Nämnde i ett tidigare inlägg om att jag tänkt bygga en egen hastighetsmätargivare, då de man köper är kassa och bara går sönder. Fick ett pris på 1600kr från en HD-handlare och bestämde mig direkt för att jag inte tänkte betala så mycket för något som uppenbarligen är uselt, så jag slängde ihop en egen givare.
Har provkört idag. Verkar funka utmärkt. Är väl bara slutmontering kvar.
Kolla in här om det skulle vara intressant:
Länk
Tänkte väl publicera komponentlista när jag är klar.
Det funkar bra
Men beror väl lite på vilken hoj man har. Sålde precis ett kablage till en kille som har en alldeles ny XB12 (var det S eller R?), och där funkar det tydligen bara för att läsa av data och statuskoder, men inte mappa om insprutningen.
På min XB9R -03 kan man göra allt.
Det du behöver är alltså kablage och programvara (ECMSpy).
Jag var lite tveksam till huruvida det var tillåtet att sprida ECMSpy eftersom de på ECMSpy:s hemsida låter meddela att projektet är nedlagt och att spridning inte är tillåten. Någon i denna tråd menade att det inte på något vis är otillåtet att distribuera programmet eftersom det en gång släppts som freeware.
Senare hittade jag även följande uttalande som Gunter (en av människorna bakom ECMSpy) skrivit i det engelska forumet UKBeg:
What we didn't want was to put any effort into support any more, so we removed it. If people are happy downloading some software called Ecmspy from some servers and trust this software enough to tinker with their ECM, then I don't mind. It's their bike and their ECM, and they are old enough to decide on their own.
Inga problem att ladda ner det alltså...