Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
Ecm

Hej
Har en ny race ecm som behöver installeras - om jag fattat det hela rätt så är det inte bara att byta, utan man behöver göra några inställningar. Har ni tips på var man kan göra det i Stockholmstrakten??
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Jippie... Snart får jag ut Buellen. Det finns ett ljus i tunneln.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Race ecm eeprom samt fuel maps borde skilja sig markant från stock...eller hur?
 
Last edited:

Klukk

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
stockholm
Hoj
Aprilia RSV mille 1999
Jag skulle vilja köpa ett typ streetfighterstyre till min XB12r, för att prova hur det är att köra lite mer upprätt.

Vad behöver jag ?
Var hittar jag fästen till styret som passar ?

Någon som har delar som ni vill bli av med ?

/Göran

NCCR säljer LSL superbikekit till XB12R där du får en ny krona med fästen för "vanligt styre", prisvärt också 3069:-:tummenupp
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
nån som vet var man kan få tag i såna (små luft-filter) och nån form av mindre olja "catch-can"
 

Bifogat

  • 23F86625-7050-4825-9B3B-E7C2AFD083EB.jpg
    23F86625-7050-4825-9B3B-E7C2AFD083EB.jpg
    85 KB · Visningar: 66

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Hej
Har en ny race ecm som behöver installeras - om jag fattat det hela rätt så är det inte bara att byta, utan man behöver göra några inställningar. Har ni tips på var man kan göra det i Stockholmstrakten??

Vad har du för årsmodell? (gissar äldre än -08 om du inte har racelicens och 14000:- minus på kontot?)
Probike i Täby bör kunna fixa åt dej om du inte vill själv. Det som behövs är en TPS-reset och inställning av tomgång. En baggis med ecm-spy...

Race ecm eeprom samt fuel maps borde skilja sig markant från stock...eller hur?

Åtminstone på dom mappar från 07 som jag kollat på skiljer det en del.
har inte hållit på så mycket med xb9-or men på 12:an är det stor skillnad.

nån som vet var man kan få tag i såna (små luft-filter) och nån form av mindre olja "catch-can"

Hoppsan... Här snickras det i stugorna ser jag. Vad ska det bli för fint?:tummenupp
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Vad har du för årsmodell? (gissar äldre än -08 om du inte har racelicens och 14000:- minus på kontot?)
Probike i Täby bör kunna fixa åt dej om du inte vill själv. Det som behövs är en TPS-reset och inställning av tomgång. En baggis med ecm-spy...



Åtminstone på dom mappar från 07 som jag kollat på skiljer det en del.
har inte hållit på så mycket med xb9-or men på 12:an är det stor skillnad.



Hoppsan... Här snickras det i stugorna ser jag. Vad ska det bli för fint?:tummenupp

Skall dra om ventillerna som kommer upp i luftboxen ner till en "catch-can" och med en luft filter i anslutning till den....problemet är hitta catch-canen jag vill ha, få nog be polaren med svets om lite hjälp igen. Skall tydligen ge 4-5 häst samt förlänga livet på motorn sen den gamla spill oljan inte skickas igenom systemet igen http://video.asterpix.com/v/347128611/buell-xb9s-engine-breather-modification/

Tänkte göra något i stilen på bilden längst ner men tror det får bli en catchcan istället....få en vilss känsla att den här modelen kan innebär massa mess*!!

Så det blir nåt sånt här...men den är svindyr!!http://www.kdfab.com/catch can instructions.htm
http://www.kdfab.com/Accessories.htm
 

Bifogat

  • breather%20filters%20resized1.jpg
    breather%20filters%20resized1.jpg
    34.2 KB · Visningar: 83
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Jag har lite buell-godis upplagt på oneswarm (fildelningsprogram, ska vara säkrare än torrents) om någon är intresserad så googla på "oneswarm"
PM.a mig sedan eran nyckel så kör vi. Tänker att det här vore det perfekta sättet att dela mappar och dylikt i ett "world Wide Buell-Web"
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jag har lite buell-godis upplagt på oneswarm (fildelningsprogram, ska vara säkrare än torrents) om någon är intresserad så googla på "oneswarm"
PM.a mig sedan eran nyckel så kör vi. Tänker att det här vore det perfekta sättet att dela mappar och dylikt i ett "world Wide Buell-Web"

köpte du öppet luftfilter satsen eller tillverkade du din själv?? och hur gjorde du när du drog om vevhus vent.

MVH/
Micke
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
köpte du öppet luftfilter satsen eller tillverkade du din själv?? och hur gjorde du när du drog om vevhus vent.

MVH/
Micke

Tillverkade själv. Letade efter länken jag gick efter nu på morgonen, men hittade inte.
Jag använde biltemas filter och en slangstump som catch-tank. funkar bra
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Tillverkade själv. Letade efter länken jag gick efter nu på morgonen, men hittade inte.
Jag använde biltemas filter och en slangstump som catch-tank. funkar bra

använde du t-koppling från vevhus-vent ner till ny tkopling med ena inkopplade till filter och den slangstump andra nerått med en plugg

typ så här
 

Bifogat

  • Bad-drawing.JPG
    Bad-drawing.JPG
    5.9 KB · Visningar: 64

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
använde du t-koppling från vevhus-vent ner till ny tkopling med ena inkopplade till filter och den slangstump andra nerått med en plugg

typ så här

Just så, fas jag använde en Y-koppling till att fästa filtret på.
Mitt filter sitter under sadeln, bredvid stötdämparen och slangen går ut bakom vänster fotpinne.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Just så, fas jag använde en Y-koppling till att fästa filtret på.
Mitt filter sitter under sadeln, bredvid stötdämparen och slangen går ut bakom vänster fotpinne.

