Buell Motorcycles

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
doppsko skrev:
2453223 Jag provkörde Hornet 900, Buell XB12 och Monster S4 när jag skulle köpa hoj sist. S4an och Xb12 ska enligt papperet ha snarlik prestanda, förutom att buellen är lättare och har mer vrid.

Jag kan inte förstå hur XB12an kan vara så slö!! Jag blev mäkta imponerad över att en hoj med de specarna kan vara så trött. Dessutom så känns det att motorn inte kommer från denna tid. Den vibrerar på ett osportigt sätt och känns tung (motorn alltså, hojen känns lätt). Horneten och S4an däremot kändes ungefär lika pigga.

Det blev en S4 för mig allfall!

En stor anledning är utväxlingen! Det går väldigt enkelt att byta ut primärtransmissionen så att den får samma utväxling som en XB9:a och då blir den piggare!!
Sen ska man ju inte köra en Buell som en S4 heller, man ska växla tidigt och köra på vridet. Sen är det ju upptill en själv vilket man föredrar!
Men det går med enkla medel att "väcka" en XB12:a så den går som den ska!

Blev lite fundersam på din avatar!? En XB9:a!! Och så står det att du har en SP1:a!! Men du har en S4? Snurrigt värre:tungan

Har du ägt en XB9:a eller?:)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jörgen Karlsson skrev:
2453230 Hej
Jag blev nyfiken. Hur många häst är det i en S4? Jag tycker de verkar så trötta när man drar mot dem. Men kanhända är det mer mogna förare som tar det lungt vad vet jag.
Mvh
J

Det är en 916-motor i S4:an, S4R har 996-motor och S4RS har testastretta-motor.

S4:an är väl på ca 110 pållar på bakhjulet i originalutförande skulle jag gissa.

xyx skrev:
2453095
En Buell med en lite trimmad V-Rod-motor vore något. Är det på G?

Jag höll också andan av förhoppning att det skulle komma en sådan men sen kom ju Street Rod och HD försöker få varumärket att framstå som lite mer sportigt. Förmodligen tycker de att en Buell med motor från en V-Rod skulle stjäla för mycket kunder och uppmärksamhet ifrån HD själva så de vill nog inte låta Buell använda den motorn.

Vore jag en otroligt händig människa skulle jag gärna försöka operera in en motor från en V-Rod i en XB12S men eftersom jag tycker det är spännande att bara byta olja på en hoj så ger jag mig nog inte på det. Det finns ju dessutom kompressorkit till V-Rod, vilket MT-01 mördare en XB med motor och kompressor från en V-Rod skulle bli!

Det kanske finns kompressorkit att köpa till Buell också?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
DR-Zätare skrev:
2453276 Det är en 916-motor i S4:an, S4R har 996-motor och S4RS har testastretta-motor.

S4:an är väl på ca 110 pållar på bakhjulet i originalutförande skulle jag gissa.
Tack
Då borde det ju vara de som rostar mig vid rödljus och inte tvärtom då...Kanske jag som haft tur? Min hoj ger 100hk och 120 Nm på bakhjulet och väger 195. Den effekten är lätt att fixa i en Bulle också, fast de är säker lättare än min jonne.
De luftkylda Ducce Monstren händer det ju inte mycket i när man drar mot iaf.
Men de kan säkert svänga till skillnad från mitt ekipage.
Mvh
J
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
DR-Zätare skrev:
2453276 Det är en 916-motor i S4:an, S4R har 996-motor och S4RS har testastretta-motor.

S4:an är väl på ca 110 pållar på bakhjulet i originalutförande skulle jag gissa.



Jag höll också andan av förhoppning att det skulle komma en sådan men sen kom ju Street Rod och HD försöker få varumärket att framstå som lite mer sportigt. Förmodligen tycker de att en Buell med motor från en V-Rod skulle stjäla för mycket kunder och uppmärksamhet ifrån HD själva så de vill nog inte låta Buell använda den motorn.

Vore jag en otroligt händig människa skulle jag gärna försöka operera in en motor från en V-Rod i en XB12S men eftersom jag tycker det är spännande att bara byta olja på en hoj så ger jag mig nog inte på det. Det finns ju dessutom kompressorkit till V-Rod, vilket MT-01 mördare en XB med motor och kompressor från en V-Rod skulle bli!

Det kanske finns kompressorkit att köpa till Buell också?

Det är faktiskt Buell själva som inte vill använda sig av V-Rod snurran!! Den är dels för lång, man skulle bli tvungen att göra chassiet längre vilket skulle gå ifrån grundfilosofin, sen är den för tung också samt att man har ingen plats att göra av kylaren! Plus att Erik Buell vill ha så få delar på sina hojar som möjligt, han kommer så långt det bara går undvika vattenkylt!

Men dem har ju sin XBRR 1350 som man tävlar med i USA, den motorn har ca 150 hästar och det ryktas på nätet att nästa generations motorer kommer bygga på den motorn. Kanske en gatvariant på ca 120-130hp!?

Det finns tydligen kompressorkit, det var en kille här på forumet som hade införskaffat sig ett sånt men jag har inte hört av honom mer. Jag vet inte vilka som säljer dem... Hillbilly motors säljer dock turbokit till XB serien vilket höjer effekt ca 50%....
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Skalman08 skrev:
2451472 Har precis fått upp nosen om Buell hojarna och blev kär direkt!:yoparty
SKulle vilja höra lite erfarenheter om det är någon som har en av dessa brutala hojar + gärna MASSVIS med bilder :tungan

-PiiiS-

En kompis till mig har en XB9R som han är jävligt nöjd med!! :)
Men problemet ligger att när hojen väl pajade så tog det (utan att överdriva) 8 veckor innan han fick nya grejor. MC-konsult skyllde på leverantören för Buell i sverige som tydligen har monopol på allt till buell verkar det som.
Kanon hoj i övrigt men värdelöst med leveranser på reservdelar :kulspruta
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
b_randen skrev:
2453325 En kompis till mig har en XB9R som han är jävligt nöjd med!! :)
Men problemet ligger att när hojen väl pajade så tog det (utan att överdriva) 8 veckor innan han fick nya grejor. MC-konsult skyllde på leverantören för Buell i sverige som tydligen har monopol på allt till buell verkar det som.
Kanon hoj i övrigt men värdelöst med leveranser på reservdelar :kulspruta

Det är ifrån mig dem beställer delarna!:D
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Mr.Buell skrev:
2453339 Det är ifrån mig dem beställer delarna!:D

Där ser man... :)
Jag fattar inte hur det kunde gå så illa som det gjorde för honom.
Första dagen på vår MC semester den 12juli eller nåt så hann vi åka 7 mil innan hans bakhjulslager skar och flisade sönder lagerbanan i fälgen.
Totalt skrot. Fick ta hem hojen på en kärrra. Han ringde till MC-konsult i lidköping och självklart var ju alla på semster men han köpte hojen i våras och hade garanti över sommaren.
Han fick byta, bakaxel, bromsskiva, och fälgen fick lämnas in för uppfräschning.
IGÅR!! så ringde dom från MC-konsult och sade att bakaxeln hade kommit. Dock så hade han fått låna en bakaxel från en annan hoj så att han kunde åka med oss över en helg på en bankörning.
Tycker inte du att det låter ganska illa? :va
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
b_randen skrev:
2453355 Där ser man... :)
Jag fattar inte hur det kunde gå så illa som det gjorde för honom.
Första dagen på vår MC semester den 12juli eller nåt så hann vi åka 7 mil innan hans bakhjulslager skar och flisade sönder lagerbanan i fälgen.
Totalt skrot. Fick ta hem hojen på en kärrra. Han ringde till MC-konsult i lidköping och självklart var ju alla på semster men han köpte hojen i våras och hade garanti över sommaren.
Han fick byta, bakaxel, bromsskiva, och fälgen fick lämnas in för uppfräschning.
IGÅR!! så ringde dom från MC-konsult och sade att bakaxeln hade kommit. Dock så hade han fått låna en bakaxel från en annan hoj så att han kunde åka med oss över en helg på en bankörning.
Tycker inte du att det låter ganska illa? :va

Det är tokdåligt! Men jag har ett bra svar! Vi har haft inventering nu! Den var förförra veckan och tog hela veckan att genomföra, nåt som alla handlar blir förvarnade om i god tid.
Sen är jag dessvärre sjukskriven nu, med start förra veckan, så det måste varit ett helvete för dem på mitt jobb då som bara hade 75% arbetsstyrka eftersom jag var borta...

Och veckan efter inventeringen brukar telefonerna gå varma eftersom alla handlar har panik med allt dem beställt plus att vi ligger 1,5 veckor efter i arbetet.....:näsblod
Vi brukar komma ikapp efter den första veckan så nu bör det vara bra igen...

En annan sak är också att Harley/Buell i europa är lite smådåliga på att lagerföra vissa Buell artiklar (Harley/Buell har ett centrallager i Belgien och om grejerna inte finns där så kommer dem från USA=ytterligare en veckas väntetid)
Men dem lär sig hela tiden vilka artiklar som går åt så det blir bättre och bättre!!! Buell är ju ett relativt nytt märke som fortfarande expanderar så det är nog inte världens enklaste för dem att ha koll på vilka grejer som går åt, men vi gnäller på dem hela tiden så dem lär sig sakta men säkert:D

Men din kompis hade nog maximal otur och hamnade mitt i inventeringen, men det lät som om MC-Konsult löste det på ett bra sätt åt honom trots allt:tummenupp

(en annan sak som ibland har förekommit är att handlarna gärna skyller på oss medans dem i själva verket inte har beställt nåt.... OBS!! Det tror jag dock inte om MC-Konsult, dem ringer och beställer delar stup-i-ett:tummenupp :) )

MVH
Björn
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Mr.Buell skrev:
2453379 Det är tokdåligt! Men jag har ett bra svar! Vi har haft inventering nu! Den var förförra veckan och tog hela veckan att genomföra, nåt som alla handlar blir förvarnade om i god tid.
Sen är jag dessvärre sjukskriven nu, med start förra veckan, så det måste varit ett helvete för dem på mitt jobb då som bara hade 75% arbetsstyrka eftersom jag var borta...
MVH
Björn

Varför lägger man då inventeringen när hojåkare behöver delar som mest? Det finns säkert ett bra på det med, jag är mest nyfiken.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Blip skrev:
2453397 Varför lägger man då inventeringen när hojåkare behöver delar som mest? Det finns säkert ett bra på det med, jag är mest nyfiken.

Jag vet egentligen inte mer än att revisorerna kräver siffrorna inför bokslutet som är den sista augusti....
Det finns säkert ett skäl till att den ligger då men jag springer bara på "golvet" så jag har inte så bra koll på "sånt där" (jag gör bara som jag blir tillsagd:tungan )

Men det brukar funka bra, handlarna får reda på det i förtid och kan köpa upp sig på delar i tid. Det har funkat bra i många år nu!

Det tycker nog inte han vars bakhjulslager skar så han fick vänta 8 veckor men man måste samtidigt komma ihåg att det är X antal kunder vi har att tillgodose, läs hela sverige....
Så på det stora hela så funkar det bra, det är bara att beklaga att det i det här fallet sket sig men det låter som om MC-Konsult har fixat situationen bra ändå! :)

Edit: Bara som en liten notis så är inte detta den perioden när hojåkarna behöver delar mest! Det är på vårkanten/tidig sommar... Den här perioden brukar det vara rätt så lugnt! När jag tänker efter så är det nog den lugnaste tiden till och med....
På vårkanten så vaknar ju "alla" till och tänker: Shit, jag måste ju fixa med hojen!! Så då blir det en massa ordrar! Under vintern så brukar handlarna köpa upp stora lager av förbrukningsvaror inför nästa säsong och i början på sommaren så brukar det komma in en massa ordrar från handlarna, mest service grejer som vi har hemma.

Så detta är faktiskt den lugnaste perioden, antar att folk har fixat alla felen och bara kör nu!
 
