Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Skulle inte tro att det är nåt fel på ecm´n. Det är någon givarsignal som är fel / uteblir.

Blev det sämre alltså efter att verkstan gjort tps-reset? isåfall skulle jag börja där.(tps-reset alltså. om verkstan gjort fel skulle jag aldrig mer åka dit...:arsele)

När du börjar med ecm-spy kan du lägga över mapparna från race-ecm´n i din standard och sälja racen om du vill. dessutom kan du göra en massa annat skoj :yoparty
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Skulle inte tro att det är nåt fel på ecm´n. Det är någon givarsignal som är fel / uteblir.

Blev det sämre alltså efter att verkstan gjort tps-reset? isåfall skulle jag börja där.(tps-reset alltså. om verkstan gjort fel skulle jag aldrig mer åka dit...:arsele)

När du börjar med ecm-spy kan du lägga över mapparna från race-ecm´n i din standard och sälja racen om du vill. dessutom kan du göra en massa annat skoj :yoparty

det blev jag åxå rätt fundersam över...beteckningen på ecm som satt i va samma som orginal, kan det va så att jag blivit lurade av förra ägaren eller mappar de bara om orginal ecm när man trimmar på buell??

och den verkstaden har gjort sitt för min del, få väll lära mig hur man bytter gaffelolja åxå!!:va:tummenupp
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Skulle förvåna mig mycket om det finns någon firma i sverige som har grejor för att programmera om ecm. Vad jag vet så har standard ecm och race ecm samma chip till xb9orna 2003. Tror det kom nya till nyare årsmodeller. Så då kan det mycket väl hända att dom har samma beteckning. Dock borde det stå "not for street use" eller nåt sånt på race ecm´n.
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
handla från tyskland

Hallå igen är det någon som har handlat något från: http://www.speed-of-color.de??? jag beställde nyss grejer därifrån och får info om att det ska förskotts betalas.. men jag får ingen info om hur jag ska betala så jag funderar på om det e post"förskott" som menas men det brukar det ju aldrig vara från andra länder!

Tacksam för svar!
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
IST- Jag kör samma modell/årsmodell som dig och har just nu samma problem, efter en del felsökning så har det kommit fram att det borde vara 02 sensorn som jävlas (kommer visa sig på tisdag då den ska bytas) Tydligen så går 03:eek:rna (säkert fler årsmod) på ett program i ca 15 min som styr insprutet, sen sätter 02 sensorn samt sensorn vid insuget igång med att styra insprutningen, dör 02 sensorn så blir hojjen onekligen sur och börjar hosta eller dör. i mitt fall händer detta över 4000 RPM eller vid låga varv 1000-1500 RPM.

Ja hoppas det kommer till nån nytta, skriver nytt inlägg på tisdag då skiten är bytt..
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
IST- Jag kör samma modell/årsmodell som dig och har just nu samma problem, efter en del felsökning så har det kommit fram att det borde vara 02 sensorn som jävlas (kommer visa sig på tisdag då den ska bytas) Tydligen så går 03:eek:rna (säkert fler årsmod) på ett program i ca 15 min som styr insprutet, sen sätter 02 sensorn samt sensorn vid insuget igång med att styra insprutningen, dör 02 sensorn så blir hojjen onekligen sur och börjar hosta eller dör. i mitt fall händer detta över 4000 RPM eller vid låga varv 1000-1500 RPM.

Ja hoppas det kommer till nån nytta, skriver nytt inlägg på tisdag då skiten är bytt..

ah...mycket tack...hosta och dör är helt rätt förklaring...den va verkligen inte sig själv sista turen!! Köpte en ny för 32 dollar från https://www.americansportbike.com/ och skall hämta upp den plus lite annat smått o gott när jag åker till Kanada nästa vecka. Visste inte riktigt om det va det men med tull priserna de tar här kan det va bra o ha på lager!! Uppdatera gärna vad som hände med hojen efter den bytes...kan va kul att veta innan man börja rota för mycket i annat:)

Skulle förvåna mig mycket om det finns någon firma i sverige som har grejor för att programmera om ecm. Vad jag vet så har standard ecm och race ecm samma chip till xb9orna 2003. Tror det kom nya till nyare årsmodeller. Så då kan det mycket väl hända att dom har samma beteckning. Dock borde det stå "not for street use" eller nåt sånt på race ecm´n.

