Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Vi är två stycken på mitt jobb som bänkar och vi är intresserade av ecm-spy men eftersom den inte verkar funka på '08:eek:rna än (eller har dem fixat det nu?) så ligger vi lågt ett tag till...

Det är ju ett väldigt fascinerande insprut Buell konstruerat, särskilt med tanke på hur få komponenter det faktiskt innehåller! Men det är jäkligt svårt att modda på ett bra sätt... Kul att se att nån annan verkar finna det lika fascinerande som jag!? :D

Har du fixat med din mappning något? Själv är min X1:a förgasarkonverterad så jag kan inte direkt lattja med min :gnissla

/Björn

Jo, jag har gjort om mina mappar med ecm-spy. Jag har bla lagt in mapparna från race-ecm´n i min original ecm, och gjort om dem lite. Jag är långt ifrån nöjd med hur originalen är gjorda, dom är i princip dåliga överallt, speciellt i tändningsmapparna tror jag att det finns mycket att hämta. Det går att köra 08-or och nyare med ecm-spy. xb9 går rakt av, men 12-orna funkar inte. Det man då får göra är att ta en ecm från en 9a och helt enkelt flasha om den med 12 ans data. Då ska det visst funka som vanligt.

Ecm-spy är ett mycket kraftfullt verktyg. i princip kan man styra allt i ecm´n. Jävligt kul är det också! Skulle vara väldigt roligt att få leka i en dyno någon gång. Nu får jag hålla till godo med att logga i laptopen medans jag kör.

Vilket företag jobbar du åt? Hemsida??? kan man beställa delar från dej/er så vore det toppen. skitsvårt att hitta grejor i sverige tycker jag.
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jo, jag har gjort om mina mappar med ecm-spy. Jag har bla lagt in mapparna från race-ecm´n i min original ecm, och gjort om dem lite. Jag är långt ifrån nöjd med hur originalen är gjorda, dom är i princip dåliga överallt, speciellt i tändningsmapparna tror jag att det finns mycket att hämta. Det går att köra 08-or och nyare med ecm-spy. xb9 går rakt av, men 12-orna funkar inte. Det man då får göra är att ta en ecm från en 9a och helt enkelt flasha om den med 12 ans data. Då ska det visst funka som vanligt.

Ecm-spy är ett mycket kraftfullt verktyg. i princip kan man styra allt i ecm´n. Jävligt kul är det också! Skulle vara väldigt roligt att få leka i en dyno någon gång. Nu får jag hålla till godo med att logga i laptopen medans jag kör.

Vilket företag jobbar du åt? Hemsida??? kan man beställa delar från dej/er så vore det toppen. skitsvårt att hitta grejor i sverige tycker jag.

Tolkar jag det rätt att '08 XB9 ecm funkar med ecm-spy? Isf är det ju helt klart dags att börja labba med ecm-spy! (och beställa hem lite XB9 ecm'er :D) Har du satt dig in i vad det är som isf skiljer XB9:ans ecm mot 12:ans?

På min förgasar konverterade X1:a så har man använt orginal ecm men tagit bort insprutningsdelen. D.v.s man har kvar soppapumpen och tändningen via ecm'en så där ska jag leka mycket med tändningen!! (förhoppningen är att ligga på 11:1 i kompression)

Jag jobbar i verkstan på Probike Täby Och vi har en bromsbänk med lambdamätare så har du vägarna förbi Täby nångång skulle vi ju kunna labba med din hoj lite om du vill!? :)

Tyvärr har vi extremt dåligt med Buell delar... :död Vi hade HillBilly motors som leverantör förut men dem konkade ju dessvärre... Och nu är det så utspritt + många mellanhänder så det blir dels dyrt men också svårt med leveranstider och besked...

/Björn
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Tolkar jag det rätt att '08 XB9 ecm funkar med ecm-spy? Isf är det ju helt klart dags att börja labba med ecm-spy! (och beställa hem lite XB9 ecm'er :D) Har du satt dig in i vad det är som isf skiljer XB9:ans ecm mot 12:ans?

På min förgasar konverterade X1:a så har man använt orginal ecm men tagit bort insprutningsdelen. D.v.s man har kvar soppapumpen och tändningen via ecm'en så där ska jag leka mycket med tändningen!! (förhoppningen är att ligga på 11:1 i kompression)

Jag jobbar i verkstan på Probike Täby Och vi har en bromsbänk med lambdamätare så har du vägarna förbi Täby nångång skulle vi ju kunna labba med din hoj lite om du vill!? :)

Tyvärr har vi extremt dåligt med Buell delar... :död Vi hade HillBilly motors som leverantör förut men dem konkade ju dessvärre... Och nu är det så utspritt + många mellanhänder så det blir dels dyrt men också svårt med leveranstider och besked...

/Björn

Killen du ska prata med om du verkligen vill veta hur man gör med nyare (och äldre) bueller heter Mike Cobb. Du kan maila honom på hans hemsida : www.xoptiinside.com Eller läsa på forumet : www.buelletinboard.com
Där finns hur mycket info som helst och Mike är ett verkligt geni när det gäller sådana här saker.

Jag har inte satt mig in särsklilt mycket i ddfi3 eftersom jag har en 05 a själv.
Det är nog mycket att lära sig om den. Det enda jag vet är att 9orna ska funka, men inte 12orna. Vad som skiljer vet jag inte, men skulle tro att dom har olika chipset. det har ju dom äldre också.
Edit:Jag har just dubbelkollat. Det funkar som jag trodde, och mike har datan som behövs för att flasha xb9 ans ecm.

Sen hjälper jag självklart till med ecm-spy med det lilla jag kan. Bara fråga.

Hmmm, kanske får planera in en liten tripp söderut i sommar då :tummenupp
 
Last edited:

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Ny hoj några frågor..

Nu när jag äntligen köpt min buell funderar jag rätt mkt på det är med race ecm å olika mappar osv.. jag köpte ju alltså en 2009 xb12ss och tycker den känns helskum på riktigt låga varv baksmäller å går ont till man kommit över en tröskel i varvet.. någon som vet om det bara har med inkörning att göra eller om den bör mappas på något vis? dessutom vet nån om ecm spy funkar på min 2009a?? har ju läst att insprutningen är självlärande och ska bli bättre å bättre men vad vet jag?? i övrigt trivs jag sjuuukt bra på hojen.

Mvh Jompas
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Nu när jag äntligen köpt min buell funderar jag rätt mkt på det är med race ecm å olika mappar osv.. jag köpte ju alltså en 2009 xb12ss och tycker den känns helskum på riktigt låga varv baksmäller å går ont till man kommit över en tröskel i varvet.. någon som vet om det bara har med inkörning att göra eller om den bör mappas på något vis? dessutom vet nån om ecm spy funkar på min 2009a?? har ju läst att insprutningen är självlärande och ska bli bättre å bättre men vad vet jag?? i övrigt trivs jag sjuuukt bra på hojen.
Ecm-spy funkar inte rakt av, men det går att trixa till det. du behöver en ecm från en xb9 dock. sen behöver du även datan från en xb12 ecm.
Men eftersom du nyss köpt hojen så rekommenderar jag att du åker tillbaks till handlaren och kräver åtgärd. En xb12 ska dra som tåget från under 2000 varv, och därmed basta! och den ska INTE nysa och baktända.
Troligen går den för fett i closed loop området så ecm drar ner bränslet för att nå optimal blandning. Sen när du kör på lågan (utanför closed loop ) så har du kanske bara 80% av bränslet.
Kan vara nåt annat också, hade den varit äldre hade det kunnat vara läckande intagstätningar, men när den är nästan ny så är det mindre troligt. Om handlaren läser ut ditt AFV så är det lite lättare att gissa. Då vet man ju om den går fett eller magert.( Vet inte var du köpt hojen, men förbered dej på att handlaren ser ut som ett frågetecken när du säger det till honom.)
Bara för info så är closed loop området från ca 2000 varv upp till ca5500 med ett gaspådrag mellan 10% upp till 30% Inom detta område "lär" sig ecm det adaptiva bränslevärdet (afv) som sen används över hela mappen utanför closed loop.
Hoppas du blev lite klokare av mitt svar
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Har felkod "O2 sensor" enligt verkstaden, inget o bry sig om tycker de men de kan inte skit så jag tänkte kolla med er om det är nån som har haft något liknande problem.
Tack på förhand
/Micke
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Har felkod "O2 sensor" enligt verkstaden, inget o bry sig om tycker de men de kan inte skit så jag tänkte kolla med er om det är nån som har haft något liknande problem.
Tack på förhand
/Micke
O2 sensor betyder att ecm har upptäckt nåt fel på llambda-sonden. Det ska man absolut bry sig om eftersom det är den som styr hela insprutningen. Kolla kabeln som går från lambdan in till ecm´n till att börja med. Inte helt ovanligt att den ligger och skaver mot någon kant. Kan tjuvjorda eller gå av.