Last edited:

doppsko

Danne
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati Monster S4
Mr.Buell skrev:
2453235 En stor anledning är utväxlingen! Det går väldigt enkelt att byta ut primärtransmissionen så att den får samma utväxling som en XB9:a och då blir den piggare!!
Sen ska man ju inte köra en Buell som en S4 heller, man ska växla tidigt och köra på vridet. Sen är det ju upptill en själv vilket man föredrar!
Men det går med enkla medel att "väcka" en XB12:a så den går som den ska!

Blev lite fundersam på din avatar!? En XB9:a!! Och så står det att du har en SP1:a!! Men du har en S4? Snurrigt värre:tungan

Har du ägt en XB9:a eller?:)

Lite förvirrande va? Har inte uppdaterat min profil på länge. Så här ligger det till i kronologisk ordning:
1. Honda Dominator -95 såld.
2. Honda SP1 såld.
3. Honda S2000 såld.
4. Ducati monster S4

Anledning till att det ligger en xb9 på bilden är bara för att dom är så otroligt snygga. Jag upplever min S4 som lika stark (kanske lite starkare) upp till 6000varv. Sen blir det bara mer och mer medans XB12an går in i vartalsstoppet.

Skulle vara roligt att få prova en XB12 som är fixad lite (chip, avgas o filter) för de är extremt coola!
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Mr.Buell skrev:
2453379 Det är tokdåligt! Men jag har ett bra svar! Vi har haft inventering nu! Den var förförra veckan och tog hela veckan att genomföra, nåt som alla handlar blir förvarnade om i god tid.
Sen är jag dessvärre sjukskriven nu, med start förra veckan, så det måste varit ett helvete för dem på mitt jobb då som bara hade 75% arbetsstyrka eftersom jag var borta...

Och veckan efter inventeringen brukar telefonerna gå varma eftersom alla handlar har panik med allt dem beställt plus att vi ligger 1,5 veckor efter i arbetet.....:näsblod
Vi brukar komma ikapp efter den första veckan så nu bör det vara bra igen...

En annan sak är också att Harley/Buell i europa är lite smådåliga på att lagerföra vissa Buell artiklar (Harley/Buell har ett centrallager i Belgien och om grejerna inte finns där så kommer dem från USA=ytterligare en veckas väntetid)
Men dem lär sig hela tiden vilka artiklar som går åt så det blir bättre och bättre!!! Buell är ju ett relativt nytt märke som fortfarande expanderar så det är nog inte världens enklaste för dem att ha koll på vilka grejer som går åt, men vi gnäller på dem hela tiden så dem lär sig sakta men säkert:D

Men din kompis hade nog maximal otur och hamnade mitt i inventeringen, men det lät som om MC-Konsult löste det på ett bra sätt åt honom trots allt:tummenupp

(en annan sak som ibland har förekommit är att handlarna gärna skyller på oss medans dem i själva verket inte har beställt nåt.... OBS!! Det tror jag dock inte om MC-Konsult, dem ringer och beställer delar stup-i-ett:tummenupp :) )

MVH
Björn


Ja du.. han hade nog bara otur. Men surt ändå.... men sånt är livet under semestern inte mer med det.. :rolleyes:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jörgen Karlsson skrev:
2453291 Tack
Då borde det ju vara de som rostar mig vid rödljus och inte tvärtom då...Kanske jag som haft tur? Min hoj ger 100hk och 120 Nm på bakhjulet och väger 195. Den effekten är lätt att fixa i en Bulle också, fast de är säker lättare än min jonne.
De luftkylda Ducce Monstren händer det ju inte mycket i när man drar mot iaf.
Men de kan säkert svänga till skillnad från mitt ekipage.
Mvh
J

Monstren brukar vara skitsvåra att köra, ligger så lite vikt på framhjulet att den wheelar direkt och blir lätt nervös vid lite högre hastighet. Särskilt start från 0. Man får höja dem lite bak (min är höjd 20 mm :hihi ) och sätta på lägre styre så man får fram vikten lite så går det bättre att dra vid rödljusen. Jag kan tänka mig att du har ett brutalt bottendrag dock.

