Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Ja det är bra att ha en befintlig motor att ta delar ifrån. Primärtrans, växellåda, laddning, startmotor, kopplingskåpa, drevkåpa, kopplingsmekanism osv följer ju inte med S&S-sportstermotorerna.

Annars kan man tex även montera i ett S&S 89" strokerkit i sin befintliga motor. Eller cyllar med 3 13/16" borr med originalveven, ger 88". Men S&S-motorn är i sin helhet mycket kraftigare byggd. Så ska man ändå ha kvar hojen kan man lika gärna satsa på en sån på en gång.

Kan ju bli uppdateringar om man bestämmer sig för att behålla hojen. får se efter denna säsong, och alla "måsten" som måste fixas till.

Batteri är en sak jag lär skaffa mig. Vilka batterier är prisvärda, ska man köpa biltema eller andra märkesbatterier? Vad har ni för erfarenhet?
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Kan ju bli uppdateringar om man bestämmer sig för att behålla hojen. får se efter denna säsong, och alla "måsten" som måste fixas till.

Batteri är en sak jag lär skaffa mig. Vilka batterier är prisvärda, ska man köpa biltema eller andra märkesbatterier? Vad har ni för erfarenhet?

Tjena!

vilken avkrok i dalarna är du i?

Själv bor jag i djurås å jobbar i borlänge.. pm'a i fall du undrar nåt..

Tror du ska skaffa ett orginal eller åtminstånde ett av Gel-typ och se till å ha underhållsladdning på det under vinter säsongen eller om hojen står nån månad eller så, så det inte blir helt tomt då det inte är bra för Gel batt.
Har haft min Bulle sen -06 å inte bytt nångång men det är nog på gång nu å hur gammalt de är innan de vet jag inte, jag vet iaf att jag kört i 6000mil me det iaf.. :)

/Micke
 
Last edited:

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Tjena!

vilken avkrok i dalarna är du i?

Själv bor jag i djurås å jobbar i borlänge.. pm'a i fall du undrar nåt..

Tror du ska skaffa ett orginal eller åtminstånde ett av Gel-typ och se till å ha underhållsladdning på det under vinter säsongen eller om hojen står nån månad eller så, så det inte blir helt tomt då det inte är bra för Gel batt.
Har haft min Bulle sen -06 å inte bytt nångång men det är nog på gång nu å hur gammalt de är innan de vet jag inte, jag vet iaf att jag kört i 6000mil me det iaf.. :)

/Micke

Just nu befinner jag mig inte i Dalarna väldans mycket, men då jag gör det så är det Falun.
Det är lite seg startat och det bör laddas väldigt ofta. Så antar att det varit urladdat väldigt långa perioder.

Min hoj står ganska mycket, så då kanske gel inte är att föredra?
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Jo Tassen har sjuk koll på sportstermotorerna. Jag ringer också honom när jag gett upp på ngt jag inte fattar i sportstermotorn. Bra priser på delar har han också! Tassen har ju hållt på med banracing med sportstermotorer så han har bra koll på alla möjliga urartade driftsfall som motorn inte är byggd för :D

Jo först passerar oljan tryckgivaren sedan går den in i filtret, originalfilter har en bypassventilk som släpper olja förbi filterpappen när oljan är kall. Därefter når olja en reduceringsventil som öppnar på 30 Psi. Helt riktigt. Men grejen är att överströmmaren dumpar oljan in i kamkåpan. Har du haft bort kamkåpan så har du sett hålet. Så överflödig olja hamnar i kamkåpan och sedan till tank ändå.
Men bypassen till din turbo kan ju åas göra att motrycket för tryckpumpen sjunker (fler vägar att rinna igenom) och då kan ju volymflödet för tryckpumpen öka eftersom dess läckoljeflöde beror av mottrycket. Som på alla pumpar.

Bara du är säker på att länspumpsdelen verkligen går som den ska. Det är ju synd om du borrar och gängar i ditt block, bara för att sedan upptäcka att felet berodde på att det sitter ngt skräp i sugkanalen till länspumpen.

Det var därför jag undrade om du kollat att det är normalt flöde på returen till tanken. På sportsteroljetanken kan man lya in i oljetanken med en ficklampa och se att det porlar som det ska.

Vem är denna tassen? Han kanske kan ha svaret på mina problem med den förbaskade bullen :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vem är denna tassen? Han kanske kan ha svaret på mina problem med den förbaskade bullen :)
En grym sportsterfarbror i Bollebygd som egentligen heter Anders.
Han har bla kört mycket racing med Sportster- och Harley XR-motorer.
Han är bra att ha att göra med och vinnlägger sig om att göra ett bra pris till kunden.

