Bromsning

Vilken hastighet har du innan det smäller?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bearing skrev:
2227671 Mina diagram visar ju att man krockar. Efter 1,5 sekunder och i 74 km/h, om reaktionstiden är 1 sekund. Efter 2 sekunder och i 42 km/h om reaktionstiden är ½ sekund.
Skulle man se att det är dags att bromsa på bromsljusen 2 fordon fram så att man bromsar bara 0,25 sekunder efter bilen framför klarar man det med 20 cm marginal.
I teorin möjligtvis...

När väglaget är torrt, och du själv gör en perfekt inbromsning, och blir inte "överrumplad" av händelsen etc etc...

I praktiken ser verkligheten inte ut som dina diagram.
Då kan det vara blött på marken, du kanske tvekar en millisekund av chocken, du kanske inte gör en 100%'ig ultimal inbromsning.
Dina däck & bromsar kanske inte är i bästa skick, eller din fjädring kanske är lite fel inställd.
Volvon kanske har skitfräsha däck, som kortar hans bromssträcka ytterligare.

I praktiken är ligger du i bakluckan på Volvon, och undrar varför diagrammen inte stämde. :lol


Edit: Dessutom gjorde inte frågan gällande, att du blev förberedd på tvärniten, genom framförvarandes bromsljus.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
War-psycho skrev:
2227689 I teorin möjligtvis...

När väglaget är torrt, och du själv gör en perfekt inbromsning, och blir inte "överrumplad" av händelsen etc etc...

I praktiken ser verkligheten inte ut som dina diagram.
Då kan det vara blött på marken, du kanske tvekar en millisekund av chocken, du kanske inte gör en 100%'ig ultimal inbromsning.
Dina däck & bromsar kanske inte är i bästa skick, eller din fjädring kanske är lite fel inställd.
Volvon kanske har skitfräsha däck, som kortar hans bromssträcka ytterligare.

I praktiken är ligger du i bakluckan på Volvon, och undrar varför diagrammen inte stämde. :lol

Edit: Dessutom gjorde inte frågan gällande, att du blev förberedd på tvärniten, genom framförvarandes bromsljus.

Om underlaget har sämre grepp får man istället mer tid på sig att reagera. I verkligheten kanske bilen inte bromsar 100%, i verkligheten kanske bilen har dåliga däck....
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Sparka in dörn på bil-djäveln!













Nä, det kommer nog att göra ont när man slår i bakluckan....
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Two stroke man skrev:
2227699 Om underlaget har sämre grepp får man istället mer tid på sig att reagera. I verkligheten kanske bilen inte bromsar 100%, i verkligheten kanske bilen har dåliga däck....
Lev du på ditt "kanske", "om", och "20cm marginal".

Finns många "teoretiker" som får lära sig den hårda vägen. :)


Edit: Faktiskt inte meningen att racka ner på dina diagram, men tycker bara det sänder ut lite fel signaler till dom som röstat på det första alternativet i pollen.
Det finns tillräckligt med olyckstrådar på detta forum.
 
Last edited:

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Nr:18 skrev:
2226927 Går ej att räkna ut om man inte har uppgifter om hur hård retardation bilen gör. Generellt hinner du precis nudda bromsen innan du sopar in i rektum på bilen om du endast har 10 meter tillgodo. Det tar nämligen ca 0,2 sek innan du ens reagerar och det betyder att du är ca 2 meter ifrån aktern på bilen när du börjar bromsa.