Det är just det här som är problemet i Sverige. HD firmorna som säljer och servar Buell har som regel inte en jävla aning om någonting. Skaffa verkstadsmanual, ecmspy och en kabel och gör alla servicear själv istället.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Har felkod "O2 sensor" enligt verkstaden, inget o bry sig om tycker de men de kan inte skit så jag tänkte kolla med er om det är nån som har haft något liknande problem.
Tack på förhand
/Micke

Jag kanske missminner mig nu men det var väl du som fick betala rätt så "bra" för ett kopplingsbyte va? Är det samma firma den här gången?

MVH
Björn
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jag kanske missminner mig nu men det var väl du som fick betala rätt så "bra" för ett kopplingsbyte va? Är det samma firma den här gången?

MVH
Björn

Japp...behövde stämpel i boken vid 1600 och kan tyvärr inte byta gaffelolja själv. Stod och glodde i 5 timmar när han höll på (fick dock inte stå i verkstaden så jag stod och glodde igenom en ruta från butiken), fick påpeka åtdragning av hjul-axel efter att han var fardig för han aldrig hade hör talas om hjul-lager som pajade så han fick göra om det (han tyckte det va för löst draget från början när den kom in och fick jaga moment nyckel som gick åt andra hållet i 20 minuter?!?!) och priset av 2,700, som jag fick över telefon blev 4,200kr för de visste inte att det va gaffelolje bytte, så den här gången vägrade jag betala mer än 2,700 + vätskorna. När jag kom hem fick jag lägga en dag åt att justera koppling som det stå i manuellen och gå igenom och bytta bältet sedan jag upptäckte en 1,5 cm lång jack som gick fan inte o missa så det blir åka till Jönköping nästa gång jag behöver en stämpel!!

Så Mickes motor i växjö är inget jag rekommenderar!!
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
O2 sensor betyder att ecm har upptäckt nåt fel på llambda-sonden. Det ska man absolut bry sig om eftersom det är den som styr hela insprutningen. Kolla kabeln som går från lambdan in till ecm´n till att börja med. Inte helt ovanligt att den ligger och skaver mot någon kant. Kan tjuvjorda eller gå av.

Det är just det här som är problemet i Sverige. HD firmorna som säljer och servar Buell har som regel inte en jävla aning om någonting. Skaffa verkstadsmanual, ecmspy och en kabel och gör alla servicear själv istället.

Gör så mycket jag kan själv men tyvärr är en stämpel i boken en rätt viktig försäljnings punkt och är lite oförstående vad gäller ecm-spy (verkar lite väll komplicerade för min del)

Check-engine lampan lyser inte constant men under års körningen har den skickat fel koden 2 gånger som jag fatta kan det va nåt fel på sensorn, bränsel pump, bränsel filter eller ev ECM, kan det stämma

är lambdan där kabeln går in under bakre-fjädringen?
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
om du bara haft koden 2 ggr under en säsong är det nog inte så farligt. Bör kanske ändå kollas upp. Om du ställer dig på knä på höger sida av hojen, och lyser in med en ficklampa efter bakre avgasröret in under tanken så ser du lambdasonden som sticker upp precis innan röret går in i cylindern. Sladden som går ifrån den är det du ska försöka följa. På firebolten sitter ecm´n under frontkåpan om jag inte har fel, så sladden är lite längre än på lightningen (ecm under sadeln) det finns ett antal ställen som det kan nöta på. När du ändå håller på så kan du kolla alla kablar du ser.

Om du kan påminna dej om du haft CE-lampa (check engine) någon gång under säsongen, och isåfall vad som hände, hur den gick osv så är det lite lättare att felsöka.
ecm-spy påverkar inte garantier, osv. Om du inte vill behöver du inte använda den till något annat än att läsa felkoder och nollställa tps (som säkert också kostar en del hos en auktoriserad verkstad?)

