Bromsteknik?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Men var du tar upp retardationen (styret eller tanken) påverkar ju inte masscentrum, eller hur?

EDIT: Stavfel..


Masscentrum är där det är när vi väl satt oss på hojen! Hela ekipagets sammanlagda tyngdpunkt kan vi dock förskjuta något, varför hänger vi annars ut vid kurvtagning?

Vid inbromning vill våran kropp fortsätta frammåt och på något sätt måste vi hålla i oss så vi inte gör en kullerbytta över styret. Frågan är alltså HUR och VAR vi håller i oss under inbromsning och på vilket sett de olika punkterna resp. sätten ger oss en fördel eller ej!

Vad har du för personlig erfarenhet? Dvs. vilket funkar bäst för dig? Antingen eller alt. en kombination av det vi redan pratat om? Eller nått nytt kanske?

Mvh!
// Niklas
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Som sagt .. ställer man frågan i racingforumet så är det väl intressant att diskutera hur man tar sig snabbt runt en bana, eller har jag alldeles fel?

Visst är det intressant i sig, men inte i den här tråden och som svar på frågan varför MotoGP förarna inte kniper runt tanken när de bromsar.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Masscentrum är där det är när vi väl satt oss på hojen! Hela ekipagets sammanlagda tyngdpunkt kan vi dock förskjuta något, varför hänger vi annars ut vid kurvtagning?

Vid inbromning vill våran kropp fortsätta frammåt och på något sätt måste vi hålla i oss så vi inte gör en kullerbytta över styret. Frågan är alltså HUR och VAR vi håller i oss under inbromsning och på vilket sett de olika punkterna resp. sätten ger oss en fördel eller ej!

Vad har du för personlig erfarenhet? Dvs. vilket funkar bäst för dig? Antingen eller alt. en kombination av det vi redan pratat om? Eller nått nytt kanske?

Mvh!
// Niklas


Självklart påverkas masscentrum om jag flyttar runt kroppen på cykeln, men om jag vid inbromsning låter armarna eller bålen hålla fast mig i min kroppsposition påverkar inte hojens benägenhet att resa bakdelen, FÖRUTSATT att kroppen är i samma position i båda fallen. Jag tror att vi säger samma sak på olika sätt. :tummenupp

Personligen så använder jag inte stompgrips, och jag låter armarna göra jobbet vid inbromsning. Det funkar för mig i mitt tempo i så långa pass jag kör utan att jag blir stum i armarna. Däremot så märker jag stor skillnad om man skjuter bak arselet, men det har vi ju redan avhandlat.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Självklart påverkas masscentrum om jag flyttar runt kroppen på cykeln, men om jag vid inbromsning låter armarna eller bålen hålla fast mig i min kroppsposition påverkar inte hojens benägenhet att resa bakdelen, FÖRUTSATT att kroppen är i samma position i båda fallen. Jag tror att vi säger samma sak på olika sätt. :tummenupp

Säkert, vi "pratar runt varandra"! :tummenupp

Personligen så använder jag inte stompgrips, och jag låter armarna göra jobbet vid inbromsning. Det funkar för mig i mitt tempo i så långa pass jag kör utan att jag blir stum i armarna. Däremot så märker jag stor skillnad om man skjuter bak arselet, men det har vi ju redan avhandlat.

Topp, fortsätt köra så, det funkar ju för dig! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Visst är det intressant i sig, men inte i den här tråden och som svar på frågan varför MotoGP förarna inte kniper runt tanken när de bromsar.

De behöver inte knipa eftersom de sannolikt är bättre tränade än vad jag var och jag behövde inte använda knäna för att sitta kvar.
Dessutom så är det först när man gjort det mesta bromsjobbet som man flyttar kroppen, fäller ut benet, spanar in svängen, möter vald växel med varvtalet, osv ...

Det finns egentligen ingen anledning att teoretisera sönder ens körning i onödan ... ut och prova, kör så det ryker, klota några ggr så sitter det där till slut :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Exakt, man kan ju anta att de diskuterar spårval för Fiat 600 för det har ju GP-pojkarna nytta av!? :D

Nä, enl. Andy Ibbot, har även Rossi fått viss hjälp (när vet jag inte, om det var för 5 år sedan eller...) av CSS. Men eftersom det bara är 3:e partsuppgifter dvs från mig och mitt minne sviker mig ibland (börjar bli till åren oavsett vad STRIDER säger) så kan jag ju ha fel!

Vad vore föresten så konstigt med det, dvs. att fler än Luthi har fått hjälp av utomstående organisationer för att utvecklas typ CSS?

Mvh!
// Niklas
Jag var bara nyfiken på ursprunget till informationen och inte till informationen som sådan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top