Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
Hejsan.
Har fått problem med min XB12S. har varit något lustigt med elen från början på den. Den har inte behållt klocka o trip + att ibland när man rullat in den i garaget så har mätarna gått varvet (precis som den gör när man vrider på nyckeln) fast utan nyckeln i.
Igår så åkte jag nån mil o stannade, o när jag skulle starta den igen så lät det som om startmotorn kuggade över. Vid tredje försöket så hoppade den igång o allt var som vanligt.
Vid nästa stopp så var det inga bekymmer men efter ett par mil så skulle jag tanka och då vart det likadant igen och sen efter ett par försök så tändes bara lyset + helljuslampan i panelen o inte ett liv från start eller bränslepumpen.
Fick köra hem eländet på kärra o i morse provade jag en gång o då lyste allt som vanligt men när jag tryckte på startknappen så tvärdog det.
Några förslag på vad det skulle kunna vara? Kan det vara så enkelt som batteriet? Jag o el är inga vänner precis, ser knappt skillnad på + o -

Mvh Håkan

Jag har varit med om samma problem, senast igår natt när jag körde hem.
Lossa skruven som håller ihop kabelskon på batteriet och se efter så det är rent imellan. Jag hade fått erja där och tappat ström-genomföringen. Rengjorde med sandpapper och sen funkade det igen, glöm inte fett när du skruvar ihop det igen.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Den går men man kan tro att de monterat in en känguru i ecm:en för den spottar och hostar och nyser och ja hoppar fram mer än den brummar.

så gick min när 02-sensorn(lambdan) började fela....tog ett tag innan den dog och när den väl gjorde det så var det som o sitta på en skenande häst.... men den visade ce-lampa ett bra tag innan, och en kostant ce när den va körd så det borde de se på felkoderna
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
ecm?

Ecm-spy funkar inte rakt av, men det går att trixa till det. du behöver en ecm från en xb9 dock. sen behöver du även datan från en xb12 ecm.
Men eftersom du nyss köpt hojen så rekommenderar jag att du åker tillbaks till handlaren och kräver åtgärd. En xb12 ska dra som tåget från under 2000 varv, och därmed basta! och den ska INTE nysa och baktända.
Troligen går den för fett i closed loop området så ecm drar ner bränslet för att nå optimal blandning. Sen när du kör på lågan (utanför closed loop ) så har du kanske bara 80% av bränslet.
Kan vara nåt annat också, hade den varit äldre hade det kunnat vara läckande intagstätningar, men när den är nästan ny så är det mindre troligt. Om handlaren läser ut ditt AFV så är det lite lättare att gissa. Då vet man ju om den går fett eller magert.( Vet inte var du köpt hojen, men förbered dej på att handlaren ser ut som ett frågetecken när du säger det till honom.)
Bara för info så är closed loop området från ca 2000 varv upp till ca5500 med ett gaspådrag mellan 10% upp till 30% Inom detta område "lär" sig ecm det adaptiva bränslevärdet (afv) som sen används över hela mappen utanför closed loop.
Hoppas du blev lite klokare av mitt svar

Det har gått ett tag sedan ditt svar, men men,... jag har kört 200mil med hojen å det beter sig bra mkt bättre nu då den blivit inkörd..

Jo för fasiken jag förstår nog det mesta, är bara lite väl blyg å laborera själv kanske, men skulle en sån här ecm http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Genuine-Buell-XB9-Stock-ECM-Mudule_W0QQitemZ320216865182QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item4a8e69999e&_trksid=p3286.c0.m14 alltså gå att programmera så den passar min hoj (2009 xb12ss)? isåfall behöver man ju inte vara livrädd, för man har ju org ecm´n orörd for ever... Tack för mkt bra svar hittils..
/Jompas
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Det har gått ett tag sedan ditt svar, men men,... jag har kört 200mil med hojen å det beter sig bra mkt bättre nu då den blivit inkörd..