Du har fel. =)
Eller inte, du får gärna visa hur du räknat dock..
Verkar som att du räknat med att MCn har högre hastighet än 90km/h samt att bilen bromsar till 0 utan att det tar tid:
Om bägge fordonen åker i 90km/h, hojen ligger 10m bakom bilen och bilen bromsar till 0 utan att det tar tid alls samt att man som du skrev reagerar på 0,2s så har man med hastighetsskillnaden 90km/h på 0,2s kommit 5m; man är således 5m bakom Volvon och ska på 5m antingen svänga eller bromsa bort rörelseenergin från ca 250kg i 90km/h, rätt omöjligt, man smäller med bilen. :näsblod

Nu är det ju dock så att ingen Volvo i universum går från 90 till 0 utan att det tar tid; om man istället räknar på att Volvon tvärnitar och sänker farten till 70 utan att det tar tid, (90km/h till 70km/h på 0 attosekunder) samt att det tar dig 1s att reagera på att han nitar och inte bara vill fega genom nån kurva eller så, så får man att man med hastighetsskillnaden 20km/h under 1s har kommit 5,55m närmare Volvon innan man börjar bromsa. 4,45m att få bort rörelseenergiskillnaden för 250kg mellan 90 och 70km/h borde räcka. (För att komma ner till samma hastighet som Volvon så att man inte kör in i honom). Rörelseenergin i 20km/h (från 20km/h till 0km/h) kan man ju käka upp i framgaffeln. =) Rörelse energin för de 20km/h i skillnad mellan 90km/h och 70km/h är så klart större men borde nog gå att få bort på 4.45m bromssträcka om man har rimliga bromsar. (Jfr att bromsa från 50km/h till 0km/h och att bromsa från 250km/h till 200km/h).
Om man räknar på 0,5s reaktionssträcka så får man hela 7,23m bromssträcka vilket verkligen borde räcka till att få bort rörelseenergin i de där 20km/h i skillnad mellan 90km/h och 70km/h.
Sen har man samma hastighet och man kan nog anta att hojen bromsar kraftigare än bilen, alltså kommer avståndet sedan att öka mellan hojen och Volvon.
Aja, vill man räkna noga får man interpolera lite mer än att bara hoppa steg om 20km/h men det blir lite jobbigare. =)

Just my 2c, funderade mycket på det där när jag roat mig med att ligga och värma mig bakom långtradare när det är kallt. :gnissla
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
War-psycho skrev:
"...Om man ökar hastigheten med 20 km/tim till 90 km/tim ökar reaktionssträckan till 25 meter..."

När en bil börjat bromsa 10 m framför dig, i 90km/h, så ligger du pyrt till.
Att då tro att en MC klarar sig p.g.a. kortare bromssträcka är urpuckat.
Sant, men det du reagerar på står inte still 25m framför dig, det ökar hela tiden avståndet från den plats där du börjar reagera och räkna din reaktionssträcka.
Så din Volvo kommer efter din sekunds reaktionstid, då du flyttat dig 25m framåt, också ha flyttat sig framåt. Om man antar att hans hastighet sjunker med 20km/h utan att det tar tid så kommer han att vara 4.44m framför dig när din reaktionssträcka är slut eftersom han under denna sekund färdats 19,44m framåt. Och eftersom han var 10 meter framför dig från början så har du 29,44m på dig att reagera på att han, utan att det tar någon tid alls, har sänkt hastigheten från 90km/h till 70km/h. Så när du kan börja bromsa har ni en hastighetsskillnad på 20km/h och du har 4,44m på dig att se till att nå samma hastighet som honom utan att krocka. Vilket förmodligen faktiskt skulle fungera, du skulle dock inte ha vidare mycket marginal. Men så bromsar inte bilar i hopp om 20km/h heller, det är mycket möjligt att man reagerar på att han bromsar när han sänkt till 75km/h, då har man längre sträcka på sig att reagera.

