Bromsning

Vilken hastighet har du innan det smäller?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
SMC skrev:
Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter.

Har haft fel i en sak, och det är att jag alltid trott att skillnaden i medelretardation skulle vara högre.

Ska ut och testa med bilen och hojen någonstans. =)

Noterade förvisso när jag körde Impreza senast att den stannade fortare än jag trott, dock är det en sportbil med jäkligt bra bromsar...

War-psycho skrev:
2227922 18 stycken har hittills svarat "Eftersom jag en mc har mycket bättre bromsar än en bil så hinner jag stanna."

Bör alltså vara läge att försöka få dessa att tänka om, istället för att förvirra dom med teoretiska siffror som kan bekräfta deras osunda tankegångar.
Mmm, du har rätt i det. Man måste vara försiktig i när man talar om sådant som rör säkerhet.
Och det missade jag i det här fallet. =/

War-psycho skrev:
Här förenar vi teori och praktik:
Ingenting funkar, och ingen vet varför.


:hihi
=D

En sak att fundera över är svaren i pollen dock; "kör in i i xx km/h", menar man då kollisionshastighet (hastighetsskillnad) eller ens hastighet relativt marken?
20km/h eller 60km/h är ju rätt beroende på hur man menar. =)
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
nidan skrev:
2227904Jag har tänkt själv och valt själv och jag ligger, ibland, när jag är bekväm med förhållandena, 5m bakom bilar i 90km/h.
Varför/i vilka situationer väljer du att ligga så nära? Vad har du för fördelar av att ligga så nära?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nidan skrev:
2227924 Mmm, du har rätt i det. Man måste vara försiktig i när man talar om sådant som rör säkerhet.
Och det missade jag i det här fallet. =/
Message recieved = I'm happy. :tummenupp


nidan skrev:
2227924 En sak att fundera över är svaren i pollen dock; "kör in i i xx km/h", menar man då kollisionshastighet (hastighetsskillnad) eller ens hastighet relativt marken?
20km/h eller 60km/h är ju rätt beroende på hur man menar. =)
What's the last thing that goes through a fly's mind, when he gets hit by the windshield of your car ?

Answer: His own ass.
:hihi


Kör försiktigt allihop. :squid
 
Last edited:

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Bearing skrev:
2227935 Varför/i vilka situationer väljer du att ligga så nära? Vad har du för fördelar av att ligga så nära?

Gör bara det när jag väntar på att köra om, om jag bara ska ligga där ligger jag aldrig så nära.
Och inser jag att jag kommer att få vänta med att köra om så backar jag undan. Onödigt att ligga nära och irritera, oavsett vad jag tror om att det är farligt för mig eller inte.
Jag själv tappar koncentrationen som fan på vad som händer framför mig om jag har nån som ligger piss-nära bakom, finns säkert andra som fungerar likadant...
 

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
Cagiva
Bearing har rätt, se diagrammen. :tummenupp

Man kan inte klaga på Bearings svar, vi snackade endast teori här (för er som inte förstod det).
Självklart kan yttre omständigheter påverka både MC:ns och bilens retardation. För att inte tala om MC-förarens reaktionstid... Men för att besvara pollens fråga så löser man problemet som mr Bearing.
 

gyver

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki z750
Jag hade inte använt mig av någon av alternativen då jag hade försökt veja istället. Så frågan är väl vilken hastighet jag hade haft när jag frontar mötande lastbil på andra körbanan :arsele
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
gyver skrev:
2228057 Jag hade inte använt mig av någon av alternativen då jag hade försökt veja istället. Så frågan är väl vilken hastighet jag hade haft när jag frontar mötande lastbil på andra körbanan :arsele
Antagligen minus 90km/h, eftersom lastbilen knappast saktar in p.g.a. en liten motorcykel i fronten. :lol
 

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
bagdad
Hoj
r6 2004
War-psycho skrev:
2227808 Förstår fortfarande inte varför man ens diskuterar saken ?

Ni kan räkna millisekundrar i teorin hur mycket ni vill.

Faktum kvarstår: I praktiken är det en ytterst liten chans att man hinner göra en perfekt inbromsning, om en Volvo tvärnitar 10 meter framför dig i 90km/h.