Jo för fasiken jag förstår nog det mesta, är bara lite väl blyg å laborera själv kanske, men skulle en sån här ecm http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Genuine-Buell-XB9-Stock-ECM-Mudule_W0QQitemZ320216865182QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item4a8e69999e&_trksid=p3286.c0.m14 alltså gå att programmera så den passar min hoj (2009 xb12ss)? isåfall behöver man ju inte vara livrädd, för man har ju org ecm´n orörd for ever... Tack för mkt bra svar hittils..
/Jompas

Nej, den där funkar inte på din hoj. det måste vara en ecm från en xb9 -tidig 08 utan programuppdateringar. då kan man läsa den med ecmspy precis som dom äldre hojarna. det man gör då är att lägga in en ny eeprom-fil med xb12 data. Jag har ingen aning om var du kan få tag på en sån ecm. kanske på ebay?
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Har du prövat att skruva på med kompressionsdämpning?

Här är en länk till en massa info om fjädringen på just XB. sista utvägen är tyngre olja.
Inställningen av fjädringen är ju väldigt viktig på dom här hojarna pga gaffelvinkel och försprång. Jag är ingen expert, men killarna som skriver i länken ovan vet vad dom snackar om...


Jodå jag har skruvat en hel del med gafflar tidigare oxå,. kanske både bra å dåligt på samma gång eftersom man vet precis hur man vill ha den.. och det går ju bara inte justera till... man vill ju somsagt inte ställa in grejerna på max å ändå sakna...

Tack för svar
/Jompas

Nej, den där funkar inte på din hoj. det måste vara en ecm från en xb9 -tidig 08 utan programuppdateringar. då kan man läsa den med ecmspy precis som dom äldre hojarna. det man gör då är att lägga in en ny eeprom-fil med xb12 data. Jag har ingen aning om var du kan få tag på en sån ecm. kanske på ebay?

Tackar du är verkligen grym å svara på allt.. vet du något om det sista 10hk som dom europeiska modellerna saknar? enligt vissa är det grenrören på dom nya eur buellerna som stryper.. verkar skumt då mitt grenrör mäter 63,5mm vid anslutningen till burken.. och us modellen har smalare...

/Jompas
 
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
vet du något om det sista 10hk som dom europeiska modellerna saknar? enligt vissa är det grenrören på dom nya eur buellerna som stryper.. verkar skumt då mitt grenrör mäter 63,5mm vid anslutningen till burken.. och us modellen har smalare...

/Jompas

Skulle tro att det beror på att effekten anges i SAE hp på dom nordamerikanska modellerna,(effekt mätt vid 6800 rpm) och enligt EU Standard EC95/1 på dom europeiska (effekt mätt vid 7000 rpm). skulle förvåna mig mycket om Buell plötsligt börjat strypa sina hojar för den europeiska marknaden. möjligtvis om det varit tvärt om...
 
Last edited:

LinusN

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Jämtland
Hoj
Buell XB9R -03, Suzuki GSX 750 ES
Bygga egen hastighetsmätargivare

Min hastighetsmätargivare har pajat!
Har inte direkt någon lust att köpa en ny. Kvalitén verkar ju totalt kass på dessa. Har sett att folk gjort diverse fixar för att få dem att hålla bättre, men man blev förstås lite sugen på att prova att bygga en egen.

Om det finns någon mer elektronikintresserad här så får han/hon gärna komma med lite input.

Länk
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
hästarna

Skulle tro att det beror på att effekten anges i SAE hp på dom nordamerikanska modellerna,(effekt mätt vid 6800 rpm) och enligt EU Standard EC95/1 på dom europeiska (effekt mätt vid 7000 rpm). skulle förvåna mig mycket om Buell plötsligt börjat strypa sina hojar för den europeiska marknaden. möjligtvis om det varit tvärt om...

Ja jo men enligt effekten mätt i Kw som den är märkt med så är det ju 77 på dom amerikanska och 70Kw på dom europeiska.. frågan står fortfarande kvar varför är det två helt olika grenrör på dom.. jag fick tex det här mailet då jag frågade trjoan horse i uk ang en slutburk..

Hi John,
The Blaster is available to fit the 08 on stock header pipes, although it is better to fit either 07 style headers or aftermarket header pipes, as the stock ones are responsible for most of the 8bhp drop in power from 07-08 model bikes.

The 53mm entry applies to the earlier models. The 08-09 models have a larger entry.

Regards

Matt
Adrenalin-Moto

Så vad ska man säga.. finns där 8-10hk att hämta eller ej???

