Bromsteknik?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har du inte sett filmen där Rossi och Andy Ibbott åker runt en bana i en Fiat?

Exakt, man kan ju anta att de diskuterar spårval för Fiat 600 för det har ju GP-pojkarna nytta av!? :D

Nä, enl. Andy Ibbot, har även Rossi fått viss hjälp (när vet jag inte, om det var för 5 år sedan eller...) av CSS. Men eftersom det bara är 3:e partsuppgifter dvs från mig och mitt minne sviker mig ibland (börjar bli till åren oavsett vad STRIDER säger) så kan jag ju ha fel!

Vad vore föresten så konstigt med det, dvs. att fler än Luthi har fått hjälp av utomstående organisationer för att utvecklas typ CSS?

Mvh!
// Niklas
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag är mer fundersam på varför en del viftar med fötterna i inbromsningen?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Stompgrips kan kanske vara bra för den som inte orkar hålla emot med armarna och har så dåliga muskler att bålen far framåt.

Är det en fördel att avlasta gaffeln vid inbromsning med avseende på:

1.) Tillgängligt väggrepp för framdäcket att nyttja till att...bromsa?
2.) Känslan för föraren att känna vad som händer med framhjulet (mellan däck/asfalt/mark)?
3.) Dosera bromseffekten

Jämfört med att hålla upp hela bålen/överkroppen med hjälp av raka armar som trycker på styrhalvorna? Vad händer med gaffeln om man lägger mer tyngd/last på styrhalvorna?

Svaren på frågorna är självklara, mer eller mindre, speciellt för er som tävlar och tävlat länge. Ni vet med all sannolikhet båda vad som händer och framför allt vad som funkar bäst för er, vilket är viktigt! Det skall ju kännas bra för den som sitter på hojen och kör oavsett vad andra säger!

Men ibland kan det vara bra att försöka fundera EXAKT på hur gör just jag/du och varför samt går det att göra ännu bättre!? Det är ju ett sätt att kontinuerligt utvecklas, att testa och förfina den teknik vi alla har, vissa mer utvecklad än andra.

Nåväl, nog om detta, men visst är det intressant med körteknik vare sig man använder den för tävling eller inte!? :tummenupp



Mvh!
// Niklas

Jag är mer fundersam på varför en del viftar med fötterna i inbromsningen?

Exakt, har också funderat på det! Enda förklaringen jag kan komma på, för närvarande, är att det helt enkelt bara är ett sätt att förflytta foten för att växla/bromsa beroende på vilken fåt det är alt. förflytta tillbaks foten efter genomförd nedväxling/bromsning! Fast det inte bara ser underligt ut det verkar aningen krångligt/onödigt stor rörelse för en sådan sak!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är en allmänt utbredd uppfattning att den som bromsar hårdast är den som får bäst varvtider. Så är det inte.

Nu handlade iofs inte tråden om bromsningens inverkan på varvtider, utan om bromsteknik.

Behöver man hålla emot med armarna har man nog lite fel teknik.

Ring Watz och berätta att han bör förbättra sin felaktig bromsteknik :D
Förresten kanske hade hans hoj gått på båda cylindrarna om han knipit runt tanken:va
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tyngdpunkten flyttas framåt oavsett om man har har raka armar eller inte eftersom hojen niger i bromsningen, belastningen framåt har ju mer med din position på cykeln än belastningen på en led på cykeln... Det är mer eller mindre omöjligt att ta upp bromskrafterna med enbart bålen, iaf i en riktigt hård inbromsning. Det oavsett hur tränad/stark man är.
Har erbjudit mig att skjutsa någon som sitter bak utan att hålla i sig, eller helt enkelt bara ta en tur i min bil utan bälte.. Tror jag tar mer än de flesta normala rr-förare i både marklyft och knäböj som är väldigt tunga på just bålen, och jag har väldigt svårt att hålla mig kvar utan att hålla mig i..
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tyngdpunkten flyttas framåt oavsett om man har har raka armar eller inte eftersom hojen niger i bromsningen, belastningen framåt har ju mer med din position på cykeln än belastningen på en led på cykeln...

:tummenupp

Absolut, tyndpunkten förskjuts och vi flyttar last/vikt frammåt under inbromsning. Jag menar inget annat heller! Var jag otydlig?

