Buell Motorcycles

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Maggy skrev:
2456472 En Buell är lika kurvglad som min GSX1400.
Skillnaden är att Buell har taskigare komfort för lite effekt OCH för taskigt vrid.

Fördelen med Buell är ju att de kör med rem istället för kedja. Något man som gubbe uppskattar en hel del.

För mycket hembränt nu igen? Hallå! Vakna!! Du sitter o skriver i sömnen...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Chronic skrev:
2456612 För mycket hembränt nu igen? Hallå! Vakna!! Du sitter o skriver i sömnen...

*skratt*
På nåt vis så visste jag att några skulle hugga!:pannkyss

Det enda med Buell som är riktigt svårt att komma över är att de låter fult. Men det gör alla v-twinnar... hävdar bestämt att v-twinnarnas popularitet just nu är en övergående fluga... precis som det där internet.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Maggy skrev:
2456637 *skratt*
På nåt vis så visste jag att några skulle hugga!:pannkyss

Det enda med Buell som är riktigt svårt att komma över är att de låter fult. Men det gör alla v-twinnar... hävdar bestämt att v-twinnarnas popularitet just nu är en övergående fluga... precis som det där internet.

Precis, jag använder aldrig internet!

Dark_Messenger

Guest
Buell är fina hojar. Udda - sure. Men kul.. som fan. Utseendet... :drool Folk som skriver att XB12:eek:rna har taskigt vrid vet inte vad de pratar om. Lovar att jag drar de flesta japaner upp till hundra. Finns helt enkelt ingen R4 som kan mäta sig med en potent twin i bottendrag. Sen toppfarten på en standardbulle är ju onekligen låg, men det känns rätt oviktigt i sammanhanget. Jag har då inget behov av att åka fortare än 200+.

Drog ur min häromdagen och när varvstoppet slår i står mätaren på 220 cirkus. Dra bort lite från det så har du den verkliga hastigheten.. Dvs, de går inte så snabbt men vridet är riktigt bra. Med hojar utan kåpor är farter i 200 inte så vidare bekvämt så.. Jaja smaken är som baken. På SH finns många antibuell-människor. Personligen tror jag de är avundsjuka. :arsele

Visst måste det väl vara roligare att ha en potent udda hoj, än en gammal dussin-gixxer eller retta?

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
HD
Dark_Messenger skrev:
2458945 Buell är fina hojar. Udda - sure. Men kul.. som fan. Utseendet... :drool Folk som skriver att XB12:eek:rna har taskigt vrid vet inte vad de pratar om. Lovar att jag drar de flesta japaner upp till hundra. Finns helt enkelt ingen R4 som kan mäta sig med en potent twin i bottendrag. Sen toppfarten på en standardbulle är ju onekligen låg, men det känns rätt oviktigt i sammanhanget. Jag har då inget behov av att åka fortare än 200+.

Drog ur min häromdagen och när varvstoppet slår i står mätaren på 220 cirkus. Dra bort lite från det så har du den verkliga hastigheten.. Dvs, de går inte så snabbt men vridet är riktigt bra. Med hojar utan kåpor är farter i 200 inte så vidare bekvämt så.. Jaja smaken är som baken. På SH finns många antibuell-människor. Personligen tror jag de är avundsjuka. :arsele

Visst måste det väl vara roligare att ha en potent udda hoj, än en gammal dussin-gixxer eller retta?

KAN BARA INSTÄMMA "BUELL IS #1

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag gillar twinnar men gott folk, de här "bottenvrid" påståendena etc är ju löjliga. För det första kan ni jämföra vridmomentskurvor på motorer med olika cylinderkonfigurationer; är de av samma cylindervolym är momentet i stort sett det samma, för det andra är de flesta hojar är utrustade med växellådor.

Twinnar har andra fördelar, som t.ex. när det kommer till att få ner kraften i marken och vad som ibland kallas "körbarhet".

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Körde en X1 årsmodell 2001 bra många mil under den sommaren den var ny, och väghållning / chassit kändes helt ok. Det sämsta enligt mig var:
1) Bromsarna mattades ruskigt fort vid aktiv körning.
2) Vibrationerna!
3) Motorn (absolut inte trött, men det där "extra" infann sig aldrig).