Sen kan ni komma med diagram & kalkyler bäst ni vill, men det lär nog vara en klen tröst för dom individer som röstat på första alternativet i pollen, och får lära sig den hårda vägen.

Det har inte med fysik att göra, det har med den mänskliga faktorn att göra. :mattias

Att räkna med prefekta omständigheter, "om" och "kanske" är inget man bör göra i trafiken, speciellt inte som motorcyklist.
bra sagt !!! man krockar :fatta!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Two stroke man skrev:
2228676 Verkar som att många här inte läst svarsalternativen.

Svaret "Man krockar!" är för enkelt och finns inte med.

Om man nu ska dra en slutsats utifrån de svar som kommit in så är det ganska många som har en övertro på sig själv.... eller iaf tror att de kommer att hinna få ner hastigheten betydligt mer än vad man faktist gör...

Man kan ju alltid fråga sig.. varför i helvete bromsade
volvon... när man ligger i dens baksäte... :näsblod
Eller föröka tänka steget längre... och öka avståndet med någon sekund...
Hur mycket är en sekund värd???

Hoppas att denna tråd leder till lite eftertanke hos er...
Ta väl hand om er i trafiken...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SENSEI skrev:
2228721 Om man nu ska dra en slutsats utifrån de svar som kommit in så är det ganska många som har en övertro på sig själv.... eller iaf tror att de kommer att hinna få ner hastigheten betydligt mer än vad man faktist gör...

Man kan ju alltid fråga sig.. varför i helvete bromsade
volvon... när man ligger i dens baksäte... :näsblod
Eller föröka tänka steget längre... och öka avståndet med någon sekund...
Hur mycket är en sekund värd???

Hoppas att denna tråd leder till lite eftertanke hos er...
Ta väl hand om er i trafiken...

Kunde inte låta bli att räkna ut hu lång tid man har på sig att hinna bromsa med retardationen som SMC angav, 11,1m/s2 för bilen och 11,9m/s2 för hojen. Man har då 0.47 sekunder på sig att nypa in handtaget för att klara sig från en smäll. Det är faktiskt inte helt omöjligt att klara av...

Nu får jag väl några :fatta! och blir kallad idiot 10ggr!
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Two stroke man skrev:
2229075 Kunde inte låta bli att räkna ut hu lång tid man har på sig att hinna bromsa med retardationen som SMC angav, 11,1m/s2 för bilen och 11,9m/s2 för hojen. Man har då 0.47 sekunder på sig att nypa in handtaget för att klara sig från en smäll. Det är faktiskt inte helt omöjligt att klara av...

Nu får jag väl några :fatta! och blir kallad idiot 10ggr!
Så om du bromsar 0,53 sek snabbare så förkortar du stoppsträckan med minst 23meter....
Jag skulle inte satsa mina pengar på den halvsekunden iaf... :huvet

(förresten.. idiotidiotidiotidiotidiotidiotidiotidiotidiotidiot :fatta! )
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Minimorran skrev:
2229735 Så om du bromsar 0,53 sek snabbare så förkortar du stoppsträckan med minst 23meter....
Jag skulle inte satsa mina pengar på den halvsekunden iaf... :huvet

(förresten.. idiotidiotidiotidiotidiotidiotidiotidiotidiotidiot :fatta! )

0,53 sekunder gör 13 meter i 25m/s, sen hade du 10m avstånd till bilen. 13+10 =23 meter!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Two stroke man skrev:
2229907 0,53 sekunder gör 13 meter i 25m/s, sen hade du 10m avstånd till bilen. 13+10 =23 meter!

Tror du missar det hela....
En reaktionstid på 1s är vedertagen regel... Den regeln är inte tagen ur luften.
Visst kan du säkerligen vara snabbare OM du är vaken,allert och ligger med bromsberedskap..
Hur stor är sannolikheten att du gör det när du ligger på bred väg och "lunkar" , tråkkör bakom en bil i "låga" 90 km/h. ??

Samt 23 meter så kommer du fortfarande få kontakt med bilen... din stoppsträcka måste vara kortare.
Prova att göra om testet med en kompis.... och se vad som händer..

