Bromsteknik när det svänger

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Just att sitta lite förberedd för att hänga av, med en del av baken ut, och slå ihop knäna runt tanken under själva inbromsningen fungerar kanon på 636:an för mig, men inte fullt lika bra på 1098ans *betydligt* smalare tank.

Där har det varit lite mer att sätta insidan av låret lite mot tankens "hörn" och ta stöd om det varit broms under sidoförflyttning. :)

Dock är jag bara glad amatör. :D
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Kom att tänka på att Stadium har halkmatta till skateboards - är det värt att titta på?
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Det är väl mer halktejp - självhäftande sandpapper mer eller mindre, det kommer äta upp ditt ställ.

Det kan jag tala om att stompgrips gör också, mitt ställ ser för jävligt ut och då har jag ändå haft det inne för förstärkning, dock anser jag att mina stompgrips är den bästa modden jag gjort på hojen!!!

Fredrik:tummenupp
 

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Visst är ikeas halkskydd billigt, men Bröderna Nilssons MC i hbg har universal stompgrips hemma och kanske kostar runt 450:- . Du slipper klabba med sax och dubbeltejp.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om Stomp grips eller liknande vore lösningen för bra bromsteknik borde vi då inte se det på alla WSBK- och MotoGP-hojar?

Tror mig ha sett någon som har det men de flesta verkar köra utan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om Stomp grips eller liknande vore lösningen för bra bromsteknik borde vi då inte se det på alla WSBK- och MotoGP-hojar?

Tror mig ha sett någon som har det men de flesta verkar köra utan.

...har tänkt på samma sak jag med. Många verkar lägga an insida lår mot tankens hörn. :) Och på tjocka radfyre-tankar som många av oss kör på banan får man ju sådant jäkla grepp ändå. :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu kör du ju iofs i cirklar runt mig, men tappar man inte väldigt mycket av känslan hur hojen rör sig om man har fotpinnen i hålfoten istället för precis framför stortåleden ungefär?
Nej, det gör man inte. Jag gör precis som Munken (och Rossi och Stoner och Pedrosa och Lorenzo och...) :)

...har tänkt på samma sak jag med. Många verkar lägga an insida lår mot tankens hörn. :) Och på tjocka radfyre-tankar som många av oss kör på banan får man ju sådant jäkla grepp ändå. :D
Tror CSS och SMC är en av anledningarna till att olika greppmaterial används av många. När jag gick SMCs kurser för ett par år sedan skulle man knipa om tanken med båda benen och sitta långt bak när man bromsade, dvs tvärtemot de snabbaste RR-förarna i världen.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej, det gör man inte. Jag gör precis som Munken (och Rossi och Stoner och Pedrosa och Lorenzo och...) :)

Tror CSS och SMC är en av anledningarna till att olika greppmaterial används av många. När jag gick SMCs kurser för ett par år sedan skulle man knipa om tanken med båda benen och sitta långt bak när man bromsade, dvs tvärtemot de snabbaste RR-förarna i världen.

Man lär väl ut den säkra vägen, färdigbromsat innan kurvan, etc. Vikt bakåt helt enkelt. Trailbraking är inte riktigt aktuellt kanske för den normale nybörjaren. :crash
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Man lär väl ut den säkra vägen, färdigbromsat innan kurvan, etc. Vikt bakåt helt enkelt. Trailbraking är inte riktigt aktuellt kanske för den normale nybörjaren. :crash

Jo dom gör ju det, men sekunderna springer lätt iväg och varvtiderna ökar fruktansvärt med deras teknik:brinnerup.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Man lär väl ut den säkra vägen, färdigbromsat innan kurvan, etc. Vikt bakåt helt enkelt. Trailbraking är inte riktigt aktuellt kanske för den normale nybörjaren. :crash
Absolut! Men det har ju inte mycket att göra med att åka så fort som möjligt direkt :)
 

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha r6 -06
Seriöst, kan det där fungera? Jag hinner nämligen inte få tag i Stompgrips innan helgens bankörning, men passerar Ikea idag..

Det funkar bra och det kan ju vara värt ett försök om du ändå passerar och 49:- är ju inga pengar i rr sammanhang annars kan du ju lägga de i kökslådan hemma.:tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har arrat stompgrips jag får på torsdag eftermiddag, dock ska jag köra bana på Fredag morgon.

Jag har läst att man måste låta det sitta orört i 3-4 dagar innan man kan belasta nya stompgrips för att de ska fästa bra - sanning eller myt? Dvs bör jag skippa att montera innan helgens bandagar?
 

Jucati1

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Mölndal
Hoj
Ducati 999s
Vet inte om det har varit på tapeten än men det är stor skillnad vad du har för material på sadeln.
Har du redan neopren så kan du bortse från det här men annars ett bra tips för att inte halka runt.

Kör så det ryker!
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu kör du ju iofs i cirklar runt mig, men tappar man inte väldigt mycket av känslan hur hojen rör sig om man har fotpinnen i hålfoten istället för precis framför stortåleden ungefär? Jag blir både väldigt mycket osmidigare i rörelsen och tappar känslan om jag har fotpinnen i hålfoten, och sitter mycket obekvämare på hojen, knäna passar inte alls mot tanken tex :va Nu har jag iofs väldigt långa ben, men ändå.

Tvärt om. Det är en grundregel oavsätt om du kör RR, Cross eller Supermotard. Alltid pinnnen i hålfoten när när du ligger mitt i sväng.

Släpper det eller om du börjar sladda kan du alltid trycka till lite extra så får du tillbaka fästet. Så du styr sladden. Har framsidan av foten där är det lätt att halka av om du får en lite highsider eller att det sladdar till fort. Du simmar innna du hinner rädda situationen.

Det är just brist på tryck på yttre foten som gör att många nybörjare kraschar när de börjar gasa så att greppet bak börjar bli ett problem.

Studera Moto Gp förarnas placering av yttre foten i alla svängar så förstår du att jag inte hittar på.

Innerpinnen måste du ju såklart ha på främre delen av foten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tvärt om. Det är en grundregel oavsätt om du kör RR, Cross eller Supermotard. Alltid pinnnen i hålfoten när när du ligger mitt i sväng.

Släpper det eller om du börjar sladda kan du alltid trycka till lite extra så får du tillbaka fästet. Så du styr sladden. Har framsidan av foten där är det lätt att halka av om du får en lite highsider eller att det sladdar till fort. Du simmar innna du hinner rädda situationen.

Det är just brist på tryck på yttre foten som gör att många nybörjare kraschar när de börjar gasa så att greppet bak börjar bli ett problem.

Studera Moto Gp förarnas placering av yttre foten i alla svängar så förstår du att jag inte hittar på.

Innerpinnen måste du ju såklart ha på främre delen av foten.
Jag betvivlar inte att du har rätt, det känns bara väldigt ovant. Jag har ridit i 12 år och tränat cykel sen jag var liten, så jag har verkligen nött in att allt från stigbyglar, till trampor och fotpinnar ska vara under stortåleden, och dom flesta saker brukar stanna där rätt bra om jag vill det. Att ha något i hålfoten känns som att köra med armarna i kors, men jag är inte den som är den, om inte reptilhjärnan tar över så ska jag ge det några försök nästa gång :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top