Sedan att just denna hoj hade en förkärlek att stå på verkstaden mer än att köras (dog sporadiskt var 30:e mil ungefär), drar inte upp helhetsbetyget direkt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
xyx skrev:
2459156 Jag gillar twinnar men gott folk, de här "bottenvrid" påståendena etc är ju löjliga. För det första kan ni jämföra vridmomentskurvor på motorer med olika cylinderkonfigurationer; är de av samma cylindervolym är momentet i stort sett det samma.

Håller till viss del med. Men det är också så att en motor med given slagvolym motor med färre cylindrar ger lägre effekt pga det lägre varvtalet, men också mer vrid pga den längre slagländen.

En typisk radfyrehoj: Bandit 1200 har tex vridmoment: 90,7 Nm/4500 rpm
Min Harley med samma slagvolym har (mätt på bakhjulet dessutom) 120 Nm vid 4000 rpm.
Men visst skillnaden i vrid mellan radmotor och twin är inte så stor som många tror. I synnerhet inte om det är kortslagiga twinnar som tex Ducce mfl. De kan man ju förstås å andra sidan varva mer vilket är viktigare för hög toppeffekt. Nåväl, vi förstår nog varandra. Ville bara "gnälla" lite :)

Mvh
Jörgen

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Är banditen trimmad i samma utsträckning som din motor då?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Zam skrev:
2459234 Är banditen trimmad i samma utsträckning som din motor då?
Vad jobbiga frågor du ställer! ;)
Nej det var med originalkonfiguration på Banditen det vridmomentet. Men å andra sidan så brukar inte fyllnadsgraden (fyllnadsgraden är ju som du vet proportionell mot vridet) vid det låga varvtalet där maxvridet uppträder, sällan gynnas så mycket av sugmotortrim typ vassare kammar, portning, större ventiler.
Sådan trimning brukar mer höja vridkurvan/fyllnadsgraden högre upp i registret. Men visst, jag kan ha lyckats så väl att (max)vridet höjts redan vid 4000, jag bromsade henne aldrig som otrimmad. Har dock testat originalsportsters, de upplevde jag just som ännu starkare i botten men som veka i topp- och mellanregistret jämfört med min motor.
Nåväl, du kan ha rätt. Men med min trimning har jag ju å andra sidan kommit upp i den effekt (med lite råge) som Banditen har original.

En annan tvåcylindrig hoj, BMW 1200 GS, har samma effekt som Banditen. dvs 100 hk. Den ger 115 Nm vid 5500 rpm

Mvh
J

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Buellägare verkar vara lite som oss Ducceägare. Måste förklara bort effektförlusten jämfört med R4 med körbarhet, känsla, ovanlighet, vridmoment och sist - men inte minst - själ.

Men visst är det roligare att ha nåt designat än en dussinhoj? (Titta, nu gjorde jag det igen!) :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
imaster skrev:
2459286 Buellägare verkar vara lite som oss Ducceägare. Måste förklara bort effektförlusten jämfört med R4 med körbarhet, känsla, ovanlighet, vridmoment och sist - men inte minst - själ.

...och sången!
Men visst jag håller med. Även om jag inte har en Bulle utan bara likadan motor. Förutom ljudet så kan jag inte förklara vad det är som är så kul med HD-konfigurerade motorer. De är ju hopplöst flintstone. På 2007 års modeller så kommer förresten insprut på Sportster! Hahaha! ...harkel, bara en sån sak, jag gillar ju förgasare... :va

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
PeGe skrev:
2459309 Är det därför du säljer din aprilia?

Nej, Aprilian är design ner till minsta detalj. Dock så kostar Monstret ungefär 25% av Millen i försäkring - vilket spelar in en del. Hade jag haft råd hade jag aldrig gjort mig av med Millen.

