Bruksbil, max 30000.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Börjar tröttna lite lätt på att inte ha någon bil och letar nu en bra bruksbil för vettiga pengar.
Körglädje, utseende och soppaförbrukning är helt oviktigt, bara skrotet håller ihop lite hyfsat.

Gärna lite storlek på bilen så att man kan åka ett par fullvuxna nordbor i den utan att kippa efter andan.

Har sneglat lite på volvo 850 och saab 9-5. Verkar som att man kan få en vettig sådan för under 30 lök.

Ingen ford, oavsett pris :mattias

Vet att japsarna är bra (kollat nissan primera), men dyrare i försäkring av någon konstig anledning :( Skiljer inte så många hundralappar iofs...
Kommer bli enbart trafikförsäkring för att bilen kommer vara billig, samt att jag kommer parkera den på jobbet. Inlåst, kameraövervakat och securitas som ränner runt. 10 minuters promenad till bilen kan jag ta.

Åker till Halmstad på fredag...

Det här kommer bli mitt tråkigaste bilköp på väldigt lång tid känner jag...

Lite tips och input skadar aldrig :)

Jag som egentligen vill ha en Impala SS som bruksis :(

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tror faktiskt att en 850 är rätt bra för ändamålet. Dock rätt gammal, törstig & ofta rätt välanvända. En 9-5:a skulle jag nog fly som pesten däremot.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Dom två bilarna du räknar upp är skräp. Saab 9-5 kan kosta mer i reparationer på en månad än vad den kostar i inköp och en 850 har mycket nerslag på besiktningen.

Svaret heter: Honda, Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia, Hyundai,

Alla bilarna är tråkiga. Väljer man en Kia/Hyundai får man en nyare bil för samma pengar. Väljer man japanskt får man i dom allra flesta fall helt bekymmersfritt, astråkigt bilägande och man får faktiskt tillbaka dom flesta av pengarna när man säljer dom...

Så valet är ditt, svensk skit eller japansk/koreansk kvalitet...

Vad du än gör, stanna borta från VAG-koncernen bara.

/ Jens

• Gilla
Reaktioner: MaG

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Dom två bilarna du räknar upp är skräp. Saab 9-5 kan kosta mer i reparationer på en månad än vad den kostar i inköp och en 850 har mycket nerslag på besiktningen.

Alla bilarna är tråkiga. Väljer man en Kia/Hyundai får man en nyare bil för samma pengar. Väljer man japanskt får man i dom allra flesta fall helt bekymmersfritt, astråkigt bilägande och man får faktiskt tillbaka dom flesta av pengarna när man säljer dom...

/ Jens

Kikar lite på mazda 626 också. Killar ju inte till i brallan direkt, men bra skit säkert.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
626 är bra.

Alla japanska bilarna är bra. Se upp för automatlådor bara...

/ Jens

Så är de med det mesta här i världen. Japs-fordon är nästan alltid lite bättre. Inte snyggare, inte roligare, inte snabbare, men ofta håller de bättre kvalitet.
Det enda jag kan tänka om japsbilar för 30k är kanske rosten. När började de japanska bilarna hålla hyfsat för vårt underbara klimat? Vet att lite äldre japanska bilar ofta hade problem med rost.

TS: Din tanke om Ford är helt rätt! Köp aldrig en sån!!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

/ Jens

Jag håller inte med, både Hyundai och Kia har ett kasst andrahandsvärde (det finns inget superstor efterfrågan på dessa bilar när dom är några år). Dock har det börjat stabiliseras i och med att dom börjar närma sig 10000 kronors gränsen men ändå. Det man märker på dessa bilar är att rosten biter tag i dom relativt fort, redan efter 10 år börjar dom ätas upp.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag håller inte med, både Hyundai och Kia har ett kasst andrahandsvärde (det finns inget superstor efterfrågan på dessa bilar när dom är några år). Dock har det börjat stabiliseras i och med att dom börjar närma sig 10000 kronors gränsen men ändå. Det man märker på dessa bilar är att rosten biter tag i dom relativt fort, redan efter 10 år börjar dom ätas upp.

Du får läsa min text med punkterna i så ser du att jag skrev (jag satte en radbrytning i för att förtydliga):

Kia / Hyundai får man en nyare årsmodell för samma pengar.

Väljer man japanskt får man i dom allra flesta fall helt bekymmersfritt, astråkigt bilägande och man får faktiskt tillbaka dom flesta av pengarna när man säljer dom...

Angående rosten har faktiskt koreanerna lärt sig en hel del. För 30 borde du kunna hitta en 02 eller högre...

Typ denna här: http://www.blocket.se/jonkoping/Hyundai_Sonata_2_7_KANON_PRIS_26282995.htm?ca=17&w=3

Eller: http://www.blocket.se/skaraborg/KIA_Sephia_halvkombi_endast_4400_mil_26117045.htm?ca=17&w=3

Eller denna 626an: http://www.blocket.se/uppsala/Mazda_626_Kombi_2_0_26402608.htm?ca=17&w=3

Verkar ju ganska billig..

Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Vi har en Primera från -98 som bruksis. Har kört den snart 6000 mil med inga reparationer förutom slitdelar och två länkarmar fram. Startar alltid och har aldrig missat ett kolvslag. Visserligen rätt törstig (ca 1l/mil med automatlåda) och bullrig i kupen, men annars än kanonbil. Väghållningen är helt ok för att vara en tråkig kombi och kamkedja är ju alltid ett +.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Ringde nyss min mamma och lade ett skambud på hennes BMW 328 coupé -95 med lite över 11000 mil på mätaren. Min gamla som hon köpte av mig för ungefär sju år sedan.

Hon skulle fundera lite då hon tyckte det kom plötsligt, även om hon också tänkt på det sa hon...