/Jompas
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Ja jo men enligt effekten mätt i Kw som den är märkt med så är det ju 77 på dom amerikanska och 70Kw på dom europeiska.. frågan står fortfarande kvar varför är det två helt olika grenrör på dom.. jag fick tex det här mailet då jag frågade trjoan horse i uk ang en slutburk..

Hi John,
The Blaster is available to fit the 08 on stock header pipes, although it is better to fit either 07 style headers or aftermarket header pipes, as the stock ones are responsible for most of the 8bhp drop in power from 07-08 model bikes.

The 53mm entry applies to the earlier models. The 08-09 models have a larger entry.

Regards

Matt
Adrenalin-Moto

Så vad ska man säga.. finns där 8-10hk att hämta eller ej???

/Jompas

Kw eller hästkrafter så är fortfarande effekten mätt på olika sätt. SAE = "brutto hästkrafter" dvs utan generator, växellåda osv. det europeiska sättet har alltid visat mindre. DIN = "netto hästkrafter" Och visst finns det 10 hkr att hämta, men inte i bara ny ljuddämpare. måste mappa om ECM också+ luftfilter, catchtank på vevhusventen osv. realistiskt är ca 100 hp på bakhjulet, vilket ju är det enda rätta sättet att mäta effekt.
 

Pickford

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Buell X1 Lightning-02
tänkte kolla lite vad ni på forumet anser om lite fel jag uppdagat efter nu vart buell ägare ett tag. ska väl passa på att säga att det är min första hoj också.

När jag ska kallstarta den, så dör den gärna om jag inte ger den gas och låter den bli varm. Har även hänt att den dött då den stått på tomgång när den är varm. När den fortfarande är kall och jag inte ger gas så ligger den och pendlar mellan 750 rpm och 900rpm ungefär skulle jag tro. när den är varm ligger den kring 1000. Därför så lämnade jag in den hos en auktoriserad HD-verkstad, och bad dem fixa tomgången. Vilket resulterade i att hojen faktiskt inte dog när var kall, dock så blev tomgången att stå i 1000rpm när den var kall och när den blev varm så stod den och pendla mellan 1800 och 2000rpm och förde en väldans liv, gick ner lite om man motorbromsade ner den och gav fan i gasen. Inte en hållbar situation tänkte jag och fixade en ECM-kabel. Tack för den. Gjorde en TPS reset och använde de rekomenderade värderna på tomgången och vips. Nu var vi tillbaka till att den dör när den är kall. Funderar nu vad detta kan bero på. Tänkte byta Lambdan imorgon efter tips ifrån en vän. Kan detta alltså vara felet?

När jag gjorde tps reseten så satte jag även AFV:n till 100% då den stod på 116% efter att ha kört en tur på två gånger två mil, så var den tillbaka på 116% Kanske säger någonting?

Fel två, nu är ju inte jag någon erfarenbuell ägare direkt, därför frågar jag här, då jag är ute och kör och hojen är varm och gasar hårt från låga varv, ungefär 2000rpm ibland lägre, så "hostar" hojen till och man får släppa på gasen för att den ska dra iväg, ganska obehagligt i rondeller. Kan detta ha o göra med ovanstående problem?

Fel tre, har läst någonstans att det första man bör göra när man köper en x1a är att byta ut de gamla packningarna till stålpacknignar. Förra ägaren hade fått problem med läckage ifrån bakre toppen, och dem sa att dem bytt packning och även dragit någon form av silicon tror jag han sa. Nu har jag iaf, nu läcker det där igen iaf. Någon som har tips på vart man kan få tag på packningar till ett rimligt pris? ska man byta alla packningar medans man ändå håller på?

Tackar för svaren i förhand!
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
tänkte kolla lite vad ni på forumet anser om lite fel jag uppdagat efter nu vart buell ägare ett tag. ska väl passa på att säga att det är min första hoj också.