Men det viktigaste, Tassen kan sportstermotorns innersta väsen, alla egenheter och svagheter, årsmodell för årsmodell, vilket gör att han hör till de bästa i landet på att skruva ihop en välfungerande sportstermotor, oavsett om kunden ska ha en dragrace-, classic-rejsing eller standard gatmotor.
http://www.tassenracing.se/

Prova att ring honom du, han kan förmodligen även ordna fram ev delar du behöver.
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
En grym sportsterfarbror i Bollebygd som egentligen heter Anders.
Han har bla kört mycket racing med Sportster- och Harley XR-motorer.
Han är bra att ha att göra med och vinnlägger sig om att göra ett bra pris till kunden.

Men det viktigaste, Tassen kan sportstermotorns innersta väsen, alla egenheter och svagheter, årsmodell för årsmodell, vilket gör att han hör till de bästa i landet på att skruva ihop en välfungerande sportstermotor, oavsett om kunden ska ha en dragrace-, classic-rejsing eller standard gatmotor.
http://www.tassenracing.se/

Prova att ring honom du, han kan förmodligen även ordna fram ev delar du behöver.

Ska kontakta honom och se vad han har att säga.

Sen angående luftburk till hojen, är det väldigt meckigt att sätta på något annat än orginal? Enligt bikeline tex så finns det inga från deras håll luftburkar som har "Infästning för luftburk och modifering av vevhus ventillation" klar. Eller "bolt on" som dom utrycker sig.
Är det väldans krångligt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska kontakta honom och se vad han har att säga.

Sen angående luftburk till hojen, är det väldigt meckigt att sätta på något annat än orginal? Enligt bikeline tex så finns det inga från deras håll luftburkar som har "Infästning för luftburk och modifering av vevhus ventillation" klar. Eller "bolt on" som dom utrycker sig.
Är det väldans krångligt?

NRHS har high performance-luftburkar till tubeframers. De är bra att ha att göra med. I luftburksväg har Bikeline mest krom-runk, döskallar och flames och sånt. More show than go sas.

http://www.nrhsperformance.com/partshurricaneflow.shtml
 
Last edited:

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja den ser ju snygg ut och är säkert bra, men lite för dyr enligt mig.

Kanske någon som har nått liggandes som skulle passa?

Vad är det du vill uppnås, högre flöde? Isf kan man modda den befintliga burken, finns K&N kit tex.
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Vad är det du vill uppnås, högre flöde? Isf kan man modda den befintliga burken, finns K&N kit tex.

Det jag framför allt vill uppnå är just nu ett estetiskt mer tilltalande filter, jag misstänker att det just för tillfället är något annat än orginal i den nu. Eftersom det skall vara ett hyfsat litet filter orginal i ännu en liten box innanför den stora "packboxen" till luftburk som sitter på. Kanske är ett K&N kit?

Nu sitter det ett större filter direkt innanför den stora burken.
Det är även så att gängorna på plasten har självklart försvunnit lika som skruvarna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det jag framför allt vill uppnå är just nu ett estetiskt mer tilltalande filter, jag misstänker att det just för tillfället är något annat än orginal i den nu. Eftersom det skall vara ett hyfsat litet filter orginal i ännu en liten box innanför den stora "packboxen" till luftburk som sitter på. Kanske är ett K&N kit?

Nu sitter det ett större filter direkt innanför den stora burken.
Det är även så att gängorna på plasten har självklart försvunnit lika som skruvarna.

Ja K&N-kiten öppnar upp filterkåpan samt använder en större filterinsats, de kitten är bra effektmässigt men ser ut som original på utsidan.

Ok. Innan du köper så kan du ju visa ditt val här så kan jag varna dig om det är ett motormässigt dåligt filter. Finns mycket bling-grejer som är kass prestandamässigt. Eftersträva ett filter som har stor invändig volym samt stor filterarea. Forcewinder mfl är tex more show than go.
 
Last edited:

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Ja K&N-kiten öppnar upp filterkåpan samt använder en större filterinsats, de kitten är bra effektmässigt men ser ut som original på utsidan.

Ok. Innan du köper så kan du ju visa ditt val här så kan jag varna dig om det är ett motormässigt dåligt filter. Finns mycket bling-grejer som är kass prestandamässigt. Eftersträva ett filter som har stor invändig volym samt stor filterarea. Forcewinder mfl är tex more show than go.

Ok.
Ja jag vill ju inte att det ska vara snyggt och sen dåligt rent tekniskt. Forcewinder har jag tittat på men har förstått att det är som du beskriver.
Har du något mer att rekomendera på rak arm tillsammans med V&H och i övrigt orginal. Förutom det du länkade till förut?

