Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Dahlsim

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12Ss
Behöver akut hjälp!!!

Mitt stöd har lossnat, har kvar hela stödet och fjädern etc men bulten som ska sitta och hålla stödet på plats har försvunnit!

Har redan ringt probike i gbg och beställt ett men det tar ca 2 veckor innan dem får hem den från Belgien! Ingen annan som råkar ha sån hemma eller om man kan köpa det någon annanstans?
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Behöver akut hjälp!!!

Mitt stöd har lossnat, har kvar hela stödet och fjädern etc men bulten som ska sitta och hålla stödet på plats har försvunnit!

Har redan ringt probike i gbg och beställt ett men det tar ca 2 veckor innan dem får hem den från Belgien! Ingen annan som råkar ha sån hemma eller om man kan köpa det någon annanstans?

Grattis !
Har du kollat priset ?
jag hade samma problem tidigare. De skulle ha 1500:- för ett ombyggnadskit. jag behövde bara skruven och den gick inte att köpa....

det hela slutade med att jag svarvade till den distansen som håller fast stödet, drog igenom en skruv igenom distansen, som stack ut en bit och höll emot plåtbiten som fjädern sitter fast i och gängade om fästet som sitter i ramen till mm-gänga.
Kostade 0:- och två timmars jobb.

Hör av dig om du vill ha mer info och lycka till.
 

Dahlsim

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12Ss
Grattis !
Har du kollat priset ?
jag hade samma problem tidigare. De skulle ha 1500:- för ett ombyggnadskit. jag behövde bara skruven och den gick inte att köpa....

det hela slutade med att jag svarvade till den distansen som håller fast stödet, drog igenom en skruv igenom distansen, som stack ut en bit och höll emot plåtbiten som fjädern sitter fast i och gängade om fästet som sitter i ramen till mm-gänga.
Kostade 0:- och två timmars jobb.

Hör av dig om du vill ha mer info och lycka till.

Mm dem på probike ska tydligen kunna ta hem bult endast för 213 kr :confused: Men om dem ändrar sig och säger att jag får köpa hela kitet då blir det väl att köra på din lösning... får vänta och se helt enkelt.
Servicekit kostar runt 2000 kr ink frakt och det känns som lite bortkastade pengar för en jäkla bult!
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Mm dem på probike ska tydligen kunna ta hem bult endast för 213 kr :confused: Men om dem ändrar sig och säger att jag får köpa hela kitet då blir det väl att köra på din lösning... får vänta och se helt enkelt.
Servicekit kostar runt 2000 kr ink frakt och det känns som lite bortkastade pengar för en jäkla bult!

Dubbelkolla med Probike. Jag fick samma besked förra hösten och när jag kom efter 3 veckor för att hämta bulten så fanns den inte att beställa utan man fick ta hela servicekittet, som jag förhandlade ner till 1500:-.
 

Dahlsim

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12Ss
Dubbelkolla med Probike. Jag fick samma besked förra hösten och när jag kom efter 3 veckor för att hämta bulten så fanns den inte att beställa utan man fick ta hela servicekittet, som jag förhandlade ner till 1500:-.

Okej. Tack för hjälpen! ska ringa dem direkt imorgon och kolla.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Ifall det är fler som råkar ut för samma sak och vill göra en billig fix, så kommer här en liten bild på hur jag löste problemet.
 

Bifogat

  • Stödskruv till Buell.JPG
    Stödskruv till Buell.JPG
    35.3 KB · Visningar: 135

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Snart ska Bullen in på verkstad och bli sig själv igen... Jieppie.
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Låter mycket, gott vrid, låg topp hastighet, svin dyra reserv delar i sverige, svårt att hitta bra mekaniker om du bor utanför stor städerna och hojen kräver att du har vissa mekaniska kunskaper, moment nyckel, service handbok samt en liten uppsätning med "tum" verktyg. Min känns som en måndags exemplar och har kostat mer än någon annan hoj men den är billig i försäkring, suverän på små kurviga vägar samt "vardags-körning" och ljudet är ju så jäkla gott!!

