Bromsen blir "mjuk" vid bankörning.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har börjat störa mig på en grej som händer vid bankörning..

När man kört ett par varv och gjort ett par hårda inbromsningar så mjuknar bromsen och känns svampigare. Lite svårt att sätta ord på det..

Bromsen funkar fortfarande klockrent, och jag har inga problem med bromsverkan.. men man kan klämma handtaget närmare gasrullen, och det är inte lika stumt som vid gatkörning eller när maskineriet är kallt, så det sätter sig som ett litet hjärnspöke som frågar sig om det kommer bli mjukare och mjukare och till sist klämmer man in handtaget i rullen utan att något händer.. vilket givetvis leder till att jag bromsar sämre/fegare när det börjar mjukna.

Har köpt hojen relativt nyligen så har dålig koll på vad det är för prylar som sitter på.. Men då det är en lågmilare så antar jag att det är orginalbelägg på. (skivorna är original iaf).

Beläggen har mkt kvar, bromsvätskan är nybytt och systemet luftat.. Bromsen är stum och känns kanon ända tills man börjar bromsa ordentligt på bana.

Frågan är egentligen om man kan göra något åt det?
Byta belägg? Skivor?
Hjälper stålomspunna slangar mot detta? (det är original nu).
Eller är det något som man får lära sig att leva med?

edit: ska tillägga att det inte pulserar eller liknande, bromsverkan blir inte ojämn.. utan det är snarare så att det "känns" mjukare och inte lika distinkt som kall.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Prova med annan bromsvätska som tål mer värme.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Problemet är värmen.

Byt till Dot5.1 vätska. (Tål högre temperaturer)
Byt till stålomspunnet. (Kyls bättre och vidgar sig inte)
Byt Bromsbelägg till några som inte "fade'ar" vid höga temperaturer.

Så ska du se att bromsarna klarar högre temperaturer och inte bli så svampiga efter ett tag.

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
På min 2001 R1:a med biltema bromsvätska och stålomspunna slangar så funkar det utan problem med Carbon Lorraine/CL Brakes XBK 5 och riktigt jävla skitbra med samma tillverkares C59.

Min hoj är tyngre än din Peter, och jag bromsar nog minst lika hårt.

Se till att gör rent skivorna med biltema bromsrengöring eller liknande, samt kör tandborste och t-röd på bromskolvarna så du blir av med all skit som sitter där.

Känner igen känslan du beskriver, men har inte upplevt den sedan jag bytte till CL beläggen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dot5??? Silicon?? Menar du 5.1 nu?
-------------------------------------

Peter..

vad är det för slangar? Och "drar" den bromsvätska? Hur mkt belägg går det? Försämrad bromsverkan kan ge mer fokus på känslan i handtaget vilken då blir mer svampig än man känt innan. Kör du samma bromsvätska som du gjort innan? Ökat tempot?

Pissig bromsvätska känns som den mest troliga orsaken, men du säger ju att den är färsk. Vad är definitionen av färsk för dig? Ny för dagen, ny sen 3 bandagar eller ny för säsongen?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Strålande, tack för snabba svar!
Fixar ett DOT4-system DOT5 vätska?

Har för mig att det var nåt med det där.. men det kanske var att dom inte är kompatibla att blanda..

Tips på vettiga belägg mottages också tacksamt.. droppa ett par exempel så har jag något att läsa på om sista arbetsveckan innan semestern :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Peter..

vad är det för slangar? Och "drar" den bromsvätska? Hur mkt belägg går det? Försämrad bromsverkan kan ge mer fokus på känslan i handtaget vilken då blir mer svampig än man känt innan. Kör du samma bromsvätska som du gjort innan? Ökat tempot?

Pissig bromsvätska känns som den mest troliga orsaken, men du säger ju att den är färsk. Vad är definitionen av färsk för dig? Ny för dagen, ny sen 3 bandagar eller ny för säsongen?

-Det är original slangar. R6 2008.

-Beläggen är original och jag har tyvärr lite svårt att säga hur mkt de slits då jag inte hunnit köra spec mkt med
hojen.

- Nope, drar ingen bromsvätska.

- Bromsvätskan är, hmm.. 4 veckor gammal och har gått 5 bandagar.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
strålande, tack för snabba svar!
Fixar ett dot4-system dot5 vätska?

Har för mig att det var nåt med det där.. Men det kanske var att dom inte är kompatibla att blanda..

