Brutala hästkrafter..

YamahaJojje, hästar kan visst vara farliga. Hur duktig ryttaren än är kan hästen bli rädd och då bryr den sej inte längre om ryttaren utan tar till sina instinkter, dvs att fly.

YamahaJojje skrev:
Hästar är inte farliga det är ryttaren som är farlig!

(Har själv 5 hästar och en åsna i familjen)
Därför det dör fler "förare" inom hästtävlingar än inom roadracing!?

en hoj gör i regel vad du säger till den att göra... en häst kan göra precis vad den vill..

Emmi skrev:
YamahaJojje, hästar kan visst vara farliga. Hur duktig ryttaren än är kan hästen bli rädd och då bryr den sej inte längre om ryttaren utan tar till sina instinkter, dvs att fly.
Jo visst är det så men i 7-8 fall av 10 är det ryttarens fel. Det skulle jag vilja ha det till iaf. Sen kan det slå slint i huvudet på dom precis som det kan på alla andra djur/människor. Vissa hästar borde bli "avlivade". :D Det är kul med hästar iaf händer att man rider men inte alltför ofta.

Jag tvivlar på att det i 7-8 fall av 10 är ryttarens fel, möjligtvis om det gäller nybörjarhoppning och liknande, men inte i olycksfall.
Kan du förklara hur du menar när du säger att det är ryttarens fel?

Emmi skrev:
Jag tvivlar på att det i 7-8 fall av 10 är ryttarens fel, möjligtvis om det gäller nybörjarhoppning och liknande, men inte i olycksfall.
Kan du förklara hur du menar när du säger att det är ryttarens fel?
Hehe nu har jag varit oklar... Jag menar i trafiken :D Altså är man inte 100% säker på sin häst har man inte där att göra! Menade inte all ridning altså. Hästar har ju egen frivilja

Man kan inte vara 100% säker just pga av hästar har fri vilja. Man kan hantera sin häst och känna sin häst, men det hjälper inte. En ryttare ramlar inte av sin häst i trafiken annat än pga att hästen blir rädd. Därför ser jag fortfarande inte 7-8/10 fall som ryttarens fel, utan snarare kanske 1/10.

Nej, för oftast är hästar lugna även i trafiken. Men när det finns idioter som gör allt för att skrämma hästar vid vägkanten så är det inte så konstigt att det händer olyckor.
Hade allt folk vart förnuftigt när de närmade sej hästar på vägen hade det antagligen inte hänt alls lika många olyckor.

Jag skulle aldrig avsiktligt skrämma en häst. Men det har hänt förra sommaren när jag körde hyffsat fort i enduroslingan hemmavid rätt va det är ser jag en grupp hästar hade inte en chans att stanna fick köra mellan dom. stannade och skulle fråga om allt gick bra, det skulle jag aldrig gjort fick världens utskällning hur jag kunde köra där. Sen for jag i luften körde därifrån. Ringde till ridanläggningen och de bad om ursäkt! Sen dess har jag haft lite svårt för hästfolket runtomkring för de är så nonchalanta!

Jag säger bara det att ska häst*%¤#@£ vara på vägen så SKA dom stå i en hästtransport, dom e f*n inga fordon,
Å alla som gnäller över att hundar skiter på backen, men hästarna då, vem f*n tar upp efter dom??? :fatta!
Håll vägarna fria från hästskit

tros-kaffe skrev:
Jag säger bara det att ska häst*%¤#@£ vara på vägen så SKA dom stå i en hästtransport, dom e f*n inga fordon,
Å alla som gnäller över att hundar skiter på backen, men hästarna då, vem f*n tar upp efter dom??? :fatta!
Håll vägarna fria från hästskit
Håller delvis med MEN hästarna har faktiskt "bajspåse" där bak oftast

det har jag aldrig sett, men att dom har en påse där fram som gör att det kommer mer där bak däremot,, det har jag sett

Något som inte är trevligt är att möta hästar med ryttare när man är på en löptur.
Varför reagerar hästar för en ensam löpare?
Förra sommaren mötte jag två hästar med ryttare i motionsspåret. Den första hästen stannade till, började steppa, blåste upp sig som ni kallar det och ryttaren försökte få den att inte stegra sig. Framhovarna kom upp lite i luften och jag kände att det inte var läge att sakta ner. att sedan inte någon av ryttarna säger något är ju inte kul. Ryttare två blänger bara surt på mig.

Självklart tar jag det lugnt när jag passerar hästar efter en väg, likaså saktar jag ner när jag passerar ett stall om det finns vägmarkering för att det är ett stall där.

Sluligen så anser jag att hästekipage inte har att göra på motionsspår och gångstigar.
För det andra så ska de ha bajspåse eller så får de plocka upp efter sig.

Självklart ska man ta det lugnt när man möter hästar i trafik, för båda parters skull, jag håller dock med ktmjacke, hästar har egentligen inget på vägar att göra överhuvudtaget.