S4:an ligger på 100 hk original med 94 Nm vrid så jag tror inte det är helt otroligt att du drar en sån vid rakt fram-racing.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
imaster skrev:
2453895 Monstren brukar vara skitsvåra att köra, ligger så lite vikt på framhjulet att den wheelar direkt och blir lätt nervös vid lite högre hastighet. Särskilt start från 0. Man får höja dem lite bak (min är höjd 20 mm :hihi ) och sätta på lägre styre så man får fram vikten lite så går det bättre att dra vid rödljusen. Jag kan tänka mig att du har ett brutalt bottendrag dock.

S4:an ligger på 100 hk original med 94 Nm vrid så jag tror inte det är helt otroligt att du drar en sån vid rakt fram-racing.

Tack.
Ja det förklarar ju saken. Ja det är ju fusk med att jämföra en 1200:a med mindre twinnar, även om det förstås är stötstänger och tvåventilsteknik på Harleymotorn å andra sidan.
Av de mindre twinnarna är det den där suzukin, TLR 1000 (?), som jag har mest problem med om man ska dra. Den verkar vara den starkaste sporthojslitertwinnen får jag känslan av när man drar mot dem. Nåväl, nu hamnade jag off topic.

Tack för siffrorna! Jag gillar ducce lite får jag erkänna! :)

Mvh
J
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mr.Buell skrev:
2453414 Jag vet egentligen inte mer än att revisorerna kräver siffrorna inför bokslutet som är den sista augusti....
Det finns säkert ett skäl till att den ligger då men jag springer bara på "golvet" så jag har inte så bra koll på "sånt där" (jag gör bara som jag blir tillsagd:tungan )

Det går ju faktiskt att byta bokslutsår om man vill. I ert fall verkar det ju onekligen opraktiskt att ha bokslutet under säsongen när det är en så säsongsbetonad bransch. Det vore väl mer praktiskt för er att ha kalenderår som bokslutsår?

Å andra sidan kanske ni ägs av Buell i Europa eller USA och då brukar man inte få välja sitt bokslutsår utan då ska det vara samma som koncernen.

Mr.Buell skrev:
2453319 Det är faktiskt Buell själva som inte vill använda sig av V-Rod snurran!!

Det där var faktiskt mer än vad jag visste men det låter inte helt ologiskt. Å andra sidan tror jag inte att Eric Buell skulle gå till pressen och gnälla om han ville men inte fick använda snurran från V-Rod eftersom det är HD som äger Buell och de skulle förmodligen inte gilla sådana uttalanden.

Det där med turbo lät ju inte helt dumt... Å andar sidan hjälper den ju inte mot svängmassan och det korta registret, jag har aldrig kört en Buell själv men det man hör folk klaga på är att den dånar in i varvtalsregulatorn på tok för tidigt så det kanske är bättre att försöka höja varvtalsbegränsningen än att öka effekten med turbo?

Å andra sidan behöver ju inte det ena utestluta det andra...

Fy fan vilket åk en XB12S med turbo och 150hk måste vara! Klarar sig motorn med "bara" luftkylning även med turbo eller monterar de en intercooler också? Hmmm... Man blir ju rätt sugen på att bygga något sådant och piska radfyror så att allt de hör vid rödljusen är ett HD-dunkande ifrån dammolnet framför dem!

Jörgen Karlsson skrev:
2453291
De luftkylda Ducce Monstren händer det ju inte mycket i när man drar mot iaf.

Det är ju ganska varierande specifikationer på de luftkylda Monstren. Alltifrån de första 600:eek:rna på typ 45hk till de senaste med 1000cc-motorn från Multistrada som jag tror ligger på kring 80hk. Inga effektmonster direkt...

Alla S4-modellerna (S4, S4R och S4RS) har vätskekylning.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
imaster skrev:
2453895 Monstren brukar vara skitsvåra att köra, ligger så lite vikt på framhjulet att den wheelar direkt och blir lätt nervös vid lite högre hastighet. Särskilt start från 0. Man får höja dem lite bak (min är höjd 20 mm :hihi ) och sätta på lägre styre så man får fram vikten lite så går det bättre att dra vid rödljusen. Jag kan tänka mig att du har ett brutalt bottendrag dock.

S4:an ligger på 100 hk original med 94 Nm vrid så jag tror inte det är helt otroligt att du drar en sån vid rakt fram-racing.