Får se vad som händer. Har sneglat lite på en nissan primera annars.

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Suzuki Baleno är skitful, plastig och saknar körglädje....
... men är gratis att laga, om det nu mot förmodan skulle gå sönder något. Dessutom får du en från början på 00-talet för kaffepengar.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag håller med Jens..

Har haft 3 Honda Civic´ar och de är RIKTIGT ok bilar för pengarna!
Honda, Toyota eller Nissan skulle jag välja utan att tveka. Helst då en Honda eftersom de dessutom är kraftigt undervärderade.
Vi har en Civic -99 VTEC 5-dörrars i familjen.. Den är ingen raket, men 115 häst räcker för till och från jobbet. Dessutom drar bilen 0.52 l/mil i 90 på landsväg med sommardäck! Det blir pengar över till hojen det!
Titta efter en Civic med 1.5 vtec motorn så går den jävulskt billigt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En sjukt bra bil för de pengarna är faktiskt Jeep Cherokee. Hållbarare bil får man leta efter trots en hel del elektronik. Den är hyfsat bekväm, vänder på en femma, stark som en björn med 4.0:an. Man får sjukt mycket för pengarna. Granden kan jag inte svara för men lillcherokeen är kanon. De enda nackdelen är att den drar som en gammal volvo, 1,4-1,6l och trampar man på som fasen kan man nog nå 2 liter.

http://www.blocket.se/lund/Jeep_Cherokee_XJ_26342207.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm?q=j...sd=&cchb=&ccco=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr=

http://www.blocket.se/halland/Toyota_Four_Runner_Jeep_26343682.htm?ca=11&w=3
Toyotan är nog ett klokt val den med.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En sjukt bra bil för de pengarna är faktiskt Jeep Cherokee. Hållbarare bil får man leta efter trots en hel del elektronik. Den är hyfsat bekväm, vänder på en femma, stark som en björn med 4.0:an. Man får sjukt mycket för pengarna. Granden kan jag inte svara för men lillcherokeen är kanon. De enda nackdelen är att den drar som en gammal volvo, 1,4-1,6l och trampar man på som fasen kan man nog nå 2 liter.

http://www.blocket.se/lund/Jeep_Cherokee_XJ_26342207.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm?q=j...sd=&cchb=&ccco=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr=

http://www.blocket.se/halland/Toyota_Four_Runner_Jeep_26343682.htm?ca=11&w=3
Toyotan är nog ett klokt val den med.

När jag var bilsäljare i en tidigare karriär hade jag 2 sådana skithögar som försäljningsobjekt. Jag har aldrig varit med om bilar som känns så illa hopskruvade och som är så struttiga och helt värdelösa att köra. Amerikaner kan inte bygga bilar, dom kan bara bygga hoppiga skitchassin.. :Fakta

/ Jens

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Så är de med det mesta här i världen. Japs-fordon är nästan alltid lite bättre. Inte snyggare, inte roligare, inte snabbare, men ofta håller de bättre kvalitet.

Speciellt Toyota Prius som hade miljoner återkallade bilar förra året :D

Jag vet inte vad folk har emot VW. Min lilla polo från -99 rullade fint som attan trots att den inte var välskött för 5 öre. Killens föräldrars passat rullade över 40 000 mil innan den började strula och då var servicarna inte skötta och det var inga snälla mil heller så det beror väl på lite om man har tur eller inte oavsett vilket märke man köper.

Själv gillar jag verkligen Volkswagen och Audi, framförallt om de har dieselmotorer :tuttar

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag var bilsäljare i en tidigare karriär hade jag 2 sådana skithögar som försäljningsobjekt. Jag har aldrig varit med om bilar som känns så illa hopskruvade och som är så struttiga och helt värdelösa att köra. Amerikaner kan inte bygga bilar, dom kan bara bygga hoppiga skitchassin.. :Fakta
Det är terrängbilar helt enkelt. Till skillnad från modernare suvar (Hyundai SantaFe etc) så har de faktiskt ganska god framkomlighet i spenaten.

Jag har kört en Grand Cherokee med 4.0l sexan några gånger. Tror det var en -95. Som sagt var en törstig jäkla traktor med jordens segaste automatlåda. Så precis som en traktor så är den ganska stabilt bygd, kan dra en hel del och kan ta sig fram på en leråker.

Dock skulle jag inte rekommendera en Jeep som bruksbil till någon om de inte bor fem mil ut i skogen och behöver kunna ta sig fram genom ett par dm nysnö och liknande för att ta sig till civiliserade trakter.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

/ Jens

Jag jämför dem inte på något sett med en modern bil med väghållning och kvalitetskänsla i inredningen. Men för 30k får man ett fint ex i jämförelse med andra bilar. De känns plastiga inuti, är höga och har ballongdäck så de kränger på kurviga vägar. Men de har grymt stryktålig drivlina. Till och med fördelarlådan som alla trodde skulle paja när den kom för att man kunde lägga i och ur fyrhjulsdriften upp till 70 kmh bara håller.
De går hur långt som helst och glor man runt lite på div forum hittar man bilar som folk kört 100.000 mil med.
Det är en jäkligt praktisk bil bortsett från att de har stoppat reservhjulet INNE i bilen i stället för utanpå bakluckan.

Det är ju skillnad på att välja en bil där knapparna inne i kupén känns gedigna medan chassi och drivlina är gjorda av smör mot att kunna leva med fejkläder och kråmade plastknappar för att man vet att det viktiga på bilen är stryktåligt.

Men det är bara så jag resonerar.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Tack för all input ni som bidragit :tummenupp

Just nu lutar det åt att jag kommer köpa tillbaka min gamla bil av mor min, så fort dom flyttat och inte behöver två bilar längre.

Blir hyrbil när jag behöver fram till dess :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning