Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Fick ett efterlängtat paket från USA idag :)

Jardine RT5 SLIP-ON EXHAUST, S/S, CARBON FIBER





Kommer nog också lägga upp en video sen så ni får höra hur det låter :tummenupp

testade den med det blåset på låter fint som fan :brinnerup

monterade race kitet på min idag(ecm + luft+ buller )
fy fan vilket ljud det blev, mörkt som fan
någon som vet hur mycket det gör i hk ca: (jardine kitet)
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jo jag läste mig till hur den funkade vid inlärning idag var nog det som var felet igår att jag aldrig körde tillräckligt jämt, ska ut en sväng på eftermiddagen och köra på i princip samma varvtal under en stund så får vi se sen, jo TCM spy är en våt dröm just nu.. hör av mig till dig efter helgens festlighter om beställning och så, fortsätter skriva om detta fel när tid finns, annars ha en bra midsommmar gott folk! :yoparty

Är nu hem kommen från amerika resan...tyvär är mina väskor samt allt smått o gott till bullen på vift tack vara british airways men jag är nyfiken på hur det gick med 02 sensorn på din hoj....några förbättringar??

Har själv bytt hjullager fram och vet vad som händer om man inte byter de där bak i tid eller om nån idiot drar de för hårt. Beställde ifrån USA för de ville ha 900spänn/styck orginal här i sverige så kolla american sportbikes eller IronMachine (tog mina via Iron och slapp t.o.m tull på de!!) frös in de nya, knackade försiktigt ut de gamla och sedan värmde fäljen med en hårttork-varmepistol och knackade försiktigt i de nya lager med de gamla ovanpå (tips från mekanikern på Honda här) med hela skiten liggande på ett gamalt däck så man inte skadar skivan eller fäljen...och texten utåt inte för det spelar nån större roll men det är lättare att beställa nya inför nästa gång...har aldrig gjort det innan men det va skitlätt!!....Och kom sedan ihåg att dra med rätt moment så du inte skadar de nya!!

:)/Micke
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Är nu hem kommen från amerika resan...tyvär är mina väskor samt allt smått o gott till bullen på vift tack vara british airways men jag är nyfiken på hur det gick med 02 sensorn på din hoj....några förbättringar??


Hann inte rulla många mil innan bakhjulslagret dog, under den korta turen så fungerade det inte men hojen har ju inte heller fått lära in sig så det blir en ny runda när lagret är fixat, uppdaterar när jag vet mer...

Och på tal om bakhjulslager... J**la mekhandbok... Är man tvungen att lossa på skiva + rem "sprocket" för att kunna lossa på axeln?? (har vridit sönder 2 st ´bits´ när jag försökt att lossa skivan sitter som f*n) Jag har lossat på skruven på undersidan av svingen och testat, men axeln, sitter den både för kung och fosterland??
 

Bifogat

  • axel1.jpg
    axel1.jpg
    62.4 KB · Visningar: 82

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Hann inte rulla många mil innan bakhjulslagret dog, under den korta turen så fungerade det inte men hojen har ju inte heller fått lära in sig så det blir en ny runda när lagret är fixat, uppdaterar när jag vet mer...

Och på tal om bakhjulslager... J**la mekhandbok... Är man tvungen att lossa på skiva + rem "sprocket" för att kunna lossa på axeln?? (har vridit sönder 2 st ´bits´ när jag försökt att lossa skivan sitter som f*n) Jag har lossat på skruven på undersidan av svingen och testat, men axeln, sitter den både för kung och fosterland??

Jag har en 3/4" hylsnyckelsats, och jag är glad för det spärrskaftet (50cm långt)
Om föregående ägare inte använt kopparpasta el dyl på "klämytan" så kan den ha satt sig en hel del.

Som jag brukar säga: går det inte med våld så får vi ta till MER våld...:banana
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hann inte rulla många mil innan bakhjulslagret dog, under den korta turen så fungerade det inte men hojen har ju inte heller fått lära in sig så det blir en ny runda när lagret är fixat, uppdaterar när jag vet mer...