Tips på vettiga belägg mottages också tacksamt.. Droppa ett par exempel så har jag något att läsa på om sista arbetsveckan innan semestern :)

dot 5.1

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fixar ett DOT4-system DOT5 vätska?
För att förtydliga det någon annan redan skrivit:
DOT4 och DOT5.1 går att blanda. Man ska inte blanda någon av de med DOT5 (inte heller ha DOT5-bromsvätska i bromssystem avsedda för 4/5.1 eller viceversa).

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det är att greppet tar lite längre in efter du fått värme i bromsarna men sen är konstant på det avståndet så "lev med det", är det för nära justerar du ut greppet lite. :)

Om avståndet till rullen minskar ju fler varv du kör så byt, i denna ordningen enligt mig, belägg(till andra, galfer 1375 tror jag passar dig), bromsvätska(var ju nybytt) sen slangar.

Funkar inget av det så renovera oken/pumpen.

Min är Helt original förutom beläggen.....

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
När jag körde mycket bana brukade vissa hojar ibland ha den tendensen.

Lyckades bota alla med stålspunna slangar och fräsch vätska. Tycker att stålspunna slangar är det första man skall utr en hoj med om man funderar på banåka :)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Tips på vettiga belägg mottages också tacksamt.. droppa ett par exempel så har jag något att läsa på om sista arbetsveckan innan semestern :)

Galfer 1375 skall ha bra bromsverkan på båda bana & på gata UTAN att behöva bli speciellt varma först.
dock skall dessa slitas rätt bra.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Byt till CL XBK5 belägg. Funkar mkt bra till bandagar OCH gatkörning.
Byt till stålomspunna bromslangar.
Använd Motul´s RBF600 eller 660 bromsvätska.

Lufta ordentligt.

Problem solved!

Om hojen BARA går hård bankörning eller race finns det tuffare belägg men bettet när de är kalla suger + att slitage etc är sekundärt.

Är du rik så är Castrol´s SRF bromsvätska den bästa jag någonsin använt...men men...

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Tycker det låter som du fått vatten i bromsvätskan. Inga konstigheter - Byt till 5.1. Har du fått, eller får, bromsvätska på bromsbeläggen så sväller de och måste bytas även de. Kanske lika bra?
F.ö. så rengörs packningarna i oken enbart med bromsvätska då de kan svälla annars, men det brukar snarare resultera i att beläggen ligger mot och bromsar och inte vill åka tillbaka in i oken ordentligt.
Jag bytte till stålomspunna slangar för tre år sedan och har inte ångrat det. Kostar inte många kronor och minskar svampigheten något. Bromsslangarna är färkvara, men på din ganska nya hoj borde det inte vara dags än.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Jag tror inte (men man vet ju aldrig) att det är fukt eller luft i bromsvätskan, dels för att vätskan är rätt ny, har jättebra färg, och dels för att jag alltid försöker vara noggran när jag luftar dem. Jag vill minnas att jag inte hade samma problem på förra hojen där jag bytt till mer "raceiga" belägg..

Så beställde ett par XBK5-belägg nu för att testa med. Återkopplar om det blir någon skillnad efter nästa bandag.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag använder XBK5 när fälgarna med gatdäck sitter på, och byter till C59 när jag sätter på fälgarna med slicks. Som bonus går varje uppsättning belägg bara mot en uppsättning bromsskivor.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror inte (men man vet ju aldrig) att det är fukt eller luft i bromsvätskan, dels för att vätskan är rätt ny, har jättebra färg, och dels för att jag alltid försöker vara noggran när jag luftar dem. Jag vill minnas att jag inte hade samma problem på förra hojen där jag bytt till mer "raceiga" belägg..

Så beställde ett par XBK5-belägg nu för att testa med. Återkopplar om det blir någon skillnad efter nästa bandag.

Alltså.. Har du kört 5 heldagar och ökat tempot något så är det inte det minsta konstigt.

Jag klarade mig 3-4 träningar (ca 2 heldar) innan jag började gnella lite på svampigheten. Jag började göra så att jag bytte en del av vätskan efter varje körning, då blev det omsättning på den och den vätska som var närmast oket byttes direkt bort mot nyare och fräschare.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag använder XBK5 när fälgarna med gatdäck sitter på, och byter till C59 när jag sätter på fälgarna med slicks. Som bonus går varje uppsättning belägg bara mot en uppsättning bromsskivor.

Körde du belägg lika länge som skivorna???? Körde du till det gick stål mot stål så du fick byta skivor ett par ggr per säsong också då eller? Hahhaa..

Verkar helt stört.. Jag kom inte en halv säsong på ett set belägg och då körde jag inte ens mkt.

Börja bromsa Hansi så har du 2 sek till på dina tider ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring