Bromsteknik när det svänger

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hoppas min fråga platsar här.

Hojen jag kör är en Aprilia RSV1000R -02 med bra urtag i tanken för låren. Det funkar ypperligt att låsa benen runt tanken och hålla emot med ryggen när man bromsar rakt fram. Det ger bra känsla för hur nära bakhjulslyft man är, samt överför inget vingel till styret.

När jag däremot är på väg in i böjar så brukar jag bromsa under nerlägg, samt påbörja bromsningen från hög hastighet med kroppen förflyttad i sidled ut från kroppen. Då tvingas jag ta bromskraften med armarna mot styret eftersom jag inte är i kontakt med tanken mer än med insida knä på ytterbenet. Det blir lätt vingligt, och känns inte så kontrollerat som en bromsning där man sitter "rätt".

Hur ska man göra här? Hojen har inte stompgrips eller liknande klibblösning - skulle det underlätta något?
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Bromsa ska man väl ändå göra innan man går in i en kurva. Känns inte alls bra att bromsa under nerlägg..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Bromsa ska man väl ändå göra innan man går in i en kurva. Känns inte alls bra att bromsa under nerlägg..

Jag har inga problem att bromsa med nerlägg (detta gäller bankörning, på gata kör jag pensionärshastigheter nuförtiden).

Det jag känner obehag över är inte att bromsa in i böjen, utan att det känns som att jag sitter fel på väg dit, och det känns fel att bromsa sittandes upprätt först biten för att sedan kasta ut kroppen för att kunna hänga ur in i böjen det sista.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Satsa på Stompgrips eller Gripsters snakeskin. :tummenupp Du får bra fäste med knäna då.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bromsa ska man väl ändå göra innan man går in i en kurva. Känns inte alls bra att bromsa under nerlägg..
Nu är ju det här racingforumet, dvs delvis helt andra spelregler än vid gatkörning. I vissa kurvor bromsar man klart före svängen, ger stödgas, lägger omkull och gasar mer och mer, i vissa kurvor bromsar man fram till apex och sedan går man på gas. Skulle du enbart bromsa med rak hoj skulle du få börja bromsa i utgången av crossböjen, kurvan före Torparn, på Sviestad tex.

Man får helt enkelt sätta sig så att man kan förankra ytterlåret mot tanken, och verkligen balansera kroppen så att man tar upp maximal kraft med benen. Efter ett tag så inser man att hojen rör sig lite här och var, men att det inte har någon som helst betydelse så länge man inte stör den för mycket.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Efter ett tag så inser man att hojen rör sig lite här och var, men att det inte har någon som helst betydelse så länge man inte stör den för mycket.
Håller med! Och att hojen kränger lite gör bara racingkänslan bättre :)

Kollar man på pojkarna i MotoGP så bromsar de nästan alltid med kroppen i den position som de har genom kurvan. Rumpan är redan flyttad när de börjar bromsa.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har problem med att jag glider fram med skrevet mot tanken igen när jag bromsar med uthäng, så kroppen flyttas in igen. Har varit ute och lekt bromsteknik på gata hela dagen..

Är stompgrips eller motsvarande enda lösningen som fungerar mot hal tank/skinnställ?
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Jag har problem med att jag glider fram med skrevet mot tanken igen när jag bromsar med uthäng, så kroppen flyttas in igen. Har varit ute och lekt bromsteknik på gata hela dagen..

Är stompgrips eller motsvarande enda lösningen som fungerar mot hal tank/skinnställ?

Stompgrips gör skillnad! Jag brukar bromsa som den här killen. Ut med rumpan, men håller in båda benen mot tanken ändå.

122_0910_04_z+braking_styles_on_motorcycles+front_right_side_view.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
1. Sträck på fotleden så du pressar upp låret mot överkanten på urtaget, så att du inte enbart pressar inåt. (jag har samma form på tanken, det finns mycket kant där att ta stöd emot...)
2. Gör lite som Conrad rekommenderar, du behöver ju inte slänga ut benet det första du gör.
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
1. Sträck på fotleden så du pressar upp låret mot överkanten på urtaget, så att du inte enbart pressar inåt. (jag har samma form på tanken, det finns mycket kant där att ta stöd emot...)

Det är förvånansvärt lite kraft man behöver för att få stabilitet när man utnyttjar urtaget i tanken genom att sträcka på fotlederna. Istället för att pressa låren innåt mot tanken, trycker man bara till lite med foten och låren kilas fast underifrån. Det sparar energi och ljumskar, så all träning med tjejmaskinen som man maxar på gymmet har varit förgäves :tuttar
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
1. Sträck på fotleden så du pressar upp låret mot överkanten på urtaget, så att du inte enbart pressar inåt. (jag har samma form på tanken, det finns mycket kant där att ta stöd emot...)
2. Gör lite som Conrad rekommenderar, du behöver ju inte slänga ut benet det första du gör.

Hänger man ut det allra minsta med röven när man bromsar så hamnar knät utanför skålningen i tanken - jag har konstaterat detta under dagens bromsövande..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hänger man ut det allra minsta med röven när man bromsar så hamnar knät utanför skålningen i tanken - jag har konstaterat detta under dagens bromsövande..
Då sitter du för långt fram eller har mycket längre ben än mig (188 cm skalp till tå). Det behöver å andra sidan inte vara knät, jag pratar om låret på yttre benet... :)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Då sitter du för långt fram eller har mycket längre ben än mig (188 cm skalp till tå). Det behöver å andra sidan inte vara knät, jag pratar om låret på yttre benet... :)

Jag är 184cm lång, så vi är nog rätt lika. Min tank har inte skålning längst bak, så man kan inte hänga ut med rövskåran vid sadelkanten direkt och fortfarande ha grepp. Jag kan iaf inte det med mitt skinnställ. Kan det röra sig om skillnad i friktion mellan våra skinnställ?
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Montera något klibbigt på tanken. Sen som någon skrev tidigare så behöver du ju inte vifta ut med knät bara för att fjärtskåran är ngt sidoförflyttad ;)

Alltså, gör din sidoförflyttning men håll kvar knäna eller låren eller vad du nu kommer åt att knipa med och bromsa. Jag antar att du inte bromsar så långt in så du måste fälla ut knät för att känna av lutningsvinkeln, eller?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ett hett tips som jag alltid gör när jag går in i sväng med broms är att redan i bromsningen sätta hålfoten på ytterpinnen. Finns ju alltid klack på stövlarna vilket gör att foten blir väldigt stabil där. Du kan alltså hålla emot väldigt mycket. när du sedan går in i sväng har har du redan foten på rätt ställe. Lite lätt tryck med hålfoten på ytterpinnen gör ett lite aggresivt gaspåslag mindre riskabelt :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett hett tips som jag alltid gör när jag går in i sväng med broms är att redan i bromsningen sätta hålfoten på ytterpinnen. Finns ju alltid klack på stövlarna vilket gör att foten blir väldigt stabil där. Du kan alltså hålla emot väldigt mycket. när du sedan går in i sväng har har du redan foten på rätt ställe. Lite lätt tryck med hålfoten på ytterpinnen gör ett lite aggresivt gaspåslag mindre riskabelt :)
Nu kör du ju iofs i cirklar runt mig, men tappar man inte väldigt mycket av känslan hur hojen rör sig om man har fotpinnen i hålfoten istället för precis framför stortåleden ungefär? Jag blir både väldigt mycket osmidigare i rörelsen och tappar känslan om jag har fotpinnen i hålfoten, och sitter mycket obekvämare på hojen, knäna passar inte alls mot tanken tex :va Nu har jag iofs väldigt långa ben, men ändå.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top