Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

assarson

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Customizing

Tjena alla Buell ägare.

Jag kör XB12S-05a och går i tankar att förfina min bulle.

Jag letar efter butiker som har delar till Buell (både fysiska & nätshoppar)
Kan man få lite tips på länkar å ställen man kan vända sig till.
Jag vill skruva själv men köpa delar som passar perfekt, så verkstäder är ointressant för mig.

Varför??
Jo Jag gillar inte den långa orginal bakdelen med Buell-logo-gallret eller de många olika nyanser av grått, metallic och plastdelar som min Guld/Svarta XB12S i orginalutförande består av. Jag vill ha ett enhetligt färgtema.
n730198601_882578_4826.jpg

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
Tjena alla Buell ägare.

Jag kör XB12S-05a och går i tankar att förfina min bulle.

Jag letar efter butiker som har delar till Buell (både fysiska & nätshoppar)
Kan man få lite tips på länkar å ställen man kan vända sig till.
Jag vill skruva själv men köpa delar som passar perfekt, så verkstäder är ointressant för mig.

Varför??
Jo Jag gillar inte den långa orginal bakdelen med Buell-logo-gallret eller de många olika nyanser av grått, metallic och plastdelar som min Guld/Svarta XB12S i orginalutförande består av. Jag vill ha ett enhetligt färgtema.
n730198601_882578_4826.jpg

http://www.twinmotorcycles.nl/
http://www.americansportbike.com/

Ovanstående är väl dom största. Finns även en engelsk sida men kommer inte ihåg vad den hette.
I Sverige finns nästan ingenting.
Budgetalternativet är att bygga själv och biltemas sortiment av hojstyling...

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Ny problem....hojen startar inte....dog mitt i färd och nu låter den bara som en jet motor när man trycker in startknappen.
En av vännerna tror det kan va spridarna som är igen täpt sen jag nyligen haft injektor cleaner i men vid försök med att spruta start gas direkt in i insuget så hände inget
Nån som känner igen problemet eller har några goda råd

MVH/
Micke

assarson

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Länkar till Buelldelar

Jag har samlat ihop ett gäng länkar som jag hittat själv eller fått av andra och önskar att flera kan bidra så vi samlar en adressbok till fina Buell tillbehör och härliga utbytesdelar. :tummenupp

http://www.buellparts.net (USA firma med brett utbud)

https://www.ironmachine.com (USA firma med bra utbud)

http://www.rizoma.com (Italiensk firma med några design & special delar till buell)

http://www.r-r-customizing.de/ (Tysk postorder med bra utbud)

http://www.twinmotorcycles.nl/ (Holländsk postorder med STOORT utbud :)

http://www.americansportbike.com/ (USA firma med brett utbud och bra tips)

Om du har erfarenhet av att handla hos någon av dessa leverantörer så skriv av dig.

Mvh
Assarson @ Kungsbacka

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
Ny problem....hojen startar inte....dog mitt i färd och nu låter den bara som en jet motor när man trycker in startknappen.
En av vännerna tror det kan va spridarna som är igen täpt sen jag nyligen haft injektor cleaner i men vid försök med att spruta start gas direkt in i insuget så hände inget
Nån som känner igen problemet eller har några goda råd

MVH/
Micke

Hurdå Jetmotor? Drar den inte runt motorn, eller har du ingen komp?

drar den inte runt motorn så låter det som om startmotordrevet inte slår in...
Att spridarrengöringen skulle ha nåt med det att göra tror jag inte.

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Hurdå Jetmotor? Drar den inte runt motorn, eller har du ingen komp?

drar den inte runt motorn så låter det som om startmotordrevet inte slår in...
Att spridarrengöringen skulle ha nåt med det att göra tror jag inte.

...exakt...den dra inte runt motorn, soppa pumpen låter och när man trycker start knappen låter som en turbine....inge försök alls till tändning...

....hur gör djur nu??

så här låter den, luft burken avplockade

tyvärr så kommer länken byta sida och svara nej på om du vill stänga fönster..

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=7830223&q=hi&newref=1

Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
...exakt...den dra inte runt motorn, soppa pumpen låter och när man trycker start knappen låter som en turbine....inge försök alls till tändning...

....hur gör djur nu??

så här låter den, luft burken avplockade

tyvärr så kommer länken byta sida och svara nej på om du vill stänga fönster..

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=7830223&q=hi&newref=1

Jag får inte länken att fungera, om nu inte hojen låter som Eminem? I så fall har du riktigt stora problem...:D

Kolla att startmotorn sitter fast till att börja med. Gör den det så får du lossa transmissionskåpan för att komma åt att kolla drevet. Sitter längst upp ovanför kopplingen. Du har rephandbok?

