Buell Motorcycles

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jörgen Karlsson skrev:
2459197 Håller till viss del med. Men det är också så att en motor med given slagvolym motor med färre cylindrar ger lägre effekt pga det lägre varvtalet, men också mer vrid pga den längre slagländen.

En typisk radfyrehoj: Bandit 1200 har tex vridmoment: 90,7 Nm/4500 rpm
Min Harley med samma slagvolym har (mätt på bakhjulet dessutom) 120 Nm vid 4000 rpm.
Men visst skillnaden i vrid mellan radmotor och twin är inte så stor som många tror. I synnerhet inte om det är kortslagiga twinnar som tex Ducce mfl. De kan man ju förstås å andra sidan varva mer vilket är viktigare för hög toppeffekt. Nåväl, vi förstår nog varandra. Ville bara "gnälla" lite :)
Jag kanske är ute och cyklar, men vridmomentet påverkas väl mest av slagvolymen? Man brukar säga att allt över 100nm/liter är riktigt bra för en motor utan överladdning. Sedan spelar det inte någon roll om det är en radfyra eller en V-twin, mycket över 100nm/liter lär du inte komma ändå.

Banditen var väl inget höjdarexempel när det gäller radfyror, den är ju rent patetisk med ett vridmoment på 79nm/liter (räknat på kopplingen). Titta istället på GSX-R1000, den brukar ge över 100nm på bakhjulet, med lite enkla modifieringar till och med över 110nm. Detta är mer vrid per liter än din Harley, så att radfyror skulle ge mindre vrid än twinnar håller jag inte med om.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag såg förresten en XB12S utanför jobbet idag. Den hojen är så jäkla snygg, ser riktigt kompakt och elak ut. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Buell, om det inte vore för motorn. Jag gillar inte ljudet från en V-twin. Det är jäkligt synd, för den ser så cool ut.

Dark_Messenger skrev:
2458945 Buell är fina hojar. Udda - sure. Men kul.. som fan. Utseendet... :drool Folk som skriver att XB12:eek:rna har taskigt vrid vet inte vad de pratar om. Lovar att jag drar de flesta japaner upp till hundra. Finns helt enkelt ingen R4 som kan mäta sig med en potent twin i bottendrag.
Det där med bottendrag är lite komplicerat. Buellen må vara stark i förhållande till varvtal, men den hänger inte ens med en 600-kubikare i en roll:eek:n från 100km/h på 6:ans växel. Från 60km/h på 6:an är Buellen något kvickare än en 600-kubikare, men inte mycket.
 

mickelin

Guest
Köpa och turboladda.... Problem med avgaspulserna isåfall? Borde gå att fixa till med väl anpassat plenum? Det blir en ruskig hoj isåfall!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fred00 skrev:
2460476 Jag kanske är ute och cyklar, men vridmomentet påverkas väl mest av slagvolymen? Man brukar säga att allt över 100nm/liter är riktigt bra för en motor utan överladdning. Sedan spelar det inte någon roll om det är en radfyra eller en V-twin, mycket över 100nm/liter lär du inte komma ändå.

Banditen var väl inget höjdarexempel när det gäller radfyror, den är ju rent patetisk med ett vridmoment på 79nm/liter (räknat på kopplingen). Titta istället på GSX-R1000, den brukar ge över 100nm på bakhjulet, med lite enkla modifieringar till och med över 110nm. Detta är mer vrid per liter än din Harley, så att radfyror skulle ge mindre vrid än twinnar håller jag inte med om.

Det jag far efter är mer den enkla ekvationen att om man för en given slagvolym har en få- och en mångcylindrig motor så kommer, vid samma effekt, den fåcylindriga motorn att producera den givna effekten vid ett lägre varvtal (för att inte det längre slaget ska ge för hög kolvhastighet) och därmed "betala" med högre vridmoment. Jag menar att en 100-hästars tusenkubikstwin härav normalt ger högre vridmoment än en 100-hästars tusenkubiksfyra.

Sen håller jag med om att sensationen att ha säg 100Nm redan vid 4000 rpm i en twin lätt får någon som endast känt 100 Nm i en radfyra vid först nära det dubbla varvtalet att tycka att den förstnämda motorn har mer vrid. Att en motor är "tom i botten" tolkas ju lätt som dåligt vrid även av mig när jag uttrycker mig slarvigt.

Vi menar nog samma. Jag uttryckte mig lite slarvigt i det inlägg du svarade på tror jag.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jörgen Karlsson skrev:
2460586 Sen håller jag med om att sensationen att ha säg 100Nm redan vid 4000 rpm i en twin lätt får någon som endast känt 100 Nm i en radfyra vid först nära det dubbla varvtalet att tycka att den förstnämda motorn har mer vrid. Att en motor är "tom i botten" tolkas ju lätt som dåligt vrid även av mig när jag uttrycker mig slarvigt.
Kolla Maggys kurvor när han hamnar över 100NM.

Kubik är det som gäller. :drool
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Esquire skrev:
2460926 Kolla Maggys kurvor när han hamnar över 100NM.

Kubik är det som gäller. :drool
Helt korrekt. ...och fyllnadsgrad!

Men hade det varit en 1400 cc V-twin på samma effekt hade vridet varit ännu större pga av det lägre varvtalet. Men det sistnämda sätter ju också den maximala effektgränsen lägre för en twin än för en radfyra pga av att massflödet styrs mer av varvtalet än av fyllnadsgraden. Osv osv.

Predika slagvolym för mig är att slå in öppna dörrar! Jag älskar slagvolym. :)
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Brukar man inte tala om att det finns ingen ersättare för kubik..!? :va
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Dark_Messenger skrev:
2461072 Brukar man inte tala om att det finns ingen ersättare för kubik..!? :va
Visst finns det det. Miljoner i R&D till exempel. 950hk ur 3 liters slagvolym (Formel 1) är ju ganska okej. Sedan att det inte är så praktiskt är ju en annan sak.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Fred00 skrev:
2461123 Visst finns det det. Miljoner i R&D till exempel. 950hk ur 3 liters slagvolym (Formel 1) är ju ganska okej. Sedan att det inte är så praktiskt är ju en annan sak.
Effekt vid högt vartal ja, men denna tråden ha ju kommit att handla mer om vridmoment. Rätta mig gärna om jag har fel, men vridmoment är alltså effekt/varv (nån konstant hit eller dit också).

Om detta är sant så borde det gå lika bra att få högt vrid hur en fyrcylindrig maskin som en twin, såtillvida att volymen är den samma. På ett motorvarv bör fylls väl alla cylindrar en gång oavsett (jo, varannat varv då kanske), men volymen som fylls börj ju bli samma oavsett cylinderantal?!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Alla märken, konfigurationer och setups passar inte alla så man kan bara tala för sig själv.

När jag provade Buellen (XB12R) så slogs jag av hur lättstyrd den var, samt att den kändes trög i sin respons på gasen.
När jag kom ut på lite mindre vägar runt Kågeröd så var den mycket nervös när man började pressa den i böjarna. Inte spårstabil ett dugg och vinglig i sitt uppträdande.
På ställen där jag helt komfortabelt kan köra 150 km/h med min ST4s (ja, den som är till salu) ville jag inte ens köra 140 med Buellen.

Efter lite funderande var det ganska uppenbart varför ...
Buellen har en brant rake-vinkel, liten hjulbas och hög tyngdpunkt och alla dessa ingredienser ger en lättstyrd, kvick hoj inne i stan och på Gokartbanor, men den blir också instabil vid kurvtagning i högre hastigheter.
Det var så jag upplevde den och hojens geometri bekräftar att den borde uppföra sig så.

Fast, kör man huvudsakligen i stan eller låter bli att köra avancerat på kurviga småvägar så är det säkert en trevlig hoj. :)

Zam skrev:
2461140 vridmoment är alltså effekt/varv (nån konstant hit eller dit också).
Det behövs inga konstanter om man använder SI-enheter :)
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
elwe skrev:
2461143 Alla märken, konfigurationer och setups passar inte alla så man kan bara tala för sig själv.

När jag provade Buellen (XB12R) så slogs jag av hur lättstyrd den var, samt att den kändes trög i sin respons på gasen.
När jag kom ut på lite mindre vägar runt Kågeröd så var den mycket nervös när man började pressa den i böjarna. Inte spårstabil ett dugg och vinglig i sitt uppträdande.
På ställen där jag helt komfortabelt kan köra 150 km/h med min ST4s (ja, den som är till salu) ville jag inte ens köra 140 med Buellen.

Efter lite funderande var det ganska uppenbart varför ...
Buellen har en brant rake-vinkel, liten hjulbas och hög tyngdpunkt och alla dessa ingredienser ger en lättstyrd, kvick hoj inne i stan och på Gokartbanor, men den blir också instabil vid kurvtagning i högre hastigheter.
Det var så jag upplevde den och hojens geometri bekräftar att den borde uppföra sig så.

Fast, kör man huvudsakligen i stan eller låter bli att köra avancerat på kurviga småvägar så är det säkert en trevlig hoj. :)

Jag förstår vad du menar och du har rätt i att den inte är lika högfartsstabil som andra hojar pga sitt extrema chassie!
Men högtyngdpunkt?:va Vart hittar du den nånstans? Den är bra mycket lägre en tex en St4s eftersom bensinen ligger i ramen, det som ser ut som tank är bara en plastdummy för luftburken=minimal vikt. Buellen har en väldigt centralt placerad vikt på hojen samt relativt lågt placerad.

Kuviga småvägar kör man väl knappast i 140-150 km/h? Det verkar som om du och jag har olika syn på "kurvig småväg" :) På de vägarna jag kör så är Buellen rena drömmen, det är såna vägar där man aldrig lägger i högre växel en trean typ.... Buellen är designad för att vara smidig på små kurviga vägar! Dock så blir chassiet lite väl kvick styrt för högre hastigheter, precis som du säger! Det kan kännas lite lustigt om man är van vid R-hojar men Buellen är inte designad för att tävla med R-hojar i såna farter! Är det sånt man är ute efter tror jag nog att en R-hoj är ett bättre val...

Det att du tyckte den var instabil i spåret och vinglig har också MYCKET att göra med fjädringsinställningen!!!! Kolla mitt tidigare inlägg i tråden där jag gått igenom saken....

Men du har helt rätt i att Buellen inte alls är lika högfartsstabil som din ST4s eller andra R-hojar:tummenupp
Det är heller inte målet med hojen.... Dock så är den smidig och roliga på kurviga småvägar :)

MVH
Björn
 

Dark_Messenger

Guest
elwe skrev:
2461143 Alla märken, konfigurationer och setups passar inte alla så man kan bara tala för sig själv.

När jag provade Buellen (XB12R) så slogs jag av hur lättstyrd den var, samt att den kändes trög i sin respons på gasen.
När jag kom ut på lite mindre vägar runt Kågeröd så var den mycket nervös när man började pressa den i böjarna. Inte spårstabil ett dugg och vinglig i sitt uppträdande.
På ställen där jag helt komfortabelt kan köra 150 km/h med min ST4s (ja, den som är till salu) ville jag inte ens köra 140 med Buellen.

Efter lite funderande var det ganska uppenbart varför ...
Buellen har en brant rake-vinkel, liten hjulbas och hög tyngdpunkt och alla dessa ingredienser ger en lättstyrd, kvick hoj inne i stan och på Gokartbanor, men den blir också instabil vid kurvtagning i högre hastigheter.
Det var så jag upplevde den och hojens geometri bekräftar att den borde uppföra sig så.

Fast, kör man huvudsakligen i stan eller låter bli att köra avancerat på kurviga småvägar så är det säkert en trevlig hoj. :)


Det behövs inga konstanter om man använder SI-enheter :)
Du kan knappast säga att bullarna har HÖGT lagd tyngdpunkt. De har framarbetats just för att få ner och centralisera vikten. Bla genom att dra ner ljuddämparen under samt placera den stora HD-snurran smart. Tycker att chassit är underbart på bullarna. En av många saker som faktiskt imponerar på mig. Buell är en skön mix av gammalt och nytt i ett snyggt paket! Sen att det är körbart också är finfint. Fast jag som är rätt störd hade köpt mig en iaf. Bara för utseendet då.
:blah

EDIT Sen...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Zam skrev:
2461154 Men du bekräftar att det är som jag skrivit?
Ja, P=Mw där P är effekten i Watt, M är momentet i Nm och w är rotationshastigheten i rad/s

Det innebär alltså att M=P/w men man måste använda rätt dimensioner i formeln.

Mr.Buell skrev:
2461221
Kuviga småvägar kör man väl knappast i 140-150 km/h? Det verkar som om du och jag har olika syn på "kurvig småväg" :)

Jo men visst gör man det ibland. Kurvig småväg är ofta sådan utan mittlinje, men det finns, iaf i Skåne, en del slingriga vägar med mittlinje som är roliga att köra på. :eek:) (Inte mittlinjen i sig dock)

Dark_Messenger skrev:
2461240 Du kan knappast säga att bullarna har HÖGT lagd tyngdpunkt. De har framarbetats just för att få ner och centralisera vikten. Bla genom att dra ner ljuddämparen under samt placera den stora HD-snurran smart. Tycker att chassit är underbart på bullarna. En av många saker som faktiskt imponerar på mig. Buell är en skön mix av gammalt och nytt i ett snyggt paket! Sen att det är körbart också är finfint. Fast jag som är rätt störd hade köpt mig en iaf. Bara för utseendet då.
:blah

EDIT Sen...

Den betedde sig som om den hade hög tyngdpunkt på så sätt att den "föll" exponentiellt vid nedlägg.
Kan ha varit fjädringsinställningen iofs.
Som jag skrev så fäster vi oss alla vid olika egenskaper och utseenden som våra hojar har och som enskild person värderar man dessa egenskaper på olika sätt.
Jag, t ex, tycker hemskt mycket om mina Duccar ... det är därför jag har dem :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dark_Messenger skrev:
2461240 Du kan knappast säga att bullarna har HÖGT lagd tyngdpunkt. De har framarbetats just för att få ner och centralisera vikten. Bla genom att dra ner ljuddämparen under samt placera den stora HD-snurran smart. Tycker att chassit är underbart på bullarna. En av många saker som faktiskt imponerar på mig. Buell är en skön mix av gammalt och nytt i ett snyggt paket! Sen att det är körbart också är finfint. Fast jag som är rätt störd hade köpt mig en iaf. Bara för utseendet då.
:blah

EDIT Sen...

Gör inte ljuddämparen under motorn att motorn måste placeras högre upp i ramen? Jag kan föreställa mig att den där motorn väger en del, i alla fall jämfört med resten av hojen.

Sedan har jag inte riktigt förstått mig på varför man ska ha oljan i svingen, borde inte det betyda att den ofjädrade massan ökar?

Den där känslan av att en hoj "faller" in i kurvorna tycker jag verkar påverkas mycket av däcken också. Jag minns att jag upplevde min GSX-R 750 som om den föll in i svängarna men när jag bytte däck var det som en ny hoj som svängde betydligt bättre.

Ursäkta en okunnig men borde det inte vara svårt att få en bra fyllnadsgrad på en så stor tvåventilare med bara två cylindrar? I alla fall på låga varv föreställer jag mig det eftersom jag antar att den har rätt grova ventiler (med tanke på att varje insugsventil ska fylla 600cc medans på motsvarande radfyra med fyra ventiler ska varje insugsventil fylla 150cc) så gashastigheten vid låga varv borde väl inte bli lika bra? Som sagt, jag är långt ifrån kunnig inom detta område så det finns nog en bra förklaring till varför det inte är som jag säger, jag vet bara inte om det! :tungan
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
DR-Zätare skrev:
2463266 Gör inte ljuddämparen under motorn att motorn måste placeras högre upp i ramen? Jag kan föreställa mig att den där motorn väger en del, i alla fall jämfört med resten av hojen.

Sedan har jag inte riktigt förstått mig på varför man ska ha oljan i svingen, borde inte det betyda att den ofjädrade massan ökar?

Den där känslan av att en hoj "faller" in i kurvorna tycker jag verkar påverkas mycket av däcken också. Jag minns att jag upplevde min GSX-R 750 som om den föll in i svängarna men när jag bytte däck var det som en ny hoj som svängde betydligt bättre.

Motorn väger inte så himla mycket som alla verkar tror.... Och den tyngsta delen av motorn är nertill, blocket och veven mao...
Den sitter "högt" eftersom den är en bärande del av ramen samt att om man skulle sänka ner den ändå (göra onödigt långa motorfästen) så skulle motorkåporna såklart hamna längre ner och eftersom dem är bredare än ljuddämparen så skulle man totalt förstöra den fina nedläggningsvinkeln som den presterar i nuläget.

När det gäller oljan så har man valt att lägga den i svingen för att slippa ha oljans vikt högre upp på hojen, typ som under sadeln. Där har man nu istället plats för en välbehövlig kylfläkt... Plus att man kan bygga bakpartiet smidigare eftersom man inte har en oljetank där.

Jag har läst på lite Buell forum samt en chatt med Erik Buell om oljan påverkar den ofjädrade vikten. Och det gör den ju men det sägs att det bara är en minimal påverkan eftersom den ligger långt fram i svingen. Mao vägde fördelarna upp nackdelen med att ha oljan där.

:)

MVH
Björn

Edit: Däcken är väldigt avgörande för uppträdandet helt klart! 2003 kom Buell med Dunlop 207 däck som standard och dem är världelösa på Buellen!! Lite dåliga känsla samt att hojen gärna vill resa sig upp om man bromsar med nedlägg!! Iofs är det bara motstyra samtidigt men det är ändå en jobbig egenskap....
Till 2004 kom de med Dunlop 208 däck som fungerade lite bättre, men ändå inte så bra som det skulle kunna funka! Folk som provat en massa olika förespråkar Michelins Pilot Power däck eller Pirellis Diablo däck. Dem ska ge bättre körkänsla samt att man helt får bort den dåliga bromskaraktären som Dunlop däcken gav.
Och nu till 2007 har också Buell bytt till Pirelli däck orginal.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mr.Buell skrev:
2463290

När det gäller oljan så har man valt att lägga den i svingen för att slippa ha oljans vikt högre upp på hojen, typ som under sadeln. Där har man nu istället plats för en välbehövlig kylfläkt... Plus att man kan bygga bakpartiet smidigare eftersom man inte har en oljetank där.

Är det inte bara tvåtaktare och customs som har separata oljetankar? :rolleyes:

Min hoj har då all olja i motorn så den borde vara gansk viktcentrerad som den är...

Jag tror dock att många av lösningarna på Bueller härstammar ifrån skaparens önskan att göra saker och ting annorlunda. Bara grejen att stoppa en Sportster-motor i ett 250-chassi tyder ju på något slags galenskap :)
Inget fel med det, jag tycker det är kul med annorlunda lösningar som bensin i ramen, olja i svingen och bromsskivan monterad i fälgbanan.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
DR-Zätare skrev:
2464417 bromsskivan monterad i fälgbanan.
Där sa du något som jag inte tänkt på innan ...
Att ha en bromsring så långt ut ökar ju gyralmomentet betydligt.
Eftersom jag i princip alltid kör med motstyrning så påverkar ju detta köregenskaperna i högsta grad.
"Utslagen" på mina styrvridningar borde slå igenom betydligt mer och också vara svårare att bryta ... kan ju ge vinglig gång i högre hastigheter ...
 

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
R6 #94
Mr.Buell skrev:
2459356 Jag vill inte verka som en viktigpetter (men det kommer jag nog göra ändå:näsblod )
Men jag undrar om den bänken verkligen var kalibrerad ordentligt... Verkstadschefen på mitt jobb hade också en S1 när de kom och han testade med en massa trimkammar och med Buells racekit (längre headers än orginal samt 2" kollektor) samt Screamin Eagle kammar så hade han 91 hk på slangen... 102hk låter mycket....

Men å andra sidan vem bryr sig om siffror, det är ju trots allt känslan som hojen framkallar som det handlar om!!!!!!:)

MVH
Björn


Kan ju vara så att jag har dåligt minne också, det var ju trots allt 8 år sen :va
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Mr.Buell skrev:
2463290
Edit: Däcken är väldigt avgörande för uppträdandet helt klart! 2003 kom Buell med Dunlop 207 däck som standard och dem är världelösa på Buellen!! Lite dåliga känsla samt att hojen gärna vill resa sig upp om man bromsar med nedlägg!! Iofs är det bara motstyra samtidigt men det är ändå en jobbig egenskap....

Va? Menar du att det beror på däcken om hojen reser sig när man bromsar med nedlägg?
Isf har jag missat något.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top