Nu blev jag nyfiken. Vad har han lärt sig, hur och hur vet du det?
Har du inte sett filmen där Rossi och Andy Ibbott åker runt en bana i en Fiat?
Nu blev jag nyfiken. Vad har han lärt sig, hur och hur vet du det?
Har du inte sett filmen där Rossi och Andy Ibbott åker runt en bana i en Fiat?
Stompgrips kan kanske vara bra för den som inte orkar hålla emot med armarna och har så dåliga muskler att bålen far framåt.
Stompgrips kan kanske vara bra för den som inte orkar hålla emot med armarna och har så dåliga muskler att bålen far framåt.
Jag är mer fundersam på varför en del viftar med fötterna i inbromsningen?
Det är en allmänt utbredd uppfattning att den som bromsar hårdast är den som får bäst varvtider. Så är det inte.
Behöver man hålla emot med armarna har man nog lite fel teknik.
Tyngdpunkten flyttas framåt oavsett om man har har raka armar eller inte eftersom hojen niger i bromsningen, belastningen framåt har ju mer med din position på cykeln än belastningen på en led på cykeln...
Det är mer eller mindre omöjligt att ta upp bromskrafterna med enbart bålen, iaf i en riktigt hård inbromsning. Det oavsett hur tränad/stark man är.
Har erbjudit mig att skjutsa någon som sitter bak utan att hålla i sig, eller helt enkelt bara ta en tur i min bil utan bälte.. Tror jag tar mer än de flesta normala rr-förare i både marklyft och knäböj som är väldigt tunga på just bålen, och jag har väldigt svårt att hålla mig kvar utan att hålla mig i..
Ring Watz och berätta att han bör förbättra sin felaktig bromsteknik
Förresten kanske hade hans hoj gått på båda cylindrarna om han knipit runt tanken
Ring Watz och berätta att han bör förbättra sin felaktig bromsteknik
Förresten kanske hade hans hoj gått på båda cylindrarna om han knipit runt tanken
Och inte heller det menar jag, eller har för övrigt skrivit, att man klarar av att med 100% ta upp krafterna med mag/ryggmuslerna vid en kraftig inbromsning, speciellt inte på en 250R-maskin som till råga på allt har en näst intill löjligt smal tank!
Utan diskussionen handlar väl snarare om vi genom att knipa under inbromsning kan få några fördelar jämfört med att INTE knipa! För mig funkar det bättre att knipa och jag har en teknisk förklaring som JAG tror på VARFÖR det ger MIG fördelar. Sedan är det självklart upp till var och en att testa sig fram och dra egna slutsatser för vad som funkar bäst för honom/henne!
Mvh!
// Niklas
Nej, inte riktigt riktat mot dig heller, utan funnits några tidigare diskussioner där några påstått att man kan bromsa maximalt utan skapa belastning på styret utan bara att genom att hålla mot med bålen. Vilket jag inte är riktigt övertygad om, oavsett vilken hoj man sitter på, möjligtvis om man sätter en sissybar fram på tanken kanske
Behöver man hålla emot med armarna har man nog lite fel teknik.
Har du bra knip runt tanken så har du ju knappt något tryck alls på armarna.
Har du provat att bromsa hårt någon gång? Utan att hålla emot i styret med kraft? Som jag sagt tidigare så tjänar man inte på att idiotbromsa, men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!
Har du inte sett filmen där Rossi och Andy Ibbott åker runt en bana i en Fiat?
Är det en fördel att avlasta gaffeln vid inbromsning med avseende på:
1.) Tillgängligt väggrepp för framdäcket att nyttja till att...bromsa?
2.) Känslan för föraren att känna vad som händer med framhjulet (mellan däck/asfalt/mark)?
3.) Dosera bromseffekten
Jämfört med att hålla upp hela bålen/överkroppen med hjälp av raka armar som trycker på styrhalvorna? Vad händer med gaffeln om man lägger mer tyngd/last på styrhalvorna?
Mvh!
// Niklas
Menar du att man under full inbromsning, under race (nu vad det har med saken at göra) inte kan avlasta armarna (inte ens något lite) genom att knipa med knäna? Varför går inte det?
Nu handlade iofs inte tråden om bromsningens inverkan på varvtider, utan om bromsteknik.
Har du provat att bromsa hårt någon gång? Utan att hålla emot i styret med kraft? Som jag sagt tidigare så tjänar man inte på att idiotbromsa, men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!
Det är den gemensamma tyngdpunkten för hoj och förare som bestämmer hur hojen beter sig vid inbromsningen.
Vid en normal racebromsning så ligger bakdäcket bara och hoppar på asfalten eller så är det i luften helt. Ju högre upp och ju längre fram tyngdpunkten är, desto lättare lyfter bakhjulet. (förutsätter här att TP är över framhjulsaxeln.)
Man VILL ha bakhjulet så nära backen som möjligt, eller helst i, eftersom det är viktigt vid ingången i svängen.
Kolla http://www.tonyfoale.com/ ,articles, Feel-braking and steering.
Det är den gemensamma tyngdpunkten för hoj och förare som bestämmer hur hojen beter sig vid inbromsningen.
Ju högre upp och ju längre fram tyngdpunkten är, desto lättare lyfter bakhjulet.
Läs om ... Jag sa att man inte kan göra en fullbromsning utan att belasta armarna!
... men de inbromsningar man gör under ett race går definitivt inte att göra utan full support från styret!
Skriver man och frågar om inbromsningar på raceforumet så får man väl finna sig i att det refereras till race, eller hur? Annars kanske det finns något lämpligt touring-forum där man kan fråga ...
Samt hävarmen mellan den givna tyngdpunkten och punkten som motorcykeln försöker rotera runt (kontaktytan mellan framhjul och asfalt), eller hur!?
Ju lägre du/jag kan ha tyngdpunkten, dvs. ju närmare asfalten och framhjulets kontaktyta) desto mindre hävarm som vill lyfta bakändan vilket gör bakhjulet ligger antingen närmare asfalten under kraftig inbromsning (vid samma bromskraft fram) eller till och med fortfarande rullar PÅ asfalten.
....
Mvh!
// Niklas
Jajemän. Inga problem att ha istort sett inget tryck alls förutom att man håller i styret så bromshanden har koll på bromshandtaget. Att göra en stoppie med en hand funkar inte om du belastar styret som full kraft. Där är det knipa tank som gäller.
Men var du tar upp retardationen (styret eller tanken) påverkar ju inte masscentrum, eller hur?
EDIT: Stavfel..
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |