Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

nicke_skog

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Järfälla
Hoj
2001, Buell M2
hjulager

Ahh... där fick vi fasen fram ngt!! :) Tack så mkt!
Är väl eg bäst att kolla vad det ska va men läste ju en fullständig lista på alla momenten i den andra buelltråden och skrev ned dem. Kan ju inte skilja sig så mkt modellerna imellan fast jag ringer nog o kollar ändå imorn, orkar ju inte vänta tills man får en "mekbok", kan ju ta flera dar ju...:rolleyes:

Niclas
Köpte bakhjulslager på transmisionstemet kista skf 2st 6205 3rsi
1st 62205rs 350 kr. min alu ditstans var deformerad pga dragit för hårt. Svarva
ny i stål då kan man dra för hårt annars 80nm
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
växellåde problem

Säsongen närmar sig slutet och min växellåda likaså?
Verkar inte bättre..
Problemet är att ibland hittar jag ingen växel när jag ska växla upp, spellar ingen roll hur jag gör. Däremot går det oftast då att sakta ner och lägga i ettan och sen börja om.. detta kan ska mellan olika växlar. Sen kan det fungera bra att tag utan några större bekymmer. Sen börjar det igen helt plötsligt. Någon som har ide på vad det kan vara för fel?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla vad jag skrivit i denna tråd, dvs det kan vara felatigt centrerad dödgång på "ratchet pawl" eller att det hänt ngt med "detent arm". Dessa mekanismer sitter innanför kopplingskåpan/kopplingskorgen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213595

Annars så har du som sagt den gamla fina motorn med kasettväxellådan, så skulle det vara ngt fel på själva lådan så kan du ta ut hela lådan med motorn kvar i ramen. Men det visste du ju säkert.

Mvh
J
 
Last edited:

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Kolla vad jag skrivit i denna tråd, dvs det kan vara felatigt centrerad dödgång på "ratchet pawl" eller att det hänt ngt med "detent arm". Dessa mekanismer sitter innanför kopplingskåpan/kopplingskorgen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213595

Annars så har du som sagt den gamla fina motorn med kasettväxellådan, så skulle det vara ngt fel på själva lådan så kan du ta ut hela lådan med motorn kvar i ramen. Men det visste du ju säkert.

Mvh
J

Hej,
Läste tråden och får hoppas på att det bara är lite fel på växelmekaniken. Nu återstår det väll helt enkelt att bestämma sig för att mecka själv eller lämna iväg. Mecka själv betyder ju att man får lära sig ett och annat och en sådan handbok som du nämner i den tråden låter ju onekligen intressant. vart hittar man sådan? sökte på nätet men inte direkt bra resultat.
Tips om ev firma el likn som man kan lämna iväg växellådan till tas gärna emot. I stockholm främst. Dalarna har ju dåligt med sånt..
det om kassetväxellåda kände jag delvis till.. :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har förstått att det finns mindre urval av mekhandböcker till Buell än sportster. För att fixa växellådan så kan du ju dock använda en mekhandbok från tex Clymer för sporster upp tom, -04. Sportster fick nämligen nya motorn ett år senare än Buellen som fick den -03.
I böckerns står allt du behöver veta för att justera tex ratchet pawl samt även demontera hela lådan etc.

Om du får tag på en bok så tycker jag att det är bättre att du mekar själv, alla drev samt skiftgafflar finns att köpa separat, dessutom finns det olika utväxlingar att välja på om du skulle vilja passa på att ändra på ngn växel osv. Finns även sexväxlad låda att köpa om man vill ha det. Jag satte in en sån i min motor. Jaghar mest anlitat Supertwin till mina motorjobb, men han håller på att flytta just nu och kan inte ta jobb för stunden. Men jag tror att du fixar det där själv när du får läsa på lite i mekhandboken.


Hej,
Läste tråden och får hoppas på att det bara är lite fel på växelmekaniken. Nu återstår det väll helt enkelt att bestämma sig för att mecka själv eller lämna iväg. Mecka själv betyder ju att man får lära sig ett och annat och en sådan handbok som du nämner i den tråden låter ju onekligen intressant. vart hittar man sådan? sökte på nätet men inte direkt bra resultat.
Tips om ev firma el likn som man kan lämna iväg växellådan till tas gärna emot. I stockholm främst. Dalarna har ju dåligt med sånt..
det om kassetväxellåda kände jag delvis till.. :p
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Så denna skulle vara passande? http://www.alfamer.se/sportsters-19862003-p-14616.html
ändra utväxling kan ju vara intressant. Angånde sexväxlad låda, vad är det för fördelar med det?

Jag har förstått att det finns mindre urval av mekhandböcker till Buell än sportster. För att fixa växellådan så kan du ju dock använda en mekhandbok från tex Clymer för sporster upp tom, -04. Sportster fick nämligen nya motorn ett år senare än Buellen som fick den -03.
I böckerns står allt du behöver veta för att justera tex ratchet pawl samt även demontera hela lådan etc.

Om du får tag på en bok så tycker jag att det är bättre att du mekar själv, alla drev samt skiftgafflar finns att köpa separat, dessutom finns det olika utväxlingar att välja på om du skulle vilja passa på att ändra på ngn växel osv. Finns även sexväxlad låda att köpa om man vill ha det. Jag satte in en sån i min motor. Jaghar mest anlitat Supertwin till mina motorjobb, men han håller på att flytta just nu och kan inte ta jobb för stunden. Men jag tror att du fixar det där själv när du får läsa på lite i mekhandboken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så denna skulle vara passande? http://www.alfamer.se/sportsters-19862003-p-14616.html
ändra utväxling kan ju vara intressant. Angånde sexväxlad låda, vad är det för fördelar med det?

ja den funkar om du ska plocka med motorn. Det är ju lite som skiljer på buellmotorn, du har bla bättre förbränningsrum, andra kammar, annan förgasare. Men ingen som påverkar hur du demonterar och monterar motorn vad avser åtdragningsmoment och åtdragningsscheman etc.

Den där Clymerboken är bra, den har jag själv, bättre än Haynes.

Jag köpte mest en sexpetad låda för att kunna ha lyxen att ha en tät stegning vid dragrace men ändå kunna pluppa i en 6.e överväxel när jag transporterar mig på motorvägen. Det är Baker som säljer dom. men lösa drev i olika utväxlingar finns tex på Andrews, Zippers samt även Baker mfl har jag för mig

Så denna skulle vara passande? http://www.alfamer.se/sportsters-19862003-p-14616.html
ändra utväxling kan ju vara intressant. Angånde sexväxlad låda, vad är det för fördelar med det?

Kolla även på ebay efter tex service manual buell osv.

Här är några av drevalternativen från tex Andrews.

http://www.andrewsproducts.com/PDF_files/catalog/32_EVSportGears.pdf
 
Last edited:

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Har kollat lite på ebay osv. Verkar finnas.
Jag har en M2 cyclone från 02, tror inte jag skrev det, men det är väll samma sak olika plast. :)

ja den funkar om du ska plocka med motorn. Det är ju lite som skiljer på buellmotorn, du har bla bättre förbränningsrum, andra kammar, annan förgasare. Men ingen som påverkar hur du demonterar och monterar motorn vad avser åtdragningsmoment och åtdragningsscheman etc.

Den där Clymerboken är bra, den har jag själv, bättre än Haynes.

Jag köpte mest en sexpetad låda för att kunna ha lyxen att ha en tät stegning vid dragrace men ändå kunna pluppa i en 6.e överväxel när jag transporterar mig på motorvägen. Det är Baker som säljer dom. men lösa drev i olika utväxlingar finns tex på Andrews, Zippers samt även Baker mfl har jag för mig



Kolla även på ebay efter tex service manual buell osv.

Här är några av drevalternativen från tex Andrews.

http://www.andrewsproducts.com/PDF_files/catalog/32_EVSportGears.pdf
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har kollat lite på ebay osv. Verkar finnas.
Jag har en M2 cyclone från 02, tror inte jag skrev det, men det är väll samma sak olika plast. :)

Vad bra, buellboken skulle jag jag ha som förstahandsalternativ, ty du får du ju info även om resten av hojen, gaffelrenovering och allt sånt

Ja motormässigt så är det mig veterligen ingen större skillnad mellan modellerna. Det är som sagt from -03 (Buell) och -04 (sportster) som den nya motortypen kom. De nya motorerna funkar ju bra och så. Men den nya motor är förändrad för lägre produktionsmässig kostnad av avser bla växellådan. På den nya motortypen är växellådan fånge mellan blockhalvorna. Så där måste motorn (som på tex en japs eller ducce) ur ramen och cylindrar måste av och motorn klyvas om man tex måste byta en skiftgaffel.

Så vi har det bättre. S&S-motorn min är ju förvisso en -07.a men S&S har heller aldrig frångått designen med kasettväxellådan på sina sportstermotorer. Passar även i din hoj om du skulle få lust att bygga en Buell from hell ngn dag.
Buhell? :D
 
Last edited:

Jarkan

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Västmanland
Hoj
Buell
Framgaffel

Tjenare, är sugen på en upsidedown gaffel till min m2 cyclone, någon som vet om det finns nån gaffel elr gaffelben som passar från någon annan buell?
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Tjenare, är sugen på en upsidedown gaffel till min m2 cyclone, någon som vet om det finns nån gaffel elr gaffelben som passar från någon annan buell?

Tyvärr ingen gaffel här men undrar om du i din tur eller någon annan har en luftburk som kan ersätta orginal på M2?
Våren är ju snart här. :)

Vad bra, buellboken skulle jag jag ha som förstahandsalternativ, ty du får du ju info även om resten av hojen, gaffelrenovering och allt sånt

Ja motormässigt så är det mig veterligen ingen större skillnad mellan modellerna. Det är som sagt from -03 (Buell) och -04 (sportster) som den nya motortypen kom. De nya motorerna funkar ju bra och så. Men den nya motor är förändrad för lägre produktionsmässig kostnad av avser bla växellådan. På den nya motortypen är växellådan fånge mellan blockhalvorna. Så där måste motorn (som på tex en japs eller ducce) ur ramen och cylindrar måste av och motorn klyvas om man tex måste byta en skiftgaffel.

Så vi har det bättre. S&S-motorn min är ju förvisso en -07.a men S&S har heller aldrig frångått designen med kasettväxellådan på sina sportstermotorer. Passar även i din hoj om du skulle få lust att bygga en Buell from hell ngn dag.
Buhell? :D

en buell med S&S motor alltså? Buhell som sagt, kanske något för Erik Buell och grabbarna att tänka på för att gå vidare mot nya stordåd :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tyvärr ingen gaffel här men undrar om du i din tur eller någon annan har en luftburk som kan ersätta orginal på M2?
Våren är ju snart här. :)



en buell med S&S motor alltså? Buhell som sagt, kanske något för Erik Buell och grabbarna att tänka på för att gå vidare mot nya stordåd :)

För kännedom så finns det även en väldigt snygg fransk sporthoj som heter Wakan 1640 med originalmonterad S&S 1640-motor. Finns rätt mycket om dessa på nätet samt på YT om du vill se mer

http://thekneeslider.com/archives/2006/07/18/wakan-1640-new-french-v-twin-motorcycle/

Wakan+1640+V2+1.jpg
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
För kännedom så finns det även en väldigt snygg fransk sporthoj som heter Wakan 1640 med originalmonterad S&S 1640-motor. Finns rätt mycket om dessa på nätet samt på YT om du vill se mer

http://thekneeslider.com/archives/2006/07/18/wakan-1640-new-french-v-twin-motorcycle/

Wakan+1640+V2+1.jpg

Tänkte bara säga att jag hade mailkontakt med dessa trevliga Fransoser
angående deras hojar, ett plus är att dom har en egen testbana så det är fritt fram att åka ner och prova enda minuset var väl priset 250000:- och uppåt.
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Våren kommer snabbt

..och som vannligt har jag förträngt de saker som skall göras på hojen innan det är dags. :)

Men i vanlig svensk stil så är väll våren med värmen ännu minst 4 veckor bort :)

Om ngn vill uppgradera till en likadan S&S Sportstermotor som jag har så finns det en billig på blocket nu.

http://www.blocket.se/stockholm/S_S_100___1640cc__motor_till_HD_Sportster_26106647.htm

Så en sådan skulle kunna sättas på en Buell? M2? =)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..och som vannligt har jag förträngt de saker som skall göras på hojen innan det är dags. :)

Men i vanlig svensk stil så är väll våren med värmen ännu minst 4 veckor bort :)



Så en sådan skulle kunna sättas på en Buell? M2? =)

Japp den passar i alla tubeframers.
Man får dock använda ett annat främre motorfäste än original, 1640-motor har ngt högre cylindrar eftersom den har 4" i slag jämfört med originalmotorns 3 13/16"
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Japp den passar i alla tubeframers.
Man får dock använda ett annat främre motorfäste än original, 1640-motor har ngt högre cylindrar eftersom den har 4" i slag jämfört med originalmotorns 3 13/16"

trevligt :)

kanske kan vara något att satsa på framledes som projekt i brist på tidsfördiv. Så får man ju lite brist på pengar helt automagiskt :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
trevligt :)

kanske kan vara något att satsa på framledes som projekt i brist på tidsfördiv. Så får man ju lite brist på pengar helt automagiskt :)

Ja det är bra att ha en befintlig motor att ta delar ifrån. Primärtrans, växellåda, laddning, startmotor, kopplingskåpa, drevkåpa, kopplingsmekanism osv följer ju inte med S&S-sportstermotorerna.

Annars kan man tex även montera i ett S&S 89" strokerkit i sin befintliga motor. Eller cyllar med 3 13/16" borr med originalveven, ger 88". Men S&S-motorn är i sin helhet mycket kraftigare byggd. Så ska man ändå ha kvar hojen kan man lika gärna satsa på en sån på en gång.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top