War-psycho skrev:
Dessutom så tror jag inte en hoj bromsar ut en bil, om inte alla omständigheter är helt perfekta.
(En bil är inte lika känslig för underlaget, och körställning bl.a.)
En bil har mer gummi att skapa friktion med, hojen har bättre kylda skivor dock och det är där energin ska bort. Utan att tappa greppet och falla dock. Vidare väger hoj och förare typ 250kg, (170kg + 80kg), bilen med förare typ 1600kg. Rörelseenergin i bilen är väldigt mycket större, spelar inte så stor roll att han har större kontaktyta..
Dock som du säger, man kanske svänger lite, svårt att bromsa max med hoj då.. =)

237 skrev:
2227029 Och får möte med en långtradere :död
Där man får plats mitt emellan för att sedan se en långtradarchaffis och en Volvo-kille få hjärtattack och dö. ;)
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
SENSEI skrev:
2227035 Ja eller kommer på orsaken till att Volvon bromsa...
Aj. ;)
Å andra sidan, ligger jag 10m bakom, eller 5m bakom för den delen, i 90km/h, så tittar jag framför Volvon. Inte fan är jag så jävla dum att jag tittar på hans bromsljus och väntar på att de ska tändas. Jag låtsas mest som att han inte finns och tittar framför honom. Har hur många gånger som helst börjat bromsa för folk som gått ut i gatan och skit innan bilen framför mig.

SENSEI skrev:
Min tanke med pollen är att skapa en lite liten fundering över vad många av oss som hojåkare (och bilister med) kan påverka vår egen säkerhet.

Är ju trevligt om man får välja sin säkerhet själv dock. Bara man har tänkt efter före och inte riskerar livet på andra så... (I det här fallet riskerar man ju dock livet på nån annan). =)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nidan skrev:
2227796 Sant, men det du reagerar på ... bla bla bla..
Förstår fortfarande inte varför man ens diskuterar saken ?

Ni kan räkna millisekundrar i teorin hur mycket ni vill.

Faktum kvarstår: I praktiken är det en ytterst liten chans att man hinner göra en perfekt inbromsning, om en Volvo tvärnitar 10 meter framför dig i 90km/h.

Sen kan ni komma med diagram & kalkyler bäst ni vill, men det lär nog vara en klen tröst för dom individer som röstat på första alternativet i pollen, och får lära sig den hårda vägen.

Det har inte med fysik att göra, det har med den mänskliga faktorn att göra. :mattias

Att räkna med prefekta omständigheter, "om" och "kanske" är inget man bör göra i trafiken, speciellt inte som motorcyklist.
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
selin skrev:
2227046 Man hinner inte göra ett skit, jag har vart c.a 10 meter från en mötande bil som svängde vänster framför mig när jag kom åkande i c.a 60 km/h.

Bromsspåret var 1 m. Försökte styra undan men det gick mindre bra.

Inte samma sak. Han var ett hinder som, relativt till dina 60km/h, stod still. Och du har ändå hunnit bromsa 1m och försökt svänga. i 60km/h rör man sig 9m (om dina uppskattade 10m i avstånd stämmer) på 0,54s. Så du har alltså reagerat på ca en halv sekund, hunnit bromsa OCH försökt svänga undan. Riktigt jävla bra gjort tycker jag!
Men det är INTE samma sak som i exemplet i pollen.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har inte argumenterat för att ligga 10m bakom. Eftersom reaktionstiden normalt är 1 sekund kommer man krasha, enligt diagrammen.

Man bör ligga minst 2 sekunder bakom. 3 sekunder på vägar med mötande trafik, annars hinner man inte bromsa om den framför frontalkrockar.
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Bearing skrev:
2227804 En bild säger mer än 1000 ord :)
Sant.
Sen finns det ju vissa här som tror att man aldrig anpassar sig efter rådande förhållanden; jag personligen har vurpat på oljespill i regn, du kan ju gissa om jag håller avstånd och hastighetsbegränsningar när det regnar...

War-psycho skrev:
Det har inte med fysik att göra, det har med den mänskliga faktorn att göra. :mattias
Och det räknar vi ju med, reaktionssträcka kallas det. Det har ju räknats på olika reaktionssträckor och vilken kollisionshastighet etc man har; i två av diagrammen krockar man, i det sista klarar man sig med 20cm.

