Brutala hästkrafter..

ingen kommer tro mig men ändå.. jag har faktiskt ridigt 3gånger på en vecka!!! (sist jag red innan det var väl 5år sen) ...den är lite adrelnalin i det för man har fan ingen kontroll.. :3freak

va ja har hört väger en häst typ minst 500kg..iaf min tjejs kuse den väger 650 har ja för mig.. hon sa även att hon inte va allt för förtjust i mc åkare som växlar ned när de ser hästar bara för att se hur fort dom skenar typ :huvet

Anders

Bikerbitch skrev:
Var ute i Viggbyholm o luftade Gula Faran när plötsligt två hästar kommer rusandes i full fart. Den ena springer förbi bilen och den andra rusar rakt ner på motorvägen. Hamburgerkött, tänkte jag när hästen springer mot trafiken..

Stackars djur............
Seså, anteckna nu på intressepappret.

:hihi Det fick mej att tänka på när jag o Ernst va ute på ekerö o körde hoj för ett par år sen.. vi drog förbi troxhammar golfanl. då vi fick syn på ett par havremopeder vid sidan av vägen... o Ernst vart genast tvungen att kolla att hans nya R6:a verkligen kunde varva till 15000 med ett micron highpipe monterat.... Yepp hästarna varva upp dom med... :lol jösses sicket stek det blev i rom.... :yoparty jag skrattade gott... oe det gjorde nog dom som var ombord på hästarna för det såg ut som milenniets ballaste bullride! yea! :fyllisar

race skrev:
va ja har hört väger en häst typ minst 500kg..iaf min tjejs kuse den väger 650 har ja för mig.. hon sa även att hon inte va allt för förtjust i mc åkare som växlar ned när de ser hästar bara för att se hur fort dom skenar typ :huvet

Anders

Jag hoppas att det inte är speciellt vanligt att folk gör det, själv så tar jag oerhört stor hänsyn när det är hästar i närheten, både vad gäller ljudnivå och att passera på lämpligt sätt.
Fast det är klart, finns folk till allt, en del har ju inte mycket vett, det gäller antagligen även hojåkare.

flemming skrev:
:hihi Det fick mej att tänka på när jag o Ernst va ute på ekerö o körde hoj för ett par år sen.. vi drog förbi troxhammar golfanl. då vi fick syn på ett par havremopeder vid sidan av vägen... o Ernst vart genast tvungen att kolla att hans nya R6:a verkligen kunde varva till 15000 med ett micron highpipe monterat.... Yepp hästarna varva upp dom med... :lol jösses sicket stek det blev i rom.... :yoparty jag skrattade gott... oe det gjorde nog dom som var ombord på hästarna för det såg ut som milenniets ballaste bullride! yea! :fyllisar

Smisk på rumpan får du nu, din jävla buse! :fatta! Du skall vara rädd om dig själv och andra i trafiken, och inte ge mcåkare dåligt rykte... :)

flemming skrev:

Förhoppningsvis så skojar du.

Måste säga att jag håller med ktmjacke här, ridning på allmän väg borde faktiskt förbjudas för oavsett om folk inte buskör förbi hästar eller ej så lär det finnas hästar som kan bli ganska skrämda av en bil ändå. Det är ju inte bara bilar som kan bli påsprungna av en skenande häst utan även lilla Ida, 5år som är ute o cyklar o blir nedtrampad av ett halvt ton häst. Visst, säkert inte särskilt sannolikt men ska man gå på sannolikhet så finns det mängde med trafikregler som borde skrotas.