Ok....få nog bli något sånt så länge, hade tänkte dra fram mitt och ansluta till "catch-can" senare men vi få la se hur det bli. Få du mycket slag som du får tömma??
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Beror på vädret faktiskt. Är det fuktigt i luften eller regnar blir det lite mer. Det är 99% vatten som kommer ur min slang. Men hursomhelst så vill man ju inte ha in det i insuget.
Jag tömmer ungefär var annan tank om jag kommer ihåg. Då brukar det vara kanske en matsked som kommer ut så det är ju inga mängder direkt...
Dock har jag sett att mitt filter blivit rejält fuktigt/oljigt så man får nog räkna med att byta det med jämna mellanrum. Jag kanske får sätta en liten slangstump på det för att få det lite längre ifrån slangen.
 

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
catchcan

Jag köpte mitt hos www.americansportbike.com till ett hyfsat pris
Funkar bra om man har någon som är över och kan ta emot ett paket, så att man slipper tull + moms

Hej
Det är en från 05
är ju inte precis en datahacker, men om du talar om hur man gör så kanske jag grejar det själv, men du får nog sälja mig en kabel först..:tummenupp
Har lite problem med att tomgången inte går ner direkt idag, när motorn är varm, utan ligger kvar en liten stund på ca 2000. Har du ngn aning??

Vad har du för årsmodell? (gissar äldre än -08 om du inte har racelicens och 14000:- minus på kontot?)
Probike i Täby bör kunna fixa åt dej om du inte vill själv. Det som behövs är en TPS-reset och inställning av tomgång. En baggis med ecm-spy...
 
Last edited:

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Hej
Det är en från 05
är ju inte precis en datahacker, men om du talar om hur man gör så kanske jag grejar det själv, men du får nog sälja mig en kabel först..:tummenupp
Har lite problem med att tomgången inte går ner direkt idag, när motorn är varm, utan ligger kvar en liten stund på ca 2000. Har du ngn aning??
Låter som om tomgången är inskruvad för långt för att få den att gå på tomgång överhuvudtaget. Man får skumma fenomen då eftrsom TPS-(ThrottlePositionSensor) värdet inte stämmer med varvtalet.tps-reset kan hjälpa.
Kan även vara en läcka i insuget. kolla med startgas. Skruva bort luftscoopet så kommer du åt.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Elfel, XB12X

Då har jag råkat ut för första större problemet med min XB12X.

Verkar vad jag kan se som att jag har bränt något runt laddningsregulatorn. Hade problem med mitt förra batteri (det _är_ dött, inte bara nedanstående fel som spökar), så jag köpte ett nytt och monterade. Hade inte tid med en längre tur, så jag bara körde en sväng för att kolla så allt var som det skulle och låta cykeln värma upp en stund. Igår när jag skulle ut med hojen på en riktig runda kom jag så långt som till första macken innan första problemet dök upp. Tankade upp, och fick precis nätt och jämt start på hojen efteråt. Bestämde mig för att sticka in till föräldrarna som bor närmare macken än jag och ställa hojen där tills vidare, vilket var tur, för jag lyckades precis halta dit innan hela instrumentpanelen dog för mig.

Av vad jag kan se på Badweb och Advrider finns det två närliggande problem: a) En anslutning som kallas 77 connector, som tydligen "tyst" byts ut mot en nyare i samband med byte av spänningsregulator (finns ingen bullentin runt det, men köper man "nya" regulatorn (fr o m 2008), får man den nya anslutningen i paketet). Den gamla verkar enligt posts jag läst ha en benägenhet att släppa över en ljusbåge :)brinnerup) och potentiellt ta med sig andra delar i elsystemet, som generator och i värsta fall ECM.
b) Tydligen är 06:ans generator rätt kraftig, och blöder ut överskottsenergin i form av tillräckligt mycket värme för att på sikt kunna skada statorn.

Första lediga tiden jag kunde få på verkstad är om två veckor, så under tiden är jag hojlös... :död
Under tiden funderade jag på: Jag hittade en laddningsindikator som bara använder sig av 1 LED för att indikera status, vilket ser rätt bra ut (http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=309980). Det är bara att det är tråkigt att betala lika mycket i frakt som själva prylen kostar. Har någon av er här inne koll på om någon firma här i Sverige säljer något liknande? Jag hade tänkt att köra en Saddle Sore den här sommaren, men vill kunna lita på elsystemet (eller åtminstone löpande kunna försäkra mig om att det funkar) innan jag gör det...
:D
 

assarson

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Vad kör ni med för skivbromslås till era bullar? Har fortfarande inte fått tummen ur o köpt.. :rodnar Det lutar åt ett Oxford Omega dock. Främst pga att det verker smidigare än ABUS fettinglås. Mina gamla klassiska ABUS "järnklumpar" passade ju inte på fälgmonterad skiva :huvet

Jag skaffade Abus Detecto 8000. Smidigt (men lite väl tungt) & smart skivlås med inbyggt larm. skickar ut larmsignal i dryga 100dB när sensorn inuti rubbas på något sätt.. (Bra varning så man inte åker iväg med låset på skivan ;-)

Låset är dock inte så känsligt att det känner av vibrationerna när någon sätter sig eller sätter sitt barn på sadeln vilket jag egentligen tyckte vore bra, vill inte ha folk som ska provsitta när man inte e i närheten. :död

Man får skaka till hojen för att lås-larmet skall gå igång. Men vibrationerna från Buellens start får larmet att skrika:)

Låset finns även med dunder-kedja för fjättring i fasta föremål.:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top