War-psycho skrev:
Att räkna med prefekta omständigheter, "om" och "kanske" är inget man bör göra i trafiken, speciellt inte som motorcyklist.
I PRAKTIKEN har det fungerat väldigt bra att ligga 5m bakom bilar i alla möjliga hastigheter; det hade dock ALDIRG fungerat om jag inte planerat en bra bit framför bilen. Skulle han få en hjärtattck och slå på en tvärnit kan jag dock inte planera ett skit för det och kommer att, om jag reagerar BRA på en sekund, att smälla med honom i 74km/h, med en hastighetsskillnad på 18km/h om jag minns diagrammet rätt. Och är det dåligt väglag så bromsar vi sämre båda två, är det bra bromsar vi bättre båda två. Men jag kör garanterat in i häcken på honom om han får en hjärtattack och tvärnitar.
Men sannolikheten för att hamna bakom en bil i 90km/h och vänta på att köra om just exakt när just exakt den föraren i den bilen får en hjärtattack och väljer att tvärnita... den sannolikheten kan jag leva med.
Kunde jag inte leva med sådana sannolikheter så skulle jag inte åka hoj, sannolikheten är BRA MYCKET större att stöta på grus i nån kurva på en 70-sträcka där man kör i 70km/h, vurpar och åker ut i ett träd och dör. Och jag åker hoj ändå. =)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kan inte hålla mig längre....

Det har nu snackats både teoretiskt och praktistk.. om det är möjligt eller inte att få stopp innan kontakt....
På denna länk kan ni läsa om testen...

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp

Testen visar att motorcykeln kommer att krocka i en hastihet av ca 64 km/h.
Stoppsträckan för mc:n, En aprillia i detta fall, är dryga 51m.
För Volvon ca 28m.
Vad är det som skilljer... Jo reaktionstiden...
Och som någon sagt tidigare så spelar det ingen roll hur bra motorcykelförare du är.

I exemplet ovan så var det en bil...
Handen på hjärtat.. hur många är det som inte ligger på tok för nära kompisen när vi är ute och kör hoj på krokvägarna???

Ni som inte tror på detta ger jag tippset att åka ut och prova..
Lägger 10m Snett bakom er kamrat och kör... När han nitar.. ska du hinna stanna innan han... Lycka till... Tänk då att du i det läget är bredd att bromsa med.. Du vet ju att han kommer nita...

Ta detta med er när ni är ute och åker... Det kan rädda ert liv....
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
SENSEI skrev:
2227855 Det har nu snackats både teoretiskt och praktistk.. om det är möjligt eller inte att få stopp innan kontakt....
På denna länk kan ni läsa om testen...

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp

Testen visar att motorcykeln kommer att krocka i en hastihet av ca 64 km/h.
Stoppsträckan för mc:n, En aprillia i detta fall, är dryga 51m.
För Volvon ca 28m.
Vad är det som skilljer... Jo reaktionstiden...
Och som någon sagt tidigare så spelar det ingen roll hur bra motorcykelförare du är.

Och om jag inte kan planera framför, typ hamnar bakom en buss och inte ser, så ökar jag avståndet.

I exemplet ovan så var det en bil...
Handen på hjärtat.. hur många är det som inte ligger på tok för nära kompisen när vi är ute och kör hoj på krokvägarna???

Ni som inte tror på detta ger jag tippset att åka ut och prova..
Lägger 10m Snett bakom er kamrat och kör... När han nitar.. ska du hinna stanna innan han... Lycka till... Tänk då att du i det läget är bredd att bromsa med.. Du vet ju att han kommer nita...

Ta detta med er när ni är ute och åker... Det kan rädda ert liv....

ADODB.Recordset error '800a0bb9'

Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.

/include/functions.asp, line 8

Fungerar inte. =(
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nidan skrev:
2227837 I PRAKTIKEN har det fungerat väldigt bra att ligga 5m bakom bilar i alla möjliga hastigheter; det hade dock ALDIRG fungerat om jag inte planerat en bra bit framför bilen. m.m.
Tills det händer något ja. :fakta

Och när trådskaparen ställde frågan så handlade inte om hur du planerar din körning, utan vad som händer när du blir överraskad.