Jag sitter också och funderar på ett hojbyte:huvet

I vilka försäkringsklasser finns xb9 respektive xb12?
Jag tar förgivet att oavsett om det är en lightning eller firebolt så hamnar de i samma klass beroende på motorstorleken.

Hur stor skillnad är det mellan 900an och 1200an i prestanda?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska bullegänget traditionsenligt gruppåka till CustomBikeShow i Norrtälje nästa helg?
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Jag har slutat på Harley-Davidson och åker följdaktligen inte till Norrtälje med "Buellgänget", tyvärr! Om ni vill åka endå skulle jag råda er att träffas i Sätra vid 08,30.
Ha det bäst alla ni trogna Buellfantaster.
Sköt om er
Rickard
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har slutat på Harley-Davidson och åker följdaktligen inte till Norrtälje med "Buellgänget", tyvärr! Om ni vill åka endå skulle jag råda er att träffas i Sätra vid 08,30.
Ha det bäst alla ni trogna Buellfantaster.
Sköt om er
Rickard

Ok, tack!
Jag visste inte att turerna hade ngn koppling till Harley-Davidson. Har bara läst att ni brukade bränna dit.

Hilsen
J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
tjena, har en polare (som ej hänger på SH) som ska byta från sin HD superglide till något sportigare och funderar starkt på en Buell XB12Scg. Han har även tittat på Triumph Speed Triple 1050. Ni som kör XB12S, några för och nackdelar med Buellen? Något känt fel och vanligt med den? Han har en relativt ny HD ('02) och den har krånglat jävligt mycket på senare tid, så han e lite fundersom eftersom det ändå är en HD-motor i Buellen. Alla åsikter, info och feedback e intressant. tack!
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.

Vad har du gjort åt mappningen när det inte sitter race ecm?
Ecm spy? TFI Techlusion? Orginal? Annat?
Gick han dåligt direkt när du bytt till luft & buller?
Har ecm'n bytts ut nångång och har isf det utförts en tps zero?

MVH
Björn
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.

kan va att du inte ha bytt "chip"...räknar kanske om fel på låga varv så du få fel blandning....har du nån vän med trim kittet så du lan prova?...eller stiften men då borde den gå skit för jämnan
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
kan va att du inte ha bytt "chip"...räknar kanske om fel på låga varv så du få fel blandning....har du nån vän med trim kittet så du lan prova?...eller stiften men då borde den gå skit för jämnan

Det finns ingen race-ecm för 08 och nyare. Dessutom är den nya insprutningen i dom senare modellerna svårare att tuna. Det går att använda ecm-spy, men man måste ha lite mer grejor än till dom äldre modellerna.

Directlink ska visst funka rakt av, men det är ju inte gratis.

Anledningen att hojen bluddrar och går skit i lågfart är att den går jävligt fett med originalmapparna. Och att det är en "tröskel" i tändningsmapparna precis mellan 2500 och 3000 varv.

Surfa in på www.xoptiinside.com
Där finns info om att tuna nyare bueller.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Det finns ingen race-ecm för 08 och nyare. Dessutom är den nya insprutningen i dom senare modellerna svårare att tuna. Det går att använda ecm-spy, men man måste ha lite mer grejor än till dom äldre modellerna.

Directlink ska visst funka rakt av, men det är ju inte gratis.

Anledningen att hojen bluddrar och går skit i lågfart är att den går jävligt fett med originalmapparna. Och att det är en "tröskel" i tändningsmapparna precis mellan 2500 och 3000 varv.

Surfa in på www.xoptiinside.com
Där finns info om att tuna nyare bueller.

Det där var intressant!! Kommer du ihåg vart du hittade info'n att de ska gå fett? Har inte kört nån '08 i bänken än så jag har inga mätvärden på de än tyvärr. Men Buell har alltid varit synonymt med magert tidigare...