Nu är du lite väl entusiastisk tycker jag, min Monster 900 -96 powerwheelade litegrann på sin höjd vid fullgas från stillastående, likaså en S4 som jag testade en hel del, full gas ger typ 10 cm framhjulslyft på ettan & tvåan.

Jag hade både clip-on & orginalstyre ( dock inte samtidigt )

Näää...man behöver inte vara orolig att en Monster ska vara svår att starta fort med & att den ska slå runt direkt:tomten :rolleyes:


Dessutom brukar det heta ( bland Ducatiklubbsmedlemmarna ) att Monstren är framtunga & plogar som en gammal Saab i kurvorna ( bankörning )..

Det vill säga precis TVÄRTOM det du skriver......Intressant...eller nåt..
 

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
Buell XB9R & KX250
Grymma Bullar

Bllarna är störrtsköna hojar, det enda jag är missnöjd med är tillgången och leveranstider på reservdelar... Annars förstår jag inte vad "de" menar med att man måste "brottas" med bullen i kurvorna, DE ÄR UNDERBARA KURVMASKINER!!!:yoparty

Det är min personliga åsikt :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
En Buell är lika kurvglad som min GSX1400.
Skillnaden är att Buell har taskigare komfort för lite effekt OCH för taskigt vrid.

Fördelen med Buell är ju att de kör med rem istället för kedja. Något man som gubbe uppskattar en hel del.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Maggy skrev:
2456472 En Buell är lika kurvglad som min GSX1400.
Skillnaden är att Buell har taskigare komfort för lite effekt OCH för taskigt vrid.

Fördelen med Buell är ju att de kör med rem istället för kedja. Något man som gubbe uppskattar en hel del.

Jag kan inte låta bli att kommentera trots att jag fullt ut respekterar din åsikt!!
Men en Buell är klart smidigare än en GSX1400! Buellen har det absolut kortaste chassiet på marknaden, endast 1320mm, 21 styrvinkel samt endast 83 mm's försprång...
Vikten är lägre än en GSX1400 samt att all vikt är centraliserat på hojen och ligger väldigt lågt!!!

Så jag är övertygad om att den är smidigare än en GSX1400!!

Men eftersom jag jobbar med Buell/H-D så vet jag att ALLA säger samma saker efter bara en kortare provtur!!!!! Folk har oftast svårt för det korta chassiet, dem säger att det känns som att sitta på framhjulet och att hojen känns nervös.... Samtidigt som dem säger att den är trögstyrd:näsblod

Av alla dem hojarna jag kört så är Buellen klart smidigast men den kräver ett helt annat körsätt!! Motstyrning är A och O... Då kastar den sig från sida till sida hur smidigt som helst! Men jag vet att det tar tid för folk att vänja sig vid hur annorlunda den är, när jag lånar ut demo hojar så brukar folk komma tillbaka lite småskeptiska efter ca 20 minuter men då får jag övertala dem lite och sen när dem varit ute i minst två timmar så börjar dem förstår vad jag pratar om:)

Sen förekommer det allt för ofta att handlarna inte justerar fjädringen efter förarens vikt, något som är viktigt på Buellen!! Eftersom chassiet är så kort och har rätt så radikala chassiemått så är fjärdingsinställning väldigt känslig för vikt och körsätt.
Sen vet jag oxå om handlar som bara skickar ut hojar utan att bry sig det minsta.... Vet en handlare som skickade ut en demo Buell till en tidning med bara 1,1kg däckstryck fram.... :rolleyes:
Den blev också anklagad för att vara trögstyrd....

När det gäller motoreffekt så rår den säkert inte på en GSX1400 dock:)

Jag lägger till en länk till engelska Bike's test av 50 hojar där de utnämner den bästa hojen på att svänga, Buellen vann. (jag vet att ett test inte säger allt, jag vill bara påvisa att den INTE är trögstyrd...)
http://a1264.g.akamai.net/7/1264/13...buell.com/en_us/news_events/pdf/BikeTop50.pdf

MVH
Björn
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mr.Buell skrev:
2456518 Så jag är övertygad om att den är smidigare än en GSX1400!!
Det är jag också. Trots att jag aldrig har kört en Buell.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top