Sen kan ni labba med räkneexempel & diagram hur mycket ni vill.
Samtidigt har några individer svarat att dom hinner stanna, vilket indikerar en övertro av sin förmåga.

Ert snack om vad som är teoretiskt möjligt eller ej, ger ju knappast dessa stackare en rätt uppfattning om hur farligt deras syn på saken kan vara.
Tycker inte ni varit tillräckligt tydliga med att framhäva att era argument är teoretiska övningar, som ej bör användas i praktiken.

Vi har tillräckligt med MC-olyckor som beror på förare som överskattar sin förmåga att t.ex. hinna stanna i en pressad situation.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
War-psycho skrev:
2227876 Tills det händer något ja. :fakta
Det har hänt saker, och det har fungerat bra.

War-psycho skrev:
]
Och när trådskaparen ställde frågan så handlade inte om hur du planerar din körning, utan vad som händer när du blir överraskad.
När sannolikheten för att bli överraskad ökar, ökar jag avståndet eller ser till att ha utrymme att "fly". Vilket oftast innebär ökat avstånd, annars hinner man inte svänga.

War-psycho skrev:
Sen kan ni labba med räkneexempel & diagram hur mycket ni vill.
Samtidigt har några individer svarat att dom hinner stanna, vilket indikerar en övertro av sin förmåga.

Ert snack om vad som är teoretiskt möjligt eller ej, ger ju knappast dessa stackare en rätt uppfattning om hur farligt deras syn på saken kan vara.
Tycker inte ni varit tillräckligt tydliga med att framhäva att era argument är teoretiska övningar, som ej bör användas i praktiken.

Förstår hur du menar, det är samma sak med att argumentera framför en pantad 20-årig om att hastighet i sig inte är farligt, hur många har inte flugit flygplan i 1200km/h och överlevt?
Men eftersom större delen av befolkningen inte verkar kunna tänka över huvudtaget så skulle jag aldrig diskutera sånt med någon om jag inte har tre timmar på mig att förklara _ALLT_ om hur jag tänker i massa olika situationer.

Nu gjorde jag för ovanlighetens skull ett undantag och hoppas att folk tänker på, och väljer, sin säkerhet själva.

Jag har tänkt själv och valt själv och jag ligger, ibland, när jag är bekväm med förhållandena, 5m bakom bilar i 90km/h. Och kommer att fortsätta med det. Å andra sidan så kör jag i 30km/h och håller åt sidan förbi vägarbetarna på E4 där något spån endast har satt ned hastigheten till 70km/h. Eller 70-80km/h på Gamla Stockholmsvägen på väg hem när det skymmer om kvällarna, ibland ännu lägre. För jag tänker själv och anpassar mig. Om någon misstolkar det jag skrivit här som att det alltid är ok att ligga 5m bakom en bil i 90km/h... Ja.. Synd om den personen isf.
Och den dag jag smäller, för det lär jag göra, så beror det förmodligen på grus eller olja, precis som de tidigare två gångerna.

Eller en hjärtattack hos föraren av bilen framför... ;)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nidan skrev:
2227904 Förstår hur du menar, det är samma sak med att argumentera framför en pantad 20-årig om att hastighet i sig inte är farligt, hur många har inte flugit flygplan i 1200km/h och överlevt?...

...Nu gjorde jag för ovanlighetens skull ett undantag och hoppas att folk tänker på, och väljer, sin säkerhet själva.
18 stycken har hittills svarat "Eftersom jag en mc har mycket bättre bromsar än en bil så hinner jag stanna."

Bör alltså vara läge att försöka få dessa att tänka om, istället för att förvirra dom med teoretiska siffror som kan bekräfta deras osunda tankegångar.

Visst, räkna på, men gör klart att det är skillnad på teori och praktik.




Teori - Är när ingenting funkar, men alla vet varför.

Praktik - Är när allting funkar, men ingen vet varför.

Här förenar vi teori och praktik:
Ingenting funkar, och ingen vet varför.


:hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top