Och på tal om bakhjulslager... J**la mekhandbok... Är man tvungen att lossa på skiva + rem "sprocket" för att kunna lossa på axeln?? (har vridit sönder 2 st ´bits´ när jag försökt att lossa skivan sitter som f*n) Jag har lossat på skruven på undersidan av svingen och testat, men axeln, sitter den både för kung och fosterland??

man få ta fram stora verktygen....oftast för nån varit och dragit lite hårt:)

man få ta fram stora verktygen....oftast för nån varit och dragit lite hårt:)

Kul att de la ner ecmspy sidan när man kom hem...som tur är testade jag det på stora datorn så man fått leka "klipp och klistra" hela eftermidagen för att få programmet o funka på lapptoppen!!...nu saknas bara kabeln...och resväskorna

...ingen som har en map för race ecm till en xb9r-03 som de vill dela med sig??:tungan....skulle gärna vilja jämföra den med den som sitter i nu som skall vara race
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Måste bromsskivan lossas??
Sitter ju med loctite... (eller hur det nu stavas :brinnerup)

inte för få väck axeln.....

1. upp med hojen på depå stöd
2. lossa lås-skruven under svingen....ordentligt!!
3. Fram med dånken och lossa bakaxeln och det är som vanligt åt vänster

...sätt gärna några träklossar eller något under bakhjulet i samma höjd som den hänger....underlättar när du skall ha ut axeln

allt bagage hittade och snart kommer kablar, klossar, tändhattar,o2-sensor och allt annat......och då har tjejen bjudit bort oss på grill-fest:huvet
 
Last edited:

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
inte för få väck axeln.....

1. upp med hojen på depå stöd
2. lossa lås-skruven under svingen....ordentligt!!
3. Fram med dånken och lossa bakaxeln och det är som vanligt åt vänster

...sätt gärna några träklossar eller något under bakhjulet i samma höjd som den hänger....underlättar när du skall ha ut axeln

allt bagage hittade och snart kommer kablar, klossar, tändhattar,o2-sensor och allt annat......och då har tjejen bjudit bort oss på grill-fest:huvet


Fixat nu, behövde bara ett spärrskaft som var 50cm längre än det jag hade, då gick det utan problem... Jobbigt att meka i denna värme, när man ska köra... Tack för hjälpen ! :tummenupp
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Nån mer än jag som har preblem med hojjen efter service?
Det är tydligen en programvaru uppdateringen till boxen på buell som inte riktigt är som den skall har jag fått berättat för mig och de vet inte när de får en ny.
Tydligen så går det inte att lägga in den gamla igen heller så hur fan gör man?
Hoj jäveln har ju stått på verkstad till och från mest hela tiden i 5månader och jag har kanske fått till 20 mil om jag har tur när jag tagit ut den därifårn för att suget är för stort. Men den är inte ens kul att köra så.
Den bara hackar, hostar, nyser, känns slö och dör. Helt enkelt som att köra på kängurubensin av värsta sort.
Alla tips mottages med öppna armar eller ges till Harley på friggagatan i Göteborg. Anje reg nummer NOJ och svart Buell XB12s så vet de vilken det är.
Tack alla ni kunniga där ute.
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Nån mer än jag som har preblem med hojjen efter service?
Det är tydligen en programvaru uppdateringen till boxen på buell som inte riktigt är som den skall har jag fått berättat för mig och de vet inte när de får en ny.
Tydligen så går det inte att lägga in den gamla igen heller så hur fan gör man?
Hoj jäveln har ju stått på verkstad till och från mest hela tiden i 5månader och jag har kanske fått till 20 mil om jag har tur när jag tagit ut den därifårn för att suget är för stort. Men den är inte ens kul att köra så.
Den bara hackar, hostar, nyser, känns slö och dör. Helt enkelt som att köra på kängurubensin av värsta sort.
Alla tips mottages med öppna armar eller ges till Harley på friggagatan i Göteborg. Anje reg nummer NOJ och svart Buell XB12s så vet de vilken det är.
Tack alla ni kunniga där ute.

Går att lägga in precis vad du vill. Den här snubben har grejor för 08-nyare med nya insprutet. Har inte använt hans program själv, men det ska visst funka.(använder ecm-spy som grund) Läs på och se vad du tror. Kabel kan du köpa av mej.

http://www.ohiosportbike.com/phpBB3/viewforum.php?f=7&sid=f4cd1ea4dbb888d6104e2600776d404d

Annars kan du kräva att dom sätter en ny ecm från en 09. Du ska väl inte behöva lida för att dom fukkat up?
 
Last edited:

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Så! Äntligen fick man arslet ur vagnen och böt hjulagret i bak, inga problem när man hade ett längre spärrskaft. Monteringen av lagret var inte heller något bekymmer att få på plats, kom billigt undan med 350:- för 2 nya lager, tack för det. (inhandlat på dione.)
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Har nu bytt 02 sensor, tändstifts kablar, haft lite spridarrengörning i tanken och kört TPS reset.......och alla problem verkar vara bort blåsta.....kollade felkoderna från efter verkstads besök och det stod att 02 sensor var ej hittade eller något sånt. Så jag är nästan helt hundra på det var 02 sensorn!
Hojen går bättre än någonsin och det är fruktansvärt skönt at slippa se CE-lampan.