/ M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok.
Ja jag vill ju inte att det ska vara snyggt och sen dåligt rent tekniskt. Forcewinder har jag tittat på men har förstått att det är som du beskriver.
Har du något mer att rekomendera på rak arm tillsammans med V&H och i övrigt orginal. Förutom det du länkade till förut?

/ M

Har du bild på originalluftburken? Är det dan klassiska sporsterluftrenaren? Även kallad limpburken.
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Har du bild på originalluftburken? Är det dan klassiska sporsterluftrenaren? Även kallad limpburken.

Det är väll Buell M2 orginal burken. Bifogar bild från nätet, inte min hoj dock.
3641253_1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väll Buell M2 orginal burken. Bifogar bild från nätet, inte min hoj dock.
3641253_1.jpg

Åh jääv.. Vilket grej! Sån har jag inte sett innan.
Jag mindes den vanliga limpburken som de tidiga bullarna delade med sportster. DEn verkar ju ha rejäl volym iaf! :) Men jag förstår att det är svårreparabel om plasten gett sig. Limpburkarna är i stål och alu.

NRHS luftfilterlösningar bygger på limpburkskonstruktionen. I mer eller mindre moddad form. Jag byggde själv en likadan med 3"-filter när jag körde med förgasare. Inte så svårt att bygga, då behöver du bara köpa den yttre kåpan i plåt eller kolfibervariant. Samt ett ovalt K&N 3" ovalt filter. Då har du ett luftfilter som klarar vansinnigt stora flöden. Jag hade ingen skillnad i bänken med eller utan luftfilter med ett sånt. Alltså samma konstruktion som NRHS 3"-filter bygger på.
 
Last edited:

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Åh jääv.. Vilket grej! Sån har jag inte sett innan.
Jag mindes den vanliga limpburken som de tidiga bullarna delade med sportster. DEn verkar ju ha rejäl volym iaf! :) Men jag förstår att det är svårreparabel om plasten gett sig. Limpburkarna är i stål och alu.

Ja den är riktigt sinnessjuk! Insidan som jag pratade om tidigare med den orginal setup som ska vara och hur det ser ut kan jag försöka förklara med en bild imorgon, då jag lär vara på jobbet och kunna scanna in en bild. Men nu förstår du ju behovet av en ny. Ja plasten är ju inte det mest hållbara :)
En burk i stål och alu som sporster har skulle ju vara ett enormt lyft.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja den är riktigt sinnessjuk! Insidan som jag pratade om tidigare med den orginal setup som ska vara och hur det ser ut kan jag försöka förklara med en bild imorgon, då jag lär vara på jobbet och kunna scanna in en bild. Men nu förstår du ju behovet av en ny. Ja plasten är ju inte det mest hållbara :)
En burk i stål och alu som sporster har skulle ju vara ett enormt lyft.

Jag adderade lite tips till mitt förra inlägg. Det luftfilterbygget finns i min byggtråd. Förmodligen var det på våren 07, när min hoj fortfarande hade förgasare.
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Jag adderade lite tips till mitt förra inlägg. Det luftfilterbygget finns i min byggtråd. Förmodligen var det på våren 07, när min hoj fortfarande hade förgasare.

Ok, ja det är säkert lätt att bygga om man kan. :) Du har inte det filtret kvar för försäljning? ;)
Ett sportster "limpburk" filter då? Kan man ta ett sådant? Kanske kan det finnas på beg marknaden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, ja det är säkert lätt att bygga om man kan. :) Du har inte det filtret kvar för försäljning? ;)
Ett sportster "limpburk" filter då? Kan man ta ett sådant? Kanske kan det finnas på beg marknaden.

Jag du skulle ju kunna utgå från en sån, allra bäst en limpburk med K&N-kit!

Jag vill ha kvar in luftburk för den händelse jag måste sätta dit HSR48.an igen. Om jag får ngt ras på sprutet under säsongen typ.

Hur har du vevhusventilationen dragen idag, går vevhusröken in i luftburken, innanför filterelementet?
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Jag du skulle ju kunna utgå från en sån, allra bäst en limpburk med K&N-kit!

Jag vill ha kvar in luftburk för den händelse jag måste sätta dit HSR48.an igen. Om jag får ngt ras på sprutet under säsongen typ.

Hur har du vevhusventilationen dragen idag, går vevhusröken in i luftburken, innanför filterelementet?

Ahh synd, men om du ångrar dig eller vill göra en till K&N lösning så säg till :)
Vevhusventlilationen sitter vid tank kranen ungefär. filtret ser ut som följer:
KN621320Y.jpg

Ser ut så, sen om det är ett K&N det vet jag inte.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top