Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Jag lutar åt att köpa en ECM från EBR, fördelen är ju då också att om man vill återställa till orginal så behöver man bara byta ECM (plus rör och filter såklart). Och skall man sponsra någon genom att köpa deras produkter/tjänster så känns Erik som killen jag borde (fortsätta) lägga mina pengar på!?

Kör du med EBR eller har du fortfarande kvar din egna mappning, tolkar dig som att du har EBR det givet att du nu motor från bentley med bottendrag som en traktor ;)




Stort tack för länktips, lutar åt att köra på en ECM från EBR :banana

Nej, jag har original-ECMen. Jag började med att spara original-mappen och korrigerade sedan den via ECMspy.

Skulle jag göra om det så skulle jag nog köpa EBRs ECM. Det är ganska krångligt att editera via ECMspy och risken för felskrivningar finns. Den risken undviker man med en ersättningsECM. Priset på den är dessutom överkomlig och det är lätt att skifta mellan den och original om man vill.
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Fick äntligen tillbaka min nya Ulysses i förra veckan efter 2 hemska veckor då den stått på verkstan, och olika feldiagnoser avlöst varandra.
Detta har får mig att undra hur MC-verkstäderna egentligen jobbar nuförtiden? Är det bara datorn som gäller?
Min hoj bara dog under körning med exakt samma symptom som en klassisk soppatorsk och hämtades av MC firman jag köpt den av och felsökningen började...
Diagnos 1: "Tip-sensorn" är paj. Den svarar inte när vi felsöker via datorn.
Diagnos 2: Hela ECM:en är paj!
Diagnos 3: Nä, det verkar vara ett kabelbrott.
Diagnos 4 (Och detta var det verkliga felet): Soppapumpen är helt igensatt och måste bytas!
Eftersom det är en 06:a som endast gått 15 mil och därmed mestadels stått i 4 år så är det antagligen därför tror jag.
Har tidgare åkt en del äldre Engelska hojar och därmed fått skruva en del :D och i min värld är det första man kollar att hojen får soppa och gnista, men tydligen inte nuförtiden...
Skönt att vara med i matchen igen i alla fall!
Förresten, vad tankar ni för soppa? Blyfri 95 eller 98?
Diskussionen har förekommit här på jobbet och fått mig att fundera...
Snart blir det 160 mila service och efter den blir det mera offensiv inriktning på körningen! :tummenupp
 

KimpaXB12

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Ljungby
Hoj
05 - Buell XB12S, 09 Buell 1125CR
Håller på att regga in min nya Bulle nu. Hoppas det går smidigare denna gången hehe
Orginalsystem från början är nog bäst.

Hämtade denna personligen i England förra veckan och körde hem den via Harwich-Esbjerg
Gick otroligt smidigt och alla regndroppar lyste med sin frånvaro.

Helt underbar hoj måste jag säga. Blir nog att sälja XB12án om jag inte behåller båda ;)

visabild.php
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fick äntligen tillbaka min nya Ulysses i förra veckan efter 2 hemska veckor då den stått på verkstan, och olika feldiagnoser avlöst varandra.
Detta har får mig att undra hur MC-verkstäderna egentligen jobbar nuförtiden? Är det bara datorn som gäller?
Min hoj bara dog under körning med exakt samma symptom som en klassisk soppatorsk och hämtades av MC firman jag köpt den av och felsökningen började...
Diagnos 1: "Tip-sensorn" är paj. Den svarar inte när vi felsöker via datorn.
Diagnos 2: Hela ECM:en är paj!
Diagnos 3: Nä, det verkar vara ett kabelbrott.
Diagnos 4 (Och detta var det verkliga felet): Soppapumpen är helt igensatt och måste bytas!
Eftersom det är en 06:a som endast gått 15 mil och därmed mestadels stått i 4 år så är det antagligen därför tror jag.
Har tidgare åkt en del äldre Engelska hojar och därmed fått skruva en del :D och i min värld är det första man kollar att hojen får soppa och gnista, men tydligen inte nuförtiden...
Skönt att vara med i matchen igen i alla fall!
Förresten, vad tankar ni för soppa? Blyfri 95 eller 98?
Diskussionen har förekommit här på jobbet och fått mig att fundera...
Snart blir det 160 mila service och efter den blir det mera offensiv inriktning på körningen! :tummenupp

Kör på blyfri 95.
Läste någonstans att om man går från 95 till 98 oktan så märker man ingen skillnad. Man skulle inet ens märka något med Shells V-power jämfört med 95 oktan.

Mvh
Andreas
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag kör på 98 oktan då jag har läst/hört att det inte är någon etanolinblandning i denna. Etanol kan ju vara aggressivt mot gummi etc. så jag tycker det känns som en bra idé att köra på 98 oktan. Se'n SKA väl en nyare hoj egentligen klara etanolinblandning, men jag ser det som en extra säkerhetsåtgärd (gör likadant i min gamla A-Ford).

Tillägg: Alltså inte för att jag inbillar mig att jag får nå'n sorts effekthöjning av 98 kontra 95 oktan.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag kör på 98 oktan då jag har läst/hört att det inte är någon etanolinblandning i denna. Etanol kan ju vara aggressivt mot gummi etc. så jag tycker det känns som en bra idé att köra på 98 oktan. Se'n SKA väl en nyare hoj egentligen klara etanolinblandning, men jag ser det som en extra säkerhetsåtgärd (gör likadant i min gamla A-Ford).

Tillägg: Alltså inte för att jag inbillar mig att jag får nå'n sorts effekthöjning av 98 kontra 95 oktan.

Det där är något jag inte hört eller vet något om. Dvs om etanolen. Detta måste undersökas.

Tack för infon.

Google here we go!!!

Men först sova... :trött
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag kör v-power på min xb9s:a
Inte för att effekten blir så mycket bättre...men har läst att den är e renare än blyfri 95 och rengör bränslesystemet samtidigt som man kör :)
Skillnaden på priset är inte så mycket eftersom en fulltank ligger väl på cirka 150-200 spänn.

Förresten, har tänkt på en sak:
När jag börjar få dåligt med bensin så lyser ju lampan (såklart), men har märkt att när jag då tankar så får jag bara i knappt 10 liter soppa! kan det stämma?

ciao!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag kör v-power på min xb9s:a
Inte för att effekten blir så mycket bättre...men har läst att den är e renare än blyfri 95 och rengör bränslesystemet samtidigt som man kör :)
Skillnaden på priset är inte så mycket eftersom en fulltank ligger väl på cirka 150-200 spänn.

Förresten, har tänkt på en sak:
När jag börjar få dåligt med bensin så lyser ju lampan (såklart), men har märkt att när jag då tankar så får jag bara i knappt 10 liter soppa! kan det stämma?

ciao!

Samma på min vad gäller volymen vid tankning.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Nu är äntligen min XB12X besiktigad och laglig. :banana
Fick sista grejerna till den i måndags, och lyckades få en tid på bilprovningen till idag. Jätteschyst besiktningstjänsteman gillade hojen och släppte igenom den rakt upp och ner trots att jag chansat på att inte byta till originalblåset, så jag firade med en 30-mils tur upp igenom Dalsland, Värmland och tillbaka ner igenom östra delen av Östfold. Handtagsvärmare låter kanske mjäkigt, men jag måste säga att jag gillar dem. :tummenupp
 

corsamannen

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
olofström
Hoj
buell xb12r 04-05
hej ska skaffa en xb12r -04 och undrar vad man ska titta efter såsom vanliga fel o sånt .
den har gått ca 3000mil

väldigt tacksam för svar jocke
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Idag lyckades man dra av sin första drivrem ever. Blev dock lättad då jag trodde att växellådan hade rasat. Men så var dock inte fallet. Men 5 timmars väntan på assistancekåren var inte att leka med.
Hur kan en ny rem kosta 4000 kr ? :va
 

KimpaXB12

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Ljungby
Hoj
05 - Buell XB12S, 09 Buell 1125CR
Idag lyckades man dra av sin första drivrem ever. Blev dock lättad då jag trodde att växellådan hade rasat. Men så var dock inte fallet. Men 5 timmars väntan på assistancekåren var inte att leka med.
Hur kan en ny rem kosta 4000 kr ? :va

hur många mil hade du på bältet när det rök av?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
hur många mil hade du på bältet när det rök av?

ca 400 mil.
Harley påpekade att det ej såg slitet ut men att det händer.
Probike i Göteborg får in ca 3-4 för cyklar om året med detta problem.
Vi kom fram till att problemet inte är av samma karraktär på HD maskiner. Vi kom fram till att Buellbältet är längre och att det därmed kan vara lättare att dra av.

Bara glad att det inte hände under en lite optimistisk omkörning ca 500 m tidigare. Då hade det kunnat vara Andreas no more.

//Andreas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top