När jag ska kallstarta den, så dör den gärna om jag inte ger den gas och låter den bli varm. Har även hänt att den dött då den stått på tomgång när den är varm. När den fortfarande är kall och jag inte ger gas så ligger den och pendlar mellan 750 rpm och 900rpm ungefär skulle jag tro. när den är varm ligger den kring 1000. Därför så lämnade jag in den hos en auktoriserad HD-verkstad, och bad dem fixa tomgången. Vilket resulterade i att hojen faktiskt inte dog när var kall, dock så blev tomgången att stå i 1000rpm när den var kall och när den blev varm så stod den och pendla mellan 1800 och 2000rpm och förde en väldans liv, gick ner lite om man motorbromsade ner den och gav fan i gasen. Inte en hållbar situation tänkte jag och fixade en ECM-kabel. Tack för den. Gjorde en TPS reset och använde de rekomenderade värderna på tomgången och vips. Nu var vi tillbaka till att den dör när den är kall. Funderar nu vad detta kan bero på. Tänkte byta Lambdan imorgon efter tips ifrån en vän. Kan detta alltså vara felet?

När jag gjorde tps reseten så satte jag även AFV:n till 100% då den stod på 116% efter att ha kört en tur på två gånger två mil, så var den tillbaka på 116% Kanske säger någonting?

Fel två, nu är ju inte jag någon erfarenbuell ägare direkt, därför frågar jag här, då jag är ute och kör och hojen är varm och gasar hårt från låga varv, ungefär 2000rpm ibland lägre, så "hostar" hojen till och man får släppa på gasen för att den ska dra iväg, ganska obehagligt i rondeller. Kan detta ha o göra med ovanstående problem?

Fel tre, har läst någonstans att det första man bör göra när man köper en x1a är att byta ut de gamla packningarna till stålpacknignar. Förra ägaren hade fått problem med läckage ifrån bakre toppen, och dem sa att dem bytt packning och även dragit någon form av silicon tror jag han sa. Nu har jag iaf, nu läcker det där igen iaf. Någon som har tips på vart man kan få tag på packningar till ett rimligt pris? ska man byta alla packningar medans man ändå håller på?

Tackar för svaren i förhand!

Låter som om du har en läcka i insuget någonstans. Kolla med startgas.
Du får absolut inte använda packningsklister som innehåller silicon när du har en hoj med o2-sensor. den blir förstörd.
AFV´t går upp för att hojen känner av att den går magert i closed-loop området. den har då fläskat på med 16% mer bränsle. Tyder på att läckaget sitter på bakre cylindern eftersom O2-sensorn sitter i den bakre cylinderns grenrör.

Vidare så kan det vara knepigt att få till tomgången på dom här hojarna. Kolla vad du har för tps-värde på tomgång ( i mitten under varvräknaren i ECM-spy) bör ligga i närheten av 5,1 Höjer man för mycket får man precis som du en tomgång som ligger väldigt högt när den är varm. Det man får göra är att öka på bränslet i dom celler som används på tomgång tills man är nöjd. Min ligger bergstadigt på 950 rpm varm och kall...
 

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Setill att du kör hojen varm innan du stänger av den.
Korta sträckor som t.ex att ta ut hojen och åka till affären och hem igen kommer inte göra hojen tillräckligt 'nöjd' och kommer tjura när du tar ut den nästa gång.

Blir ännuvärre om du t.ex inte gör detta när hojen visar tecken på att den är tjurig och du fortsätter köra korta sträckor.. då tar det ett par gånger med rejäl körning för att den ska bli glad igen.


tänkte kolla lite vad ni på forumet anser om lite fel jag uppdagat efter nu vart buell ägare ett tag. ska väl passa på att säga att det är min första hoj också.

När jag ska kallstarta den, så dör den gärna om jag inte ger den gas och låter den bli varm. Har även hänt att den dött då den stått på tomgång när den är varm. När den fortfarande är kall och jag inte ger gas så ligger den och pendlar mellan 750 rpm och 900rpm ungefär skulle jag tro. när den är varm ligger den kring 1000. Därför så lämnade jag in den hos en auktoriserad HD-verkstad, och bad dem fixa tomgången. Vilket resulterade i att hojen faktiskt inte dog när var kall, dock så blev tomgången att stå i 1000rpm när den var kall och när den blev varm så stod den och pendla mellan 1800 och 2000rpm och förde en väldans liv, gick ner lite om man motorbromsade ner den och gav fan i gasen. Inte en hållbar situation tänkte jag och fixade en ECM-kabel. Tack för den. Gjorde en TPS reset och använde de rekomenderade värderna på tomgången och vips. Nu var vi tillbaka till att den dör när den är kall. Funderar nu vad detta kan bero på. Tänkte byta Lambdan imorgon efter tips ifrån en vän. Kan detta alltså vara felet?