MVH
Björn
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Det där var intressant!! Kommer du ihåg vart du hittade info'n att de ska gå fett? Har inte kört nån '08 i bänken än så jag har inga mätvärden på de än tyvärr. Men Buell har alltid varit synonymt med magert tidigare...

MVH
Björn

Läst på www.buelletinboard.com Jag har ingen egen erfarenhet av dom nya med ddfi3, men jag har läst ganska mycket om folk som har haft just sådana problem. Tändningen är också ändrad i förhållande till dom gamla. tändmapparna ser helmysko ut och har mycket högre förtändning. Man kan inte justera tomgången manuellt heller, och alltså inte göra tps reset på samma sätt som förut.

Dom äldre hade tendenser att gå magert. Men inte överallt i mapparna. på låga varv och med liten trottelöppning vill dom gå fett på främre cylndern. den bakre kan tyckas gå något magert i closed-loop området pga att ecm är inställd på ett afr på 14.7 där. (det är därför det inte funkar något bra med piggyback-moduler som typ powercommander. ecm kommer att kompensera bort förändringen när man kör i closed loop) Enda sättet att få dom att gå helt hundra är att sätta en lambda i främre röret också, och logga båda cylindrarna för sej. sen stänger man av lambdan med ecm-spy och kör helt och hållet från mapparna. Eller att köra bredbands lambda (LC-1 funkar visst bra)
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Läst på www.buelletinboard.com Jag har ingen egen erfarenhet av dom nya med ddfi3, men jag har läst ganska mycket om folk som har haft just sådana problem. Tändningen är också ändrad i förhållande till dom gamla. tändmapparna ser helmysko ut och har mycket högre förtändning. Man kan inte justera tomgången manuellt heller, och alltså inte göra tps reset på samma sätt som förut.

Dom äldre hade tendenser att gå magert. Men inte överallt i mapparna. på låga varv och med liten trottelöppning vill dom gå fett på främre cylndern. den bakre kan tyckas gå något magert i closed-loop området pga att ecm är inställd på ett afr på 14.7 där. (det är därför det inte funkar något bra med piggyback-moduler som typ powercommander. ecm kommer att kompensera bort förändringen när man kör i closed loop) Enda sättet att få dom att gå helt hundra är att sätta en lambda i främre röret också, och logga båda cylindrarna för sej. sen stänger man av lambdan med ecm-spy och kör helt och hållet från mapparna. Eller att köra bredbands lambda (LC-1 funkar visst bra)

Eftersom utbudet till att modifiera ddfi3:an är så magert så har vi som företag valt att än så länge inte hålla på och "lattja" med denna, och alla piggyback-system som funnits har ju precis som du säger inte funkat speciellt bra innan... (hjälp mig gärna i min strävan att intala folk detta!! :tungan) Buell har ju en egen justerbar race ecm nu till 3:an, som man iofs enbart kan beställa om man har race-licens, som säkert är ett helt perfekt verktyg!! Men denna skulle kosta kring ca 14,000:- ut till kund här i Sverige så det blir ju ingen storsäljare... Men jag jobbar på att få hem en till vintern så jag kan labba på våran demo 1125:a!! Som företag vill man ju gärna labba en hel del själv innan man kan ta in kunder och och med gott samvete hävda att man har full koll på läget...

Vi är två stycken på mitt jobb som bänkar och vi är intresserade av ecm-spy men eftersom den inte verkar funka på '08:eek:rna än (eller har dem fixat det nu?) så ligger vi lågt ett tag till...

Det är ju ett väldigt fascinerande insprut Buell konstruerat, särskilt med tanke på hur få komponenter det faktiskt innehåller! Men det är jäkligt svårt att modda på ett bra sätt... Kul att se att nån annan verkar finna det lika fascinerande som jag!? :D

Har du fixat med din mappning något? Själv är min X1:a förgasarkonverterad så jag kan inte direkt lattja med min :gnissla

/Björn
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top