Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Big AL

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Tumba
Hoj
H-D 99 FXDX, och några bikar till
Hej! Hastighetsmätaren på min kära x1-lightning ifrån 2001 har slutat fungera. Är det någon som vet att det är enkelt för den händige att fixa eller är det verkstad som gäller?
Stort tack för svar!


Om det lyser i hastighetsmätardisplayen och kilometerräknaren, är det vanligaste problemet att själva hastighetsmätar sensorn som sitter i växellådan är trasig.

Skruva loss givaren och kontrollera att det inte sitter massa järnflisspån på den som stör signalen.
Ibland kan det räcka med rengöring.

Lite svårt att mäta sig fram till felet själv om man inte har diagnosverktyg.
Då bör du besöka en verkstad som har rätt utrustning.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Låter som om kilen till Piniondrevet gått av.
Motorn går runt men ventilerna rör sig inte då drevet på vevaxeln inte driver kammarna och tändningen längre.

Ett komprov avslöjar om så är fallet.

Är det 6án du menar?....

/Micke
 

Bifogat

  • cam.JPG
    cam.JPG
    39.3 KB · Visningar: 101

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Det verkar som om det rasat nåt på tändningssidan. Det skulle i så fall förklara varför hojen gick så dåligt innan den dog. det har nog vart på gång ett tag.
Kolla kompen också om du har möjlighet. Inte för att jag tror att det har hänt nåt där...

är på jakt efter komp mätare ....förhoppningsviss dröjer det inte för länge.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
ring mig på 0739853202 så kan du låna min kompmätare, jag bor 2 kilometer från dig :D
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Är det möjligt att plocka av" gear-casen" på en xb9r-03 utan att ta av cylinderhuvuden och "hydraulik-lifters" eller måste det göras först för att få upp lådan??:va
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Jag är rädd att du måste riva av burkarna...


Offtopic: Jag har 1 ecm-kabel kvar för försäljning. den ligger ute på tradera. utgångsbud 450 + frakt. Just nu är det en budgivare på den.
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Om det lyser i hastighetsmätardisplayen och kilometerräknaren, är det vanligaste problemet att själva hastighetsmätar sensorn som sitter i växellådan är trasig.

Skruva loss givaren och kontrollera att det inte sitter massa järnflisspån på den som stör signalen.
Ibland kan det räcka med rengöring.

Lite svårt att mäta sig fram till felet själv om man inte har diagnosverktyg.
Då bör du besöka en verkstad som har rätt utrustning.

Okej! Det ska jag pröva! Tack för svaret! Ha det!
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Nå´n mer som vill köpa ecm-kabel? Tänkte beställa komponenter till veckan så säg till nu om ni ska ha. Ca 2 veckors leveranstid.

550:- för en "vanlig" (1,80 m) och 650:- för en lång (3,0 m).

Jag har en kabel ute på Tradera just nu är den uppe i 450:- (plus frakt)

Beställer på fredag.
Beställningar på min mail
 

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9R
Hej! Är det någon här som vet var sensorn till hastighetsmätaren på en Firebolt -03 sitter? Hastgihetsmätaren upphörde att fungera igår. Jag såg tidigare svar till X1 ägare om växellådan, men kan inte minnas att jag sätt något där. Tacksam för snabbt svar!
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
Ska byta bakdäcket på en Buell XB12Scg-08... Kan nån förklara för mig från början till slut hur man går till väga? Vad måste släppas på och i vilken ordning.

Har redan irriterad mig på Amerikanska måtten på alla bultar och annat.. :)
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Nån som har koll om tomgången måste justeras efter att ha nollat TPS:en?
Iaf efter att ha nollat gick tomgången från 1000 RPM till 700 RPM... Och visst är det tomgångsskruven som sitter brevid insuget till luffarturbon?
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Nån som har koll om tomgången måste justeras efter att ha nollat TPS:en?
Iaf efter att ha nollat gick tomgången från 1000 RPM till 700 RPM... Och visst är det tomgångsskruven som sitter brevid insuget till luffarturbon?

Jo, det är den. Nollade du enligt anvisning i rephandboken så ska allt stämma. eftersom man skruvar ut tomgången helt när man gör tps-reset så måste man ställa om den. en TP på ca 4,9-5,1 brukar hamna i närheten. Sen måste man finjustera. min tomgång ligger bergstadigt på 950 rpm...
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Vad heter fotpinne på engelska?
Är detta en fotpinnar för Ulysses: https://www.ironmachine.com/product_info.php?products_id=508

Vart är bäst att köpa fotpinnar? Verkar inte finnas så mycket att välja på ifs..

fotpinne=foot peg
det verkar vara för en Ulysses 12..
detta är en mycket pålitlig sida dock tillkommer frakt och ev tull ( det är inte alltid att tullen kolla vad de skickar sen de inte skickar företags paket.

Du kan alltid kolla http://www.americansportbike.com/ också
 

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Buell race mappar

Hej.
undrar om det finns någon som
har Någon eller några race mappar till en
buell xb12s -05?
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Hej.
undrar om det finns någon som
har Någon eller några race mappar till en
buell xb12s -05?

Jag har mappar. maila mig så skickar jag. Kom i håg att skriva vad du har för grejor på hojen.(luft, buller osv)

På grund av ändrade priser hos min leverantör av kontakter måste jag höja priset på mina kablar. En kort kostar nu 580:- och en lång 680:-
 

LinusN

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Jämtland
Hoj
Buell XB9R -03, Suzuki GSX 750 ES
Hej! Är det någon här som vet var sensorn till hastighetsmätaren på en Firebolt -03 sitter? Hastgihetsmätaren upphörde att fungera igår. Jag såg tidigare svar till X1 ägare om växellådan, men kan inte minnas att jag sätt något där. Tacksam för snabbt svar!

Den sitter på höger sida, ovanpå växellådan. En svart plastpryl som sitter fast med en insexskruv (tum). Den är ansluten med en kontakt som sitter innanför kåpan vid utgående axel från växellådan.

Fick problem med min härom dagen. Byggde en enkel simulator som jag kopplade in istället för sensorn för att testa om mätaren funkade som den skulle. Det gjorde den, och jag vet med andra ord med säkerhet att det är sensorn som är trasig.
Tänkte tillverka ett par såna simulatorer att sälja/hyra ut billigt. Finns intresse för något sådant?

Jag har en kabel ute på Tradera just nu är den uppe i 450:- (plus frakt)

Du vet väl att det inte är tillåtet att distribuera ECMSpy? Om folk behöver det så hittar de det säkert någonstans.
 
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Du vet väl att det inte är tillåtet att distribuera ECMSpy? Om folk behöver det så hittar de det säkert någonstans.

ECM-spy är och har alltid varit freeware. det ändras inte av att tillverkaren får kalla fötter. versioner som laddats ner före juni 2009 får spridas fritt. jag säljer inte, jag vidarebefodrar...
 

LinusN

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Jämtland
Hoj
Buell XB9R -03, Suzuki GSX 750 ES
ECM-spy är och har alltid varit freeware. det ändras inte av att tillverkaren får kalla fötter. versioner som laddats ner före juni 2009 får spridas fritt. jag säljer inte, jag vidarebefodrar...

Det kanske stämmer. Jag gick bara på informationen från hemsidan:
With the end of the project, the software is not available for download any more.
ANY DISTRIBUTION OR HOSTING OF OUR SOFTWARE ON OTHER SERVERS IS PROHIBITED!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top