Jag tycker man kan ta o göra om alla golfbanor som finns överallt här i landet till äventyrsland för hästar istället så slår man två flugor i en smäll :)

flemming skrev:

Ursäkta att jag säger det, men din kompis skulle ha stryk...
När jag haft egen häst har jag sett till att så lite som möjligt, helt inte om jag kan undvika det, rida på bilvägar. Ibland är det dock oundvikligt, och jag har alltför många gånger stött på bilister som kör förbi som dårar trots att jag försökt vinka ner dom. Ett par gånger har jag tyvärr till och med råkat ut för att bilistdj*vlarna växlat ner och gasat på som sejtan, och det gör mig så jäkla förbannad. Har dock aldrig råkat ut för att en motorcyklist gjort det, vilket gjort mig glad. Men när du skriver det här blir jag rätt arg, ja. Inser du inte vilken fara ni försatte de stackars ryttarna och hästarna i? En häst som börjat skena går nästan aldrig att få stopp på, jag har alltid fått rådet att kasta mig av en skenande häst, för dom springer tills det tar stopp i form av en vägg eller tills de kommer hem till stallet. Vidrigt att det finns människor som roas av att se en häst få panik.

Du borde skämmas, rejält tycker jag, som roades av det, men inte minst din kompis borde skämmas grymt mycket! Fy vad dumt det är, dels så försätter man liv i fara dels så ger ni hojåkare grymt dåligt rykte!!

//en arg steIIa :(

Finns det trafikförsäkring på hästar?

Vem ska annars betala en insparkad dörr eller hoj...eller ännu värre?

Gustav1 skrev:

Det är värre än så, det är du som betalar om du får dörren insparkad, har du ingen försäkring som täcker det så får du betala ur egen ficka.

steIIa skrev:
Ursäkta att jag säger det, men din kompis skulle ha stryk...
Du borde skämmas, rejält tycker jag, som roades av det, men inte minst din kompis borde skämmas grymt mycket! Fy vad dumt det är, dels så försätter man liv i fara dels så ger ni hojåkare grymt dåligt rykte!!

Kej.. sorry :confused: mene asså det va inte meningen att reta upp nån..
ba att det va lite komiskt.. asså va tror en ryttare som rider vid en väg? :3freak att det e tyst o att trafiken stannar på behörigt avstånd när man ska korsa vägen??

en annan grej som säker är värt en smocka.... jag var på en hästhoppningstävling för ett par år sen med flickvännen... :brinnerup oh! va kuul... NOT.. så jag gick o tjacka en festis.. som va jätte god :) så slog det mej att dom pangar döcoolt om man stampar på dom.. vips va den pangad.. mene det sa tydl. pang precis när en häst på banan gjorde en ansats vid ett hinder oe en i publiken hade sett allt o kom fram till mej o sa att jag gjorde nog klokt i o sticka medans jag kunde gå för egen maskin.. så det gjorde jag :yoparty

så det kan gå.....
Flemming

steIIa skrev:

:Bugar Jag håller med fullständigt!!
Vilket djävla pucko!!

Du lär ju inte vara lika kaxig den dag som "bullride'n" slutar med att hästen stegrar sig och hoppar rakt in i din hoj av rädsla.
Hästar har lika stor rätt som andra fordon att vara på vägen, faktum är ju att hästar fanns på vägen långt före bilar och motorcyklar... :7peta

De flesta ryttare försöker nog undvika att rida/köra/leda sina hästar på vägen just av trafikfarliga skäl om hästen skulle bli skrämd eller att man skulle ramla av och hästen skenar iväg tillexempel..

Jag har själv ramlat av från två meters höjd på en stegrande häst som skenade rakt ner i asfalten och där jag låg jag där jag låg ett bra tag, kunde ju inte direkt hoppa upp och ta tag i en helt galen häst som inte alls kunde komma över instinkten att fly från det som i hans ögon var farligt..
tur att alla bilar och bussar hann se mig och stanna, annars hade jag nog inte skrivit detta idag! :(

En gång så körde en kille på moppe runt, runt runt mig och hästen så till slut orkade jag inte hålla honom längre och inga lugnande ord och smekningar i världen räckte till för att få svetten att sluta skumma på honom så han skenade rakt hemåt, över vägen, genom skogen, och rakt in i stallet...
ja, min resa tog slut när jag small fast i ingången till stallet.

Hyffsad hjärnskakning. En betong vägg är ungefär lika mjuk som en bergvägg.

Ni hör ju själva, hur jävla skoj är det egentligen när en annars trafiksäker häst blir rent livsfarlig för sin ryttare/kusk och ibland andra människor/fordon bara för att nån har sjuk humor och tycker att det är skoj att se på en "galen häst" !?

näe, visa ryttare och kuskar respekt istället så försöker de hålla sig i skogen eller på banan för att inte vara i vägen. :brinnerup

//Arg och ledsen ryttare/motorcykel(bönpalls)åkare..

bästa sättet att förhålla sig till hästar,
vare sig de är lösa på flykt eller med ryttare/kusk:

*sakta ned! försök läsa av hästen och ryttaren, ser du att hästen börjar blåsa upp sig och "steppa omkring" så krypkör gärna förbi.

*håll ordentligt avstånd (sidled) och ligg inte för nära bakom.

*var beredd på att bromsa.

*varva absolut inte!!

*tuta absolut inte!!

*ser du en lös häst så ring polisen, ibland är hästar på flykt i flera dagar och det kan verkligen underlätta för polisen om ngn ringt in.

*om ni ser någon som faller av sin häst när ni kör förbi så stanna för guds skull, du kan ju rädda ett liv!!

*kör du buss eller lastbil, undvik att bromsa precis bredvid hästen som då ofta blir rädd för det pysande ljudet.

*om du ska köra förbi ett hästekipage där det är väldigt trångt tex över en bro på enskild väg, kör hellre en bra bit bakom tills de kommer fram till ett bredare ställ/bron tar slut och kör då om försiktigt.

Min sprattelprins..

Hmm.. mycket ska man höra innan öronen trillar av, eller nåt..

I ett av stallen jag hade min förra häst, var jag varje gång jag skulle ut tvungen att rida längs med en 90-väg en bit för att kunna ta mig någonstans. Det kunde fladdra förbi långtradare en halvmeter ifrån oss utan att hon brydde sig. Eller en ambulans under utryckning. Hon var vad man nu kan kalla trafiksäker. (En gång när hon blev skodd blev hon däremot rädd och lyfte ALLA fötter på en gång, o vad som händer då behöver jag ju inte tala om.. :3freak )

Min nuvarande häst Wille är också trafiksäker. (fast ja rider inte på alltför trafikerade vägar sålänge jag kan undvika de..) Det läskigaste han sett under en ridtur var när vi passerade en golfbana o det stod en sån där människa o jordbrukade marken med en klubba. Wille trodde verkligen inte sina ögon. Han blåste upp sig så de kändes som han var två meter hög o spände varje muskel i kroppen beredd att fly. Men istället för att dra som jag faktiskt trodde att han skulle göra stod han som fastfrusen och bara stirrade en ganska lång stund. Sen när han förmodligen kommit fram till att golfaren inte skulle använda sin klubba till att göra hamburgare med, promenerade vi vaksamt vidare.

(En travare jag ridtränade stegrade sig och skulle ge sig på en traktor vi mötte.. :dummer )

Man möter mycket idioter när man är ute och rider/kör häst. Men det beror nog som sagt på okunskap. Man borde nog redan i trafikskolan ta upp hur och varför hästar reagerar som de gör(eller varför inte lite praktik också, ut o riiiid med er! :D ). Ett hästekipage räknas ju trots allt som fordon.
Men visst reagerar även jag när jag ser småtjejer komma ridande längs trafikerade vägar.. ( även om jag själv varit en... :rolleyes: )

Ännu mer OT:
Wille är förresten som min hovslagare säger "the only horse I know, who has a criminal record". När han var i Botkyrka under fälttävlasträning som fyraårig så smet han medans han blev skodd.. Nån bilist på motorvägen hade sett honom skrutta runt på ett fält o ringde polisen som kom och hämtade honom och ledde honom en km till FEL stall. :tungan

/ Anneli o Wille

(Nån som vill köpa häst? William e fortfarande till salu..)