Jag tror inte att du får så mycket mer för hojen bara för stämplarna att det lönar sig att betala sådana ockerpriser för servicen. Särskilt inte om du ändå måste göra halva jobbet själv. Pratar nu utifrån mina egna erfarenheter och då är inte stämplarna i serviceboken värda ett ruttet lingon ens. Inte så länge hojen är i bra skick, och garantiservicearna är gjorda.(dom kan ju innehålla garantiändringar och sånt)
Köp egna stämplar på barnens hus och stämpla av hjärtans lust vetja :D
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
om du bara haft koden 2 ggr under en säsong är det nog inte så farligt. Bör kanske ändå kollas upp. Om du ställer dig på knä på höger sida av hojen, och lyser in med en ficklampa efter bakre avgasröret in under tanken så ser du lambdasonden som sticker upp precis innan röret går in i cylindern. Sladden som går ifrån den är det du ska försöka följa. På firebolten sitter ecm´n under frontkåpan om jag inte har fel, så sladden är lite längre än på lightningen (ecm under sadeln) det finns ett antal ställen som det kan nöta på. När du ändå håller på så kan du kolla alla kablar du ser.

Om du kan påminna dej om du haft CE-lampa (check engine) någon gång under säsongen, och isåfall vad som hände, hur den gick osv så är det lite lättare att felsöka.
ecm-spy påverkar inte garantier, osv. Om du inte vill behöver du inte använda den till något annat än att läsa felkoder och nollställa tps (som säkert också kostar en del hos en auktoriserad verkstad?)

Jag tror inte att du får så mycket mer för hojen bara för stämplarna att det lönar sig att betala sådana ockerpriser för servicen. Särskilt inte om du ändå måste göra halva jobbet själv. Pratar nu utifrån mina egna erfarenheter och då är inte stämplarna i serviceboken värda ett ruttet lingon ens. Inte så länge hojen är i bra skick, och garantiservicearna är gjorda.(dom kan ju innehålla garantiändringar och sånt)
Köp egna stämplar på barnens hus och stämpla av hjärtans lust vetja :D

Det är väll så med stämplarna, man vill gärna lita på verkstäderna men har lärt mig att det tyvärr inte är så och det bästa är att ha koll själv!!

Check engine lampan började lysa direkt i år vid första turen i början på körningen vid lugn tempo. Lampan har dock tänts vid jämna mellan rum och så snart varvet kommer ner och jag rullar lite slocknar den av sig själv. Har hört att den indikera tidigare fel med jämna mellan rum, kan det stämma

Jag har själv klart servicemanuellen (kollar alltid efter en sån innan jag köper en hoj, man lär sig så fruktansvärt mycket när man gör saker själv och som sagt man skall aldrig lita för mycket på verkstäder) så det blir ut o skruva imorgon igen och hoppas på trasig kabel!!!

/Micke
 
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Jo, en del felkoder ligger kvar i minnet. Har du haft lampan nåt mer efter senaste servicen? (för dom raderade väl koderna ur minnet?)

Sen är det så, att lambda sonden inte är aktiv hela tiden. På låga varv är den avaktiverad.(vilket skulle förklara varför felkoden slocknar av sig själv)
Det är för att den som sitter original är en snikmodell utan uppvärmning, och då felvisar den om den kallnar för mycket.
Om det var första turen efter vinteruppehållet kan det bero på gammal soppa/kallt väder i kombination. Har hojen gått långt? Kan ju vara läge att hälla i lite spridarrengöring. Ta inte en hel flaska bara (flaskorna är anpassade för bilar, och brukar räcka till typ 60 liter) och se till att den är för motorer med lambda sond. (O2 safe brukar det stå på flaskan)
Sen kan det ju helt enkelt vara så att det är dags för en ny lambdasond.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jo, en del felkoder ligger kvar i minnet. Har du haft lampan nåt mer efter senaste servicen? (för dom raderade väl koderna ur minnet?)