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Jag får inte länken att fungera, om nu inte hojen låter som Eminem? I så fall har du riktigt stora problem...:D

Kolla att startmotorn sitter fast till att börja med. Gör den det så får du lossa transmissionskåpan för att komma åt att kolla drevet. Sitter längst upp ovanför kopplingen. Du har rephandbok?

yes....men även om det vore drevet skulle väll inte hojen dör mitt i färd??...lätt som skit innan den dog också??

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
yes....men även om det vore drevet skulle väll inte hojen dör mitt i färd??...lätt som skit innan den dog också??

Hurdå som skit? rasslade/skramlade, eller bluddrade och baktände?

Om du lägger i växel och puttar hojen framåt. drar den runt motorn då?
Det mest osannolika jag kan tänka mig är att transmissionskedjan gått av. Men du verkar ju ha en himla otur med hojen så...

Annars tror jag mer på att du har 2 olika fel. Ett som gör att den stannade, och startmotorn.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hallå.
Går i funderingar att byta hoj och har väl tänkt att det vore trevligt med en Buell, har alltid gillat utseendet på dem. Det jag har lite svårt att bestämma mig för, är om det är värt de extra pengarna det kostar att få en 12:a i stället för en 9:a. Enligt teknisk spec jag hittat, skiljer det ju inte särskilt mycket effektmässigt. Men det kanske är värt det, så jag får lite extra vrid och så. Har en RSV Mille för närvarande, så jag är van att ha lite tryck i motorn.
Har också hört att vissa upplever Buellen som alldeles för snabbstyrd tack vare den korta hjulbasen Är detta något ni har upplevt som störande, eller är det något man vänjer sig vid? Eller är det läge att satsa på den längre versionen?
Finns det några saker man ska kolla extra på om man köper begagnat? Och en sista sak; om jag köper nytt, vad ska jag köpa för tillbehör? Behöver jag PC3 eller motsvarande om jag slänger på annan burk?

Många funderingar - jag vet att det bästa rådet är att provköra och känna efter själv vad man trivs med, men jag kanske kan bli lite styrd åt rätt håll åtminstone.

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Hurdå som skit? rasslade/skramlade, eller bluddrade och baktände?

Om du lägger i växel och puttar hojen framåt. drar den runt motorn då?
Det mest osannolika jag kan tänka mig är att transmissionskedjan gått av. Men du verkar ju ha en himla otur med hojen så...

Annars tror jag mer på att du har 2 olika fel. Ett som gör att den stannade, och startmotorn.

rasslande/skramlande, skall kolla kedjan ikväll. Hojen driver fortfarande runt i växel. Kan det va nåt med tajmingen att vara??

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
rasslande/skramlande, skall kolla kedjan ikväll. Hojen driver fortfarande runt i växel. Kan det va nåt med tajmingen att vara??

Star motorn funkar, kedjen rullar och jag hör ett pumpande....men ingen tändning...can det va "ignition-coil"...har kört diagnostik genom ecm spy och det klickar på men det stå sen inget?:huvet

Nån som kan rekomendera en bra Harley verkstad....loggar mer mil med hojen på pickisen än med två hjul på vägen verkar det som :död

Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
Star motorn funkar, kedjen rullar och jag hör ett pumpande....men ingen tändning...can det va "ignition-coil"...har kört diagnostik genom ecm spy och det klickar på men det stå sen inget?:huvet

Nån som kan rekomendera en bra Harley verkstad....loggar mer mil med hojen på pickisen än med två hjul på vägen verkar det som :död

Har du öppnat locken på transmissionskåpan och kollat hur det ser ut? Skrammel är aldrig bra. Särskilt inte skrammel, skrammel, ...(tyst :skrämd)

Tappa ur oljan och kolla vad som kommer ut. kan vara spännaren till transmissionskedjan som havererat(blå plast). Har hojen gått långt?
Kan även vara att skrammlet var startmotordrevet som åkte ut i startkransen under körning. Skulle i så fall förklara varför den stannade. Då kan startkransen vara trasig...

Vi hoppas på nåt enkelt.:tummenupp

kolla om de blir gnista ecmspy.

Kan inte bli någon gnista när den inte drar runt motorn...

Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Har du öppnat locken på transmissionskåpan och kollat hur det ser ut? Skrammel är aldrig bra. Särskilt inte skrammel, skrammel, ...(tyst :skrämd)

Tappa ur oljan och kolla vad som kommer ut. kan vara spännaren till transmissionskedjan som havererat(blå plast). Har hojen gått långt?
Kan även vara att skrammlet var startmotordrevet som åkte ut i startkransen under körning. Skulle i så fall förklara varför den stannade. Då kan startkransen vara trasig...

