen på kedjan när det trycks utåt av centrifugalkraften.

tänk inte ens tanken att testa, sicken jävla dynga asså:mad:

Traesk

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
BMW R1200GS -08
Ang Castrols kedjevax så frågade jag efter det i Castrols monter när Bike i Trollhättan hade 30-årskalas för ett tag sedan. De sa att det hade slutat sälja den pga att det hade visat sig att vax hade en mycket sämre smörjförmåga än ett mer lättflytande smörjmedel.

Så det fick bli en burk med Motuls kedjespray istället :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Castrolsprayen som hette "Chain Wax" verkar inte finnas längre utan heter nu istället "Chain Spray O-R" som inte är ett vax av vad jag kan avgöra iaf.

Subjektivt tycker jag den nya känns sämre, men jag har inte direkt gjort några vetenskapliga test på det. :)
Normalt brukar jag använda Castrols Chain Wax. Förra året testade jag Castrols kedjeolja, jag vet dock inte om det var O-R sprayen eller om de hade någon annan variant då.

Jag gillade dock inte den oljesprayen nåt vidare. Inte så mycket för att den var aningen "stänkigare", utan mest för att det verkade som om kedjan fortare blev lortig av den. Som att mer damm och grus fastnade i den än vad det gjorde i vaxet. Nästan som att vaxet låg lite som ett skalskydd runt länkarna medan oljan klibbade fast lorten till dem.

Nu kanske det i sig är ett tecken på att vaxet smörjer sämre, det vet jag inte. Men ska jag nu ha ett något lättflytande smörjmedel på kedjan så känns det iaf som jag hellre har något som smörjer bra men skvättar lite lort på fälgen än något som binder grus till kedjan.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
är det någon som känner till ifall man kan köpa bra olja på vanlig flaska(ej spray flaska) och sedan droppa på länkarna med pip på insidan av kedjan,istället för att behöva spreya. har gjort det på min vanliga cykel(ej motor :) ) och det blir mycket renare. och bättre. utan överflödig fett på kedjan, utan stänk.

tänk inte ens tanken att testa, sicken jävla dynga asså:mad:
ha ha. det kanske funkar bra?? iallafall en bra plan B. ifALL SPREYEN ÄR SLUT

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...