Det är stor skillnad på teori och praktik..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fortfarande läskigt med 25 stycken som tycker att deras bromsar är bättre än bilens och tror att de kan stanna innan de smäller med bilen... :näsblod

Lustigt att ingen av dem skriver i tråden... :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SENSEI skrev:
2230140 Tror du missar det hela....
En reaktionstid på 1s är vedertagen regel... Den regeln är inte tagen ur luften.
Visst kan du säkerligen vara snabbare OM du är vaken,allert och ligger med bromsberedskap..
Hur stor är sannolikheten att du gör det när du ligger på bred väg och "lunkar" , tråkkör bakom en bil i "låga" 90 km/h. ??

Samt 23 meter så kommer du fortfarande få kontakt med bilen... din stoppsträcka måste vara kortare.
Prova att göra om testet med en kompis.... och se vad som händer..

Det är stor skillnad på teori och praktik..

Tror snarare att du missat nåt i vad jag skrivit! Jag räknade ut hur snabb man måste vara för att undvika kontakt med bilen. Jag har INTE sagt att "jag hinner bromsa!" Det är nåt ni verkar tolka in på nåt underligt sätt. 0.47 sek reaktionstid räcker för att undvika kontakt. Det är det enda jag säger! Samt att 0.47 sekunder är kort tid men ingen omöjlighet. Jag vet också att 1sek är vedertagen reaktionstid. Men bara genom att ha handen på bromsen har du sparat minst 0.2 sek...

Jag tänker inte lägga in några sannolikhetskalkyler även om det vore fullt möjligt. Jag har räknat fram en siffra som är helt korrekt med de variabler som SMC själva angett! Sen börjar ni tjafsa om, "men om ba ba ba"! Självklart finns en massa variabler som till sist avgör om man smäller eller inte!

Visst kan man säga! Tänk om bilen eller hojen har sämre eller bättre däck än i SMC-testet. Eller tänk om bilen har trasiga bromsljus! Eller tänk om bilen eller hojen har en förare som låser däcken... osv!

Man kan räkna på alla möjliga olika senarion! Men nu har jag inte gjort det! Jag tog de siffror vi fått serverade, och räknade ut hur lång tid man har på sig! Thats it!

Jag tänker inte göra om testet med en kompis, eftersom jag inte är helt övertygad om att jag är snabbare än 0,47 sek. SAmt att 10 meter avstånd är ganska svårt att bedömma! Man kanske lika gärna ligger 8m bakom bilen...
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Är du inte beredd på att bromsa är reaktionstiden ungefär 1 sekund. 90 km/h är 25 m/s. D.v.s du hinner rulla 25 meter innan du börjar bromsa. Bromssträckan för bilen är ungefär 30-35 m från 90 km/h. Från den punkt där hojen befinner sig (10 m bakom bilen) har bilen stannat 35 + 10 = 45 m. Du behöver 25 m innan du reagerar alltså måste du hinna stanna på 45 - 25 = 20 m. Det tror jag du inte gör.

Edit: Detta är ett specialfall. Har inte räknat på retardationssträckan/upphinnandesträckan under inbromsningstiden, bara när allt står stilla.
 
Last edited:

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
cleaner skrev:
2227652 om bilen bromsar i 1 sek innan du hinner börja bromsa så garanterar jag att
du smäller med den, har du ens provat tvärnita i 90 med bil ?
Det bromsar upp fortare än du tror.

Jag hade en mc bakom mig när jag har körde 26 ton lastbil med
30 ton släp summa 56 ton. Jag blev tvungen tvärnita med lastbilen pga
en väldigt förvirrad bilist framför mig,den mcn var cm från att damma in i släpet,
han låg kanske 25 meter bakom...

Jämför sedan en personbils bromsförmåga med 56 ton lastbil.

Hoppas att du inte tror på dina diagram iaf ;)
Jag hoppas han tror på diagrammen. För enligt dem så smäller man.

Det verkar vara några stycken här som inte förstår vad Bearing vill visa med dem. Liknade diagram finns i SMC artikeln också fast där har man icke-linjär kurva för retardationen.

SENSEI skrev:
2230140 Det är stor skillnad på teori och praktik..
Ja om man avänder felaktiga teoretiska modeller. Ju fler parametrar man tar med desto exaktare. Tycker många av approximationerna här faktiskt är ganska bra överrensstämmande. Bearing har ju till och med gjort tre diagram med olika avvikelser i reaktionstid.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top