Gustav1 skrev:

Jag hade en lite tossig häst förut...
Så jag kollade upp lite för att se vad som gällde för stillastående fordon och annan egendom, som skulle kunna hamna i vägen. Fick precis för mig att min hemförsäkring skulle täcka åverkan som mitt husdjur åsamkade.
Kan var ute på tunn is nu, hur är det med hundar och katter som sabbar ?

Lilla_damen skrev:
*sakta ned! försök läsa av hästen och ryttaren, ser du att hästen börjar blåsa upp sig och "steppa omkring" så krypkör gärna förbi.

*kör du buss eller lastbil, undvik att bromsa precis bredvid hästen som då ofta blir rädd för det pysande ljudet.

:tummenupp

... eller varför inte stanna o låta hästekipaget passera?..

.. om jag nu inte minns alldeles fel så är det när man SLÄPPER bromsen det "pysande ljudet" uppstår..

/A.

Flemming; Välj dina ord noga. Att skrämma upp hästar kan sluta med att gud straffar dig med detsamma. Nästa gång kanske hästen rent av skenar rakt emot dig. Eller ännu värre, ryttaren kastas av och dör mitt framför ögonen på dig för att ni ville få skratta lite..

Så oehört dumt.

flemming skrev:
Kej.. sorry :confused: mene asså det va inte meningen att reta upp nån..

en annan grej som säker är värt en smocka.... jag var på en hästhoppningstävling för ett par år sen med flickvännen... :brinnerup oh! va kuul... NOT.. så jag gick o tjacka en festis.. som va jätte god :) så slog det mej att dom pangar döcoolt om man stampar på dom.. vips va den pangad.. mene det sa tydl. pang precis när en häst på banan gjorde en ansats vid ett hinder oe en i publiken hade sett allt o kom fram till mej o sa att jag gjorde nog klokt i o sticka medans jag kunde gå för egen maskin.. så det gjorde jag :yoparty

så det kan gå.....
Flemming

*Quote* det anfra du sagt *quote*

du verkar rätt störd.

så va det sagt!
Jag saktar alltid in för mötande hästar på landsväg alt. stänger av motorn på skogsstig. Om inte för att slippa se hästen skena iväg på någon motorväg så för att få ett fint leende av en söt ryttare. (OK funkar inte alltid)

Måste hålla med lilla damen och anneli. Man rider inte på trafikerade vägar om det inte är absolut nödvändigt. Det är inte spännande att skritta och försöka ha koll på sin häst på en 90väg där det åker förbi lastbilar stup i kvarten.

Dessutom tycker jag att det verkar som på dej, flemming, går inte hissen ända upp.

Jag rider själv 3-4 hästar. Även den lugnaste hästen kan bli rädd, särskilt om folk högvarvar sin motor eller liknande. Sånt kan resultera i en skenande häst som springer rakt över vägar, in i saker, och trampa på sin avfallna ryttare, barn eller liknande i närheten.

Ni som jävlas med ryttare och hästar, ni utgör en dödsfara. Har själv flugit av vår 5åring när han blev rädd för en skogsmaskin och det var inte långt ifrån att han trampa mej i magen. Bara en sån sak, flyger man av faller man inte långt från hovarna.

Jag har sett rädda hästar springa rakt in i väggar av panik, sett ryttare flyga rakt in i hinder och efter det ambulans till sjukhus, känner till hästar som har kommit hem utan ryttare då ryttaren låg död med bruten nacke i skogen. ORSAKA INTE SÅNT HÄR!

Tänk efter före, även om ni inte tycker att hästar ska vara på vägen så är de det, och se då till att ta det lugnt med dem i närheten.

Ang. ridtips. STÄNG INTE AV MOTORN. Hästarna blir rädda om det har vart ett ljud som hör till fordonet och sen inte hör det längre, rulla istället förbi med motorn på tomgång eller krypkör på lågt varv.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back