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Hade en S1 Lightning när den kom -98
Med vance & Hince system, dynojetkit och hypercharger med KN filter så lämnade den 102hk på slangen och 115 nm. Det var inte tillräckligt för att hänga på polarna på motorvägen men oj när det börjar svänga.
Riktigt kul hoj i kurvorna, luftade den flera gånger på Sviestad.
Det är enda hoj som jag saknat och ångrat att jag sålt.

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Seger skrev:
2459341 Hade en S1 Lightning när den kom -98
Med vance & Hince system, dynojetkit och hypercharger med KN filter så lämnade den 102hk på slangen och 115 nm. Det var inte tillräckligt för att hänga på polarna på motorvägen men oj när det börjar svänga.
Riktigt kul hoj i kurvorna, luftade den flera gånger på Sviestad.
Det är enda hoj som jag saknat och ångrat att jag sålt.

Jag vill inte verka som en viktigpetter (men det kommer jag nog göra ändå:näsblod )
Men jag undrar om den bänken verkligen var kalibrerad ordentligt... Verkstadschefen på mitt jobb hade också en S1 när de kom och han testade med en massa trimkammar och med Buells racekit (längre headers än orginal samt 2" kollektor) samt Screamin Eagle kammar så hade han 91 hk på slangen... 102hk låter mycket....

Men å andra sidan vem bryr sig om siffror, det är ju trots allt känslan som hojen framkallar som det handlar om!!!!!!:)

MVH
Björn

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jörgen Karlsson skrev:
2459253 Vad jobbiga frågor du ställer! ;)
Nej det var med originalkonfiguration på Banditen det vridmomentet. Men å andra sidan så brukar inte fyllnadsgraden (fyllnadsgraden är ju som du vet proportionell mot vridet) vid det låga varvtalet där maxvridet uppträder, sällan gynnas så mycket av sugmotortrim typ vassare kammar, portning, större ventiler.
Sådan trimning brukar mer höja vridkurvan/fyllnadsgraden högre upp i registret. Men visst, jag kan ha lyckats så väl att (max)vridet höjts redan vid 4000, jag bromsade henne aldrig som otrimmad. Har dock testat originalsportsters, de upplevde jag just som ännu starkare i botten men som veka i topp- och mellanregistret jämfört med min motor.
Nåväl, du kan ha rätt. Men med min trimning har jag ju å andra sidan kommit upp i den effekt (med lite råge) som Banditen har original.

En annan tvåcylindrig hoj, BMW 1200 GS, har samma effekt som Banditen. dvs 100 hk. Den ger 115 Nm vid 5500 rpm

Mvh
J

Se det inte som någon kritik till jämförandet, utan mer som en stilla undran. Givetvis hade en otrimmad jämförelse varit rättvisare, men poängen var inte alls att klanka ner. Jag tackar för det utförliga svaret, och fyllnadsgrad osv hade jag ingen aning om innan.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Tja... nu är ju min en radfyra på lite mer kubik men... 132,23Nm vid 5500rpm
har iofs fuskat lite. Original skall den ha 126Nm vid 5000rpm. Har dock inte kollat det.

Det GÅR att få vrid i en fyra med.

Edit: Rätt varvtal är ju 132,23Nm 5500rpm inte vid 7600...

Bifogat

• gsx_kurva2.jpg
    gsx_kurva2.jpg
    89.5 KB · Visningar: 67
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
wannagofast skrev:
2460235 Jag gillar Buell, tycker dock att motorerna är lite små.. 1200cc.. :hihi
Jag håller med, 1200 är lite klent med tvåventilsteknik. Det är många som är sugna på S&S kvadratiska 100" motorer på 1640 cc, de finns med fästen och allt till Buell resp sportster. Man kan också göra originalmotorerna större, tex 1440cc på bara borr, alt 1460cc alt 1687cc med strokning. Det finns hur mycket trimdelar som helst.
/J

Maggy skrev:
2460278 Tja... nu är ju min en radfyra på lite mer kubik men... 132,23Nm vid 7600rpm
har iofs fuskat lite. Original skall den ha 126Nm vid 5000rpm. Har dock inte kollat det.

Det GÅR att få vrid i en fyra med.
Självklart!!! ;)

Mvh
J

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...