När jag gjorde tps reseten så satte jag även AFV:n till 100% då den stod på 116% efter att ha kört en tur på två gånger två mil, så var den tillbaka på 116% Kanske säger någonting?

Fel två, nu är ju inte jag någon erfarenbuell ägare direkt, därför frågar jag här, då jag är ute och kör och hojen är varm och gasar hårt från låga varv, ungefär 2000rpm ibland lägre, så "hostar" hojen till och man får släppa på gasen för att den ska dra iväg, ganska obehagligt i rondeller. Kan detta ha o göra med ovanstående problem?

Fel tre, har läst någonstans att det första man bör göra när man köper en x1a är att byta ut de gamla packningarna till stålpacknignar. Förra ägaren hade fått problem med läckage ifrån bakre toppen, och dem sa att dem bytt packning och även dragit någon form av silicon tror jag han sa. Nu har jag iaf, nu läcker det där igen iaf. Någon som har tips på vart man kan få tag på packningar till ett rimligt pris? ska man byta alla packningar medans man ändå håller på?

Tackar för svaren i förhand!
 

Pickford

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Buell X1 Lightning-02
Låter som om du har en läcka i insuget någonstans. Kolla med startgas.
Du får absolut inte använda packningsklister som innehåller silicon när du har en hoj med o2-sensor. den blir förstörd.
AFV´t går upp för att hojen känner av att den går magert i closed-loop området. den har då fläskat på med 16% mer bränsle. Tyder på att läckaget sitter på bakre cylindern eftersom O2-sensorn sitter i den bakre cylinderns grenrör.

Vidare så kan det vara knepigt att få till tomgången på dom här hojarna. Kolla vad du har för tps-värde på tomgång ( i mitten under varvräknaren i ECM-spy) bör ligga i närheten av 5,1 Höjer man för mycket får man precis som du en tomgång som ligger väldigt högt när den är varm. Det man får göra är att öka på bränslet i dom celler som används på tomgång tills man är nöjd. Min ligger bergstadigt på 950 rpm varm och kall...

Okej, Nu har jag iaf bytt lambdan. Ska kolla om jag hittar nå läckage idag.

När jag gjorde resetten så ställde jag den på 4,6. 5,1 enligt anvisningarna i någon guide. Hur gör man för att öka på bränslet i dem säller på tomgången då? 950 rpm utan att den sviktar något alls? för min hoj går upp o ner hela tiden... Det kanske har med läckaget att göra?


NL: jag brukar oftast köra den ordentligt varm jämt, brukar inte bli så mycket kortvändor men jag ska se till att den får sig en riktig vända nu när jag letat läckage.

Tillägg:

Var idag och gjorde en TPS Reset satte den på 4,6 grader igen samt 5,1% samt satte AFV på 100%, hojen startade direkt, gick på tomgång utan några problem. Var iväg en sväng och körde, låg på ungefär 3000 rpm under ett par kilometer. Då började Motorlampan lysa. Jag stannade stängde av motorn och det var borta bara att köra igen, efter några kilometer, så börja det igen. samma prosedur, när det hände en tredje gång så vände jag hem, då körde jag på lite mer blandade varv, upplever att efter att ha bytt lambdan så verkar de hostande problemen vara borta?
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Ska förhoppningsvis idag bli lycklig ägare av en Buell XB9R - 03.
Bara den förra ägaren fått på nya däck på den så.
En fråga med avseende på nycklar. Hur många nycklar ska jag få med till cykeln? Är det 2 eller 3 stycken?

Mvh
Andreas
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Jag böt också min 02 sensor efter att ha haft samma typ av problem på min XB9R, men den fortsatte på samma sätt som du beskriver i din text, så jag stack ut en sväng och loggade medans jag körde och märkte att när motortempen gått upp mot 170 grader (tog ca 7 min) så dippade motortempen ner på -10 grader (hojen pumpade då in bra mkt bränsle) och efter nån sekund upp på 50 grader under en period för att sedan gå upp till 170 grader igen, detta händer också oftast när jag går från closed loop till open loop när den är varmkörd.. Så kolla motortempgivaren (har inte fått ut nån felkod från ECM:en..)

Okej, Nu har jag iaf bytt lambdan. Ska kolla om jag hittar nå läckage idag.