Sen är det så, att lambda sonden inte är aktiv hela tiden. På låga varv är den avaktiverad.(vilket skulle förklara varför felkoden slocknar av sig själv)
Det är för att den som sitter original är en snikmodell utan uppvärmning, och då felvisar den om den kallnar för mycket.
Om det var första turen efter vinteruppehållet kan det bero på gammal soppa/kallt väder i kombination. Har hojen gått långt? Kan ju vara läge att hälla i lite spridarrengöring. Ta inte en hel flaska bara (flaskorna är anpassade för bilar, och brukar räcka till typ 60 liter) och se till att den är för motorer med lambda sond. (O2 safe brukar det stå på flaskan)
Sen kan det ju helt enkelt vara så att det är dags för en ny lambdasond.

Jo da...och första turen när jag kom hem så lös den igen...det va väll en liten prov-körning han gjorde på verkstaden sen det va kallt och regnade!!
Skall köpa lite spridarrengörning idag, mycket tacksam för tipsen och all hjälp. Håller åxå på leta upp en ecm-spy cabel så jag kan sköta den biten själv med...som sagt man lär sig inget utan att prova!!
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
plockade ner kåporna, lossnade ecm och kollade så att kontakterna va rena letade upp llambdan och följde sladen till första kopplingen, tog isär och rengjorde sen var resten i skyddande slang så jag satte ihop hojen och tog en sväng. Så snart den började rulla över 2000 så började ce-lampan lysa, så jag provade stänga av och på och samma vissa varje gång. Blåste hem i lite högre varv och då gick den som skit, hostade och harklade och stammade. Tog ut stiften (nya ngk iridium 9iex, har dubbel kollat så att det är de rekommenderade) och de va helt kol svarta!!...Va fan:huvet. Han tyvärr inte få i nån spridar rengörning för jag skulle in och tanka fullt och när jag sedan skulle ha väck stiften så drog jag av ena tändhatten i min iver för att få av den så nu gå det inte försöka.
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
plockade ner kåporna, lossnade ecm och kollade så att kontakterna va rena letade upp llambdan och följde sladen till första kopplingen, tog isär och rengjorde sen var resten i skyddande slang så jag satte ihop hojen och tog en sväng. Så snart den började rulla över 2000 så började ce-lampan lysa, så jag provade stänga av och på och samma vissa varje gång. Blåste hem i lite högre varv och då gick den som skit, hostade och harklade och stammade. Tog ut stiften (nya ngk iridium 9iex, har dubbel kollat så att det är de rekommenderade) och de va helt kol svarta!!...Va fan:huvet. Han tyvärr inte få i nån spridar rengörning för jag skulle in och tanka fullt och när jag sedan skulle ha väck stiften så drog jag av ena tändhatten i min iver för att få av den så nu gå det inte försöka.

Då vet vi i alla fall att den går fett. (mycket bättre med för MYCKET av det goda)
Synd att du inte har ecm-spy så du kan kolla felkoder och afv värde. Har det gjorts någon tps-reset vad du vet i anslutning till att lampan började lysa första gången? Har hojen varit orolig på tomgång sen problemen började?
Om man nollställer tps på fel sätt kan man få lustiga fel.

Men om du upplever att den blev sämre sen du petade i kablarna så är troligtvis felet där någonstans. Dubbelkolla att du fått ihop kontakterna ordentligt. Har den uppfört sig så hela tiden så är det nåt annat.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Då vet vi i alla fall att den går fett. (mycket bättre med för MYCKET av det goda)
Synd att du inte har ecm-spy så du kan kolla felkoder och afv värde. Har det gjorts någon tps-reset vad du vet i anslutning till att lampan började lysa första gången? Har hojen varit orolig på tomgång sen problemen började?
Om man nollställer tps på fel sätt kan man få lustiga fel.

Men om du upplever att den blev sämre sen du petade i kablarna så är troligtvis felet där någonstans. Dubbelkolla att du fått ihop kontakterna ordentligt. Har den uppfört sig så hela tiden så är det nåt annat.

De gjorde tps reset på verstaden nu och innan dess så gick den bra förutom att lampan lyste ibland. Kollade igenom kablerna och allt verkar vara i sin ordning.... Jag skall över till Canada nästa vecka så jag skall plocka med mig kabler hem till ecm spy samt en ny 02-sensor ifall-ifall. Har orginal ecm liggande här så det går väll stoppa in den och göra ändringar om det visar sig att den andra som har buells "trim" på är körd

...och "uppleva att den gick dåligt" är en underdrift..:rolleyes:.den hostade så pass så att jag höll på gå kull:)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top