Men KAN vi påverka hur mycket gaffeln trycks ihop genom att inte knipa med knäna och ha raka armar och helt avslappnad i mag/ryggmuskler jämfört med om vi kniper så mycket vi orkar med knäna samtidigt som vi FÖRSÖKER hålla emot med rygg/magmuskler. Dvs. spelar det någon roll om vi "kopplar in oss" nere vid tanken (mer än om vi INTE kniper) jämfört med att lägga motsvarande vkt på styrhalvorna snett uppifrån?

Som du/ni säkert förstår så överdriver jag det hela (åt ena ELLER andra hållet) men jag är för det första inte ensom om det i denna lilla debatt!:D Och för det andra blir saker ibland tydligare så!

Det är mer eller mindre omöjligt att ta upp bromskrafterna med enbart bålen, iaf i en riktigt hård inbromsning. Det oavsett hur tränad/stark man är.
Har erbjudit mig att skjutsa någon som sitter bak utan att hålla i sig, eller helt enkelt bara ta en tur i min bil utan bälte.. Tror jag tar mer än de flesta normala rr-förare i både marklyft och knäböj som är väldigt tunga på just bålen, och jag har väldigt svårt att hålla mig kvar utan att hålla mig i..

Och inte heller det menar jag, eller har för övrigt skrivit, att man klarar av att med 100% ta upp krafterna med mag/ryggmuslerna vid en kraftig inbromsning, speciellt inte på en 250R-maskin som till råga på allt har en näst intill löjligt smal tank! :D

Utan diskussionen handlar väl snarare om vi genom att knipa under inbromsning kan få några fördelar jämfört med att INTE knipa! För mig funkar det bättre att knipa och jag har en teknisk förklaring som JAG tror på VARFÖR det ger MIG fördelar. Sedan är det självklart upp till var och en att testa sig fram och dra egna slutsatser för vad som funkar bäst för honom/henne!


Mvh!
// Niklas

:tummenupp
Ring Watz och berätta att han bör förbättra sin felaktig bromsteknik :D
Förresten kanske hade hans hoj gått på båda cylindrarna om han knipit runt tanken:va


Watz är som vi alla vet en väldigt snabb och duktig förare, inget snack om saken! Och dessutom, det lilla jag har haft med honom att göra, en trevlig person!

Men vad menar du, att han inte kan bli bättre än vad han redan är? Har han nått sin höjdpunkt som RR-förare?

För övrigt, krya på dig Watz!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ring Watz och berätta att han bör förbättra sin felaktig bromsteknik :D
Förresten kanske hade hans hoj gått på båda cylindrarna om han knipit runt tanken:va

Vad har han för nummer?
:tungan

Finns väl lika många olika tekniker som förare. Men han kanske skulle vara ännu bättre om han avlastade armarna lite vem vet? Bromsar han och håller emot sig mycket i styret?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Och inte heller det menar jag, eller har för övrigt skrivit, att man klarar av att med 100% ta upp krafterna med mag/ryggmuslerna vid en kraftig inbromsning, speciellt inte på en 250R-maskin som till råga på allt har en näst intill löjligt smal tank! :D

Utan diskussionen handlar väl snarare om vi genom att knipa under inbromsning kan få några fördelar jämfört med att INTE knipa! För mig funkar det bättre att knipa och jag har en teknisk förklaring som JAG tror på VARFÖR det ger MIG fördelar. Sedan är det självklart upp till var och en att testa sig fram och dra egna slutsatser för vad som funkar bäst för honom/henne!


Mvh!
// Niklas

:tummenupp


Nej, inte riktigt riktat mot dig heller, utan funnits några tidigare diskussioner där några påstått att man kan bromsa maximalt utan skapa belastning på styret utan bara att genom att hålla mot med bålen. Vilket jag inte är riktigt övertygad om, oavsett vilken hoj man sitter på, möjligtvis om man sätter en sissybar fram på tanken kanske ;)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nej, inte riktigt riktat mot dig heller, utan funnits några tidigare diskussioner där några påstått att man kan bromsa maximalt utan skapa belastning på styret utan bara att genom att hålla mot med bålen. Vilket jag inte är riktigt övertygad om, oavsett vilken hoj man sitter på, möjligtvis om man sätter en sissybar fram på tanken kanske ;)

Japp, eller någon 80-talare eller ännu tidigare med trumbroms fram! :D

Mvh!
// Niklas
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Behöver man hålla emot med armarna har man nog lite fel teknik.
Har du bra knip runt tanken så har du ju knappt något tryck alls på armarna.