När jag gjorde resetten så ställde jag den på 4,6. 5,1 enligt anvisningarna i någon guide. Hur gör man för att öka på bränslet i dem säller på tomgången då? 950 rpm utan att den sviktar något alls? för min hoj går upp o ner hela tiden... Det kanske har med läckaget att göra?


NL: jag brukar oftast köra den ordentligt varm jämt, brukar inte bli så mycket kortvändor men jag ska se till att den får sig en riktig vända nu när jag letat läckage.

Tillägg:

Var idag och gjorde en TPS Reset satte den på 4,6 grader igen samt 5,1% samt satte AFV på 100%, hojen startade direkt, gick på tomgång utan några problem. Var iväg en sväng och körde, låg på ungefär 3000 rpm under ett par kilometer. Då började Motorlampan lysa. Jag stannade stängde av motorn och det var borta bara att köra igen, efter några kilometer, så börja det igen. samma prosedur, när det hände en tredje gång så vände jag hem, då körde jag på lite mer blandade varv, upplever att efter att ha bytt lambdan så verkar de hostande problemen vara borta?
 

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Det är 2 nycklar( original + reserv )
På min nya hoj så fick jag med ett keycard också för att skapa ny nyckel om så behövs.


Hej.

Ska förhoppningsvis idag bli lycklig ägare av en Buell XB9R - 03.
Bara den förra ägaren fått på nya däck på den så.
En fråga med avseende på nycklar. Hur många nycklar ska jag få med till cykeln? Är det 2 eller 3 stycken?

Mvh
Andreas
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det är 2 nycklar( original + reserv )
På min nya hoj så fick jag med ett keycard också för att skapa ny nyckel om så behövs.

Tackar. Det va 2 nycklar jag fick med. Plus plastremsan mellan nycklarna som höll ihop dem från börja. På remsan står koden för att få tag på en ny nyckel.
Nu ska det putsas och åkas... ;-)
 

SandS

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Västerås
Hoj
Buell XB12s
Ni som har Buell XB12s... Hur tar ni med era skivbromslås när ni är ute och glider?
Är nybliven ägare och märkte att det inte är så mycket plats under sittdynan som på mina förra hojar.
 

Pickford

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Buell X1 Lightning-02
Jag böt också min 02 sensor efter att ha haft samma typ av problem på min XB9R, men den fortsatte på samma sätt som du beskriver i din text, så jag stack ut en sväng och loggade medans jag körde och märkte att när motortempen gått upp mot 170 grader (tog ca 7 min) så dippade motortempen ner på -10 grader (hojen pumpade då in bra mkt bränsle) och efter nån sekund upp på 50 grader under en period för att sedan gå upp till 170 grader igen, detta händer också oftast när jag går från closed loop till open loop när den är varmkörd.. Så kolla motortempgivaren (har inte fått ut nån felkod från ECM:en..)

Okej, jag var ute och testa hojen efter en liten incident igår, och det kommer bara när jag kör closed loop. Men jag fick ett felmedelande från ecm:en
"Bit 4 Trouble code 13, O2 Inactive or Open."

Så jag antar att jag har gjort något fel när jag monterat den så jag får väl göra om det idag och se om det blir nå bättre. Bytte du ut motortempgivaren och blev av med problemet alltså?

Det sitter en nippel undertill på insuget, vad är det för något som ska anslutas där? ser ingen slang eller nått som verkar höra hemma där...

Har nu gjort om allt med installationen av O2 sensorn och då försvann felmeddelandet. Men nu står istället AFV:n istället på 117 har öppnat vid luftfiltret och kollat, beställt hem ett K&N Luftfilter.
 
Last edited:

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Så jag antar att jag har gjort något fel när jag monterat den så jag får väl göra om det idag och se om det blir nå bättre. Bytte du ut motortempgivaren och blev av med problemet alltså?

Det sitter en nippel undertill på insuget, vad är det för något som ska anslutas där? ser ingen slang eller nått som verkar höra hemma där...

Har inte bytt tempgivaren, har legat på latsidan.. Vet hur länge jag kan köra innan problemet uppstår...

Den enda slang med nippel jag känner till vid insuget är justeringen för tomgången..

Kolla denna sida för med info om 02 sensor och annat gott...

http://buelltuning.free.fr/injang.htm
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top