Om man "måste" rida på en 90-väg för att komma någonstans så har man byggt stallet på fel ställe och då får man väl investera i en hästtransportvagn.

flemming skrev:
Kej.. sorry :confused: mene asså det va inte meningen att reta upp nån..
ba att det va lite komiskt.. asså va tror en ryttare som rider vid en väg? :3freak att det e tyst o att trafiken stannar på behörigt avstånd när man ska korsa vägen??

en annan grej som säker är värt en smocka.... jag var på en hästhoppningstävling för ett par år sen med flickvännen... :brinnerup oh! va kuul... NOT.. så jag gick o tjacka en festis.. som va jätte god :) så slog det mej att dom pangar döcoolt om man stampar på dom.. vips va den pangad.. mene det sa tydl. pang precis när en häst på banan gjorde en ansats vid ett hinder oe en i publiken hade sett allt o kom fram till mej o sa att jag gjorde nog klokt i o sticka medans jag kunde gå för egen maskin.. så det gjorde jag :yoparty

så det kan gå.....
Flemming

:fatta!
Okej, du verkar inte riktigt klurig faktiskt. Klart man som ryttare hajjar att det _låter_ och körs på en väg, inte fan tror man att det är ofarligt. Personligen för jag aldrig en häst jag vet är trafikrädd på trafierad väg, tror inte andra med vett i hjärnan gör det heller. Men om man nu förstått att hästar kan hoppa till vid höga ljud och liknande (varelser är rädda för det de inte vet vad det är eller känner till) så borde man väl fatta att höga smällar på en hopptävling inte är SÄRSKILT LÄMPLIGA. Trodde du skulle be uppriktigt om ursäkt, istället framställer du dig bara som ännu mer hänsynslös :kocko Skäms på dig! Skulle inte vilja möta dig när jag rider, du är ju från vettet!!!

//ännu agrare steIIa :mad:

YamahaJojje, finns dåliga, otacksamma ryttare också. Likväl som skogen är till för att rida i, inte köra hoj i, men jag accepterar hojar i skogen (även om de är där olagligt oftast), acceptera då hästar på vägen. Och ni som blir arga för att hästen blir rädd för en ensam joggare, är det så svårt att sakta ner när ni ser en häst och gå lugnt förbi?

Så sgtpepper, man ska hämta transporten, lasta hästen (vilket ofta tar 5-15 min), köppla på på bilen och köra 150m, lasta av för att kunna rida? Oftast är det inte mer än över vägen eller 100-200 m man måste rida på trafikerad väg för att komma ut på ridvägen. (dessutom kostar en transport 40 000:-, vilket inte alla har råd med)

Stallet jag har hästarna i är byggt lååångt innan det gick en 90väg utanför. Och eftersom det ÄR lagligt att rida på vägen ser jag inte det som nåt problem att korsa den för att komma ut på fina ridvägar.

Last edited:
Itacha75 skrev:
IntresseklubbenAntecknar.jpg
.... :rofl :rofl :hihi.

Hästfolk med transporter har jag tappat förtroendet helt för :kocko
Galet folk det där. Inte kan dom köra bil heller.

Last edited:
flemming skrev:
en annan grej som säker är värt en smocka.... jag var på en hästhoppningstävling .......sticka medans jag kunde gå för egen maskin.. så det gjorde jag :yoparty så det kan gå.....
Flemming

:rofl
Vilken total oförmåga att ...att...att... :lol
Beteendet är skitkul iom att händelsen är så ...korkad.

Råkade ut för en ganska obehaglig händelse i centrala Mariehamn för några år sedan, utspelar sig som följer:

Jag, då vid den tiden kanske 10-14 år gammal, var ute och promenerade på kvällen i centrum, stod utanför Andelsbanken mitt emot Posten, när jag plötsligt hör ett jädra klapprande och ett skrapande ljud. Från bussplanen ser jag då hur en häst kommer springande längs torggatan, efter hästen ligger en "sån däran ridvagn de har i tävlingar" upp och ner och släpar efter. Hästen kommer skenande i fullaste karriären, svänger höger bredvid mig (jag står då på dess vänstra sida, svänger alltså bort från mig), släpet sladdar, smäller rätt in i en stenstolpe som står någon meter framför för att sedan lossna och bli liggandes... Hästen skenar vidare uppför Nygatan till Bio Savoy, svänger vänster, springer ett kvarter, svänger vänster ner mot Sittkoff för att där bli infångad av några stycken. Minuter senare kommer det en alldeles söndergråten tjej och några andra i en bil, hon är givetvis överlycklig över att någon tagit fast hästen. Då kan man ju tillägga att travbanan ligger ca. 5-10km bort.
Jag hade tur den gången, skulle inte stenstolpen varit där hade jag fått smaka på en sladdande vagn! Men nu klarade sig alla...
Skåda min underbara illustration:

Bifogat

• hästkrasch.jpg
    hästkrasch.jpg
    51.3 KB · Visningar: 38
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back