Stod inte nåt på den förutom samma siffror som på orginal....men det är lugnt, han jag köpte den av bor inte tillräkligt långt härifrån för komma undan om det visar sig vara så....ecm-spy om två veckor så då kan man se skillnaden...och vi få hoppas att allt är som det skall.....för folk som ljuger för en (speciellt inom mc-världen) är fan det värsta jag vet:mad:
 
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
IST- Jag kör samma modell/årsmodell som dig och har just nu samma problem, efter en del felsökning så har det kommit fram att det borde vara 02 sensorn som jävlas (kommer visa sig på tisdag då den ska bytas) Tydligen så går 03:eek:rna (säkert fler årsmod) på ett program i ca 15 min som styr insprutet, sen sätter 02 sensorn samt sensorn vid insuget igång med att styra insprutningen, dör 02 sensorn så blir hojjen onekligen sur och börjar hosta eller dör. i mitt fall händer detta över 4000 RPM eller vid låga varv 1000-1500 RPM.

Ja hoppas det kommer till nån nytta, skriver nytt inlägg på tisdag då skiten är bytt..

Nja... Inte 15 minuter, men lambdasignalen används inte fullt ut föränn motorn når en viss temperatur. (130°c på xb12, troligtvis samma på xb9.)
Att den bluddrar på dom varven tyder på att AFV är helt bort i tok. Det är nämligen utanför closed-loop. Gissar att lambdan pekar på att hojen går magert konstant. afv stiger då tills det bottnar vid 160% någonstans. Och då går hojen tokfett. Kan även vara motortempgivaren som visar för kallt, eller har avbrott. Då går hojen bra medans den är kall och börjar sedan gå fett.
dessa slutsatser grundar sig på att den verkligen går fett, och inte magert.
Hoppas det funkar med byte av lambdan.:tummenupp
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Nja... Inte 15 minuter, men lambdasignalen används inte fullt ut föränn motorn når en viss temperatur. (130°c på xb12, troligtvis samma på xb9.)
Att den bluddrar på dom varven tyder på att AFV är helt bort i tok. Det är nämligen utanför closed-loop. Gissar att lambdan pekar på att hojen går magert konstant. afv stiger då tills det bottnar vid 160% någonstans. Och då går hojen tokfett. Kan även vara motortempgivaren som visar för kallt, eller har avbrott. Då går hojen bra medans den är kall och börjar sedan gå fett.
dessa slutsatser grundar sig på att den verkligen går fett, och inte magert.
Hoppas det funkar med byte av lambdan.:tummenupp

det fanns tydligen en bosch heated 02 sensor man kunde ersätta den gamla med men hade svårt att jaga ifatt den här i sverige, och det innebar att man behövde löda kopplingarna själv....buell va snåll och tog en som inte va "heated" från typ ford mondeon så det är väl därav delayen innan motor tempen uppnås
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Och då går hojen tokfett. Kan även vara motortempgivaren som visar för kallt, eller har avbrott. Då går hojen bra medans den är kall och börjar sedan gå fett.

Hmm.. Tanken har slagit mig med att motortempgivaren kan va knas, om det va den du menade på citatet ovan.. Och är det då inte 02 sensorn lär man få vänta på en tempgivare i minst 2 veckor...

Jag har faktiskt inte hittat något vettigt svar när jag har sökt på SH och andra engelsk/jänkar forum om detta fel. När jag har kollat runt bland folk så har det sagts att det ska vara fel på 02 sensorn eller kabeln till den. Och de källorna är pålitliga. (Nja iaf i den benämning att de jobbar som buell skruvare)

En sak som tidigare varit anledning till att buell xb9 (år 98-03) har tydligen varit att det har kommit som en silikondimma på 02 sensorn... Låter doch underligt att den har överlevt så långt.. but thats what i heard...

Men det är riktigt kul att detta fel kommer upp på tavlan, det uppskattas ! :tummenupp

Se även: http://buelltuning.free.fr/injang.htm
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hmm.. Tanken har slagit mig med att motortempgivaren kan va knas, om det va den du menade på citatet ovan.. Och är det då inte 02 sensorn lär man få vänta på en tempgivare i minst 2 veckor...

Jag har faktiskt inte hittat något vettigt svar när jag har sökt på SH och andra engelsk/jänkar forum om detta fel. När jag har kollat runt bland folk så har det sagts att det ska vara fel på 02 sensorn eller kabeln till den. Och de källorna är pålitliga. (Nja iaf i den benämning att de jobbar som buell skruvare)

En sak som tidigare varit anledning till att buell xb9 (år 98-03) har tydligen varit att det har kommit som en silikondimma på 02 sensorn... Låter doch underligt att den har överlevt så långt.. but thats what i heard...

Men det är riktigt kul att detta fel kommer upp på tavlan, det uppskattas ! :tummenupp

Se även: http://buelltuning.free.fr/injang.htm

Min gick i alla fall inte skit fören jag var och pillade på 02 sensor sladden, visst har den visat fel meddelande men inte gåt dåligt!!...så jag försöker va lite positiv nu och tror på det felet....innan jag eldar upp cykeln!!
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Skaffa ecm-spy.
Då kan man se både O2 signalen och motortemp i realtid medan man kör motorn. Då kan man direkt se vilken signal det är som spökar. Gratis program, kabel från e-bay (eller från mej) Gratis felsökning, tuning och tps-reset på livstid. Can´t loose on those terms...:banana
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Skaffa ecm-spy.
Då kan man se både O2 signalen och motortemp i realtid medan man kör motorn. Då kan man direkt se vilken signal det är som spökar. Gratis program, kabel från e-bay (eller från mej) Gratis felsökning, tuning och tps-reset på livstid. Can´t loose on those terms...:banana


Återkommer till dig på tisdag om kabeln, jag har bara läst bra om ecm-spy så det känns faktiskt som ett måste.
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Vad tar du för en sådan kabel? Verkar kosta skitmycket(ca. $50:jisses) på ebay. Vägrar betala så mycket för en kabel som kostar 30 spänn att tillverka.

Nu kostar den ju lite mer än 30:- att tillverka. Bara kontakten kostar 100:- om jag beställer fler än 10 från staterna. Sen kostar usb kabeln med inbyggd signalomvandlare (usb-serial-TTL) ungefär 150 spänn. Sen ska jag ju göra den också, och skicka den i postens vadderade kuvert. (då får du med en skiva med drivrutiner ,tuning guide och program som behövs.)


Återkommer till dig på tisdag om kabeln, jag har bara läst bra om ecm-spy så det känns faktiskt som ett måste.

Skicka namn och adress till luleabullen@live.se om ni vill beställa. Jag måste beställa kontakter och kablar innan jag kan tillverka fler kablar. Dom sista jag har delar till är redan sålda. Jag skickar prisuppgift när jag vet hur många kablar jag ska beställa delar till. räkna med typ 500:- inkl frakt.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Skicka namn och adress till luleabullen@live.se om ni vill beställa. Jag måste beställa kontakter och kablar innan jag kan tillverka fler kablar. Dom sista jag har delar till är redan sålda. Jag skickar prisuppgift när jag vet hur många kablar jag ska beställa delar till. räkna med typ 500:- inkl frakt.

Tror att jag betalade ca: 1200:- för allting även om det var nåt år sedan, så runt 500:- är definitivt ett riktigt bra pris :tummenupp
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Vad har du gjort åt mappningen när det inte sitter race ecm?
Ecm spy? TFI Techlusion? Orginal? Annat?
Gick han dåligt direkt när du bytt till luft & buller?
Har ecm'n bytts ut nångång och har isf det utförts en tps zero?

MVH
Björn

Problemen började innan jag bytte till luft och buller och efter att den varit inne på genomgång och uppdatering av org. ecm. Problemen blev mindre efter luft o buller monteringen men ja.... Va säger man.
Jag tror de tappat räkningen på alla givartest och TPS tester de gjort men utan resultat.

kan va att du inte ha bytt "chip"...räknar kanske om fel på låga varv så du få fel blandning....har du nån vän med trim kittet så du lan prova?...eller stiften men då borde den gå skit för jämnan

Den står på harley och de grejar med den för fullt.
Stiften är ok och ja de kollar allt får man hoppas.
 
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Förbannade skit. Varför vill inte min buell gå rent?
Den går skitbra på gaspådrag men skit på jämngas och motorbroms. Visst håller jag 140 så går den bra men 50 e den helt rökt på. Bara hackar och nyser upp i luftburken och bluddrar.
Nån som kan tipsa?
Sitter luft och buller men inte ecm på.

Vad händer när du motorbromsar? baktänder den och har sig?

Hade den varit äldre hade jag sagt att statiska tändningen är felinställd. Men på 08-orna vet jag inte om man kan ställa tändningen?

Om felet uppstod när dom uppgraderade programvaran så skulle jag tvinga dom att ändra tillbaka för att kolla om det försvinner igen.
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Har nu bytt 02 sensor utan någon större framgång känns det som, dock med lite skillnad i beteende... Den hostar och dör fortfarnade vid tex stopp vid rödljus eller annan inbromsning till lägre varv, fortfarande problem med när man kör på mellan 2500-3500 rpm och vrider på, då den hostar till och sen åker iväg... Skillnaden dock är att motorlampan inte är tänd lika länge när felet inträffar, felet känns inte som det är lika "långvarigt" utan den reagerar snabbare skulle man kunna säga/skriva.. Sen känns det som att jag har fått fler insugssmällar vid gaspådrag... Ska kolla 02 sensorkablen mot boxen med den delas vid insuget... motortempgivaren kollades att den hade signal, men den behöver ju inte vara 100%ig för det, dock slår ju fläkten igång när man stannar och drar av tändningen..

Mina nuvarande desperata idéer är typ- problem med soppapump/bensinfilter, tjuvluft, nja kanske inte tjuvluft men va fan är aningen desperat nu...:huvet
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Har nu bytt 02 sensor utan någon större framgång känns det som, dock med lite skillnad i beteende... Den hostar och dör fortfarnade vid tex stopp vid rödljus eller annan inbromsning till lägre varv, fortfarande problem med när man kör på mellan 2500-3500 rpm och vrider på, då den hostar till och sen åker iväg... Skillnaden dock är att motorlampan inte är tänd lika länge när felet inträffar, felet känns inte som det är lika "långvarigt" utan den reagerar snabbare skulle man kunna säga/skriva.. Sen känns det som att jag har fått fler insugssmällar vid gaspådrag... Ska kolla 02 sensorkablen mot boxen med den delas vid insuget... motortempgivaren kollades att den hade signal, men den behöver ju inte vara 100%ig för det, dock slår ju fläkten igång när man stannar och drar av tändningen..

Mina nuvarande desperata idéer är typ- problem med soppapump/bensinfilter, tjuvluft, nja kanske inte tjuvluft men va fan är aningen desperat nu...:huvet

Lugn och fin...
Om den gamla var trasig och har gett felaktiga signaler så har ecm "lärt" sig ett felaktigt bränslevärde. Det tar ett tag innan den kan lära om. hade du haft ecmspy hade du kunnat kolla afv-värdet, och även nollställa det.
Prova att köra på omkring 3000 rpm och med låg belastning ( 100-110 km/h) ca en halvtimme och se om den blir bättre. Blir den det var det O2-sensorn som var dålig. Annars får du fortsätta felsöka.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top