Vi hoppas på nåt enkelt.:tummenupp

Kan inte bli någon gnista när den inte drar runt motorn...

Var på väg men öppnade bara kedje luckan och kollade om den gick runt när man tryckte på start, kedjan satt spänd och rullade som det skulle med inga missljud.

Kollade stiften (tog ut stiften och kollade efter gnista) och den tände som den skulle har kört diagnostic på allt och inga konstigheter och jag hör pumpet från motorn så den måste ju dra runt?! Jag vet inte riktigt vad start kransen är för nåt, vad heter det på engelska. Dra mig lite för öppna "primary covern för allt verkar ju funka där inne.

Hojen har precis gått 1600 som är inga mil för en häst!!

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
Var på väg men öppnade bara kedje luckan och kollade om den gick runt när man tryckte på start, kedjan satt spänd och rullade som det skulle med inga missljud.

Kollade stiften (tog ut stiften och kollade efter gnista) och den tände som den skulle har kört diagnostic på allt och inga konstigheter och jag hör pumpet från motorn så den måste ju dra runt?! Jag vet inte riktigt vad start kransen är för nåt, vad heter det på engelska. Dra mig lite för öppna "primary covern för allt verkar ju funka där inne.

Hojen har precis gått 1600 som är inga mil för en häst!!

Startkransen är drevet som startmotorn griper in i och drar runt motorn.
Den är hel om motorn går runt. Jag fattade på dej att startmotorn snurrade, men inte drev runt motorn.
Då är det nog inget mekaniskt fel.
Drar runt, slår gnista men tänder inte... Får ingen soppa. Spridarna? kolla strömbrytaren vid kopplingen. Kolla även att inga kablar är lösa/ har nötskador.
Du kan även kolla på "tändsidan" att inget lossnat. Men du måste borra bort nitarna som håller täcklocket. Borra inte för djupt bara...

Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
om jag köper nytt, vad ska jag köpa för tillbehör? Behöver jag PC3 eller motsvarande om jag slänger på annan burk?

Många funderingar - jag vet att det bästa rådet är att provköra och känna efter själv vad man trivs med, men jag kanske kan bli lite styrd åt rätt håll åtminstone.

Powercommander och andra sk piggyback enheter är helt bortkastade på Buell.
lösningen heter ecm-spy och är gratis.
ECM (kontrollboxen) är adaptiv och kompenserar själv för mindre ändringar, tex luft och buller.
Några har haft problem med 08 och nyare efter programuppdatering. Ecm-spy funkar inte heller med dessa årsmodeller (utan att trixa med ecm´n). finns andra program men inte gratis.
Sen är det upp till var och en vad man vill göra med sin hoj. Jag tror inte att det finns många bullar som är helt original dock...

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Startkransen är drevet som startmotorn griper in i och drar runt motorn.
Den är hel om motorn går runt. Jag fattade på dej att startmotorn snurrade, men inte drev runt motorn.
Då är det nog inget mekaniskt fel.
Drar runt, slår gnista men tänder inte... Får ingen soppa. Spridarna? kolla strömbrytaren vid kopplingen. Kolla även att inga kablar är lösa/ har nötskador.
Du kan även kolla på "tändsidan" att inget lossnat. Men du måste borra bort nitarna som håller täcklocket. Borra inte för djupt bara...

Jag trodde också att inget drog runt men när man fick väck luft filtret så hörde man ett dovt pumpande, det lätt så mycket innan när det tändes så man uppfattade det som tyst. Har haft väck timings kåpan igår och skall kolla timingen när jag hinner. Kan den komma så pass ur spel så den rubba hela hojen bara så där. Har också börjat genomsöka kablar men hittar inget...par veckors vänta tid på probike i Jönköping så jag få väll se om jag hittar felet så länge :Bugar

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
Jag trodde också att inget drog runt men när man fick väck luft filtret så hörde man ett dovt pumpande, det lätt så mycket innan när det tändes så man uppfattade det som tyst. Har haft väck timings kåpan igår och skall kolla timingen när jag hinner. Kan den komma så pass ur spel så den rubba hela hojen bara så där. Har också börjat genomsöka kablar men hittar inget...par veckors vänta tid på probike i Jönköping så jag få väll se om jag hittar felet så länge :Bugar

Hoppas det. Men att du säger att det skramlade/rasslade innan den dog låter fortfarande inte särskilt bra. Du är säker på att du har komp?

Lycka till med felsökningen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...