Har du provat att bromsa hårt någon gång? Utan att hålla emot i styret med kraft? Som jag sagt tidigare så tjänar man inte på att idiotbromsa, men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har du provat att bromsa hårt någon gång? Utan att hålla emot i styret med kraft? Som jag sagt tidigare så tjänar man inte på att idiotbromsa, men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!

Menar du att man under full inbromsning, under race (nu vad det har med saken at göra) inte kan avlasta armarna (inte ens något lite) genom att knipa med knäna? Varför går inte det?

Om du pratar om SR/ÖR (ÖverlevnadsReaktioner) som orsak förstår jag vad du menar (tror jag) men inte annars! Vänligen förklara!

Mvh!
// Niklas
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är det en fördel att avlasta gaffeln vid inbromsning med avseende på:

1.) Tillgängligt väggrepp för framdäcket att nyttja till att...bromsa?
2.) Känslan för föraren att känna vad som händer med framhjulet (mellan däck/asfalt/mark)?
3.) Dosera bromseffekten

Jämfört med att hålla upp hela bålen/överkroppen med hjälp av raka armar som trycker på styrhalvorna? Vad händer med gaffeln om man lägger mer tyngd/last på styrhalvorna?
Mvh!
// Niklas

Det är den gemensamma tyngdpunkten för hoj och förare som bestämmer hur hojen beter sig vid inbromsningen.
Vid en normal racebromsning så ligger bakdäcket bara och hoppar på asfalten eller så är det i luften helt. Ju högre upp och ju längre fram tyngdpunkten är, desto lättare lyfter bakhjulet. (förutsätter här att TP är över framhjulsaxeln.)
Man VILL ha bakhjulet så nära backen som möjligt, eller helst i, eftersom det är viktigt vid ingången i svängen.
Kolla http://www.tonyfoale.com/ ,articles, Feel-braking and steering.

Menar du att man under full inbromsning, under race (nu vad det har med saken at göra) inte kan avlasta armarna (inte ens något lite) genom att knipa med knäna? Varför går inte det?

Läs om ... Jag sa att man inte kan göra en fullbromsning utan att belasta armarna! Om man sedan kan avlasta dem lite genom att knipa om tanken är en annan sak. Dock får man alltid stor kraft på armarna vid en hård inbromsning.

Skriver man och frågar om inbromsningar på raceforumet så får man väl finna sig i att det refereras till race, eller hur? Annars kanske det finns något lämpligt touring-forum där man kan fråga ...

Nu handlade iofs inte tråden om bromsningens inverkan på varvtider, utan om bromsteknik.

Som sagt .. ställer man frågan i racingforumet så är det väl intressant att diskutera hur man tar sig snabbt runt en bana, eller har jag alldeles fel?
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Har du provat att bromsa hårt någon gång? Utan att hålla emot i styret med kraft? Som jag sagt tidigare så tjänar man inte på att idiotbromsa, men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!

Jajemän. Inga problem att ha istort sett inget tryck alls förutom att man håller i styret så bromshanden har koll på bromshandtaget. Att göra en stoppie med en hand funkar inte om du belastar styret som full kraft. Där är det knipa tank som gäller.

Men på bana vill man hänga i styret rätt friskt ändå för i samband med bromsningen vill man väl passa på att svänga också :)

Det är den gemensamma tyngdpunkten för hoj och förare som bestämmer hur hojen beter sig vid inbromsningen.
Vid en normal racebromsning så ligger bakdäcket bara och hoppar på asfalten eller så är det i luften helt. Ju högre upp och ju längre fram tyngdpunkten är, desto lättare lyfter bakhjulet. (förutsätter här att TP är över framhjulsaxeln.)
Man VILL ha bakhjulet så nära backen som möjligt, eller helst i, eftersom det är viktigt vid ingången i svängen.
Kolla http://www.tonyfoale.com/ ,articles, Feel-braking and steering.

Intressant. Ska kika mer på denna.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är den gemensamma tyngdpunkten för hoj och förare som bestämmer hur hojen beter sig vid inbromsningen.

Samt hävarmen mellan den givna tyngdpunkten och punkten som motorcykeln försöker rotera runt (kontaktytan mellan framhjul och asfalt), eller hur!?

Ju lägre du/jag kan ha tyngdpunkten, dvs. ju närmare asfalten och framhjulets kontaktyta) desto mindre hävarm som vill lyfta bakändan vilket gör bakhjulet ligger antingen närmare asfalten under kraftig inbromsning (vid samma bromskraft fram) eller till och med fortfarande rullar PÅ asfalten. Och det är ju positivt för alla 2-hjuliga motorcyklar oavsett race eller ej!

Ju högre upp och ju längre fram tyngdpunkten är, desto lättare lyfter bakhjulet.

Exakt! :tummenupp Och styrändarna ÄR lägre fram OCH högre upp än knäna i tanken!

Läs om ... Jag sa att man inte kan göra en fullbromsning utan att belasta armarna!

OK, NU förstår jag vad du menade med "full support från styret"! Jag hakade kanske upp mig på ordet "full" som du använde när du enl. din senaste förklaring tycktes mena "belastning" men inte till 100% eftersom du inte dementerar att det går att avlasta dem en aning genom att knipa med knäna (om man nu vill)! Rätt uppfattat?

... men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!



Skriver man och frågar om inbromsningar på raceforumet så får man väl finna sig i att det refereras till race, eller hur? Annars kanske det finns något lämpligt touring-forum där man kan fråga ...

Och min tanke var att en mc beter sig lika oavsett om jag/du bromsar fullt på race/träning/bankörning/touringkörning what ever! Det har ju med motorcykelns konstruktion att göra och inte VAR jag bromsar! Dvs. resonemanget gäller alla 2-hjuliga motorcyklar! Dessutom är trådskaparen någon annan!


Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Samt hävarmen mellan den givna tyngdpunkten och punkten som motorcykeln försöker rotera runt (kontaktytan mellan framhjul och asfalt), eller hur!?

Ju lägre du/jag kan ha tyngdpunkten, dvs. ju närmare asfalten och framhjulets kontaktyta) desto mindre hävarm som vill lyfta bakändan vilket gör bakhjulet ligger antingen närmare asfalten under kraftig inbromsning (vid samma bromskraft fram) eller till och med fortfarande rullar PÅ asfalten.

....

Mvh!
// Niklas

Men var du tar upp retardationen (styret eller tanken) påverkar ju inte masscentrum, eller hur?

EDIT: Stavfel..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu får man kanske inte skriva i det här forumet men jag skulle nog säga att det är för att slippa ett moment när man har mycke att tänka på. (som fler har skrivit här). Gå över från broms till gas är det mest krävande man gör och ska man lägga ut knäet samtidigt och tänka på sjuka mormor så får andra moment lida...

Sen även om man är på världsmästarnivå så finns det alltid saker man kan förbättra och saker som man gör av vana. Om det inte vore så skulle varvtiderna vara näst intill identiska...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jajemän. Inga problem att ha istort sett inget tryck alls förutom att man håller i styret så bromshanden har koll på bromshandtaget. Att göra en stoppie med en hand funkar inte om du belastar styret som full kraft. Där är det knipa tank som gäller.

Så fort du fått upp hojen på den höjd du vill ha i stoppien så minskar du ju bromstrycket, d.v.s det är inte en full bromsning mer än den korta sträcka det tar o slå upp cykeln. Så att göra enhandsstoppie är ju såklart ingen omöjlighet, fram med tyngdpunkten så man slår gaffeln i botten och man behöver inte ens bromsa hårt för att göra en stoppie. Men även då belastar man armen man håller med och det krävs som sagt nog en jävla teknik för att fixa med vänster arm.. Men någon max-bromsning är det inte.

Men var du tar upp retardationen (styret eller tanken) påverkar ju inte masscentrum, eller hur?

EDIT: Stavfel..


Watch out, annars har vi snart en fotpinnediskussion igen ;)

Edit: Den tyngdpunktsförflyttning som jag tycker fungerar bäst är att få bak arslet under bromsning, grepp fram brukar ju finnas så det räcker och blir över, däremot brukar det ju bli lite för lätt bak..
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top