Tack för all hjälp och tips på vägen, vi få la se vad som händer näst!!:D

MVH/Micke
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Jag har nu fått tag på samtliga eeprom filer till xb 9 / 12 från 03 - 07 och även tidiga xb12 08.

ecmspy-kablar beställes på luleabullen@live.se
I skrivande stund har jag 3 st 3m kablar 650:-

På fredag åker jag på en veckas hojsemester (norge :yoparty )

Sen kan jag börja löda kablar igen.
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Jag har nu fått tag på samtliga eeprom filer till xb 9 / 12 från 03 - 07 och även tidiga xb12 08.

ecmspy-kablar beställes på luleabullen@live.se
I skrivande stund har jag 3 st 3m kablar 650:-

På fredag åker jag på en veckas hojsemester (norge :yoparty )

Sen kan jag börja löda kablar igen.

Har du till 1125r också? Luleå, du kan väl PM:a mig när du kommit hem igen. Jag har insett att det är en bra idé att städa lite i ECMen. Men som Murphy kunde ha förutspått så lagom när den tanken mognat så slår både ECMspy och Xopti igen portarna. Men jag misstänker att du kanske har en del matnyttigt att delge när det gäller den biten. Jag har jobbat ett antal år med inbyggda fordonssystem så jag kanske skulle kunna bidra lite själv.

En kabel köper jag av dig, lägger beställningen via mail. Den kommer väl till pass när pappaledigheten kickar in i slutet av augusti.
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Har du till 1125r också? Luleå, du kan väl PM:a mig när du kommit hem igen. Jag har insett att det är en bra idé att städa lite i ECMen. Men som Murphy kunde ha förutspått så lagom när den tanken mognat så slår både ECMspy och Xopti igen portarna. Men jag misstänker att du kanske har en del matnyttigt att delge när det gäller den biten. Jag har jobbat ett antal år med inbyggda fordonssystem så jag kanske skulle kunna bidra lite själv.

En kabel köper jag av dig, lägger beställningen via mail. Den kommer väl till pass när pappaledigheten kickar in i slutet av augusti.

Nej, inga 1125 filer. Dock finns det hjälp att få.
På ohio sportbike (http://www.ohiosportbike.com/phpBB3/viewforum.php?f=7&sid=f4cd1ea4dbb888d6104e2600776d404d)

Här finns ett program som kan flasha eepromen till 1125. Du med din yrkesbakgrund har säkert inga problem med programmet. Maila din adress (mailadress finns ovan) så kokar jag ihop en kabel med en gång Då hinner jag skicka den i dag eller i morgon.
betalningsanvisning via mail...
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Nej, inga 1125 filer. Dock finns det hjälp att få.
På ohio sportbike (http://www.ohiosportbike.com/phpBB3/viewforum.php?f=7&sid=f4cd1ea4dbb888d6104e2600776d404d)

Här finns ett program som kan flasha eepromen till 1125. Du med din yrkesbakgrund har säkert inga problem med programmet. Maila din adress (mailadress finns ovan) så kokar jag ihop en kabel med en gång Då hinner jag skicka den i dag eller i morgon.
betalningsanvisning via mail...

Beställningsmail skickat. Vi kan fortsätta konversationen per mail.
 

finnemakkan

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Ort
stockholm
Hoj
2003, buell xb9r
Tjena alla frälsta!
Jag har försökt förstå lite av allt det här ecm etc. men måste erkänna att e ganska bakom flötet... Köpte en XB9R nu i våras som har funkat kanon, den hade ifs gamla remmen o den gick ju av samma dag jag tog lappen! men annars har den vart funkis!
Det jag egentligen undrar e om man måste mappa om hojen om man köper nåt effekt rör/hemmabygge? Lr e det bara att bulta fast..
Grymt tacksam för svar!
Lr om nån har ett gammalt system som dom vill bli av med så är jag också intresserad!
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag skulle vilja köpa ett typ streetfighterstyre till min XB12r, för att prova hur det är att köra lite mer upprätt.

Vad behöver jag ?
Var hittar jag fästen till styret som passar ?

Någon som har delar som ni vill bli av med ?

/Göran
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top