2459253 Vad jobbiga frågor du ställer!
Nej det var med originalkonfiguration på Banditen det vridmomentet. Men å andra sidan så brukar inte fyllnadsgraden (fyllnadsgraden är ju som du vet proportionell mot vridet) vid det låga varvtalet där maxvridet uppträder, sällan gynnas så mycket av sugmotortrim typ vassare kammar, portning, större ventiler.
Sådan trimning brukar mer höja vridkurvan/fyllnadsgraden högre upp i registret. Men visst, jag kan ha lyckats så väl att (max)vridet höjts redan vid 4000, jag bromsade henne aldrig som otrimmad. Har dock testat originalsportsters, de upplevde jag just som ännu starkare i botten men som veka i topp- och mellanregistret jämfört med min motor.
Nåväl, du kan ha rätt. Men med min trimning har jag ju å andra sidan kommit upp i den effekt (med lite råge) som Banditen har original.
En annan tvåcylindrig hoj, BMW 1200 GS, har samma effekt som Banditen. dvs 100 hk. Den ger 115 Nm vid 5500 rpm
Mvh
J