Jag kanske är ute och cyklar, men vridmomentet påverkas väl mest av slagvolymen? Man brukar säga att allt över 100nm/liter är riktigt bra för en motor utan överladdning. Sedan spelar det inte någon roll om det är en radfyra eller en V-twin, mycket över 100nm/liter lär du inte komma ändå.Jörgen Karlsson skrev:2459197Håller till viss del med. Men det är också så att en motor med given slagvolym motor med färre cylindrar ger lägre effekt pga det lägre varvtalet, men också mer vrid pga den längre slagländen.
En typisk radfyrehoj: Bandit 1200 har tex vridmoment: 90,7 Nm/4500 rpm
Min Harley med samma slagvolym har (mätt på bakhjulet dessutom) 120 Nm vid 4000 rpm.
Men visst skillnaden i vrid mellan radmotor och twin är inte så stor som många tror. I synnerhet inte om det är kortslagiga twinnar som tex Ducce mfl. De kan man ju förstås å andra sidan varva mer vilket är viktigare för hög toppeffekt. Nåväl, vi förstår nog varandra. Ville bara "gnälla" lite
Banditen var väl inget höjdarexempel när det gäller radfyror, den är ju rent patetisk med ett vridmoment på 79nm/liter (räknat på kopplingen). Titta istället på GSX-R1000, den brukar ge över 100nm på bakhjulet, med lite enkla modifieringar till och med över 110nm. Detta är mer vrid per liter än din Harley, så att radfyror skulle ge mindre vrid än twinnar håller jag inte med om.